Q-Boat uit The World is Not Enough

Het was mooi weer vandaag om te varen, maar hij is nog niet klaar.

De regelaar heeft z'n stekkers,

Foto-ZUBHOPLO-D.jpg

Ik heb toch maar even het zwart/rode tussen kabeltje vervangen voor een rode (had geen witte kabels in huis) :mrgreen:

Foto-AAG3JV78-D.jpg

Als alles erin zit dan ziet het er zo uit,

Foto-YRALIMMI-D.jpg

De LiPo's heb ik nog niet opgeladen maar toen ik de laatste stekker erin plugte ging er een alarm af (ik schrok me rot :shock:), een hoop herrie en zag ook een lampje knipperen bij de regelaar.
Wat is dat alarm ? geeft de regelaar dan aan dat de LiPo's geladen moeten worden oid ?
De ontvanger was nog niet aangesloten.

Als het een piep van ca. een seconde is en een pauze van 2 à 3 seconden, of continu piepjes, dan geeft de regelaar aan dat er geen ontvangersignaal is. Gewoon handige functionaliteit.

In een klankkast als een boot kan dat best hard klinken. 8)

Inderdaad hard, dacht dat de self destruct mechanism in werking ging :-D
De stroomdraden zitten in ieder geval goed, alleen nog de regelaar/servo stekkers in de ontvanger pluggen.

Oh shit, ik heb een parallel schakeling gemaakt :hammer::hammer::hammer:

Is geen ramp, ik had twee aparte laadkabels gemaakt die kunnen nu de boot in. Moet dan alleen nog een kabeltje met stekkers maken die in de plus van accu A gaat en in de min van accu B. De regelaar krijgt dan nog twee mannelijke stekkers.

NEEEE!! Zo kun je dus heel simpel plus en min omdraaien. Plus en min allebei voorzien van een tegengestelde plug. Zo ook op je regelaar maar dan omgekeerd. Je hebt dan maar een mogelijkheid om ze te koppelen, op de goede manier.

Stekkers

Om te voorkomen dat je een fout maakt moet je stekkers kopen (zoals die van Tamyia?) of ander stekkers (zie bij de vliegtuigen) die maar op 1 manier in elkaar geschoven kunnen worden, nooit een plus/min fout! Die bananen stekkers die jij gebruikt laten een potentieele fout wel toe.
Voor de rest klasse
grt
Hawser

Die stekkers ga ik niet meer veranderen, zolang ik rood in rood doe en zwart in zwart kan het niet fout gaan.
Gewoon een kwestie van goed opletten :yes:

In een ver verleden heb ik al eens kortsluiting veroorzaakt in een auto, binnen een fractie van een seconde was alles doorgebrand met als resultaat een wolk in de vorm van een paddestoel boven de auto. Die auto had nota bene Tamiya stekkers, en heeft na de spontane ontbranding nooit meer normaal gereden :nooo:

Ik heb mijn lesje al eens geleerd :yes:

Ben bezig om de schakelaars naast de kuipstoel aan te sluiten maar ik zit met een probleempje.
Normaal gesproken ben ik gewend dat m'n ontvanger/servo's een aparte stroomvoorziening krijgt dmv een 4.8 volt accu packje, daartussen zit een schakelaar om de ontvanger aan/uit te zetten.

Nu krijgt de ontvanger (en de servo's) hun stroom van de Lipo's (tenminste dat is de bedoeling :-)), maar ik wil wel gewoon de ontvanger aan/uit kunnen zetten dmv een tuimelschakelaar.

Mijn vraag is, tussen welke draad van het snoertje van de regelaar kan een schakelaar gezet worden ? Als ik me niet vergis geeft de oranje draad het signaal, als ik die zou onderbreken dan gaat volgens mij het alarm van de regelaar weer af.

CIMG7242.jpg

Lijkt mij dat je een schakelaar moet zetten tussen de accu en regelaar, niet tussen de ontvanger en regelaar. Stel je maar eens voor dat je de ontvanger uit zet , maar de regelaar staat nog onder spanning... lijkt me niet verstandig.

Ik denk de + draad tussen accu en regelaar.
Cor

Dan ga ik een schakelaar plaatsen tussen de accu en de regelaar, denk alleen niet dat ik die tuimelschakelaar daarvoor kan gebruiken. Draad van de accu is vrij dik en die connectie punten aan de schakelaar zijn erg klein.
Waarschijnlijk is het ook niet zo verstandig om de accu draden te verlengen tot aan de kuipstoel, enige optie is om een schakelaar in het ruim te doen.
Nadeel is wel dat elke keer de achterkant van de boot verwijderd moet worden om hem aan te zetten.

Ik ga even kijken wat het meest praktische is :yes:

Neem dan wel een heeeel zware schakelaar! Reken even dat die 30 tot 50 ampere te verwerken krijgt ....

Ik zou het gewoon 'schakelen' door één van de accudraden los te halen / aan te sluiten, dat is het veligste. En eigenlijk voor dit soort boten de enig mogelijke.

Laatst bewerkt:
Veiligheid boven alles, zolang het maar praktisch is :-D

Liever een zware schakelaar (die bereikbaar is) dan elke keer de achterkant van de boot eraf te halen. Als die schakelaar niet te groot is denk ik dat hij wel in het tussenschot kan, de accu draden zitten daar pal achter.

Optie van Lex is meest logische. Maak een nooduit tussen LiPo's en regelaar. Hiervoor gebruik je de plusdraad die je voorziet van een extra set connectors die je aan de buitenkant van de boot kunt ontkoppelen.

Er is ook niet een schakelaar die héél blijft met de stromen die er lopen. Indien je de schakelaar monteert, heb je gegarandeerd een uitgefikte schakelaar. En als je pech hebt, gaat er meer in de fik.
Ook valt deze schakelaar uit op het moment dat je boot midden op het water vaart, daar hebben namelijk rc-schippers een abonnementje op ;) .
Wat je wel kan doen is de aan de buitenkant los te halen stekker zo monteren, dan je a.h.w. op een onzichtbare plek twee ronde 4mm gaten maakt (natuurlijk ook zwart gespoten), met daarachter de 4mm female goudstekkers. Je kan dan voor het varen de kabel monteren, maar statisch op de (erg mooie) standaard ontbreekt deze kabel.
Een schakelaar is i.i.g. niet zo verstandig ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert

De nood uit / aan-uit stekkers kun je ook ergens bij James' stoel wegwerken. Zwarte stekkers met zwart draad gebruiken en je ziet er niets van. En anders is het de hendel voor de schietstoel .....

Okay, dan laten we de schakelaar weg en ik zal er mee moeten leren leven dat de achterkant eraf moet. Scheelt ook weer gaten boren in de boot en kabels omleggen, de schakelaar is nu wel overbodig maar misstaat niet :thumbsup:

Foto-PSN7IP8J-D.jpg

We zeggen gewoon dat het de hendel van de schietstoel is :mrgreen:

Back