Rainbow schaal 1:19

Inderdaad dat het met aceton wil ,maar is wel erg agresief en als er ergens een blaasje of gangetje zit kan de aceton de hars laag een beetje aantasten en verslappen als de hars niet komleet uitgehard is dit duurt ook wel een week ofzo , benzine is beter duurt iets langer , ik schrijf uit ervaring ,bouw namelijk deze masten altijd zo voor m`n schepen ,natuurlijk het beste is om alles lekker te laten rusten lieft bakken in de zon (voorbij) ,en voor onze ovens zijn ze "net" te lang .

gr Rexonamen

Ja, het liefst zou je bakken.

wat je kan doen is de mast in een buis (PVC oid) leggen, en de verffohn ervoor. Dat werkt perfect.

Aceton is idd wel agressief, maar epoxy kan er redelijk tegen. Zeker als je daarna doorblaast met lucht, dan is de aceton weer verdampt.

wat je kan doen is de mast in een buis (PVC oid) leggen, en de verffohn ervoor. Dat werkt perfect.

niet bij weglopen dan, ik heb zo al eens een buisje opgestookt:onweer:
(gelukkig buiten8) ) ik hoorde na een half uurtje een raar geluid, keek ik buiten , had ik een vlam van een meter aan het uiteinde van de buis, .
was nog lastig uit te krijgen ook, (schoorsteen effect)

dat mastje is ook nooit meer wat geworden.....

Als je langzame harder gebruikt en afweegt, dan kun je gerust een uur de hars gebruiken voordat het dikker gaat worden.
Als ik het schuim verwijder scheelt dat 50 gram.
Dit heb ik dan over om er een carbon buis in te plaatsen voor de vallen, deze weegt ook 50 gram

Moet het er überhaupt wel uit?
Zoveel gewicht voegt het niet toe lijkt me, en de stijfheid van de mast zal het ook niet beïnvloeden lijkt me.

Mooi systeem met zo'n krimpkous, het lijkt me wel heel nauwkeurig werken met de hoeveelheid epoxy in de kous om bobbels te voorkomen.

Het eerste model van een footblock gefreesd mt de proxxon MF70 cnc.
Eerst mmar eens in epoxyplaat gemaakt om te kijken of het ging, zie het resultaat!
De onderdelen zijn erg precies geworden en passen fantastisch.
De maat van het blok is 19.8 x 10.8mm
Nu nog even kijken welk materiaal het moet gaan worden.
Het moet straks op geborstel RVS lijken.

Ook nog even aan de mast gewerkt.
De laatste laag epoxy met microballons zint er nu op om de deukjes weg te werken.
hij weegt nu 450 gram er moet nu nog een carbon buis in van 50 gram.
Hij ziert er strak uit, morgen de foto's
De bassis vorm van de giek is ook bijna klaar, maar daar morgen foto's van omdat de epoxy nog kleverig is.

Je hebt de slag al goed te pakken, voor zo een werk is een CNC frees natuurlijk top.
Alu als materiaal is misschien een optie

ja het gaat goed.
Aluminium freest allen slecht met een proxxon.
Het gaat rollen en vastzitten aan het opject, zodat het er niet uitziet.
Ik denk zelf aan messing, en dan laten galvaniseren.

Je hebt de slag al goed te pakken, voor zo een werk is een CNC frees natuurlijk top.
Alu als materiaal is misschien een optie

Is alu frezen niet een zaak om de juiste beitelhoek en toerental te kiezen?
Inox zal wel te moeilijk zijn met een proxxon, :confused:

Als je aluminium smelt dan koelen met spiritus of een lager toerental nemen. Dat gaat alleen lastig met een proxxon waarbij het laagste toerental op 5000 toeren zit.

Hier dan de foto's van de basis vorm van de mast en goek
In de mast komt nu een carban buis van 10mm omdat de achterkant moet worden ingezaagd .
Hierin komt dan een H-balk ingeschoven als rail voor het zeil
De giek heeft nu de ingevalen kanten.
De volgende stap wordt ni de kop en kont van de giek maken.

Laatst bewerkt:
De tijd van testen is voorbij!!
Nu het echte werk
De eerste footblocks krijgen vorm, gefreest met een 1mm frees in 0.8mm messing.
Ook de tekst "J H2"er in gegraveerd.Als alles gefreesd is komt het volgende probleem, "vernikkelen"
Nu dus volop tekenen in solid edge en frezen maar.

Laatst bewerkt:
Back