Prowing 2012, 4-6mei, Soest (D). Verboden: schuim, rtf, coaxiaal en 'speelgoed'.

Daaruit blijkt vooral dat de markt voor het "serieuze" spul zo klein is geworden dat het voor die aanbieders commercieel gezien gewoon niet verantwoord meer is om daar tijd en geld in te steken....

Dat ligt niet aan een te kleine markt.
De firma,s zelf hebben nog genoeg te doen , die verkopen ook wereldwijd . ;)

De onkosten voor een stand is gewoon (sinds 10 jaar) voor de kleinere firma,s niet meer op te brengen.
De Messe AG is gewoon te duur voor een beurs geworden.
Prowing kan veel goedkoper een beurs organiseren .

Mvg Johan
 
Bij Generic-fly krijg je alles wat Uwe Ralle heeft gemaakt .
Heb er zelf al een motorkap voor de Extra weg die ze op voorraad hadden liggen.

Produkte

Mvg Johan

Maar ja bij Generic-fly die leverd alleen Jets en Cap en Extra en van dien aart toestellen, wil je andere toestellen hebben dan kom je bij de Europese leveranciers en die halen hun spullen ook gewoon uit China en laten op de dozen hun naam zetten kijk maar naar Black Hourse modellen die worden onder verschillende namen vekocht ook bij Graupner (sorry, Black Hourse komt niet uit China maar uit een land waar ze nauw kijken).
Dus eigenlijk worden we gewoon voor de gek gehouden, als men iets koopt dat niet veel kost dan zal het wel niet goed zijn, vraag het dubbele of meer dan is het top spul.
Zelfs Hacker haalt zijn spullen uit China, dus laten we niet te gauw China troep roepen als deze er niet waren vlogen we met zijn alle nog met die stans doosjes die we nog in elkaar moeten zetten en een hoop geld zouden kosten.

Toen ik begon koste mij een gebruikte zender 4 kanaals 600 gulden en goedkoope servo's 60 gulden en nu voor dat geld kun je deze hobby beginnen compleet met computer zender servo's vliegtuig en klein spul omdat er van deze Chineese troep zoals jullie zeggen verkocht wordt, en het vliegt nog beter als dat spul van ons waar we 30 jaar geleden een gods vemogen voor moesten betalen.

Dus eigenlijk niet klagen, meer keus betere spullen en wat de Nederlander wil niet te duur.:D:D
 
Er zijn nog zoveel modelbouw firma,s en kleine zelfbouw ondernemers die alles nog in houtbouw maken .
De " echte " zelfbouwers sterven langsam uit.

Dit is de laatste van Arno Donat .
Een F-100 Sabre

full


full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de mart word inderdaad kleiner, maar ik heb het wel gehad met de chinese arf markt[/url]
Tja en toch is dat niet helemaal eerlijk. Er zijn natuurlijk een hele hoop chinese fabrieken die niet de beste ARF's bouwen. Maar er zijn ook een aantal merken die in china produceren waarbij de kwaliteit wel goed is (denk aan: Pilot-RC, Extreme Flight en SebArt). Die produceren leuke kisten voor niet al te veel geld.

Dingen als een wat los passende vleugelbuis/huls blijf je natuurlijk altijd houden. Dat is twee uurtjes werk. een uur wat epoxy in die huls smeren en een avondje later een uurtje om die huls weer op maat te schuren/ruimen. Dat heb je bij zelfbouw ook (teminste.. de duitse carbon buizen die ik heb gekocht waren ook niet 100% aan de maat).
 
Wij vertrekken morgen voor de voorbereidingen voor de beurs.
Jurriën Vissers en ikzelf zullen er voor Aerobertics enkele vliegtuigen voorstellen.
Kom gerust even langs op de Aerobertics stand ongeveer op het midden van de flightline (buiten).
 
Laatst bewerkt:
Dingen als een wat los passende vleugelbuis/huls blijf je natuurlijk altijd houden. Dat is twee uurtjes werk. een uur wat epoxy in die huls smeren en een avondje later een uurtje om die huls weer op maat te schuren/ruimen. Dat heb je bij zelfbouw ook (teminste.. de duitse carbon buizen die ik heb gekocht waren ook niet 100% aan de maat).

dat heb ik nog niet meegemaakt, maar daarentegen, als je ze inderdaad zelf maakt passen ze wel, en dat doe ik liever dan de 1mm speling uit een bestaand model halemn, want ondanks dat je dat doet zoals je beschrijft, gaat mijn voorkeur er naar uit om zelf een nieuwe buis te maken.
 
Wij gaan vrijdagochtend vroeg heen, circa 7.00 uur al rijden :sleeping:
Ik heb er zin in :yes: Wij blijven t/m zaterdag.
 
zo wij (ik samen met kees) vertrekken zometeen naar Pro wing
19.00 uur vertrek
23.00 uur aankomst
morgen 09.00 op het vliegveld, alls eersten :p
Vrijdag dus goed weer :zon:
Groeten Willem
 
Hier de eerste indrukken van vrijdag:
https://picasaweb.google.com/111795925257425500214/Richard

De beurs organisatoren hebben een keus gemaakt uit het aanbod, uiteraard om een bepaalde doelgroep te bereiken.
Met die keuze kun je het eens zijn of niet, dan kun je gaan of niet, niemand dwingt je. Daarbij wordt ook niemand beledigd die "maar" met schuimpjes vliegt, zelf heb ik er ook een aantal. Maar ik vind kijken naar mooi gebouwde modellen nou eenmaal veel leuker.
Wat mij betreft vind ik de formule geslaagd, al lijkt hij sterk op die van de JetPower. En die vind ik dus ook prima.

Wat vond ik er fijn aan:
Je komt "half Nederland en België" tegen, een gezellige meeting place. Misschien wel meer het type modelbouwer wat verder kijkt als het eigen clubterrein.
Er waren juweeltjes te zien van modelBOUW. Ook al ambieer ik zelf niet het soms zeer hoge niveau van bouwen (zie bvb de geheel metalen Beaver of de Mitchell, werkelijk een lust om naar te kijken), dan nog doe je er ideeën op.
Ik hou van de ruimte die een 1/1 vliegveld biedt voor een modelbouw demo.
Idd, de toegangs en parkeer tarieven waren alleszins redelijk.

Het was mooi weer, af en toe een kort buitje, maar er is volop gevlogen, je kon dus mooi afwisselend naar binnen hoppen en weer naar buiten als je een "leuk" geluidje hoorde :D
 
Vrijdag 4 mei. Aanwezig om 10.00 uur. Organisatie goed opgezet. Betalen voor parkeren en toegang bij het oprijden van de parkeerplaats. Ruim voldoende plaats. Het weer was goed, zonnig. Koffie op het terras van het vliegveld restaurant. Er zijn verscheidene eet tentjes en drink tentjes, en voldoende bankjes overal.
Ruime flightline en doorlopende demo's. Een grote tent met de fabrikanten, leuk opgezet en er zijn leuke dingen te zien. Tony Clark met een paar staalbuis rompen, en grote aluminium Beaver (82Kg), een man met een 70% mandragende P-51 project (en hij demonstreert zijn soundmodule om de geplande 4-cilinder een beter geluid mee te geven).

Ook buiten de tent zijn tentjes en kraamwagns opgesteld. Het hele gebeuren is qua setup vergelijkbaar met JetPower, alleen kleiner. Maar zeer zeker heel erg de moeite waard, erg gezellig, veel leuke dingen gezien. Er is vooral aandacht voor de bovenkant van de mdelbouw, jets en grote kisten, nauwelijks trainers. ZDZ, MVVS, Kolm tonen een fraaie serie motoren (er staan er meer, maar deze 3 kregen iets meer van onze aandacht...). Voor degenen die de kabelboeren misten op Dortmund, die waren hier, Engel is al een poos weg van Dortmund maar hier weer aanwezig. Perma-grit met Ian and Tracy zelf.

Al met al een geslaagde dag. afstand vanuit Almere vergelijkbaar met JetPower, 3 uurtjes sturen. Ik hoop dat het weer over het weekend meevalt, en dat het de komende jaren nog groter zal groeien. Het evenement is het bezoeken waard.
 
Vandaag (zaterdag) naar Soest geweest, heel veel mooi spul gezien maar wàt een weer!
De regen kwam met bakken uit de lucht dus gèèn vliegshow, erg jammer hoor.
Ook een grote friet met bratwurst gepakt, altijd lekker.
Al met al een leuke dag gehad, ondanks dat we 550km weggetrapt hebben. (moet je ook niet elke week doen).
Zeker voor herhaling vatbaar :thumbsup:

Mvg Ron
 
Wij waren gisterochtend vroeg in vertrokken. Vrijdag was echt een superdag, prima weer :yes: Slechts twee kleine buitjes in de middag maar dat mocht geen naam hebben. Er werd mooi demo gevlogen door de standhouders, van alles werd er gevlogen. Ook mooi was dat er gewoon de hele dag door werd gevlogen zonder pauzes. De beurs eromheen was ook leuk maar als je iets moois in de lucht hoorde stonden wij zo weer buiten. In de avond nog even lekker gegeten en daarna in een hotel overnacht.
Vandaag weer vroeg uit de veren om voor de tweede dag naar Prowing te gaan maar helaas regen :cry: Wel gewoon heen gegaan met de hoop dat het wat beter zou worden... helaas dus, er werd niet gevlogen. Besloten om de beurs nog een keer af te lopen en daarna op tijd naar Nederland.

De opzet en organisatie was zeker goed en een volgende keer zal ik zeker weer heen gaan. :thumbsup:

Ik heb me vermaakt en het was een prima weekend :yes:

Hier een indruk

DSC01642.jpg


DSC01643.jpg



DSC01644.jpg


DSC01645.jpg



DSC01648.jpg



DSC01649.jpg


DSC01650.jpg


DSC01652.jpg



DSC01654.jpg


DSC01656.jpg


DSC01658.jpg



DSC01659.jpg


DSC01660.jpg


DSC01661.jpg



DSC01662.jpg


DSC01663.jpg



DSC01664.jpg


DSC01665.jpg



DSC01669.jpg


DSC01675.jpg



DSC01676.jpg


DSC01677.jpg



DSC01678.jpg
 
Vandaag ook de Prowing bezocht.
Mooie dingen gezien.
Bij aankomst vertelde een standhouder dat er om 1 uur waarschijnlijk gevlogen ging worden.
Maar het ging steeds harder regenen.
Veel bekenden gezien, het helpt wel, dat oranje F5B jack.
Ik kon het weer niet laten om een model mee te nemen, dat staat nu dus hier op de kamer.
De beurs is klein, hopelijk staan er volgend jaar 2 tenten met meer bedrijven.
Electro is er vrijwel niet te vinden.
Plettenberg staat op een vierkante meter buiten de tent, Kontronik staat ook buiten, op 4 vierkante meter.
Ik heb ook maar 2 turbines zien staan.
Het zijn voornamelijk benzine en grote methanolmotoren.
Maar dan wel heeeeeele mooie!

Helaas moest ik rond 2 uur weg.
Misschien dat ik morgen nog even ga, ik zit voor mijn werk maar een paar kilometer van Soest.
Even het weer afwachten...

Iedereen die morgen gaat:
Veel plezier en kijk uit dat je niet teveel koopt, je kan echt al je geld daar kwijt!

GJ
 
Back
Top