Quadcopter 420mm: Homebuild

Ziet er heel goed uit
Echt mooi dat carbon zo!
Doe je goed!
Waar heb je die standoffs vandaan gehaald?

Dank je.
De standoffs zijn eigenlijk van een align trex 600 heli om de 2 tailcases met elkaar te verbinden, l=49mm.

Als ze uiteindelijk te lang blijken te zijn dan kan ik er aan beide zijden nog makkelijk 5mm inkorten.

Zoek maar een op ebay onder "Aluminum Hexagonal Bolt"

De trex 500 heeft bv een lengte van 35mm.

Laatst bewerkt:
24-01-2012: Update

Laatste stand van zaken.

Wachten op inkomende bestellingen, las dat ivm chinees nieuwjaar tot 25 jan. cq 1 feb. geen pakketjes worden verzonden. pppfff

full

Even voor de statistieken: gewicht frame zoals op de foto is nu 206gram.
Met hier en daar nog een gaatje erbij moet de 200gr grens haalbaar zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is mooi geworden! Het frame is klaar voor de maiden?

Nu las ik ergens bij een FS 420 de configuratie:

- Arduino Pro Mini 328 – 5V/16MHz
- Gyro Wii Motion Plus
- Stabilisierung BMA020

Ik zag dat jij de Multiwii Lite board gaat toepassen.
Moeten daar de bovenstaande componenten nog op geplaatst worden of zit alles in het Multiwii Lite board gebakken?? (sorry ik ben beginner..)

Is mooi geworden! Het frame is klaar voor de maiden?

Nu las ik ergens bij een FS 420 de configuratie:

- Arduino Pro Mini 328 – 5V/16MHz
- Gyro Wii Motion Plus
- Stabilisierung BMA020

Ik zag dat jij de Multiwii Lite board gaat toepassen.
Moeten daar de bovenstaande componenten nog op geplaatst worden of zit alles in het Multiwii Lite board gebakken?? (sorry ik ben beginner..)

Hoi Cor, geen probleem.

Op de Multiwii lite zit al alles erop en eraan.

Let op:
If the ESC uses a LINEAR BEC, you can connect all to the motor outputs
without modification. If the BECs are switching types, you should use only one
BEC output and remove the red wires from the other ESC connectors.
Wel zo handig om te weten bij de bestelling van de esc. Dit staat ook in de manual van de Multiwii Lite.

Je kan zelfs de Multiwii Lite kopen met bv de X-configuratie softwarematig er al in.
Of als je in + mode wilt vliegen koop je gewoon de + versie. Geen gedoe en wel zo makkelijk.

Wil je tzt overschakelen van + naar X moet je er alleen een "FTDI Basic Breakout " bij kopen. dit is een adapter om de Lite met de computer te verbinden en softwarematig het een en ander te veranderen.

Persoonlijk lijkt me de X mode zichtbaarder als je de 2 voorste armen een andere kleur c.q. Led's geeft.
Denk ook aan de 2 voorste prop's, die kan je in ook in een andere kleur bestellen, denk bij Quad aan 2x Forward en 2x Reverse Prop's.

Laatst bewerkt:
25-01-2012: Update

Lipo bevestiging:
Simpele en lichte bevestiging aan de onderzijde door klitteband met als extra zekering de align band.
Dit voor de 3s 2150mah die eronder komt.

full

Tip: bij metale schroefverbingingen, gebruik altijd Loctite ter voorkoming van lostrillen.

Laatst bewerkt:
Hoi

Heb ook besloten, mede nav deze post een quadcopter te bouwen. Ik wil graag een wat kleinere en heb gekozen voor max 300mm.

Heb de carbon platen kant en klaar gekocht, omdat ik dat erg lastig spul vind om te bewerken.
full

Verder de poten gemaakt op grond van de tekeningen van Roy.

Al een eerste indruk hoe het gaat worden:
full

De electronica is besteld en nu maar wachten totdat de chinesen zijn uitgefeest.

Dat ziet er heel goed uit.
Het wordt nog mooi met al die Quadjes.

Je kan de gaten nog verder afwerken met een verzinkboor, dan zijn de buitenste randen ook niet zo scherp en het scheelt iets in gewicht.
Alle beetjes helpen.

Op welk gewicht zit nu het kale frame?

Laatst bewerkt:
Even een klein project tussendoor.

Via "pb" voor een toekomstige quadbouwer een setje armen gemaakt.
Hij wilde net als madmax500 een miniquad bouwen, vroeg alleen aan mij of ik de armen kon maken.

full

De chinezen zijn trouwens uitgefeest, kreeg door dat diverse pakjes zijn verstuurd. he he!!

In Duitsland vieren ze toch niet zo lang oud en nieuw.. maar toch is mijn bestelde carbon er nog niet. Nog even geduld hebben....:-(

Op welk gewicht zit nu het kale frame?

Ik heb vandaag ff de alupoten en de twee carbonplaatjes in elkaar gezet. Kom nu op een gewicht van 119 gram. Lengte is 320mm

Volgende onderdelen zijn in bestelling:
Motor: HobbyKing 2310 Brushless Outrunner 2250KV a 17 gr
Esc: HobbyKing 12A Blueserie a 10 gr.
MultiWii multicopter board 13.5 gr.
Power ESC en LED controller board.

Ontvanger: Orange 8 channel Fasst 10 gr. (is al binnen)

Als lipo ga ik een Zippy 2S 1300mAh gebruiken, gewicht 76 gr. Ook al binnen.

Verwachting is dat de Quad tussen de 350 en de 400 gram vliegklaar zal zijn.

:twisted:

01-02-2012: Update

Om het Multiwi boardje een beetje trillingsvrij te monteren heb ik na wat brainstormen het volgende bedacht.

Het boardje komt tussen 2 "canopy rubbers" te zitten. Deze rubbers zijn van een 450er size Canopy heli.

Door de rubbertjes kan mooi het M3 boutje voor de bevestiging op de nylon standoffs.

full

TIP: als je de aluminium armen eerst met fijn (400) watervast schuurpapier voorbewerkt, kan je met de dremel en vilt rondje (ook van dremel), en wat koperpoets de armen supermooi glimmend maken.

full

Dit alles natuurlijk nadat alle gaten zijn geboord en zijn verzonken.

Zo het carbon is ontvangen. Er kan geboord, gezaagd en geschuurd worden.
De rest is in bestelling. Alle tips in dit topic zijn super nuttig!!
Echt een mooi stappenplan, thanx!

Laatst bewerkt:
Succes Cor.

Aluminium gaten eerst met een centerpunt markeren, verloopt het boortje (1e keer 1.5mm) ook niet.

Als je met een figuurzaag het carbon gaat zagen, gebruik dan niet al te grove zaagjes.

Ik heb goede ervaring met bv nr. 1

Loctite pas gebruiken bij definitieve bevestiging.

Succes Cor.

Aluminium gaten eerst met een centerpunt markeren, verloopt het boortje (1e keer 1.5mm) ook niet.

Als je met een figuurzaag het carbon gaat zagen, gebruik dan niet al te grove zaagjes.

Ik heb goede ervaring met bv nr. 1

Loctite pas gebruiken bij definitieve bevestiging.

Met de Dremel is het ook heel goed te doen :)
Denk aan het stofmasker ;)

Back