Q-Boat uit The World is Not Enough

Ik heb ook zelf koelingen gemaakt met twee messing plaatjes en twee 4mm buisjes. De buisjes op de plaatjes gesoldeerd waarna die met de boutjes waarmee de motor vastgezet worden tegen de motorsteun geschroefd worden. Dit moet naar mijn idee ook werken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks weer voor de input heren !

Gisteravond lag ik in bed na te malen over het koelblok, ik had het ook anders kunnen doen zodat er helemaal geen sprake meer is van boren.

Ik heb een explosie schetsje gemaakt van wat ik bedoel, aangezien het blok gelamineerd is had ik de waterkanalen uit kunnen zagen in het middelste (3mm) plaatje. Volgens mij kan je op deze manier een optimale koeling krijgen voor de motor, op de schets loopt het kanaal in een boog maar het zou op deze wijze ook in de vorm van bv een ster kunnen lopen. Zo heeft het water een groter bereik om het blok te koelen.

CIMG5210.jpg


Maar goed, voor mij is het kwaad al geschied en moet de kanalen doorboren. In de toekomst ga ik eens een koelblok maken op de manier zoals op het schetsje.
 
Ik was al bang dat het boren uit zou lopen op een ramp, en nu zijn m'n vermoedens bevestigd.
Een tijdje geleden had ik de accuboormachine laten vallen, hij viel op zijn kop en heeft sinds de val een kromme as waardoor de boor wat gaat slingeren. Gaten boren kan ie nog prima, maar tunnels boren word een ander vehaal.

CIMG5213.jpg


Dus ik ben maar opnieuw begonnen en deze keer volgens de schets, vervelend is wel weer dat de epoxy zo lang moet drogen voordat ik weer verder kan.

CIMG5215.jpg


Nog één fotootje van het waterkanaaltje voordat het plaatje erop gaat.

CIMG5218.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om nog even op het glasvezel terug te komen, ik heb hier ook iets liggen.
Het is kunststof en het lijkt erg op visdraad, zal me niet verbazen als het hetzelfde is.
Ik kan het haaks ombuigen of een knoop erin leggen zonder dat het breekt.
Ik vraag me wel af hoeveel je er van zal zien bij daglicht, je zal wel hele felle led's moeten gebruiken.
Mocht je intresse hebben dan kan je het krijgen, ik woon in Haarlem-oost.
 
Jammer dat het je niet geluk is..
maarja met een boormachine die krom is kon je er een beetje op wachten.

maar wat Lex Verkuijl schreef, kan volgens mij ook goed werken.
alleen zou ik wat dikker messing/koper gebruiken als je de motor er direct
op monteerd.

ik hou dit topic in de gaten er mooi en leerzaam (ik heb bijna mijn eerste echte speedbootje klaar :))
 
Ik denk niet dat visdraad van het zelfde kunststof is gemaakt als dat van optische vezels, je zou het eens moeten proberen met een lampje tegen het uiteinde van de visdraad te houden, als er aan de andere kant licht uit komt dan werkt het. In daglicht zal de verlichting op het dashbord inderdaad moeilijk te zien zijn, zelfs met felle LEDs.

Het bouwverslag van de Wasabi volg ik in stille bewondering :yes:

Koeling/ophanging voor de motor is klaar, moet nog wel even de buisjes inpluggen met epoxy.

Foto-HJOMA3LE-D.jpg


Het is amper nog te zien dat het stuk aluminium gelamineerd is, helemaal als er een likje verf op zit.
Heb al min of meer getest of hij niet lekt en tot nu toe ziet het er goed uit, als de buisjes erin zitten nog één testje doen voordat hij de boot in gaat.

Foto-TKBZKWZK-D.jpg


Nu ga ik beginnen met de koeling voor de regelaar, en de knoop doorhakken voor welke as ik ga gebruiken om de motor aan te sluiten aan de Jet.
 
Vraagje over de koeling voor de regelaar, kan het kwaad als ik de alu koellichamen laat zitten en tussen de ribben een aantal buisjes plaats voor de waterkoeling ?

Foto-T84JHDME-D.jpg
 
hoeveel laags printen heeft hij ??

en ik weet niet welk merk het is maar kijk of de fet's het koellichaam wel goed raakt.

hier onder een quote. kan je zien waarom

zo krimpkous eraf gehaald, en het wordt een leuke klus.
foto's zeggen meer als worden.


IMG-3079.jpg


IMG-3081.jpg

IMG-3086.jpg

IMG-3088.jpg


gelukkig soldeer ik al jaren, en heb een goed weller soldeer station.
als ik me weer wat beter voel ga ik er aan werken.
 
Laatst bewerkt:
je zou het eens moeten proberen met een lampje tegen het uiteinde van de visdraad te houden, als er aan de andere kant licht uit komt dan werkt het. .

Ik zei niet dat het visdraad is maar het lijkt er wel erg veel op.
Het is afkomstig uit een klein kersthuisje wat zo op heel veel punten werd verlicht met 1 lampje. Dus het is wel als glasvezel gebruikt.

Mocht je het willen proberen, volgens je profiel woon je in Haarlem.
Ik ook dus kleine moeite om het in handen te krijgen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Robbie,

Je koeling ziet er gelikt uit!

Ik hoop alleen dat je voldoende koeling zult krijgen, want met een bocht aan de bovenkant kun je een luchtinsluiting houden waar geen water komt...

Waarschijnlijk valt het in de praktijk wel wat mee en wordt de lucht eruit gedrukt, maar persoonlijk had ik de in- en uitlaat aan de bovenzijde gezet om dit soort geintjes te voorkomen.

Het plaatsen van pijpjes op het koellichaam werkt minder effectief dan een koelblok waar water doorheen loopt, omdat he wéér een extra transferpunt hebt.

Gezien je vaardigheid in het lijmen van aluminium plaat zou je ook een regelaarkoeling op dezelfde manier kunnen maken, dat zal beter werken.

Bekijk wél eerst of de fets wel fysiek kontakt met het koellichaam hebben, anders heeft het mooiste koelblok geen nut, zie de foto's van Leon.

Groeten, Jan.
 
De regelaar heeft één printplaat, de koellichamen zitten op de fets gelijmd/geplakt.
Pijpjes op de koellichamen geeft inderdaad een extra transferpunt, vrees alleen dat ik geen andere keus heb.
De koellichamen zitten muurvast, ik kan eventueel tussen elke rib een (2mm) pijpje plaatsen.
 
Ben niet bang, de koellichamen zitten met dunne DStape op de fets. Pak de regelaar maar eens bij één koellichaam vast, en DRAAI het andere koellichaam, je zal vernemen dat hij langzaam los komt. Eerst even met föhn behandelen wil vaak wel positief helpen, echter je moet dan even handschoenen dragen omdat de regelaar/koellichamen dan warm zijn.

Succes,
vriendelijke groeten,
Aldert
 
Thank you Aldert :worship: Draaien was het sleutelwoord, nadat ik de koellichamen contra tegen elkaar in draaide kwam er beweging in. Vervolgens de föhn erop gezet en de koellichamen er langzaam vanaf gedraaid/getrokken.

Foto-HPY7BIBY-D.jpg
 
Mooi dat hij eraf is...
zie toch een paar fets die niet voledig tegen het koellichaam aan zitten.
nou een messing plaatje en buisjes hobbien en de fet's gelijk schuren.
koelpasta en gaan :)

Gr, Leon.
 
Koeling voor de regelaar is klaar, de eerste versie die ik gemaakt had bestond uit twee messing plaatjes en 1 alu plaatje + twee buisjes.

Foto-UMFTUT78-D.jpg


Helaas was de eerste versie lek en de buisjes voor de slangen zaten ook niet helemaal lekker ivm de contacten op de regelaar.
Heb daarom een nieuwe gemaakt volledig van alu en de buisjes is verschoven zodat er ruimte blijft voor de contactpunten.

Foto-HUWIOHSO-D.jpg


Dinsdag even silicone slangen halen en het zaakje in elkaar zetten.
 
Koeling

Beste Roby
Hier een berichtje van Jan

Je koelingen zien er super uit

groeten Jan Kuijper van der Duijn:p
 
Hey Jan, gisteren hebben we je gemist tijdens het eten.
In ieder geval leuk dat je je hebt aangemeld op het forum :thumbsup:

Afgelopen week niets gedaan aan de boot wegens omstandigheden, ik ga zo snel mogelijk de draad weer oppakken.
 
Wat betreft die laatste koeler, de in en uitgang van de koelruimte zitten wel erg dicht bij elkaar. Je hebt kans dat een deel van het water niet ververst denk ik. Of stuw je het er met zo'n kracht doorheen dat hier weinig kans op is. Zou denk ik effectiever zijn in het midden een geleidingsstrip te plakken die de in en uitgang van elkaar scheidt zodat het water een omweg moet maken. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Verder mooi project :thumbsup:

Freek
 
Back
Top