Wanneer een vliegtuig in een tolvlucht komt door overtrekken is de vleugel overtrokken. Als je het vliegtuig uit die tolvlucht wilt krijgen moet je dus
NIET met de rolroeren gaan sturen. Meestal verergert het tollen daar alleen maar door.
Het eerste wat je moet doen is
alle roeren neutraal zetten en het gas dicht. In zeker 90% van de gevallen zal het vliegtuig dan vanzelf uit die tolvlucht komen. Zo niet dan moet je met het
richtingsroer tegen sturen. Dus tolt het vliegtuig naar links dan met het richtingsroer naar rechts tegensturen. Dan zal de tolvlucht eigenlijk altijd stoppen.
Alleen een zeer instabiel vliegtuig en/of met een verkeerd liggend zwaartepunt en/of een heel klein richtingsroer zal niet stoppen.
Als het vliegtuig niet meer tolt moet je een fractie van een seconde wachten en dan een beetje up geven om uit de duikvlucht te komen. Dat wachten is nodig om iets snelheid te maken anders zal het vliegtuig direct weer overtrokken raken als je up geeft. Dan moet je natuurlijk weer gas geven en kan je door vliegen.
Op deze manier is nagenoeg elk vliegtuig uit een tolvlucht te krijgen.
Er zijn natuurlijk wel een paar voorwaarden. Je moet voldoende hoogte hebben en je moet snel reageren. Om dat te kunnen moet je goed in je hoofd hebben wat je deed en wat het model doet. Je moet zien welke kant het model op draait zodat je in de juiste richting kan tegen sturen.
Heb je een model dat vrij makkelijk in een tolvlucht komt dan moet je zorgen dat je niet in de situatie komt waarbij dit gebeurt. De grootste kans loop je als je langzaam vliegt, bijvoorbeeld voor een landing. Tijdens het aanvliegen voor de landing dus voorzichtig sturen. Geen snelle en grote uitslagen van de roeren bijvoorbeeld. En denk aan de snelheid, niet te snel maar zeker niet te langzaam. Vooral dat laatste komt nog al eens voor als er geland moet worden met weinig of geen wind. Dan wordt heel vaak gedacht dat er te snel wordt gevlogen. De grondsnelheid is dan wel hoger maar de vliegsnelheid niet! Met weinig of geen wind landen is lastiger dan met een rustig windje van kracht 2 of 3bf.
