RAF SE-5a van Flair

Hoi Ralf, wat een grap:D dat er sinds 2009 niets meer aan is gedaan en je dit verslag nu zelf weer kunt oppakken. Ik ga dit volgen, succes!
Groeten, Eddy

Dank voor de leuke reacties mannen!
Eddy, het is inderdaad wel bijzonder dat de kit weer terug 'thuis' is, heeft toch nog steeds wel iets bijzonders die Flair kits.
Inmiddels bezig met de motorkap geweest (en een simpel afneembare ophangconstructie voor aan het plafond)

DSCF0054_zpsjxd26iy0.jpg

Neemt anders toch weer de nodige ruimte in :rolleyes:

DSCF0049_zpspfay2mwt.jpg

Ik wil mijn Laser 80 inbouwen (ben nou eenmaal een Laser engines fan :yes:), eerst checken hoe dit past
Bij de Laser site een plaatje van de motor gekopieerd en verschaald naar de juiste afmeting.

http://www.laserengines.co.uk/engines.htm

De cilinderkop en de uitlaat (de uitlaat draait 180 graden naar beneden) steken helaas wel uit de kap :(

DSCF0051_zpsfkqvlzxn.jpg

Maar ook de Laser 70 komt buiten de kap, deze zou nog 5mm kunnen zakken maar dan is het ook nog krap

Als ik de Laser 80 plaats heb ik een gewichtspenalty van ca. 240 gram

Mocht er hier nog iemand een Laser 70 in de aanbieding hebben dan hoor ik dat uiteraard graag, anders gaat de 80 erin :)!

Groeten, Ralf

DSCF0055_zps8jcnvsfg.jpg

Fittings voor de struts gemaakt, M3 moeren solderen op metalen strips
Eerst de moeren ruw vijlen voor een goede hechting van het soldeer

DSCF0057_zpstwliicn7.jpg

Goed opruwen voor een goede hechting met de epoxy

DSCF0058_zpsx8zxdmzu.jpg

Afplakken en smeren maar. Klodders epoxy verwijderen en tape wegtrekken.
Die zitten goed vast :)

Groeten, Ralf

De scharnieren van de ailerons zijn allen gelijmd, rib tapes zijn gefolied en het toestel zit in een laag spanlak.
Spanlak over Solartex? Ja, deze tip kreeg ik jaren terug eens van Lex Risseeuw en dat werkt heel goed.
De bespanning blijft mooi strak staan en op het veld in de hete zon blijft deze ook goed :)

DSCF0063_zpsdn1hfx4r.jpg

Spanlak is aangebracht met een zachte platte kwast, wel doorstrijken want het droogt snel ;-)
de baaitjes tussen de ribtapes zijn daar mooi voor
Vleugels zijn nu klaar voor de weathering :rolleyes:

DSCF0065_zpsl1cegtap.jpg

Wilde wel eens weten welk gewicht er nu bijkomt na een laag spanlak dus voor en na gewogen...
Ik heb het er niet eens dun opgesmeerd maar het gewicht neemt niet noemenswaardig toe!! 280 gram voor en 282 gram na voor de bovenvleugel :)
Waarschijnlijk vervluchtigd het grootste deel want een bus van 1L weegt toch bijna 1kg o_O

Stekkers en verbindingen van de aileron servo's zijn ook gesoldeerd.
Nog wel even de stangetjes voor de aansturing naar de ailerons fixen

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Zonde om zomaar af te zuigen, het is best lekkuh:rofl:.
Ziet er mooi uit Ralf; ik zie trouwens dat je het wasrek voor iets nuttigs gebruikt:koud:
Groeten, Eddy.

:rofl::rofl::rofl: 't is wel een zaak van goed ventileren met die spanlak ja :p
Eddy, meestal hangt dat wasrek vol met kleren en vult dat een groot deel van mijn bouwruimte :mad:, nu heb ik er eens profijt van :yes: :rofl:

Groets, Ralf

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe airbrush kunnen testen :yes:
Valt nog niet eens mee, moet echt wel even vaker gaan oefenen o_O

be2c%20paint_zpsxftswh9h.jpg

Dit is hetgeen ik graag op mijn kist nagebootst wil hebben

DSCF0068_zpstdlqilom.jpg

En dit zijn wat proefstukjes.
Het is bijzonder makkelijk Teveel te spuiten maar het losse stukje komt aardig in de richting met wat ik wil.
Beetje chocoladebruin heb ik gebruikt (en zwart erbij in de bovenste)
Even oefenen dus nog ;)

Groeten, Ralf

Gewoon de verf lichter maken (meer in de tint van het linnen), dan wordt het contrast niet zo snel te groot. Of de verf nog verder verdunnen.

@ Wouter, dank, ook een goede tip waar ik mee ga oefenen
@ Ton, dank voor de link, in die hoek is inderdaad ook een hoop te vinden!
@ John, thanks, je moet het inderdaad van een grotere afstand zien want het is echt al snel teveel :confused:
Oefenen, oefenen, .... dusss

Groeten, Ralf

'Less is more!'

Wordt mooi. :)

(Kritische noot: die witte plastic ruderhornen van post 125 detoneren dan wel een beetje . . . :( )

jan.

Ik wilde ze eigenlijk dolgraag zo wit plastic laten zoals ze nu zijn Jan, maar na deze kritische noot voel ik me ik toch genoodzaakt ze een kleurtje te geven ;)

de originele Saito .56 heeft weer zijn plek terug.
Had het motorschot verwijderd vanwege de voorkeur voor een Laser maar uiteindelijk is het toch weer de Saito geworden :bier:

Aan de gang met de uitlaatbocht

DSCF0048_zps2zxi5llk.jpg

Bestaande stuk inzagen en vijlen

DSCF0049_zpsvl035kq5.jpg

Buigen en zilver solderen, tot zover ging het goed...

DSCF0066_zpstkrnefwq.jpg

Demper mooi voorin, gunstig voor het zwaartepunt, uitlaatgassen met een siliconenslangetje weg buigen tussen het landingsgestel.
Zou nog gaan passen ook...
Ware het niet dat ik hem net 2mm te kort heb ingenomen, ik kan de moer niet kwijt tussen de cilinderkop en de knik :mad:
Jammer, leergeld betaald, Just Engines verkoopt hele mooie 90 graden bochtstukken welke ik nu besteld heb.

http://www.justengines.co.uk/acatalog/Four_Stroke_Manifolds.html

Gelijk een voor mijn Saito 100 in de Topflite P47 besteld, het stukje bendy pipe alleen zonder demper gaf wel erg veel herrie :confused:

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Motorschot zit nu goed op zijn plek en alles mooi in de brandstofbestendige G4 lak

DSCF0050_zpsliloouat.jpg

3 graden domp en zijwaarts stelling, mooi pasgemaakt op het frontje
DSCF0058_zpssrkkwrop.jpg

Kapje en front pasgemaakt en de cockpitopening vergroot.
Op naar het bekleden van het landingsgestel, zo'n heerlijk klusje :mad:

Groeten, Ralf

Even door de zure appel heen bijten dan..
Affijn bijna 6 uur later...

DSCF0067_zpswm1eml4w.jpg

3mm balsa kern met 2mm balsa aan de buitenzijde, pas maken...
Schuren, schuren, fijn schuren...

DSCF0073_zpsgh3wviua.jpg

In de teak beits, droogt gelukkig snel, daarna gelijk in de G4
Is wel donkerder dan ik eigenlijk wilde, het balsa zuigt zich vol

DSCF0069_zpsby8rd4zi.jpg

En even op de romp om te kijken hoe het staat :)
Ik vind het prachtig zo
Als de G4 droog is nog eenmaal licht schuren en dan de laatste laag G4
En dan is ook deze klus weer geklaard :yes: (wat kan je toch tegen bepaalde dingen opzien :mad:)

Groeten, Ralf

Back