Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Klopt wat je al denkt, zo is het niet helemaal de bedoeling. Als je tegen de spiegel (achterkant) van de boot aankijkt zou het er zo uit moeten zien:

    [​IMG]

    De vlakke stukken van de spray rails (de onderkanten dus op de afbeelding) moeten horizontaal lopen ten opzichte van het wateroppervlak. Dan gooien ze het water horizontaal weg. Iets naar beneden wijzend mag ook, geeft iets meer lift. Als ik jou romp zo zie zou je iets van 4 bij 6 mm latjes moeten hebben daarvoor en die dan met de langste zijde tegen de romp aan leggen. Ze moeten over de lengte gezien parallel aan de kiellijn lopen.

    Jou plamuur en schuurwerk ziet er trouwens mooi strak uit!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo robbie


    als je de spray rails zo zet als je ze hebt liggen dan loopt je boot op rails en krijg je hem nooit de bocht om

    wat james bond aangaat kan je zijn hooft met een kleine servo laten mee bewegen samen op het kanaal van de roer servo
    een Y kabeltje en een mini servo geven je model net dat weer een beetje meer

    kopje draait als je het roer omgooit echt supper om te zien

    groetjes raf
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor jullie reacties :worship: Ik had al een bruin vermoeden dat de spray rails die ik nu heb problemen gaan geven tijdens het sturen. (Lex, ik kan je plaatje niet zien, maar begrijp denk ik wel wat je omschrijft)
    Zojuist even contact opgenomen met de plaatselijke modelbouw zaak of ze profieltjes in huis hebben, de houten profielen zijn 6X6 mm en de plastic profielen zijn 5X5.

    Voor wat betreft de bewegingen van de James Bond pop heb ik al een beetje nagedacht, denk niet dat ik extra servo's nodig heb om beweging in de pop te krijgen.
    Maar eerst moet ik een pop hebben en om te kijken hoe bewegelijk hij is, meestal zijn ze vrij stroef zodat ze in een bepaalde positie blijven staan. Met de nodige yoga oefeningen denk ik wel dat het lukt om hem soepel te laten bewegen :D
     
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Wederom een prettig topic, en een super bouwproject!

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Nu wel?
     
  6. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, ik kan hem nu wel zien Lex :thumbsup:

    Dank je wel Aldert, ik kan niet wachten voordat ik aan het dek kan beginnen.
    Het dek is tenslotte de blikvanger, de romp ligt normaal gesproken in het water en is bijna niet te zien in de film.

    Het dashbord zit er ook leuk uit, en heb al een mooi plaatje gevonden die ik kan gebruiken als afbeelding op het schermpje,

    [​IMG]

    Deze is van de boot die bij de Propstore of London staat,

    [​IMG]
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Persoonlijk vind ik deze ook wel mooi:
    [​IMG]

    Heeft wat meer contrast en is kleurrijker. Dat komt verkleind wat realistischer over denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Die ziet er inderdaad wat frisser uit, maar de afbeelding is wat verdraaid.
    De breedte van het display voor dit model zal ongeveer rond de 3 cm liggen.

    [​IMG] [​IMG]

    Misschien dat ik een lichtje achter het display ga plaatsen, zodat het net lijkt of hij werkt.

    Er is nog een optie, ik heb nog een digitale foto sleutelhanger liggen.
    Het schermpje is 27 bij 27mm, met de nodige aanpassingen zou dit kunnen werken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2010
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    We zijn er bijna, gisteren profieltjes voor de spray rails gehaald en aangebracht op de romp.
    De boot in de film heeft 10 spray railsen, maar omdat deze profielen iets breder zijn dan gepland heb ik voor dit model 8 stuks geplaatst.
    Nadat ik de spray rails heb aangebracht heb ik een nieuwe laag lak over de romp gerold, daarna hier en daar nog wat bijgeplamuurd.

    [​IMG]

    Vandaag nog wat schuren/bijvijlen (de neus waar de lijnen bij elkaar komen is een lastig plekje om te schuren), daarna aflakken zodat ik het weekend kan beginnen aan het dek :yes:
     
  10. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ziet er strak uit!!!

    Maak jij hem wel af of laatje de onderkant ook groen?:p
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel, de onderkant word zoals het hoort, groen :yes:
    Ik moet ook nog een soort standaard maken waar de romp op komt te staan, werkt wat prettiger als ik met het dek bezig ben.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Robbie,

    Ik weet niet of ik het goed zie op de foto, maar zijn de beginpunten van de rails stomp? Dat gaat een hoop weerstand opleveren, ze moeten eigenlijk vloeiend "uit de romp" komen.
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Verkeerd gezien hoor:D:D
    Hij gaat het nog BIJSCHUREN:confused:
    lol
    mvg
    Frederik:D :D
     
  14. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De spray rails lijken op de foto inderdaad wat aan de stompe kant, ik had ze wel schuin afgezaagd en een beetje bijgeschuurd.
    Zo zien ze er nu uit,

    [​IMG]

    Als het nodig is kan ik ze nog wat bijschuren.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ja kan ze niet BIJSCHUREN

    zoals bij knippen gaat ook niet
    je knipt er steeds een stukje af

    nederlands is niet zo moeilijk hoor

    groetjes raf
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Bijschaven wel denk ik hoor:D
    mvg
    Frederik:D
     
  17. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Denk dat ik het snap, even geprobeerd met een paar stukjes profiel die ik nog over had.

    [​IMG]
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo robbie
    normaal vertrekken de spray rails van uit niets naar een wel bepaald profiel

    het is de bedoeling om de boot een beetje meer lift te geven
    als je de tekening van lex bekijkt zie je dat de rails niet zo horen te zitten zoals jij ze hebt staan
    [​IMG]

    bekijk het eventjes als een trap
    elke keer dat de boot snelheid meer maakt komt hij iets hoger uit het water
    water wil aan de romp blijven kleven en dat wil je niet want dat houd de boot tegen zodat je langzamer gaat of meer energie verbruikt
    de spray rail buigt het water als het ware naar onder af zodat je een beetje lift krijgt van het water dat terug naar onder wordt geperst
    het tweede wat deze straaltjes doen is zorgen dat er lucht belletjes onder je romp komen te zitten
    deze belletjes rollen als het water door het water (soort van kogellagers)en door dat rollen win je weer aan snelheid want rollen is makkelijker dan schuiven

    even wat hystorie
    wist je dat een drakar (vikingboot)voor een moderne zeilboot niet moest onder doen
    door dat de planken om een bepaalde manier (ronde boeg)op de spanten zaten perste deze boot lucht onder de brede logge romp en zo werdt deze drakar een geduchte tegen stander voor een modern zeil yacht
    doodat de drakar beperkt was in zijn bochten werk (geen fok en dwars getuigt)kon hij niet anders dan de race verliezen maar dit maar met enkele meters

    zo dom waren die vikingers dus eigenlijk niet

    de spray rails die jij er hebt onder gezet doen niets van dit alles tegenover de vorige die je er onder had zitten
    je vaart nog steeds op rails en gaat problemen hebben met een bocht te maken

    bekijk eens in de speed sectie de rompjes want die hebben ook spray rails

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Okay, ik ga ze bijschuren :D
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi robbie,

    Die strips zijn 6x6 mm niet? Laat ze dan over een centimeter of drie in de romp weglopen, dan heb je een mooie vloeiende overgang. Je moet steeds bedenken, een speedbootromp moet waar hij het water aansnijd vloeiend zijn, en waar het water moet lossen juist zo haaks en scherp mogelijk.

    Op zich is vlak met de waterlijn het beste voor de onderzijde van de rails, maar iets naar beneden kan ook prima. Dan 'bijten' ze wel iets meer in het water waardoor de romp liever rechtdoor wil blijven lopen, maar voor een jetboot is dit misschien alleen maar handig. Omdat zo'n jetdrive geen uitstekende delen onder de romp heeft wil die zowieso al zenuwachtig sturen. De rails geven zo wat meer stabiliteit. Zo heel donker als Raf zie ik het niet.
     

Deel Deze Pagina