Q-Boat uit The World is Not Enough

Dank je wel Harm :thumbsup:

Even een foto gemaakt van het motorcompartiment, onder de servohouder zitten twee sponsjes, verder is te zien dat het koppelstuk slijtage begint te vertonen.
Ik ga de keerklep eraf halen maar de servo's laat ik verlopig zitten, wil nog één keer gaan varen met de cardanas, daarna stap ik over op de kruiskoppeling.

CIMG8317.jpg


Vooruit, nog één kort clipje met ruwe beelden.
ES6ZPAB63ZQ[/media] - ‪007 RC Q-Boat‬‏
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Robbie. Erg mooi! Zo te zien heb je met je akku's ook een prima keuze gemaakt.

We zien wel een stuk "kale" as, nog voor de as in het lagertje/jet verdwijnt. Als je hier iets afhaalt, zodat alsnog deze flex koppeling
3345.L.jpg
zou passen, dan word hij ook opeens super stil. Een flexkoppeling is wel de meest ideale koppeling voor je boot. Met een kardankoppeling die niet super uitgelijnd is heb je kans dat het nog steeds lawaai maakt, en lawaai betekend ook snelle slijtage van de koppeling.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Dank je wel Aldert :worship::thumbsup: Maar die flexas gaat echt niet lukken :nooo:
Ik heb een schetsje gemaakt zodat het wat duidelijker word, de assen liggen op dezelfde lijn alleen niet op dezelfde hoogte.
Daardoor moet de as in twee bochten lopen om het zaakje aan elkaar te koppelen, zelfs al zou ik een stuk van de propas afhalen dan moet hij nog steeds twee bochten nemen, de flexas zou dan onder flinke spanning komen te staan waardoor de motor veel weerstand te verduren krijgt.

CIMG8322.jpg


De flexas zou er wel in kunnen als de motor iets gekanteld is, dan hoeft de flexas maar 1 bocht te nemen.
Alleen dat gaat niet lukken omdat de motorstandaard zodanig vast zit aan de romp dat hij er niet uitkomt zonder de romp te beschadigen.
De enige optie voor het probleem is een as met dubbele kruiskoppeling.
 
ik weet niet om hoeveel graden het precies gaat, maar als je het gat van je as in de motor mount iets op ruimt, kun je misschien met spacers tussen de onder bouten of een soort driehoek blokje tussen motor en mount ervoor zorgen dat je plaatje 2 krijgt;)
 
Dat klopt, maar het feit is dat de motorsteun eruit moet en dat gaat schade geven aan de fundering/romp van de boot.

Ik heb zojuist even zitten spitten in een doos met onderdelen en kwam een kruiskoppeling inclusief as tegen, ze zijn echter volledig van kunststof.

CIMG8326.jpg
 
Ik zou daarmee oppassen. Die aandrijfassen voor auto's zijn voor veeeel lagere toerentallen ontworpen. Als het schuifdeel gaat slingeren en uit elkaar klapt bij volgas ... AU!
 
Robbie,

hij gaat goed man, mooi vaarbeeld.

en bekende tekening, alleen die van mij was in paint :).
maar weet niet of ik het al gevraagd had, maar hoe veel verschil zit er tussen de assen.

zit hier met die flex weet nou niet of het te zwaar zou zijn, want die trilling die het nou heeft is ook niet best lijkt mij.
 
Die kunststof aandrijfas kan ik sowieso niet gebruiken omdat de bevestiging van de koppelstukken op de assen vast zit dmv een borgpin ipv een schroef.
Ookal zou ik ze vast kunnen krijgen dan bestaat er een kans dat door de warmte van de motor het kunststof zacht word en daardoor de aandrijfas het gaat begeven.

@Leon, als je bedoeld het hoogte verschil van de prop en motor as dan zal dat ongeveer 1 cm zijn.
@Vinny, de motorsteun moet hoe dan ook loskomen om hem te kunnen kantelen.

Ik ga op jacht naar een metalen kruiskoppeling met schuifas :yes:
 
hee robbie,


denk dat jij me verkeerd begrijpt. ik bedoel niet dat je de motormount gekantelt monteerd, maar de motor schuin op de mount door onder tussen mount en motor iets van opvulling te doen. hoogte verschil is 1 cm zeg je, als afstand as tot as 4 cm is, hoeft de hoek maar 14 graden te zijn;)
 
kun je het gat in de motorsteun niet iets groter maken en dan dmv een wig de motor iets kantelen?

[edit]wat vinny denk ik probeert te suggereren :)... [/edit]
 
Is geen optie, niet alleen het gat van de as moet dan schuin bijgevijld worden maar ook de twee gaten voor de schroefjes.
Zelfs al zou ik dat doen dan moet de motorsteun uit de boot want er is te weinig ruimte in de boot om te vijlen, als de motorsteun er dan toch uit moet kantel ik liever de steun zelf.

Vergeet die flexas maar voor nu, eerst ga ik het proberen met een schuifas/kruiskoppeling, als dat niet werkt dan heb ik geen andere keus dan de motorsteun eruit te halen en te kantelen.
 
Metalen kruiskoppelingen waren mijn eerste keus, maar het zijn nu toch (hoogwaardige) kunststof kruiskoppelingen geworden :mrgreen:
Kom net terug van de lokale modelbouwzaak (Eurosound) en heb deze kruiskoppelingen aangeschaft, heb me laten vertellen dat ze flinke krachten aan kunnen.
En dat geloof ik ook wel, de kunststof koppeling van de auto verbleekt bij het zien van deze koppelingen,

CIMG8331.jpg


De tussenas maak ik van een stukje 5mm dikke spijker, het word dus geen schuifas.
Ik ga afscheid nemen van de cardanas en deze koppelingen erin bouwen :yes:
 
ik heb die Raboesch dingen stuk gekregen met een 700 neo motor.
en een cm verschil moet denk ik wel kunnen.

zo stug is het nou ook niet.

zal ik het in een envelope doen voor je ? ;).

kost niets, en je kan het zelf bekijken.
 
Back
Top