Rainbow schaal 1:19

De wekelijks update.
Bijna al de blokken zijn geplaatst inclusief de puttings.
Volgende week nog 4 blokken frezen en plaatsen, dan is het dek compleet.
Ook begonnen met de mast.
Het is de bedoeling dat het onderstuk met de "boom"op het schip blijft en dat de rest van de mast met een lange pen door het onderstuk in het schip komt te staan.
Voor de bouwers, dit is toch zeer sterk!!!
De blokken rond de mast staan op pivots die via een gevreesde mal op het dek zijn overgenomen.
Ik moet zeggen, met een CNC frees van proxxon ( MF70) is bijna alles mogelijk.
In de mal is ook een gleuf gemaakt waar de rand van de mast is geboegen, zodat deze de juiste vorm krijgt.











 
In een woord niet te vangen...... Ben jaloers en niet zo'n klein beetje haha!

Het blijft geweldig om de bouw van dit prachtige schip te kunnen volgen, en hopelijk snel eens of op het water of ergens op een show te zien.

Keep on going, een pracht exemplaar!
 
update.
Deze week de laatste blokken gefreesd; gestraald; vernikkeld en geplaatst.
Het blok voor de mainschoot gaat nu via een kantelend blok en dan via een neerhouder
(een pivot met een rol erin naar de winch.
De neerhouderrol moet nog worden geplaatst, als ik het op het orgineel ook gezien heb waar hij staat. ( het veranderd nog wel eens op het orgineel)
De pateye's en andere bevestigings materiaal zijn nu ook geplaatst.
Ook nog even een mastje in elkaar gezet met een zeil van plastic.
Dit weekend was het de bedoeling om te testen hoeveel hij helt bij windkracht 4, maar dat moet bij dit weer maar worden uitgesteld.












 
Laatst bewerkt:
Jan
Volg al vanaf het begin de bouw van je fantastische schip.
Jouw aandacht voor detail en de uitvoering zijn uniek.

Vorige week was ik in India en zag daar de tempel op de plaats waar Hanuman zou zijn geboren...... Geen water te zien waar een J in zou kunnen varen:-)

Veel plezier bij de afbouw. Ben benieuwd hoe ze zeilt.

Groet
Wim
 
Update:
De grote kikkers gemaakt en geplaatst op het schip en tevens een stel kleinere op het middenschip.
Ook de trosgeleiders gefreest uit aluminium voor het achterschip
De ramen gemaakt voor de koekoek en langzaam begonnen aan de mastafwerking.
Op de werf hadden ze de nodige veranderingen, zodat ik alle drukknoppen bij de lieren ga vervangen door gespoten exemplaren en niet van RVS, dat glimt te veel.
Het zijn er maar 40, dus 1 dag werk.!!
Ook de bovenkant van de groet winchen zijn nu eindelijk gereed, het ziet er meteen een stuk beter uit.








Uploaded with ImageShack.us
 
Jan ik blijf me toch verbazen over hoe jij dit schip tot een juweel aan het bouwen bent.

Het ziet er echt geweldig uit. Ik zou het bijna zonde vinden om met dit schip het water op te gaan met al die details. Ik blijf de bouw volgen, ik leer hier enorm veel van.

Succes met de verdere bouw, groet Jeroen
 
Jan ik blijf me toch verbazen over hoe jij dit schip tot een juweel aan het bouwen bent.

Het ziet er echt geweldig uit. Ik zou het bijna zonde vinden om met dit schip het water op te gaan met al die details. Ik blijf de bouw volgen, ik leer hier enorm veel van.

Succes met de verdere bouw, groet Jeroen

Juweel is het juiste woord Jeroen, :worship:
 
Jan.... proficiat... geweldig model...

Er is wel 1 nadeel aan: dat ikzelf nu met de hobby moet stoppen, aangezien elk model dat ik vanaf nu maak per definitie minder mooi zal zijn dan jouw model. Daaruit afleidend zal ik dus geen enkel afgewerkt model van mezelf "nog goed genoeg" vinden, en kan ik er maar beter niet meer aan beginnen....:p ;) :D


Maar hou vooral het hoge niveau aan, ik kijk ook erg graag naar plaatjes :worship:
 
daz,
Ik heb ook altijd graag naar je bouwverslag zitten kijken en alles bewaard.
Het was voor mij de drijfveer om aan dit project te beginnen.
Maar je moet weten, dat ik een echte bouwer ben van schaalmodellen en geen vaarder, daarom zal ik alleen maar met mooi weer varen.

Jan.... proficiat... geweldig model...

Er is wel 1 nadeel aan: dat ikzelf nu met de hobby moet stoppen, aangezien elk model dat ik vanaf nu maak per definitie minder mooi zal zijn dan jouw model. Daaruit afleidend zal ik dus geen enkel afgewerkt model van mezelf "nog goed genoeg" vinden, en kan ik er maar beter niet meer aan beginnen....:p ;) :D


Maar hou vooral het hoge niveau aan, ik kijk ook erg graag naar plaatjes :worship:
 
korte updat

Deze week de stuurkolom gefreesd.
Hij bestaat uit 12 deeltjes met groeven gefreesd.
Ook komt er langzaam beeld in de mast en boom.
De gleuven met versteking voor het mainsail (reef) gemaakt en de nodige gaten gemaakt voor de verlichting in de boom.
Ook dit weekend nog even een proef stukje gefreesd van het lummel beslag uit plexiglas.
Nu dit past en klopt frees ik alles uit 1 stuk messing voor de stevigheid.
En dan nog even voor de beeldvorming, het schip met mast!!!.

















 
Adembenemend mooi....

Misschien is PBO verstaging wel een mooie bijkomstigheid... stuur maar een pb bij interesse.
 
Adembenemend mooi....

Misschien is PBO verstaging wel een mooie bijkomstigheid... stuur maar een pb bij interesse.

Hier de schets, ik heep dat je begrijpt wat ik bedoel.
Of het gaat werken, dat zien we wel.
Over de buisdoorvoer in het dek schuif ik dan een dummy spanhuls voor de show.

 
Hi Jan,

Nog maal, ik ben erg onder de indruk van je bouw methode in gevoel voor detail! Ga je het schema van de Full size rainbow halen, die is van het weekend te water gegaan en zal over enkele weken proefvaart gaan maken.
Aangaande je achter stagen, ik heb gedacht over een vergelijkbare opstelling zoals jij heb schetst. maar heb daar toch van af gezien omdat:
de tuigage is fractioneel (voorstag grijpt aan onder de mast top), een van je stagen grijpt hier aan. de ander er onder, en je achterstag aan de masttop.
als je spanning gaat treken met de lier, zal de stag met de minste weerstand meer aangehaald gaan worden. dit is de stag welke niet bij de voorstag aangrijpt.
terwijl je normaal gesproken spanning op je voorstag wil hebben, en de tweede stag alleen gebuikt om het uitbuigen van de mast te voorkomen.

ik heb in mijn geval alleen en dubbel achterstag, bediend met twee lieren.
omdat de stijfheid van de mast relatief groot is door schaal effect en ik gepeilde zalingen heb, welke spanning op mijn voorstag geven.

Ik hoop dat je er iets mee kunt, veel succes.



Hier de schets, ik heep dat je begrijpt wat ik bedoel.
Of het gaat werken, dat zien we wel.
Over de buisdoorvoer in het dek schuif ik dan een dummy spanhuls voor de show.

 
Back
Top