PWS: Bestuurbaar zweefvliegtuigje met zonnecellen.

• Topicstarter Topicstarter Sjoerd-Bo3
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij komt er helemaal geen ESC in dit vliegtuigje. Jij bedoelt waarschijnlijk de spanningsregelaar? Dit is om de spanning en stroom van de zonnepanelen te regelen. Ik denk trouwens niet dat die batterijen erg hard gaan laden op 5.8 volt, aangezien ze zelf een spanning hebben van 6 volt. Dan moeten ze al aardig leeg zijn voordat ze beginnen te laden. Ik zou er vier batterijen van maken van 4.8 volt. Dit gaat ook prima werken. Denk eraan dat de regelaar zelf ook nog stroom verbruikt. Let er ook op dat die diode 0.7 volt verbruikt.

Laatst bewerkt:
In blok schema zie ik ubec/esc ?, maar goed, der was al iets aangegeven over het laden van de accus, wat mij ook beter leek.

Oke duidelijk. Is dit de manier om de 6V spanningsregelaar te maken? Wel het linker transformator gedeelte wegdenken. DUs waar de 0 staat is de min en de 9 is e plus. Als ik het goed begrijp.

6v-regulator-circuit-7806_ct.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus als ik het goed begrijp moet het er zo ongeveer uitkomen te zien (correct me if i'm wrong):
full

Je kan in dit geval die UBEC (spanningsregelaar) gewoon vergeten. Deze zit er volledig nutteloos in en zal de goede werking eerder tegen werken dan verbeteren.
Je gebruikt 5 NiMH cellen dat is nominaal 6V. Bij een volle accu komt de spanning tot wel 7V en in extreme gevallen tot 7,5V!
Je hebt slechts 10 zonnecellen die tezamen slechts 5V zullen opleveren. In het gunstigste geval komt dat misschien tot 6V maar daar houdt het zeer zeker mee op.
Dan is daar die diode nog. Deze is noodzakelijk om te voorkomen dat de accu zich via de zonnecellen zou ontladen als er geen of te weinig zon op schijnt. Die diode heeft een drempel spanning van ongeveer 0,3V als je een Shottky diode gebruikt. Dat betekend dat de spanning die bij de accu aankomt niet meer zal zijn dan 4,7V tot maximaal 5,7V. Daarmee krijg je de accu nooit 100% vol mee dus bestaat er geen gevaar voor overladen. Daarmee vervalt de noodzaak van een spanningsregelaar.
Een UBEC (spanningsregelaar) moet om goed te kunnen werken een HOGERE ingangsspanning hebben dan de uitgang. Het verschil zal meestal minimaal 2V tot 3V moeten zijn. Wil je een 5 cellen NiMH accu er mee kunnen laden dan zal de ingangsspanning van de UBEC dus minimaal 9V tot 10V moeten zijn om een 5 cellen accu volledig te kunnen laden. De zonnecellen leveren dus veel te weinig spanning waardoor de UBEC niet eens goed zal kunnen werken.

In blok schema zie ik ubec/esc ?, maar goed, der was al iets aangegeven over het laden van de accus, wat mij ook beter leek.
Een ubec is geen usc.

@ Sjoerd:
Dit is alleen een spanningsregelaar die de spanning op 6 volt begrenst. Dit is geen stroomregeling. Hij zal dus de stroom niet op een maximale waarde regelen.

Even in een notendop: Mijn zonnecellen kan ik gewoon rechtstreeks aansluiten met een diode ertussen. Alleen zullen ze laden als de batterij niveau erg laag is, en veel zon. Die kans is dus 0,001%..... Is er geen manier dat de zonnecellen altijd laden? Geen een manier?

Natuurlijk is er wel een manier, je hebt meer dan 10 cellen nodig! Zelfs als je met 4 cellen gaat werken, wat overigens ruim voldoende is, zal je waarschijnlijk toch nog meer cellen nodig hebben. Ik schat dat je minimaal 14 cellen nodig hebt om een 4,8V accu te kunnen (bij)laden en je zal minimaal 16 cellen nodig hebben om de 6V accu te kunnen (bij)laden.

Maar die optie valt af. Want ik heb maar 10 zonnecellen. Dus dan worden het 4 batterijen op 4.8V maar dan heb ik nog steeds het probleem dat hij alleen bij volle zon bij laad en niet bij minder of een bocht.

Weet ik niet, Ik heb ze alleen allemaal in serie getest met een multimeter bij volle zon. En ze komen niet uit de winkel dus heb er ook geen specificaties bij. En daaruit bleek maximaal 5.8V en 0.8A in totaal

Ik blijf erbij dat je gewoon supercaps moet gebruiken. Dan heb je al die ellende niet en mijn onderbouwing is dat het selchts een proof of concept is. Ik heb nog nooit een pws opdracht hier op het forum gezien dat het ook werkelijk deed. Ik denk ook niet dat jullie klas naar een grasveld gaat om dat te testen. Doel van de opdracht is zowel theorie als praktijk.

Wat zijn de afmetigen van het vliegtuig, bestaat het vliegtuig al ? Waarom kies je voor 4 servo's als een vliegtuig keurig vliegt met 2 servo's ? Heb je veel v stelling in je vleugels ?

Ik heb caps genoeg liggen....

5.8 volt? Dan zou ik een 4 cellen NiMH pakketje maken en die opladen. De normale laadspanning is geloof ik 6 volt, dus dat kan net. 0.8A is wel wat veel, hier moet je even een stroombeperking voor maken of gewoon een hele zonnepaneellaadschakeling.

Weet ik niet, Ik heb ze alleen allemaal in serie getest met een multimeter bij volle zon. En ze komen niet uit de winkel dus heb er ook geen specificaties bij. En daaruit bleek maximaal 5.8V en 0.8A in totaal
Ik dacht dat die cellen afkomstig waren van de Nuna? Als dat zo is kunnen ze je op de TU Delft vast wel vertellen wat de specificaties ervan zijn.

(...) Neu, ik denk dat dit soort opdrachten, hoe ogenschijnlijk nutteloos ook, juist héél nuttig zijn. Sterker nog, hoe "nuttelozer", hoe beter....
Bert, als je goed leest, ben ik dat met je eens; wel nuttig, niet zinvol! :cool:
Sorry Sjoerd... Volgens mij klopt je schema. Maar ik ben geen maatstaf op het gebied van electronica...

Ubec weg en je 4 cellen gebruiken en je bent er ook al. NiMh cellen lopen op tot 1.4V bij het laden dus 5.6V. Diode heeft 0.3V dus 5.9V komt perfect overeen met 4 cellen.

Ik zou eens proberen uit te zoeken wat de laadstroom is van 4 NiMh cellen als je ze rechtstreeks op de panelen aansluit via een diode. Als dat 400-500 mAh is zit je perfect.

Altijd laden, ook bij weinig zon kan maar dat heb je veel celectronica nodig. Zelfs 1V 100mAh kan worden gebruikt om te laden als je dat boost naar 6V 15mAh. Dat is alleen wel complex.......

Thans hier kan ik wat mee! Bedankt voor de hulp allemaal.

Gewoon iets wat ik mij afvraag: hoe heb je deze waarden gemeten?
Ik neem aan dat die 5.8 Volt de open klemspanning is, maar hoe heb je die 0.8 A gemeten?

Waar ik op doel is: kunnen deze cellen een stroom leveren van 0.8 A bij een klemspanning van 5.8V (ofwel een vermogen van 4.6Watt) of heb je deze stroom gemeten door de A-meter er tussen te zetten (ofwel gewoon de kortsluitstroom, bij nagenoeg 0V is dat dus ook nagenoeg 0 Watt).

Als het laatste het geval is, dan ben ik bang dat van een effectieve laadstroom überhaupt geen sprake kan zijn....

Hoe groot is het oppervlakte van je cellen eigenlijk in totaal?

Groet, Bert

Precies Bert dat is wat ik ook bedoel. Daarom schrijf ik ook dat er naar verwachting 14 zonnecellen nodig zijn om een 4 cellen NiMH accu enigszins te kunnen laden.
Maar als het niet belangrijk is dat het vliegtuigje ook echt op die zonnecellen zal vliegen kan je natuurlijk het geheel met slechts 10 cellen bouwen. In het eindverslag zal dan duidelijk gemaakt moeten worden dat dit niet voldoende is met natuurlijk de juiste uitleg erbij.
Je kan dan het model wel laten vliegen op de NiMH accu die je met een "normale" lader hebt geladen.
In dat geval is het project mislukt als je er van uit gaat dat je een op zonnecellen vliegend model wilt maken maar als leerproject kan het toch zeer geslaagd zijn! De leraar zal in dat geval ook een goed cijfer geven volgens mij.

Als je toch met de zonnecellen de accu wilt laden dan zou je met een 3,6V accu moeten gaan werken. Het probleem is alleen dat de standaard modelbouw spullen zoals ontvangers en servo's daar niet geschikt voor zijn. Als je goed gaat zoeken kan je wel ontvangers en servootjes vinden die geschikt zijn voor 1 enkele LiPo cel. Het probleem is alleen dat het erg klein spul is dus alleen voor kleine modellen geschikt.
De firma MZK is één van die fabrikanten. De Penta is bijvoorbeeld een prima bruikbare 35MHz ontvanger.

Back