Rainbow schaal 1:19

de mast en boom

Dit weekend begonnen met de mast van 2,8meter en een giek van 98 cm.
De kern is van blauw hardschuim, welke door Herman op vakkundige wijze met een "hotwire"is gesneden, Vakwerk!!!
De top van de mast is verjongt.
Door een aantal lagen kous eroverheen te schuiven krijg je een lichte stabiele mast.
De boom is rechthoekig en taps toeplopend, welke ik uit een plaats schuim heb gesneden en pas geschuurd.
De eerste laag is een vliesmat met epoxy om de schuimen mast strak te maken.
Hierna nog 3 lagen carbon kous met epoxy.
Op het ogenblik zitten er 2 lagen omheen en weegd de mast 350 gram ( dat is niet veel voor een mast van 2,8 meter.
Later de foto's als de laatste laag er opzit en afgewerkt is.

Ben benieuwd hoe je mast er gaat uitzien, die carbon kousjes bestaan die in veschillende afmetingen en gewichten:confused:

Ben benieuwd hoe je mast er gaat uitzien, die carbon kousjes bestaan die in veschillende afmetingen en gewichten:confused:

het kous is in verschillende maten
Het gevlochten kous kun je weider maken door het inelkaar te drukken, dan de mast erin, en strak trekken.
Zo past het bijv op een tapse mast van ongeveer rond 20 tot rond 40mm.

klop toch he Herman??
Dit kun je dan ook maken

Als je die kous indrukt en uitrekt, dan gaan de vezels onder een verschillende hoek lopen, wat heeft dat voor gevolgen voor de stijfheid van de mast ? iemand ervaring mee ?

Laatst bewerkt:
haha4.gif

Nu die andere hoek van de vezels, dat maakt voor een model niet zo veel uit hoor!!!
Je kunt ze all redelijk de goede richting opduwen,maar er komt geen windkracht 10 op.

Een mast die beter buigt kan een voordeel zijn om tuig aan de windsterkte aan te passen, een mast op schaal zal altijd sterk genoeg zijn, mastbreuk komt zelden voor door compressie gewoonlijk is het de verstagging of een van de beslagen die begeeft door verkeerde maneuver of slechte regeling.

Rene je kan gelijk krijgen maar bij ons modellen heeft dit weinig tot helemaal geen functie ,hoe de mast moet buigen ,mastbreuk of erafzeilen , dit zijn schepen die je met liefde en beleid mee vaart , het zijn wel race machines maar zoals jij je dat beschrijft is niet ons idee , want jij bouwt op functie , wij bouwen op schaal , en trouwens "wat is waterdruppel op het model zal hetzelfde als op een huis zijn ", nee meneer bij ons wordt niet geraast maar gezeild , en net als Jan schrijft als het stormt ,ga ik er lekker op de wal naar kijken , en wacht de bui wel af, is ons te kostbaar om dit te zien vernietigen .

gr Rexonamen

Glas, aramide en koolstofkous is verkrijgbaar in verschillende diameters en vezelgewichten. De diameter wordt gemeten bij een vezelhoek van 45 graden. Door strekking kan je hem dunner maken, maar de hoek wordt dan kleiner, of door optrompen kan je hem dikker maken, de hoek wordt dan groter (meer dwars op de mast).

Voor een zeer stijve mast kan je eventueel tussen 2 lagen kous ook een laag UD vezel, ook weer in verschillende gewichten verkrijgbaar, lamineren. Dit is echter wel een rotklusje, omdat je de vezel 100% in lengterichting wilt hebben. Wijk je af, dan kan de mast krom trekken. (idem bij zwaarden, kielen en roeren).

Maar de methode hier lijkt me een prima mast opleveren. En optimale trim? Ach, met die lengte zal hij de meeste boten er sowieso uitlopen...

De mast heeft nu 3 lagen geweven carbon kous en daarna stak de scherpe lijnen geschuurd.
Hierna nog een keer in de epoxy en krimpkous om de mast gekrompen.
Na een dag harden en de kous van de mast afgetrokken, staat er een strak glimmende mast, alleen nog een weekje doorgarden op een strakke haakse plank.
Dus eind van deze week gaat het schuim eruit en komt er waarschijnlijk een koolstof buisje in voor de vallen.

Glas, aramide en koolstofkous is verkrijgbaar in verschillende diameters en vezelgewichten. De diameter wordt gemeten bij een vezelhoek van 45 graden. Door strekking kan je hem dunner maken, maar de hoek wordt dan kleiner, of door optrompen kan je hem dikker maken, de hoek wordt dan groter (meer dwars op de mast).

Voor een zeer stijve mast kan je eventueel tussen 2 lagen kous ook een laag UD vezel, ook weer in verschillende gewichten verkrijgbaar, lamineren. Dit is echter wel een rotklusje, omdat je de vezel 100% in lengterichting wilt hebben. Wijk je af, dan kan de mast krom trekken. (idem bij zwaarden, kielen en roeren).

Maar de methode hier lijkt me een prima mast opleveren. En optimale trim? Ach, met die lengte zal hij de meeste boten er sowieso uitlopen...

Laatst bewerkt:
Strakke mast , ben benieuwd hoe je dat schuim gaat vewijderen.
Mijn mast in 2 delen is niet zo strak, zou ze niet meer in 2 delen maken de buiging is moeilijk te controleren.
Skiff bedankt voor de info :)

Moet het er überhaupt wel uit?
Zoveel gewicht voegt het niet toe lijkt me, en de stijfheid van de mast zal het ook niet beïnvloeden lijkt me.

Mooi systeem met zo'n krimpkous, het lijkt me wel heel nauwkeurig werken met de hoeveelheid epoxy in de kous om bobbels te voorkomen.

Hij wil de vallen erin kwijt...

Blauwplaat (XPS) lost prima en snel op in aceton. Ik zou er gewoon een paar druppels aceton in kiepen. Daarna nog even goed doorspoelen met aceton, om de resten uit te spoelen, en dan even doorblazen met lucht.

Back