Prototyp Acro Flyer 90 uit EPP

Ik heb de verstevigingsbalk ingelijmd. Was erg weinig lijm uitgekomen. Hoop niet dat ik nu te weinig heb gebruikt. Zit wel mooi strak en glad.
Ook de twee servos ingelijmd ( plakbandje erom ) en silicone lijm eraan en zachtjes in de opening gedrukt.
De kabels ervan in de gleuven gestopt, een spitterbabel voor deze servos in de vleugel ingelijmd zodat er maar één kabel uitkomt. Netjes vastgeplakt inclusief de verbindingen met de servo's met een stuk nylondraad tape.
full

De twee roerhevels staan er nu nog losjes bij.
Hoe kan ik deze het beste vastmaken aan de vleugel. Gewoon erop lijmen, met welke lijm, want dit kan ik tocn niet twaalf uur aandrukken met bruislijm. Hoe ver van de rand afzetten?
De kleine bevestigings stukje die bij deze roerhevels zitten, moet ik die ook gebruiken, zo ja hoe, hoe zou ik dan deze twee met elkaar verbinden.
Bij de depron roerhevels steek ik deze door de depron heen, denk niet dat ik bij deze moet doen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,
In het roer, moet ik daar 3 scharnieren zetten, twee bovenin en één onderin bij het eindstuk van het vliegtuig.

Hoe kan ik het beste dit "roerstuk" vastzetten op het vliegtuig. Ik kan nergens druk uitoefenen daarop om dit vast te zetten, of is daar een hulpmiddel voor.

Ik zie dat je de servo's voor hoogte en rolroer aan elk één zijde hebt gemaakt. Zitten ze precies op de zelfde hoogte en recht tegen over elkaar??..

Zit de servo in een bakje? zodat je hem steviger kon bevestigen?
full

Wat moet ik als stuurstangen gebruiken, metaal of carbon, of de dunne kabel die is meegeleverd.. Welke dikte van stuurstangen is anders voor dit vliegtuig correct.
Ik ben niet helemaal goed thuis in het bevestigen van stuurstangen. Dat moet ik nog even beter leren Is het het beste om een hoek te maken in de stuurstangen, of kan ik het beste een nylon clevis gebruiken aan beide zijden.

De stuurstangen voor de ailerons, moet ik daarvoor de ijzeren stangetjes gebruiken die er bij zitten, of moet ik ook hier andere stangen plaatsen.

Als ik de vleugel in de romp schuif, moet ik dan eerst het rompgedeelte insmeren met bruislijm of moet ik er later pas bruislijm op smeren als de vleugel er al in zit.

Waarom kijk je niet in de bouwbeschrijving ?

Daar staat ook alles beschreven .

En met spelden kan je alles vastzetten .

Mvg Johan

Ga je nou suggereren dat mensen een handleiding moeten lezen, Johan? Dat is toch het eerste onderdeel wat je weggooit! :P

Dank u ik weet nu genoeg.
Kan het nu even niet laten. Wil zelf altijd iedereen helpen als is het 100 x. Met of zonder handleiding
Heb de handleiding zeér vaak gelezen. Als het nu een echte handleiding was had je mij hier niet gezien. Ik ben een volledige beginneling op dit gebied, dus heb ik erg veel vragen, omdat ik de technische uitleg op dit papier niet vaak begrijp hoe ze het bedoelen.
Ik ben dus lastig en zéér vervelend met mijn vragen snap ik.
Dank voor uw hulp en begrip zover.
GEGROET....

Nee joh, Hans, zo moet je het echt niet opvatten hoor.. het is een forum hè, dus iedereen mag hier posten, je hoeft je niet van iedereen wat aan te trekken hoor :)

Gewoon je vragen blijven stellen! Beter tien keer teveel gevraagd dan één keer te weinig!

Henri
Ik weet dat het een openbaar forum is en dat iedereen zijn zegje mag doen.
Als het een nieuwe was geweest met deze opmerking had er totaal niet op gereageerd. Maar dat was helaas niet zo, en dit had ik totaal niet verwacht gezien zijn antwoord die ik van hem buiten het forum om had ontvangen,
normaal ben ik zo ook, dat ik mij er niets van aan trek maar nu vond ik dit even niet leuk meer. Zoals ik zei ben ik een volledige beginneling. Ik ken dit materiaal niet dus ook de behandeling er niet van.
Ik zoek mij altijd rot op internet of er meerdere beschrijvingen staan van de bouw van een vliegtuig.
Ik heb thuis in bouwdoos nog staan een Fancub, Clouds fly en Parkmaster. Van alle drie een uitgebreide gedetalleerde handleiding.
Er bij zitten in elke doos meerdere bouwbeschrijvingen die ik op het internet op forums heb gevonden. Dus als het mogelijk is dan bereid ik mij best wel goed voor op hoe eea gedaan moet worden met een vliegtuig
Dit was het eerste model op internet. De tweede bouwbeschrijving door Paul is gestopt daarmee, vond ik erg jammer, heb Paul ook een persoonlijke e-mail hier over geschreven of hij het toch misschien kon plaatsen als het mogelijk was
Ik ben volledig afhankelijk van een handleiding die best sumier is, en ook wat foutjes bevat.
Zeg ik daar wat over wordt er gezegd dat ik het niet zo nauw moet nemen.
Dus ben ik eigenlijk afhankelijk van mensen die hier alles over kunnen zeggen en mij en misschien door mijn eenvoudige vragen ook andere nieuwelingen.
Als je een ouwe rot bent in het bouwen van vliegtuigen heb je soms maar een half woord nodig en ze weet hoe het werk. Ook heb je al jaren ervaring met materiaal de lijmen en andere handige onderdelen en nice to know dingen waar ik dus echt niets van af weet. Zoals bv een plakbandje om een servo. Had ik dus metteen uitgevoerd want dat was handig. Je moet het wel even weten. Staat nergens...
Ik ben soms wel eens erg kort door de bocht en snel aangedaan als ik om hulp vraag en krijg een antwoord dat op mij overkomt als -zoek het maar uit je bent vervelend.
Dat is is misschien een slechte eigenschap van mij, maar zelf zit ik zo niet in elkaar.
Ik zal nu in mijn eentje maar proberen iets van dit vliegtuig te maken, zal wel nooit vliegen vermoed ik, kan die mooi aan de muur hangen.
Ik vind dit jammer, en misschien ook wel stom dat ik soms zo impulsief zo reageer.
Ik heb ook al twee depron vliegtuigjes van 6mm in elkaar gezet. De 1e was totaal mislukt en de 2e voor de helft. Ga nu aan de 3e beginnen die ik nog heb liggen. Ik heb erg veel plezier in het bouwen daarvan en wordt er goed bij geholpen ook op afstand.
Ik vind dit nu eigenlijk net al te duur om even totaal te laten mislukken.

Ps.
Jouw opmerking: beter tien keer teveel gevraagd dan één keer te weinig, ben ik het volledig mee eens en ik zal altijd antwoord geven al is het voor de 100e keer. Dat hoort al meer dan 42 jaar bij mijn werk.
Soms wordt het iemand teveel.
Aangezien ik maar bij één persoon terecht kan die dir vliegtuig en materiaal door en door kent, met gedetailleerde antwoorden. Houdt het voor mij op.
Afgezien van jouw zéér nuttige antwoorden hoor.
Bedankt zover

Laatst bewerkt:
Oh het is niet zo dat dat toestel nu heel bijzonder is of aparte bouwtechnieken vereist hoor. Johan weet er het meest vanaf, omdat hij die dingen nu eenmaal levert, maar er lopen hier bakken vol met mensen rond die je kunnen helpen en je vragen kunnen beantwoorden hoor. Ik, bijvoorbeeld, maar zo zijn er nog iets van 10.000 leden.

Dit toestel is/wordt populair, er komt vanzelf meer info over beschikbaar en tot die tijd echt gewoon je vragen blijven stellen.

Wat het wat makkelijker maakt voor ons om ze te beantwoorden, is als je foto's zou kunnen maken met je concrete vraagstelling.

Denk er ook vooral niet te moeilijk over, het luistert allemaal ook weer niet zó nauw, kistjes als deze bouw je al snel zo dat ze wel kunnen vliegen.

Als het forum niet het medium voor jou is, kun je ook overwegen met het ding naar een vliegclub te gaan, ongetwijfeld dat er in de buurt wel één te vinden is.

Gewoon rustig blijven, beetje geduld hebben mbt. antwoord op je vragen hier, en je zult zien dat je binnen no-time er een nieuwe absolute verslaving bij hebt!

Johan,
In het roer, moet ik daar 3 scharnieren zetten, twee bovenin en één onderin bij het eindstuk van het vliegtuig.

Het maakt niet zo heel veel uit. 3 is een mooi aantal, de verdeling kun je naar eigen inzicht doen, het is handig om 1 scharnier redelijk dichtbij de aansturing (roerhevel) te zetten en minimaal 1 boven en onder.

Hoe kan ik het beste dit "roerstuk" vastzetten op het vliegtuig. Ik kan nergens druk uitoefenen daarop om dit vast te zetten, of is daar een hulpmiddel voor.

Gewoon lijm er op, ding op z'n plaats zetten, controleren of het recht zit en dan laten rusten.

Ik zie dat je de servo's voor hoogte en rolroer aan elk één zijde hebt gemaakt. Zitten ze precies op de zelfde hoogte en recht tegen over elkaar??..

Ik neem aan dat je hoogte- en richtingsroer bedoelt. Recht tegenover elkaar zal waarschijnlijk niet passen. De hoogte waarop je ze monteert, is niet zo kritisch, puzzel een beetje zodanig dat de stuurstangen redelijk recht lopen, en het is goed.

Zit de servo in een bakje? zodat je hem steviger kon bevestigen?

Is niet nodig, kán wel. Beetje naar eigen inzicht.

Wat moet ik als stuurstangen gebruiken, metaal of carbon, of de dunne kabel die is meegeleverd.. Welke dikte van stuurstangen is anders voor dit vliegtuig correct.

Metaal/carbon, kan beide. Dikte stuurstang komt niet zo kritisch, pak 2mm verenstaal en je zit altijd veilig.

Ik ben niet helemaal goed thuis in het bevestigen van stuurstangen. Dat moet ik nog even beter leren Is het het beste om een hoek te maken in de stuurstangen, of kan ik het beste een nylon clevis gebruiken aan beide zijden.

Er is niet echt een beste. Beiden werken. Voor het buigen van de hoekjes, is een tang verkrijgbaar, een zogeheten Z-bocht tang. Met een klein platbektangetje en een beetje geduld en oefening, kom je ook een heel eind.

De stuurstangen voor de ailerons, moet ik daarvoor de ijzeren stangetjes gebruiken die er bij zitten, of moet ik ook hier andere stangen plaatsen.

Als de ijzeren stangetjes een lengte hebben die past, gewoon gebruiken.

Als ik de vleugel in de romp schuif, moet ik dan eerst het rompgedeelte insmeren met bruislijm of moet ik er later pas bruislijm op smeren als de vleugel er al in zit.

Je kunt beter eerst de vleugel op z'n plek schuiven, dan weer een klein stukje eruit halen en op boven en onderkant wat lijm aanbrengen en terugschuiven. Dan aan de andere kant een klein stukje eruit schuiven en herhalen. Als de vleugel dan op z'n plek zit, overtollige lijm wegvegen.

Ik weet hoe het voelt, de eerste keer dat ik een model bouwde zat ik ook continu te tieren op de handleiding, maar algemeen advies is dat je je niet te druk moet maken en vertrouwen op je gevoel. Na de derde kist die je bouwt, lees je de hele handleiding niet meer, en bij de 4e of 5e vind je zelf slimmere en betere methodes uit :)

Henri, wat doe je me aan.
Jij brengt mij nu weer aan het twijfelen om hier toch verder te gaan.
Weet alleen niet of ik het nu nog aandurf van die onbezonnen voor mij "slimme" en voor jullie "domme" vragen te stellen, als ik de handleiding weer eens even niet snap.
Bedankt voor jouw enthousiasme.
Ik zeg het vaker, dat ik het altijd enorm waardeer als iemand tijd van hem voor mij uittrekt om zoiets uit te leggen.
Maar dat zal ook wel te maken hebben met mijn leeftijd.
Ik meen het als ik zeg dat ik ook Johan bedank voor zijn geduldige uitleg tot nu toe.
Ik denk dat ik net even te veel voor hem werd.
Zal wel te maken hebben dat ik misschien te veel vraag. Maar als ik de handleiding lees en ik zie de foto's en dan de foto's die op internet staan, krijk ik NU vragen.
Misschien ben ik daar erg lastig in.
Ik ben van mijzelf nogal een pietje precies en als het afwijkt schiet mij gewoon door de onbekendheid geen oplossing binnen en dan moet ik vragen stellen, anders kom ik er nooit uit.

Ik stop nu met mijn uitgebreide uitleg hierover ik heb er nu wel genoeg over gezegd.
Ik wil gewoon weer overgaan tot de orde van de dag,

Laatst bewerkt:
Johan is iemand die heel veel mensen hier helpt met adviezen en commentaar, ik denk niet dat hij het zo boos bedoelde. Je zult zien dat ie wel weer met antwoorden komt.

Het is een cliché, maar er zijn geen domme vragen. De vragen die jij stelt, heeft iedereen zo'n beetje gehad toen ie z'n eerste kist bouwde.

Het pietje precies; ik herken het; en dan gaat het even niet zoals je wil en dan blijft het liggen, erg bekend. Niet intrappen. Al duw je dit kistje met plakband in elkaar, dan zal hij waarschijnlijk nog wel vliegen, echt, het komt allemaal niet zó nauw. Rustig doorgaan en wacht maar tot het ding straks de lucht in gaat. Dan begrijp je in één klap waarom het het allemaal waard is.

Terug :ontopic: , is hij al klaar? :)

Waarom kijk je niet in de bouwbeschrijving ?

Het kijken in een beschrijving brengt vele mensen op ideen hoe het zou kunnen.
Zo werkte ik ook met de jeugd , zelf op ideen laten komen .

Iedereen heeft andere ideen die ook kunnen werken en af en toe zelfs beter zijn . ;)
Daarom zijn er beschrijvingen en bouwverschlagen .

Pietje precies moet je bij EPP en andere schuim modellen afleggen .

EPP modellen zijn er om schnel in elkaar te zetten en er dan lang vlieg plezier van te hebben .

Bij delen die gewoon op elkaar zitten doe je de lijm er gewoon eerst op.
Worden de delen in elkaar geschoven zet je deze eerst in elkaar , na meten dat ze goed zitten en dan met een stift markeren .
Dan er een paar druppels lijm tussen stoppen met een tandenstoker .
Je kunt EPP makkelijk optillen of weg drukken om er een kier te krijgen waar je de lijm tussen plaatst.

Na het verlijmen kijken of de delen nog op hun plaats zitten.

En nooit PU-lijm gaan wegvegen zoals Henri schrijft , je krijgt dan lelijke vlekken op je EPP model.
Beter is het spaarzaam te verlijmen en na 24 uur het teveel weg te snijden.

En de aansturing voor de servo,s zit in de doos .

Mvg Johan

Johan en Henri bedankt,

Ik moet mij dus gewoon heel anders opstellen tov EPP dan de bouwdozen die ik heb gekocht waarin z'e'er gedetailleerde bouwtekeningen zitten en wat meer luisteren naar een "gevoels" bouw. Ik ben nogal een handleiding bouwer en nog veels te weinig ervaring in vrij bouwen en oplossen.

Daar ging IK niet van uit, vandaar dat ik net zo "Pietje Precies" ben als bij de andere modellen en mijn vele vragen. Ik moet dus iets ontspannender en veel vrijer dit soort modellen maken, waarbij je zelf best veel in het materiaal moet snijden om e.e.a. aan/in te brengen. Ik zal dit erbij in gedachte houden.

Kom ik toch met vragen:

Bij het proberen voorzichtig weg snijden van de bruislijm is meer EPP meegekomen dan ik wilde. Dat is boven op de vleugel, was bruislijm dwars doorheen gegaan.. Er zit nu een gaatje in deze vleugel ( niet er helemaal doorheen ). Is zo'n gaatje nu nog dicht te maken met materiaal zodat het er weer " glad" uitziet, of moet ik zeggen "jammer" er zit een gat in.

Voor het bevestigen van de stuurstangen in de roerhevels zijn er ook deze pushrods snaps
of linkage stoppers zoals ze worden genoemd
full
full

Zijn deze handig voor deze EPP vliegtuigen, of zijn ze eerder bedoeld voor de zwaardere "balsa" vliegtuigen. Met deze scheelt het wel om de stuurstang precies op de " mm " te maken, of wordt het TE nadelig voor het gewicht.

ps.
Johan je was er wel vroeg bij op het forum vanmorgen...;)

Ik repareer wel eens gaten door er een "deksel" in te lijmen.

Dan word er met een scherpe appelboor een stukje meer uitgehaalt (5-10 mm diep)
En dan uit een afval stuk het deksel geboort. (iets dikker als het gat diep is)

Dan het deksel met heeeeeel weinig lijm inlijmen zodat er niks uitbruist .

Na het drogen de deksel gelijk snijden (altijd een nieuw mesje nemen waar je alleen EPP mee snijd)

resultaat:
full

Die pushrods snaps kan je wel nemen als je dat makkelijker vind .

Mvg Johan

Ps: ik ben altijd vroeg aan het lijmen , de dag heeft maar 24 uur .
En ik heb genoeg te lijmen in moment .

Johan,
Bedankt voor de info vwb het " gaatje" zal kijken wat ik kan doen.

Ik zag dat jij op jouw Acro Flyer een staartwiel hebt gezet.
full

Ik denk ook, gezien jouw ervaring, dat dit handig zou zijn voor dit vliegtuig.
Deze zat niet in de doos, hoort denk ik niet tot de standaard uitrusting..

Ik vind het best mooi staan en ik denk dat ik het toch ook wel handig zou vinden, ook al ter bescherming van de staart.
Waar kan ik dit soort staart wielen aankopen. Heb gezocht op intranet, maar kwam niet echt ver met winkels daarin, in Nederland.
Ik hoop dat jij wel aanwijzigingen hierin hebt.

Er hoeft geen staart wiel onder , op gras kan er niks mee gebeuren .

Je zou er een kiel onder kunnen lijmen uit een stukje afval EPP .

Mvg Johan

Ik heb nog een algemene vraag over de hevels die op de servo zitten, HXT900.
Daarin zitten erg kleine gaatjes. Ik moet daar de gaatjes dus elke keer van vergroten, anders krijg ik de aansluitingen daar niet in.
Worden door deze ingreep de hevels niet zwakker, als er grotere krachten op worden toegepast tijdens het vliegen en dat ze daarbij gaan scheuren.
Of zijn er voor deze servo's ook andere hevels te koop met grotere gaatjes erin.
bv van andere servo merken.

Back