Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Boswachtster werd niet goedgekeurd door m'n spellingscontrole, vandaar dat ik maar boswachter heb ingevuld, ze kwam ook vrij mannelijk over en had geen jurk aan :D

    Ik kwam die dag twee boswachters tegen waaronder dus deze (belgische) dame.
    Toen ik de parkeerplaats op liep richting 't Wed zag ik op een afstand een boswachter rijden in een busje, hij draaide z'n raampje open en riep wat ik van plan was.

    Boswachter in busje: Hee jij daar met die zwarte kist !
    Ik: Wie, ik ?! (liep verder niemand :D)
    Boswachter in busje: Ja jij ! Ga je vissen ofzo ?!
    Ik: Ik ga m'n hond in duinen begraven meneer !
    Boswachter in busje: WAT ?!!
    Ik: Haha, ik ga varen op 't Wed !
    Boswachter in busje: Varen ?!
    Ik: Modelbouw !
    Boswachter in busje: Elektrisch ?!
    Ik: Ja !
    Boswachter in busje: Dan is het goed, succes verder :thumbsup:
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat vaart al lekker! Al heb ik het idee dat James zich af en toe inhoudt. Misschien omdat-ie afgeleid wordt door boswachter met charmant Vlaams accent?! :)
     
  3. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Nou Robbie, ik heb net ff je filmpjes zitten bekijken en ik ben wederom onde de indruk..

    Gaat lekker snel, die servotest van je aandrijving is echt geweldig.. Echt weer de details die we van je gewend zijn..

    Keep up the good work m8.

    Greetz
    Jim.
     
  4. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen dagen niet veel gedaan met de boot, vandaag heb ik het zaakje uit elkaar gehaald om de as/lager te sealen met secondelijm.
    Meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de (te grote) rubbers van de roerstangen te vervangen voor rubbers die beter aansluiten, zoals de rubbers van de keerklep.

    [​IMG]

    Koppelstuk en cardanas vertonen nog geen slijtage,

    [​IMG]

    Impeller ziet er ook nog goed uit,

    [​IMG]

    Ze hebben in 't Wed drijflijnen gelegd tot 50cm diep en ongeveer 5 meter vanaf de oever,
    precies aan de kant waar ik de eerste keren heb gevaren.

    [​IMG]

    Opzich niet zo'n ramp, aan de andere kant van 't Wed liggen geen drijflijnen, ik sta hooguit tussen de Teken, Kikkers, en al het andere gespuis dat leeft in de duinen van Bloemendaal :-D

    [​IMG]

    Waarschijnlijk ga ik morgenochtend weer een poging wagen, hoop wel dat de belichting een beetje goed is bij zonsopkomst.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Robbie, ik heb begrepen dat niet alle secondelijmen waterbestendig zijn. Gebruik jij een waterbestendige soort, bijvoorbeeld Pattex Ultra Gel?

    Groet,

    Ad
     
  6. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Goed dat je het zegt Ad, helaas te laat :D

    Ik heb geen idee of de secondelijm van Velpon die ik gebruikt heb waterproof is, tijdens de eerste vaart heeft het niet gelekt en ik had de zelfde lijm gebruikt.
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ehm... Robbie... die drijflijn maakt voor jou niets uit... als je tussen de boeien door vaart niets aan de hand... voordeel van je waterjet :)...
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wel zorgen dat je keerklep niet zakt bij de lijn. . . . .
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik ken de Velpon secondelijm niet, en kan er eerlijk gezegd ook niets over vinden. Voor "gewone" secondelijm zegt Pattex bijvoorbeeld

    "Niet geschikt voor materialen die warme vloeistoffen bevatten of langdurig blootgesteld worden aan water"

    Dus bij korte duur watercontact zou dit geen problemen hoeven te geven. Maar op termijn zou het wel eens wel het geval kunnen zijn.
    Voor de Ultra Gel zegt Pattex:

    "De verlijming is waterbestendig volgens Norm D3. Tevens geschikt voor gebruik buiten"

    Dus dit zou ook op langere termijn geen problemen moeten geven. Ik vind de gel/dik vloeibare secondelijmen trouwens ook veel prettiger werken dan de dun vloeibare versies.

    Wellicht iets om in de gaten te houden voor de "productie" fase van de Q-boat?
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2011
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    In de handleiding van de Jet werd afgeraden om gel secondelijm te gebruiken, gel vloeit niet genoeg uit om de (minuscule) ruimte tussen de as en lager volledig te vullen/sealen. We zullen zien of de Velpon secondelijm waterproof is.
    Voor de produktie van de 14 andere Q-Boten komt geen seconde lijm aan te pas, ik lever alleen de romp/body van de Q-Boaten. Het is aan de eigenaar om de boot in elkaar te zetten en eventueel een aandrijving in te bouwen.

    :nooo: ik ga geen enkel risico nemen met die drijflijn, de boot past zeker niet tussen twee boeien door en op sommige plekken hangt de lijn iets boven het water, dat is vragen om problemen.
     
  11. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @robbie: je krijgt dan wel typische bond scene`s :):)
     
  12. ganzzz

    ganzzz Guest

    robbie geweldig wat jij hier presteert, wil ook beginnen met modelbouw, mensen zoals jij geven mij zin om te beginnen.

    nog ff over de servo's voor de rem, als 'electro freak' vind ik dit wat jammer. misschien had je ook een uC'tje kunnnen nemen en die programmeren zodat hij de servo's apart aanstuurt.

    als je meer functie's wilt inbouwen zou je eventueel een draaischakelaar kunnen gebruiken met wat weerstandjes zodat je daarmee een signaal genereert die je met een uC kunt uitlezen. ooit eens nagedacht over een boot, en meteen begonnen wat ik er allemaal op wilde, zou een 10 kanaals zender nodig moeten hebben.

    maar echt :worship::worship::thumbsup::thumbsup::worship:ik ben verder nog maar een :newbie:

    [edit] nu ik het lees is bovenstaande best vaag[/edit]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2011
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Ganzz :worship::thumbsup:

    Ik heb wat problemen met m'n pc, weet niet hoelang het gaat duren maar komende week ben ik in ieder geval off-line.
    Een nieuw bouwverslag start ik op zodra mijn computer weer veilig kan draaien, tot die tijd :bye:
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ga je Q-boat nog finetunen? Zit absoluut meer in qua snelheid.
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ben sneller terug dan verwacht.
    Nee, deze Q-Boat word niet meer gefinetuned, hij gaat voor nu snel genoeg. Bedoeling is dat deze boot heel blijft om mallen te kunnen maken voor de andere 14 boten, ik ga met deze boot geen enkel risico nemen.

    Nu eerst een nieuw topic openen :yes:
     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Linkjeee!!:)
     
  17. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
  18. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik had geen linkje geplaatst omdat de Wetbike in het zelfde forumdeel zit als de Q-Boat, voor de twee andere topics die nog gaan komen zal ik wel linkjes plaatsen.

    Afgelopen week lag het blad 'De James Bond Car Collectie' in de winkel met een als onderwerp de Q-Boat, heb het blad even vluchtig doorgelezen en vond al meteen een aantal fouten.
    Zo staat er bij de specificaties dat de boot 457 mm breed is, klopt niets van, de boot is 1,5 meter oftewel 150cm/1500mm breed.
    Ook werd er gezegd dat de sprong over de Sunseeker is uitgevoerd dmv 2 waterjets, één die naar beneden richt en de ander naar boven.
    Voor die stunt hebben ze twee stikstof kanonnen gebruikt, geen waterjets :nooo:

    Het enige dat bruikbaar is in het blad zijn de foto's, zelfs bij de computer tekening die erin staat zijn de verhoudingen totaal uit hun verband gerukt.

    [​IMG]

    Wat wel leuk is is de kleine Q-Boat die erbij geleverd zat, al kloppen sommige verhoudingen ook niet maar dat komt waarschijnlijk door de kleine schaal (1/45 dacht ik)

    [​IMG]

    Weekend ga ik waarschijnlijk weer varen :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Nog steeds niet gevaren, het is de wind of de zon die elke keer roet in het eten gooit :-(

    Wel vandaag een weegschaal gehaald om te kijken hoe zwaar de boot is.
    De boot weegt (met alles erin incl. 007) 4.1 kilo, de boot in de kist komt uit op 8.5 kilo.
     

Deel Deze Pagina