Hallo ik ben benieuwd odf je eer modelvliegtuig ( arf of kit) compleet van balsahout kan maken en een laag polyester. De vraag is als het kan hoe je dit doet en of er documentatie van is en wasr je dit kan vinden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo ik ben benieuwd odf je eer modelvliegtuig ( arf of kit) compleet van balsahout kan maken en een laag polyester.
Ik gebruik epoxy met glasvezeldoek 25, 40 en 60 gram
...Wat zijn je bezwaren tegen krimpfolie?
Wat is je bouw-/vlieg-ervaring?
Nee er zijn geen boeken over. Alles staat hier in verschillende bouwdraadjes beschreven. Gewoon 25 of 50 grams geweven glasmat nemen en opbrengen met pu lak. Maak het eerst maar eens enkele proefstukjes voordat je het op een vliegtuig toepast.Kan iemand mij hiervan informatie leveren of is er een boek van ?
Was bij een Trabant echt glasweefsel gebruikt? Ik meen wel eens iets van het vezel te hebben gezien bij een Trabi en dat leek er meer op dat ze vlas, hooi of stro wat over was gebruikt was als vezel in de hars. [emoji3]Polyesterhars over balsa is de grootste onzin die er is.
Er zijn wel methoden maar die werken met epoxyhars, een dun glasweefseltje en mylar.
Dat heet vacuumbagging.
Je hebt dan geen balsa maar schuim als basismateriaal.
Als je een balsa-ribbenvleugel in zou smeren met epoxy of polyester gaat ie golven, je maakt hout nat dus het gaat uitzetten.
En denk ook niet dat je geen nabewerking hebt na bekleden met een glasweefsel.
Je moet plamuren en spuiten.
Je hebt het over een oude methode.
Ik denk dat je in de war bent met japanpapier en spanlak.
Dat is een oude methode.
Polyester wordt pas van de 60er jaren gebruikt en dan vooral in de auto industrie (Trabant, Corvette) alleen was dat loodzwaar.
En dat was glasvezel en geen glasweefsel.
Glasweefsel is pas jaren later gebruikt en dat kan je alleen maar goed verwerken met epoxy omdat de lijmlaag in het weefsel opgelost moet worden en dat gaat slechter met polyesterhars.
En zoals de meesten hier ben ik ook benieuwd wat je bouw ervaring van modelvliegtuigen is.
GJ