Protech Enigma Brushless

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 8 mei 2015.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    nee met 2, gewoon dus. Al had het gekund, maar lijkt me nog moeilijker. Heb nog een armdeel over aan de andere kant dat zijn werk doet :)
    Nog wel gehoord van pistoolzender met 1 hand bedienen, maar ik heb minder controle. Gewoonte natuurlijk.
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Hier bij 2:10 minuut kunt u zien wat ik bedoelde met 1 hand op een stick zender:



    Met 1 hand een pistoolzender bedienen lijkt mij inderdaad niet fijn..
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    ja maar bij zo'n crawler steekt dat minder nauw denk ik. Als het wat sneller rijdt, je wilt wat driften, op tijd remmen en sliden... lijkt me moeilijker met 1 stick.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is waar.
    Nouja, als je maar kan rijden!
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Ondertussen al redelijk veel gereden. Elektro is clean, snel en makkelijk :)
    Ook op 4s af en toe eens gereden (2 batterijen in serie). Dat geeft eigenlijk te veel al, laat staan mocht het 4s zijn. Banden balloonen en komen zelfs los, heel veel wheelspin, zelfs tijdens het rijden... Maar goed, het kan dus wel :)
    2 issues:
    1. De antenne zit nu op een plaats, wanneer de buggy omkiepert, hij altijd plat gedrukt wordt. Ik zou de antenne onder de kap willen houden. Heeft dat enig nadelig effect op bereik? Na even te proberen meen ik van niet, maar waarom steken die korte antennes doorgaans wel uit de body dan?
    2. Ik heb nog als reserve een complete Protech enigma monstertruck versie staan van deze buggy. Belangrijkste verschil in aandrijving is een grotere spur. Ik denk: bij het monteren van de monstruck wielen, en ik laat de buggy spur, zal dat wel wat geven gezien de motor het aankan. Iets minder koppel (als het al merkbaar zou zijn), iets hogere topsnelheid. Aandrijving iets meer belast, maar dat zou geen probleem mogen zijn?
    Wat denken jullie? Ik maak nog wel eens wat foto's waarover het gaat.
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de antenne ook onder de kap, dat werkt prima, maar ik heb hem wel onder een truggy kap, dus hij staat wel rechtop in de auto.
    Qua monstertruck wielen, dat word testen denk ik, ik weet niet hoe heet de motor nu word, maar anders misschien iets lichter vertanden en op 4S gaan rijden, eventueel wat ingetamd via de regelaar?
    Maar ik bedenk mij nu dat lager vertanden langzamer maakt, maar grotere wielen weer sneller, misschien heft dat elkaar op?
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Wel origineel is de spur groter, dat komt op zelfde neer als lager vertanden. Dat is net het punt, dat dat elkaar opheft.
    Nu wordt de motor helemaal niet warm, gewoon wat handwarm. Heb daar nog ruim overschot.
    Ik ga dus eens testen.

    Ik zou ook de antenne onder de kap nog recht laten staan, tenminste een stukje. Van nitro naar elektro betekent dat er veel plaats is onder de kap.
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dan zou het inderdaad zat moeten kunnen.
    Zeker als de motor redelijk blijft bij dit warme weer!

    Bij de antenne gaat het maar om de laatste 3 centimeter, misschien dat dat het makkelijker maakt?
     
  10. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Signaal voor antenne gaat ook rechtstreeks door je kap heen. Dus als je een uitsteeksel maakt van max 1cm buiten de kap, kan je er op landen wat je wil en je antenne gaat er niet stuk van. Ook heb je nog prima bereik!
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    dus de 1cm hoeft zelfs niet?
     
  12. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Zelfs die 1cm zou niet hoeven. Zorg wel dat het witte gedeelte van je antenne buiten de ontvanger box komt. Dan zit je goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    prima, bedankt!
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Deze week nog een enigma chassis gekocht voor onderdelen. Zonder motor, electronica, tank en deel van remsysteem. Voor de rest gebruikt maar in prima staat, beetje roest hier en daar. Voor €20 :)
    Heb ik zeker genoeg tandwielen, assen, shocks enz bovenop de stash die ik had. Zo blijft deze hobby leuk :)
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    dubbelpost, sorry
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Een actie foto met nieuwe body erop, waarvan bouwverslag hier te vinden is op het forum:
    [​IMG]
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Na heel wat jaren, even een update, want rij heel geregeld met deze buggy, blijft mijn lieveling.

    [​IMG]

    Deze body is in polycarbonaat (lexan) van zo'n 1.5mm, enorm sterk dus. Ze heeft ondertussen heel wat meegemaakt al. De oorspronkelijke ABS body heb ik na heel wat herstellingen op pensioen gestuurd.

    Ik kocht onlangs een Carson specter MK1 , deze is nagenoeg identiek aan de protech enigma, op wat details na. Het is de eerste keer dat ik deze tegenkwam. Meeste onderdelen uitwisselbaar. Zo heb ik mijn redelijk uitgebreide spare parts bak verder aangevuld. In de loop van de jaren misschien 4-5-6 chassis gekocht, telkens voor heel weinig. Af en toe wat gebruikt als vervanging, meestal niet door breuk, maar door slijtage van het vele rijden.

    [​IMG]
    Op de specter zaten verschillende carbon onderdelen. De shocktower is custom alu en custom carbon plaatje ertegen. De originele bleven maar buigen. Met deze nog niets voor gehad...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Blijft een zware auto, maar alle beetjes helpen :) Ziet er wel tof uit en taaier dan alu. Het plaatje op de middendiff was ook al een aantal keer geplooid. Dit houdt de chassisplaat recht.

    Heb ondertussen een Team Associated buggy die veel jonger en moderner is. Merk je aan het gewicht ook. Maar de enigma blijft een tank, enorm robuust en stoer. Ik rij er altijd met heel veel plezier mee.
     

Deel Deze Pagina