RAF SE-5a van Flair

Hoi Ralf,

Frank heeft wel gelijk. Zo'n Flair kitje moet toch binnen twee maanden af zijn....geintje...
Ziet er wel netjes gebouwd uit. Wordt een apart kleurenschema.

Groetjes, Edwin

Zo'n Flair kitje moet toch binnen twee maanden af zijn....geintje...

Aaaaaiii, zware kritiek ;), hard aan het werk dan maar weer :p

719449d11e5527bd7.jpg

Bovenvleugel wordt bespannen met Solartex 'Linen' kleur
Dit is een speciale kleur die minder doorschijnend is dan de 'Antique' Solartex

719449d11e56b524d.jpg

Toch maar wat riblets gemaakt om het nog een beetje te doen lijken

719449d11e57b477c.jpg

Begrijp niet zo goed waarom ze niet bij de kit geleverd worden, maakt nèt even dat verschil in uiterlijk

719449d11e76d7747.jpg

Tipriblet nog.....:rolleyes:

719449d11e775400e.jpg

En bespannen die hap

719449d11e79848d3.jpg

Zo, nu de ondervleugel gereed maken, dan wordt het misschien nog eens wat :p

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
Was je net een minuutje voor met mijn update :mrgreen:

Gaat mooi worden Ralf,

Goed idee om de extra riblets te plaatsen, dat maakt het net een beetje meer af. :D

Gr. Teus

Hoi Ralf,

Las laatst ergens dat je nog op zoek was naar de wielen. Heb je ze al inmiddels?

Mocht je er om verlegen zitten, dan heb ik nog een set 125mm (5 inch) van Williams Brothers standby liggen ;)

Deze zijn bedoeld voor de DH-2 maar dat duurt voorlopig nog wel een jaartje of 2 of zo :rolleyes: Mocht je er nog niet aan kunnen komen dan kan jij deze beter eerst gebruiken.

Ik hoor het wel.

Gr. Teus

Ha Teus,

Dank voor het aanbod!
Heb reeds een order uitstaan voor een setje maar ze zijn blijkbaar erg moeilijk leverbaar op het moment
Zal het in gedachten houden...;)

SE5a gebeurt momenteel even niet zoveel aan daar ik bezig ben met een 'overhaul' van mijn Sopwith 1 1/2 Strutter (tevens voor diegenen die de oorsprong van mijn bijnaam op dit forum nog niet wisten :rolleyes:)

Dit is in stroomversnelling gekomen sinds zaterdag toen ik met de 1/3 Camel een vlucht gemaakt had
Zelfde euvel als laatste keer: wegtrekken naar rechts
en grote griebels gelukkig weer heelhuids aan de grond :alien:
Ondanks het nu echt secuur afstellen van de vleugels
Enige wat opviel was het rudder dat een uitslag had naar links
Bij trimmen bleek de zendertrim niet meer te werken

Gelijk even een range-test gedaan en er waren nog wat storinkjes ook tijdens het plukken aan de draden

Oftewel: (lang genoeg uitgesteld), aanschaf van nieuwe zender
En wel 2.4Ghz! (Futaba)
Ben ik gelijk de storingen van mijn Strutter kwijt

Nu de romp dan toch open moet, dan maar gelijk rigoreus aanpakken:
2 aileron servo's plaatsen in de vleugels ipv 1 centraal in de romp
speling weg, directere aansturing :D

Tevens worden de platte spandraden vervangen door kabels met turnbuckles, vergemakkelijkt transport :D

Verder wordt de Flap-optie gefixeerd, deze wordt niet gebruikt omdat dit alleen maar stoort over het stabilo (net als bij de echte trouwens)
Scheelt weer aanzienlijk in kostbare opbouw tijd ;)

Oftewel: De Strutter wordt eenvoudiger gemaakt zodat ik er meer mee ga vliegen :D
Ik schat dat de tijd die nodig is voor het optuigen zo wordt gehalveerd

E.e.a. is binnenkort te zien in dit draadje ;)

mick-reeves-sopwith-1-1-2-strutter

En volgende winter komt er een prachtig nieuw kleurenschema op :p

Groeten, Ralf

Dat is niet zo mooi met je Camel Ralf :(

Gelukkig weer heel aan de grond. Nu wacht je zeker met vliegen tot je over bent op de 2.4 denk ik?

Zo te lezen ben je idd. dus weer lekker druk met je strutter om aan te passen :cool:

Gaan we volgen in je draadje.

Succes.

Gr. Teus

Wat was het weer genieten op de schaalmeeting in Oss dit jaar!
Heb zelf jammer genoeg niet gevlogen maar heb wel weer heel veel zin in bouwen na het aanschouwen van al dat moois :)

De noodzaak voor een simpel kistje dat je snel even meeneemt is weer duidelijk gemaakt! (verhaal met de wind, ik neem toch niet meer zoveel risico met een fragiele kist waar je 2 jaar aan gewerkt hebt, dan maar niet vliegen)
Dit kistje biedt de uitkomst :p

Jan (Mac) had de bestelde wielen voor me meegenomen (thanks nog!) :banana:
Kunnen we weer verder met het landingsgestel :D

71944a3fd9ae47310.jpg

Schaal 1/6 zijn voor de SE5a en de 1/4 zijn voor een...:rolleyes: (tralalalaaa....)

71944a3fd9aed4e34.jpg

Eindelijk dan de ondervleugel geschuurd en aan elkaar geplakt

71944a3fd9af344b3.jpg

Verbindingen zijn nu ook gemaakt en de vleugels zitten stevig op hun plek
Begint eindelijk op een kistje te lijken, lukt misschien nog om hem af te krijgen voor de dawn patrol :rolleyes: :hammer: :yes::rolling: (dacht het niet)

Ailerons en landingsgestel volgen...

Groeten, Ralf

Laat ik nu wel eens even weten wat je van plan bent met die grotere wielen als het project doorgaat wat je tegen mij zei.:thumbsup:

Mvgr hans

Laat ik nu wel eens even weten wat je van plan bent met die grotere wielen als het project doorgaat wat je tegen mij zei.
Wie weet.... :p

Moet wel zeggen dat de foto's van Teus zijn SE5a en de meeting in Oss grote motivatie bieden door te gaan :D

De luikjes voor de aileron servo's zijn ook gereed

71944a4282f4cb51d.jpg

71944a4282f4946a5.jpg

71944a4282f450c45.jpg

Kleine zelftappers van Mick Reeves houden de luikjes op hun plek

71944a428308a60ec.jpg

De ailerons zitten nu ook 'ruwbouw' in elkaar, nog even netjes schuren :rolleyes:

71944a42830904308.jpg

En de ondervleugel vast geschroefd aan de romp (moest nog wel even wat 'klussen' om ze evenwijdig te laten lopen :mrgreen:)

Onderlinge instelhoek gemeten van de vleugels, deze komen overeen met de tekening
Dit past zowaar zonder verdere aanpassingen! :p

Nog wat vulblokjes inlijmen voor de struts en dan kunnen we gaan bespannen :banana:

Groeten, Ralf

Nog wat vulblokjes inlijmen voor de struts en dan kunnen we gaan bespannen :banana:

Ik mag wel opschieten, anders vlieg je nog eerder dan mij :mrgreen:

Netjes die luikjes Ralf. Ik heb ze maar gewoon dicht gefolied. Heb tot nu toe nooit een kapotte servo gehad. Scheelde weer wat werk :rolleyes:

Gr. Teus

Na 2 weekenden met bijna windstil vliegweer (ideaal voor WW1 kisten :D, weer lekker met de Camel en de Strutter kunnen vliegen)

weer wat inspiratie gekregen door te bouwen aan mijn kleine SE5a

71944ac0feaf8ebce.jpg

Het landingsgestel wordt opgebouwd uit 3.2mm staaldraad
Voorgebogen en wel :p, binddraad solderen, e.e.a. past goed
Uiteinde gaatje geboord in de overmaatse pijpjes zodoende kan het wiel met een ringetje en splitpen geborgd worden

Er zijn 2 stukjes messingpijp over elkaar heen geschoven om de juiste diameter te krijgen voor de wielen
(lekker dat 3.2mm british? :onweer:) moest ik de pijpjes uitvijlen van 3mm :mrgreen:

Heb er voor gekozen het landingsgestel niet verend uit te voeren gelijk de bouwbeschrijving
Heb eens de Flair DVII met landingsgestel als deze gemaakt en dat funktioneerde perfekt

71944ac0febc285f3.jpg

Klaar, met de staalborstel schoonmaken en gelijk in de menie om roesten tegen te gaan

71944ac0feafb7bfe.jpg

Het landingsgestel wordt met plastic lipjes vastgeschroefd in hardhouten blokjes met een groef

71944ac0feaf614b7.jpg

Geheel klaar om te bekleden met hout :p
Wielen zijn ìetsje aan de grote kant maar dat staat wel stoer op een kistje als dit :rolleyes:

Groeten, Ralf

Ziet er weer goed uit Ralf, lekker om te zien dat je ook weer bezig bent aan de "kleine" :mrgreen:

Samen de maiden nog dit jaar?

Gr. Teus

(heb net de mijne in de tweede laag verf gezet)

ik heb nog een legionaire liggen van dit merk
maar zit te tubben of ik dees met 4 takt of met electro en dummy rotatie ga maken

Hoi Jeroen,

Gewoon bouwen en zo'n lekkere baggervette 4-takt erop :mrgreen:
Da's mijn voorkeur uiteraard

Ik wens hierover in dit draadje liever geen aandrijf discussies electro/brandstof, dat doe je maar ergens anders ;)

Ralf

ik heb nog een oude 8cc 4 takt ligen van os zal wel genoeg zijn
de bouw van dit model licht al stil msins een of andere ijkol het watervliegen in colhorn om zeep heeft geholpen
ik zou hem namelijk uitrusten met drijvers
ik had van de drijver al een positieve mal gemaakt om dees van epoxsie te maken
echt wo1 stijl drijvertjes

Hoi Ralf,

Nog vorderingen kunnen maken?

Er is in ieder geval post onderweg naar je. ;)

Gr. Teus

Laatste post uit 2009 :rolleyes:
De Flair SE5a heb ik destijds verkocht aan Wim.
Onlangs heb ik hem weer terug kunnen kopen en wat schetst mijn verbazing: er was nog helemaal niets aan gedaan :)
Ik heb Wim beloofd het verslag hier weer bij te gaan houden.
Idee is ook hier een beetje ervaring in op te doen met het weatheren van WW1 kisten o_O:confused:

Weer wat oefeningen kunnen doen met het foliën van Solartex :D
De ondervleugel was eraan toe

22_zpsuqudeen3.jpg

Tevens de servosnoeren doorgetrokken, deze worden straks nog gesoldeerd.

27_zpsbsivkyr9.jpg

Ailerons moeten nog in de juiste vorm geschuurd en in de folie, dan scharnieren inlijmen :mad:
Zoals hij er nu bijstaat is hij 1550 gram incl. servo's.
Ik heb de kist kaal teruggenomen, dus zonder Saito.56
Als motor had ik het plan mijn Laser 80 erin te plaatsen, deze loopt zo mooi.
.60 4T is wel de bovengrens welke Flair aangeeft maar een tikkeltje grotere motor lijkt me geen kwaad te kunnen :rolleyes:.
Beetje massa extra voorin is welkom, groter propje is mooi, ook is de Laser makkelijk qua aansluiting van de demper, deze schiet mooi onderuit de romp :)

Eerdaags daar een beetje mee stoeien dus.

Groeten, Ralf

Gaat vast weer een prachtig model worden! :cool:
Ik zie dat je solartex bekleding gebruikt. Pas kwam ik Koverall van SIG tegen. Lijkt me wel wat voor de Pander D, maar is het een goed alternatief voor solartex of oratex? Eigenlijk heb ik er nooit gebruikerservaringen van gezien. Kent iemand het?

Hallo Wouter, ik heb geen ervaring met Koverall.
Ik gebruik eigenlijk alleen Solartex, dit werkt heerlijk :thumbsup:!

Inmiddels zitten de ailerons er ook aan

DSCF0038_zpswhcczzxb.jpg

Eerst het nodige pas en schuurwerk natuurlijk en de harde punten voor de hoorntjes en aileron koppeling stangen inlijmen

DSCF0044_zpsdkdd6a52.jpg

Op naar de motor :)

Groeten, Ralf

Back