Q-Boat uit The World is Not Enough

Hartelijk dank heren :worship: Tijdje terug had ik alle Bond films met Roger Moore achter elkaar gekeken, aangezien het einde nadert voor dit project ben ik opzoek naar een nieuwe uitdaging. De Tuk tuk uit Octopussy lijkt me wel leuk om te maken, weet nog niet zeker of het nieuwe project iets word uit een 007 film, het word naar alle waarschijnlijkheid wel weer een bigscale 1/6 project :yes:

Maar goed, verlopig zit ik nog te priegelen met een stukje schuurpapier aan het dashbord.
Het dashbord heb ik in de polyesterhars gezet ipv lak ivm de droogtijd, daarna het zaakje in de zwarte grondverf gezet om vervolgens weer te schuren en te plamuren.
De aansluiting van dash op boot/dek ben ik niet zo blij mee, de hoeken van de boot krijgen nog een klodder plamuur zodat beide delen beter in elkaar overlopen.

CIMG5006.jpg

De achterkant van de cockpit kan in de zwarte grondverf gezet worden, bij de originele Q boten zit er nog een brandblusser naast de bestuurder maar die laat ik voor dit model weg.

CIMG5009.jpg

Ben klaar met schuren en plamuren aan het dashbord, het geheel een zwarte grondlaag gegeven die nog wel lichtjes opgeschuurd moet worden, daarna afspuiten.
De aluminium plaatjes zijn de panelen waar de knoppen en lampjes op komen.

Foto-LYA8JH88-D.jpg

Voor het bevestigen van het scherm heb ik achter het dashbord een constructie gemaakt waaraan de sleutelhanger behuizing komt te zitten. Het schermpje zelf plak ik vast met tape aan het dashbord, verder kan je makkelijk onder het dashbord bij de knoppen komen om het scherm aan te zetten.

Foto-WNAYCZ8W-D.jpg

De sleutelhanger behuizing bind ik met een elastiekje aan de houten constructie zodat ik nog bij de usb aansluiting kan komen.

Foto-XJUBAA63-D.jpg

Nu mag ik aardig wat gaatjes gaan boren voor de knoppen en lampjes, voor de verlichting ga ik gebruik maken van diverse glasvezels.

Foto-BLLWFQ7R-D.jpg

Next update asap

Dank je wel Bert :thumbsup:

Inmiddels zitten er gaatjes voor de knoppen en verlichting in de panelen, de kleuren die ik ga gebruiken voor de LEDjes zijn, wit geel oranje en rood.
Er komt niet zo veel verlichting in zoals bij de originele Q-Boat, ik beperk het tot een paar details/accenten.

Foto-ICMRJ8KK-D.jpg

Naast het scherm komen ook nog twee paneeltjes met een paar lichtjes, een stuur moet ik ook nog maken.

Nou, afgelopen dagen enorm zitten klooien met de glasvezels in het dashbord, en dat is uitgelopen tot een groot drama. De verlichting in voor het dashbord heb ik daarom maar verlopig gecanceld.
Gaatjes boren voor de glasvezels ging goed, evenals het bevestigen/verankeren van de glasvezels in het dashbord. Het ging fout toen ik de vezels in bochten ging leggen richting de LEDs, de vezels die ik heb hebben maar een beperkte flexibiliteit, als de bocht te krap word dan breken ze.
Nadat er 10 van de 30 vezels gebroken waren ben ik ermee gestopt want mijn frustratie werd alleen maar groter :bad-words:

Dus, verlopig krijgt het dashbord geen glasvezel verlichting, hij krijgt nog wel een stuur.

CIMG5181.jpg

De sleutelhanger heb ik vastgebonden met een elastiekje en het schermpje vastgeplakt met tape, het printplaatje heb ik ook afgeplakt met tape.

CIMG5185.jpg

Het goede nieuws is wel dat ik een motor en regelaar in huis heb, daar ben ik echt enorm blij mee :yes: De motor is een outrunner die ik heb overgenomen van Aldert aka Aaalie :worship:

CIMG5060.jpg

Aangezien de verlichting in het dashbord verlopig niet door gaat heb ik het motorcompartiment voorzien van LED verlichting, daarvoor heb ik LEDs van een strip gebruikt die ik nog over had van mijn DeLorean project.

CIMG5174.jpg

De verlichting is geen overbodige luxe want het compartiment is best een donkere ruimte ondanks de licht groene kleur, en zo'n mooie motor mag best gezien worden.

CIMG5168.jpg

Eerdaags beginnen aan de waterkoeling voor de motor en regelaar, voor de koeling van de motor moet ik even een PBtje afwachten, volgens mij is de persoon in kwestie op vakantie.

Is en Blijft een super mooi project hoor :cool:

kan je geen dikker glasvezel nemen
dat je voor de audio gebruikt, dat is dikker dan dat je wou gebruiken

Dank jullie wel mannen :worship:
Het dashbord is inderdaad ondanks de verlichting aardig gelukt, de mooiste manier om zo'n dashbord te maken is door middel van foto etsen, maar dat is een techniek waar ik nog nooit mee gewerkt heb.

Soms moet je inderdaad wat rust/afstand nemen van een onderdeel, te lang werken aan één onderdeel is ook niet goed, de boot is meer dan alleen het dashbord.
Zal een oogje in het zijl houden voor glasvezels die wat flexibeler zijn, 'k heb nog wel wat dikkere vezels liggen (een optische kabel van een PS2), alleen hoe dikker de vezel des te lastiger het gaat worden om bochten te nemen. Voor nu laat ik het dashbord rusten, straks nog wel even een stuurtje maken :yes:

Robbie, ik volg dit verslag al vanaf het begin is stille bewondering, en liet niets van me horen omdat ik geen zinvolle suggesties had.
Maar nu met die verlichting vraag ik me af hoe dat in elkaar steekt. Je hebt het over zowel ledjes als glasvezel. Dat die glasvezels niet erg flexibel zijn had ik ook wel eens begrepen. Nu gebruik ik voor verlichting op moeilijk bereikbare plaatsen SMD leds (onder meer 805 en 1206, maar ze zijn er ook nog kleiner) die van bedrading (geïsoleerd 0,1 mm wikkeldraad) zijn voorzien met een lengte van zo'n 14 cm. Het solderen van die draadjes is voor mij al een hele prestatie, maar het lukt wel, en die draden kan je in alle bochten wringen.
Ik heb geen idee of dat voor jou een oplossing zou kunnen zijn, maar ik laat het toch maar even weten.

Groet,

Ad Bakker

Robbie,

Wat betreft de glasvezel voor je dashboard, aan je reactie te lezen heb je echt glas te pakken als vezel en die hebben inderdaad een beperkte buigstraal en breken. Je zou eens opzoek moeten naar kunststofvezel deze kun je veel makkelijker en krapper buigen en het breekt niet.

Succes met de verdere bouw.

Gr Martin

hallo

robbie
als je nu eens bij de HO treinen ging kijken
in sommige wwinkels kan je heeel flexible glasvezel kopen
ze gebruiken dat om in die kleine HO signalen te verwerken en dat kan haast haaks de bocht om

groetjes raf

Bedankt voor de input mensen :thumbsup: De vezels die ik gebruik zijn volgens mij niet van echt glas, ik noem het glasvezel omdat ze doorzichtig zijn zoals glas. Denk dat ze van een soort kunststof zijn zoals acryl of polymeer, als ik een aansteker tegen een vezel aan houd dan smelt/brand hij als plastiek (zwarte rook met vieze stink lucht). Echt glas smelt maar brand en stinkt niet zover ik weet.

Er is genoeg ruimte voor de (3mm) LEDjes achter het dashbord, probleem was dat ik alle glasvezels naar één centraal lichtpunt (met 4 LEDjes) wou brengen waardoor ik vrijwel onmogelijke bochten moest maken met de vezels om de torpedomodule in het midden te ontwijken. Als ik een nieuwe poging ga wagen met de vezels dan maak ik twee lichtpunten waar de vezels naar toe kunnen, één aan de linkerkant van de torpedomodule en één aan de rechterkant. Het is een beetje lastig uitlegggen, als de torpedomodule erin zit dan zal het wat duidelijker worden wat ik bedoel.

Voordat ik aan de koeling voor de regelaar en motor ga beginnen maak ik eerst even de torpedomodule af zodat het torpedoluik dicht is tijdens zijn eerste proefvaart.
Ik heb via de andere dimensie :-) de binnen/voorkant van de boot in de lak gezet, was wel wat lastiger dan bij het motorcompartiment omdat de voorkant in een punt loopt, de voorkant krijgt twee lagen lak en één laag zwarte verf.

CIMG5191.jpg

Tijdens het drogen van de boot ga ik weer verder met de torpedomodule, die iets anders word dan de eerste versie.
Deze module word volledig van aluminium, probleem met de houten module was dat hij het erg zwaar kreeg tijdens het reloaden van de torpedo. Omdat de springveer die erin zit vrij strak is staat er aardig wat spanning op het hout, ik hoorde en voelde een hoop gekraak toen ik de veer ging spannen.
De vorm van de nieuwe module is vrijwel gelijk aan de eerste, hij is iets compacter en er komt een opening in (die ik moet opofferen) voor de digitale sleutelhanger die uitsteekt aan de achterkant van het dashbord.

CIMG5197.jpg

Als de torpedomodule erin zit en het luik gesloten is gaan we weer eens kijken voor de verlichting van het dashbord :yes:

Kleine update voor een klein maar essentieel onderdeel, de waterkoeling/ophanging voor de motor. Omdat ik geen 5mm dik alu in huis had liggen heb ik het koelblok gelamineerd met drie lagen alu en epoxy, de dikte van de spant is 6mm.

CIMG5202.jpg

Nu moet ik nog wel de gaatjes boren waar het water doorheen kan stromen, lastig klusje als je geen kolomboormachine tot je beschikking hebt.
De voet heb ik iets verlengd zodat het gewicht van de motor beter verdeeld word op de bodem van de romp.

CIMG5205.jpg

Hoi Robbie,

het boren heb ik ook uit het handje gedaan.
gewoon recht houden ;)
maar eerst met een dun boortje voor boren.
ik hoop alleen dat je het niet uit elkaar drukt tijdens het boren.

dus geduldig boren.
maar gezien jou werk komt het met geduldt wel goed.

Gr, Leon.

Back