Protech Ibis met DLE30

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH_AJH, 17 dec 2013.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Je moest er aardig aan trekken leek het, na de ontkoppeling sprong je ibis vooruit :)

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat valt wel mee, we gingen met 7 m/s omhoog en die zwever weegt ruim 5,5kg. Er hangt dus echt wat achter wat je naar beneden probeert te trekken :) Als die dan afkoppelt gaat het ineens wel harder. Door het lintje valt het nu ineens op maar zo gaat het altijd wel.
     
  3. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Leuk om te zien dat het zo goed gaat, mag ik er ook eens achter?

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  4. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Hoe lang is jullie sleeplijn, hij lijkt mij iets te lang
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    25 meter...hoezo lijkt hij te lang eigenlijk? En wat is het probleem van een lange lijn?
    Nu is dit wel een kleine zwever (320cm), we sleper ook 5 meter zwevers en dan lijkt de lijn ineens een stuk korter :)
     
  6. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Met grote zewevers sleep ik zelf ook met 25 meter maar met kleinere zwevers sleep ik met een kortere lijn
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    nou ik heb eigenlijk nooit last van een lange lijn. Wel van een te zware lijn bij kleine zwevertjes. Daar gebruik ik dan soms een dunnere voor. Maar korter eigenlijk niet. Waarom zou je dat doen?

    Je schrijft "hij lijkt iets te lang" maar ik snap niet zo goed waar je dat aan ziet, welk probleem treedt er dan op?
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    een relatief lange lijn geeft meer rust in het slepen (elke
    dwars of vertikale beweging tov de sleper wordt minder doorgegeven ) ook zorgt de meer doorhang voor meer schokdemping .ik zie alleen maar voordelen bij een lange lijn .
     
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    bij een sleepvlucht waarbij je alleen maar rechtuit sleept is een lange lijn niet bezwaarlijk maar als je ook rondjes gaat vliegen dan zul je merken dat het bochten vliegen een stuk lastiger is met een lange lijn. Overigens ben ik het met Arjan eens dat 25 meter niet zo extreem lang is voor wat grotere zwevers.

    Max
     
  10. suppafly

    suppafly

    Lid geworden:
    19 dec 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb dezelfde ibis gehad en deze vloog ik met een 10 cc OS fx motortje , vind je de DLE niet een beetje, nogal, soort van OVERKIL !!!!!!!!!
    kolere zeg deze moet verticaal tot aan de dampkring gaan geloof ik ?
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    uuuhhhhh........nee. Dit is denk ik de goedkoopste manier om zwevers tot een kilo of 10 omhoog te krijgen. De Ibis is redelijk licht, vliegt erg makkelijk en heeft een mooi groot vleugeloppervlak. Een DLE30 is sterker en tegelijk lichter dan een Zenoah ZG20. En met half gas vliegt het als een trainer. Geweldig toch?
    Ik zie dat jij zelf een pilot yak van 224cm vliegt met een 3w50i....dat gaat nog een paar stapjes verder hoor!
    nee hoor...comfortabel met 10kg er achter naar 300 meter, dan ben ik tevreden.
    Maar volgens mij is dat ook het hele idee van een sleper :D . Met 10cc kun je vliegen maar erg veel slepen zal niet lukken.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    LOL :)

    Er heeft er eentje niet gezien dat het hier om een sleper gaat :):)
     
  13. suppafly

    suppafly

    Lid geworden:
    19 dec 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Rotterdam
    hahaha ik had wel door dat het een sleper betrof hoor , maar ik doel met mijn opmerking meer op de constructieve situatie van de kist .:D
    uiteraard mijn yak gaat natuurlijk ook flink van jetje hoor en ik vlieg 3D dus dat krijgt soms behoorlijk op z`n donder , maar het verschil is dan wel dat deze kist is gebouwd om een flinke mishandeling te weerstaan .
    de ibis is een simpele doosconstructie met een paar vierkante schotjes erin zover ik me kan herinneren :rolling:.
    ik was simpelweg verbaasd te zien dat de kist het aankan om zoveel vermogen op de neus te hebben .
    wat ik wel weet is dat hij bij mij met de OS motor heel erg staart lastig was en dat alles zoveel mogelijk naar voren moest, kwa vleugeloppervlak zit je wel goed want als je er 5 kilo aardappels onder hangt gaat ie nog de lucht in .
    dus dat zal met de DLE wel meteen opgelost zijn hahaha.
    weet je als we maar lol hebben joh daar gaat het om .

    fijne jaarwisseling alvast en veel knutselvreugde in 2014 toegewenst.:lol:
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Toch maar eens zelf spulletjes aangeschaft om met zilversoldeer te werken.
    Dus we kunnen weer :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    kijk nou heeft ie fatsoenlijke bochten in de pijp ,mooi gedaan .
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi, dat ziet er een stuk strakker uit zo!
     
  17. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Strak werk Arjan, dat ziet er wel veel beter uit.

    Zo wordt je wel steeds allrounder.

    groet


    Terence
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2014
  18. suppafly

    suppafly

    Lid geworden:
    19 dec 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er idd netjes uit zo , ben je trouwens niet beter geholpen met een 3 - blads voor je ground clearance ?
    Zal voor het slepen ook meer trekkracht genereren denk ik .

    Just my 2 cents ;)
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    2 blads levert meer trekkracht .
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha,
    Grondspeling is geen enkel probleem hoor. dit is 18 inch, Gerben vliegt met een 22" prop geloof ik. En zoals Serge al zei - een 3-blad is minder efficiƫnt dan een 2-blad. Ik vind 3-blad trouwens wel mooier :)
     

Deel Deze Pagina