Propeller as Zenoah G38 mist (25% Cub)

Toevallig een 1/4 Husky van Kuhlmann?
Bijna…. Het begint je al te dagen wie je pas geleden aansprak op facebook :thumbsup:
Het is een nieuwe bouwkit van Byron Originals, ik zei in eerste instantie wel dat de roto erin gaat, maar dat hangt er vanaf wat CG doet, als er massa in de neus nodig is dan gaat de ZG62 erin…. Dan kan ie hooveren :rolleyes:
 
Hier ligt er een werkloos te wachten tot ie weer mag :rolleyes:
in mijn 1/4 Husky gaat een Roto 35 dus zal deze nog langer werkloos blijven…….
ik heb hem even gevraagd en hij wil wel verhuizen :D ……. En ja je ziet het goed, het zijn er 2

Bekijk bijlage 477400

Ik zie op de foto wel dezelfde krassen als dat de mijne heeft, wat minder aggressief maar wel dezelfde plek ook, heeft je 2e dat ook?

Krukas laten richten?

Is een optie, maar ik vraag me af of dat het geld waard is, weet je een bedrijf in de buurt die dat doet?

Neem je een zg 45, is 50 gram zwaarder dat merk he nauwelijks op een dergelijk model. Het voordeel is meer vermogen.

Grt,

Arnoud.

Meer vermogen is altijd welkom, lijkt me geweldig om een Cub te laten hooveren, alleen het prijskaartje wordt dan wat minder interessant..


Alles bij elkaar denk ik dat het best mee valt en dat mijn motortje best nog even door kan. Ik ga bij Toni Clark passend spul kopen zodat alles goed gecentreerd zit en dan binnenkort maar eens kijken wat dit ding in de lucht doet :D

Van het weekend de eerste vlucht gedaan met een ander gebruikt toestel (1m60 trainer) en dat was wel even spannend (eerste echte vlucht met methanol en had alleen 16% nitro), ik hoop dat het met de Cub niet veel spannender wordt, die stress kan ik niet aan :hammer:
 
bij die andere zg38 zitten de krassen er ook op, of dit tijdens het draaien komt dat durf ik niet te zeggen, in jouw geval zou de prop ronddraaien en zien of er een slinger in zit
dat kan al vrij snel zien als je dwars op de as kijkt, ik zet de testbok op de werkbank en hou een pen/potlood op de werkbank die net de achterkant van het propblad raakt, als dje dan de prop een halve slag draait zie je gelijk of het andere blad verder naar voor of achter komt.....
die zenoahs kunnen veel hebben, zolang er niet teveel vibratie in zit dan gewoon lekker ermee vliegen
 
Ik zie op de foto wel dezelfde krassen als dat de mijne heeft, wat minder aggressief maar wel dezelfde plek ook, heeft je 2e dat ook?



Is een optie, maar ik vraag me af of dat het geld waard is, weet je een bedrijf in de buurt die dat doet?



Meer vermogen is altijd welkom, lijkt me geweldig om een Cub te laten hooveren, alleen het prijskaartje wordt dan wat minder interessant..


Alles bij elkaar denk ik dat het best mee valt en dat mijn motortje best nog even door kan. Ik ga bij Toni Clark passend spul kopen zodat alles goed gecentreerd zit en dan binnenkort maar eens kijken wat dit ding in de lucht doet :D

Van het weekend de eerste vlucht gedaan met een ander gebruikt toestel (1m60 trainer) en dat was wel even spannend (eerste echte vlucht met methanol en had alleen 16% nitro), ik hoop dat het met de Cub niet veel spannender wordt, die stress kan ik niet aan :hammer:


Hey je komt ook uit Emmen zie ik.

Jawel, HdeB engineering Ducati in Sleen.

Die hebben daar een mooie werkplaats en zijn gespecialiseerd in dit soort dingen.
 
HdeB uit Sleen daar is mijn Duc ook in onderhoud geweest :)


Al mijn motoren had ik daar in onderhoud. Tevens hebben ze alle tuning en revisie aan mijn motoren gedaan.

Hier was mijn kakelverse 690 nog mee met ze naar de beurs. Was in Groningen

Screenshot_20220127-151534_Photos.jpg



Een krukas richten is iets wat ze daar dagelijks doen.
 
Ik heb nog een nwe zg38 liggen :)
Een slecht startende en afslaande motor die lang heeft stil gestaan kan ook komen doordat de olie uit de smering is gaan plakken, waardoor het membraan niet goed loskomt. Choken, starten en carb deel dichthouden met je vinger...DENK AAN DE PROP!....totdat ie zelf gaat aanzuigen. Heb dit al veel meegemaakt.
Verder hoop ik dat je krukaslagers spelingvrij zijn en richten doen ze in een draaibank met meetklokje en een hamertje, niet spannend.
 
Mijn ervaring is dat de krukwang gaten na kromme as niet meer rond zijn en uitgelubberd . Na het richten lijkt alles in orde ,maar de perspassing van je bigend is niet meer 100 procent zoals de fabrikant het bedoeld heeft . Dan zou je zelfs bij het aanslaan of een propstrike de krukwangen tov elkaar kunnen verdraaien en is je krukas weer krom . Gevolg ontstekingstiming van tijd af waardoor deze slecht start en of je vliegwiel je spoel raakt , en of een trillende motor.
Al met is een krukas richten een lapmiddel in een zenoah.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Mijn ervaring is dat de krukwang gaten na kromme as niet meer rond zijn en uitgelubberd . Na het richten lijkt alles in orde ,maar de perspassing van je bigend is niet meer 100 procent zoals de fabrikant het bedoeld heeft .
Die mogelijkheid bestaat, maar het is ook erg afhankelijk van hoe het richten gedaan wordt. Koud lomp met een hamer de boel rechtslaan zal vermoedelijk minder goed werken dan als met warmte in de krukwang de spanning op de klempassing verminderd wordt. Uiteraard hangt dat ook af van wat de ontwerper bedoeld heeft.
Ik heb in elk geval vroeger genoeg klempassingen "gericht" die verder gewoon goed bleven, als je de juiste procedure maar volgde.

Maar ik ben zonder meer met je eens, dat de kans dat het geen lang leven beschoren is, tamelijk groot is. Ik ken de procedures voor zulk werk bij kleine passingen niet.
 
De krukas richten is dus tijdelijk maar zorgt er wel voor dat de motor wat langer mee gaat?

Als hij na het richten weer iets krom raakt, wat voor problemen gaan hierdoor op lange termijn komen? Trillende motor met minder kracht of explosies en vuurballen?
Allemaal nieuwe onderdelen kopen voor het motortje is uiteindelijk minder economisch dan een nieuwe motor kopen denk ik dan.. Het probleem is wel dat ik het liefst een boxer erop zet, en die zijn net wat duurder.
 
trilling, met de potentiele gevaren in het toestel
evt as die breekt, waardoor je de prop kwijt bent tijdens vlucht.

nr 2 is wel heel erg worst case.
maar je vroeg om mogelijkheden :D

kracht zal wel loslopen, de zuiger etc doen gewoon hetzelfde.
eerder de prop die wat rare dingen kan doen, omdat ie heel de tijd uit zijn eigen spoor loopt.
bladspoor bij heli's
 
ander puntje trouwens.
ik zit iets meer in de methanol tuffers..
maar als je naar geld kijkt, is zo'n apparaat verschrikkelijk dicht in de buurt van financieel total los als je een keer zuiger, bus en lagers wisselt...
Scheelt 50 a 100 eur, de laatste keer dat ik het aan de hand had.
Maar ik had toen echt een slijtagedingetje, wat meer vervangen dan alleen dat.
benzine zal dat nog wat anders zijn waarschijnlijk..

onderdelen zijn tegenwoordig gewoon heel duur (in verhouding), en dan nog de vraag of je het kan vinden.
ik heb wel eens een nieuwe motor besteld, puur omdat de reserveonderdelen op dat punt gewoon nergens leverbaar waren..

Ik hoor her en der geluiden (in dit topic)over jouw motor dat dit krom raken een bekend verhaal is bij die motor..
Investeren om een motor goed te krijgen, niet erg..
zit dat dicht tegen vervangingswaarde, moet je even gevoelsmatig kijken wat je zelf prettig vind
is het gevoel niet lekker, kun je het vliegtuig misschien beter aan een verse motor hangen..

kun je in de hobby en lange termijn altijd nog kijken of je de gewenste onderdelen tegenkomt..
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top