Protech Enigma Brushless

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 8 mei 2015.

  1. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    netjes, moest ik hem hier tegenkomen, zou kopen voor onderdelen. Weer spijtig dat het een standaard xs is. Mijn nitro is een xr en heb sinds dat ik die kocht, zo geen meer tegengekomen.
    Ben wel aantal keer per jaar in Eindhoven, nog binnengeweest bij verspaget ook. Maar nu niet meteen iets gepland vrees ik... Verkopen modelbouwwinkels vaak 2dehands?

    Edit: maar €7.50 verzendkosten.... ik overweeg toch even..
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    De foto's doen het hier niet?
     
  4. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Hmm. Hier ook niet meer. Vandeweek wel..
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    verdikke, wat zitten schikken in photobucket, en gecheckt dat het geen probleem was, blijkbaar nu toch. Ik probeer te fixen!

    Edit: ik heb het internet vermaakt.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Nu doen ze het inderdaad wel weer!
    Ziet er goed uit!
    Handig ook, zo'n laser tot uw beschikking!
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Zo ziet de onderkant eruit van de batt tray, met montageplaatje.
    [​IMG]

    Na het gewoonlijke heel wat pas- meet- zaag- en vijlwerk is de motorsteun ook klaar. Er zouden nog wat gaten in gemaakt kunnen worden ter gewichtsbesparing, maar dat verzamelt ook veel vuil. Ik laat het voorlopig zo.
    [​IMG]

    Motor gemonteerd. Deze heeft 6 schroefgaten waarvan ik er 5 kunnen gebruiken heb, 1tje zit achter de spur waardoor ik er niet meer aan kan. De motor eerst monteren op de motorsteun vooraleer deze te monteren kan, maar ik heb wat sleufgaatjes gemaakt voor de motorschroeven. Om zo de speling tussen de tandwielen nog te kunnen regelen. Dus moeten die schroeven nog bereikbaar zijn. Heel de motorsteun verschuiven had gekund (zoals bij een nitro motor), maar ik heb de motorsteun net gepast gemaakt. Ziet er netter uit. 5 lijkt me ruim :)
    [​IMG]

    Er is een optie 6 bijgekomen voor de schikking:
    [​IMG]
    De radiobox is gewoon omgekeerd, maar betekent wel wat. Zelfs op deze manier past een body er nog mooi over. Deze wordt het dus.
    Voor de servoplaat maak ik gebruik links van montagegaten waar normaal de tank mee vast zit en de steun voor de uitlaat. Rechts de andere steun van de tank (waar ook een overloop kanaaltje zit). Op deze foto niet te zien.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Hier zijn de steunen van de servoplaat goed te zien:
    [​IMG]

    De steunen links staan heel dicht bij de servosaver, die normaal ook aan de andere kant zit. Maar in mijn dozen met reservestukken geschikte steuntjes gevonden die smal genoeg waren. Rechts de houder voor de tank normaal gezien, waarvan ik een stuk gezaagd heb, wat overblijft komt onder de radiobox als bevestiging daarvan. Het gat dat daarin zit is bij 4mm (als morskanaaltje voor de nitro), maar met een M4 schroefje komt dat goed.
    De vorm van de servoplaat is er gekomen naar een aantal probeersels, en terug veel meet- pas- zaag- en vijlwerk. De steunen van de servoplaat zijn origineel wat hoger. Ik heb ze een mm of 4-5 verlaagd, die spektrum servo is niet zo hoog en komt allemaal beter uit ivm de servohevel. Is wel geslaagd nu.

    Met de ontvanger even aangesloten en de esc ingesteld kon ik al even een testritje doen op 2s. Nice :)
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    [​IMG]
    Even de onderkant: alle originele gaten zijn gebruikt en waren ook nodig. Geen enkele is bijgeboord ook!
    Enkel de uitgang van het nitromorskanaaltje bij de tank, heb ik wat verzonken zodat de M4 schroef ook daar verzonken zit.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    De radiobox dan.
    [​IMG]
    normaal is dit slechts de bovenhelft, maar de onderhelft gebruik ik hier dus niet. Met 2 gelaserde ABS plaatjes heb ik het mooi dichtgemaakt zonder dat het echt opvalt dat het niet origineel is.


    De box zit maar op 2 plaatsen gemonteerd: met schroef rechtboven in de box, gemonteerd tegen de motorsteun en in de bodem met die M4 schroef door het nitromorsgat. Ik dacht dat er meer nodig was nog (kon nog aan de servoplaat ook) maar bleek stevig en taai. Dus blijft het zo. De radiobox zweeft dus wat boven de sideguard, net zoals de batt tray aan de andere kant.
    [​IMG]
    Zo ruim is die box nu ook niet. Nog wel beetje plaats over, maar met de bedradingen erbij, net goed.

    Draadje van de esc gaat er zijdelings onderaan in dmv een kleine uitsparing, die niet te zien is zonder de box te demonteren. Ondertussen de draden allemaal wat netter verbonden. Antenne erin en bodyclips op de radiobox.
    [​IMG]

    Draadje van de stuurservo gaat er achteraan in, ook weer vanonder. Dat draadje is nauwelijks 10mm zichtbaar of zo.
    [​IMG]
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Na wat afstelling van de shocks en de hoeken van de wielen, de stuurservo enz, 2 keer testritje gedaan. 1ste keer kwamen nog wat schroeven los, locktitegewijs weer aangespannen.
    Op 2s heeft hij al een heel ruime kracht. En hoewel sensorless, beweegt de moto zich heel soepel, ook bij traag rijden. Bij mijn andere brushless (kyosho inferno DX) is dit niet zo. Dat setje had ik in de modelbouwwinkel gekocht. Deze hier nu bij HK. Zeer tevreden over.
    Ik zal later nog wel eens op 4s proberen, maar dat lijkt me nu al zo overkill? En de esc kan aan tot 6s...

    Nu het chassis klaar is (misschien hier en daar nog wat bijstellen, merk ik wel bij het rijden), kan de body verder: http://www.modelbouwforum.nl/threads/custom-buggy-body.222968/
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Zeer nette conversie, mooi!
    Lijkt het zo, of gebruikt u een stickzender, omdat de ontvanger zoveel poorten heeft?
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik gebruik een stickzender. Altijd gedaan. Heb nl maar 1 hand en kan het best overweg (meest controle) met een stickzender. Het is een vliegtuigzender die ik ooit bij een lot kreeg die ik met een 2.4Ghz module veranderd heb. Computerzender, dus voordelen van meerdere modellen, alles instelbaar... Overkill, maar nog altijd heel tevreden van. Er zijn niet zoveel stickzenders met maar 2 kanalen meer, en waarom zou ik er ene kopen als ik een gratis betere heb? De module kostte mij meer dan de zender zelf, maar zaten 2 ontvangers bij. Nu dus 1tje voor de nitro, 1tje voor de brushless.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Trouwens:na het weekend toen laten weten dat ik hem wou, maar hij was al verkocht! Dat ging snel...

    Vandaag even gewogen, rijklaar: 3.400kg. Is redelijk zwaar denk ik, maar goed kloek. Kan toch niet veel besparen denk ik. Nu, hij rijdt vlotjes van zijn plek. En nog maar op 2s, nog niet hoger geprobeerd.
     
  16. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Ah, jammer. Ik zal het in de gaten houden voor je :)
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Bedankt :) Zal wel weer veel toeval moeten zijn, maar wie had gedacht dat zo'n oud, incompleet hupoploos chassis zo snel weg zou zijn? Hoewel goedkoop, dat wel.
     
  18. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Ik heb de mijne ongeveer 2 jaar geleden weggedaan voor 20 euro, veel meer wordt er niet voor gegeven.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    lap, die wou ik dan zeker :) Je zou meer kunnen krijgen voor de shocks bv alleen. Been there, done that. Als het een rijdend model is, is die toch meer waard? Enfin, reden om de mijne niet weg te doen.
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Aha, sorry dat wist ik niet.
    Rijd u dan met 1 stick?
    Dus stuur en gas op 1 stick?
    Dat het ik namelijk wel eens gezien.

    Over het gewicht zou ik mij geen zorgen maken, als u het maar fijn vind rijden!

     

Deel Deze Pagina