Rainbow schaal 1:19

nu laat ik dat nu ff wel weten, raar he!!
de safe load van de genua is 2400 kg en het blok is ontworpen voor 4800kg.
het is niets, maar voor een model, gewoon sterk maken en het werkt altijd.
Het footblok komt met 4 pennen en een m2 boot vat te zitten op het dek.
 
Ja Freek, lieren bedienen leer je best op een klein schip ;).
Mischien heeft Jan wel ergens cijfers van trekkracht op B.V. de genua schoot :confused:
Ruwweg te berekenen dmv:

Voor een genua:

Code:
SL = SA x V2 X 0.02104

SL = Belasting van de schoot (Kg)
SA = Oppervlakte van de Genua (m2)
V = Schijnbare windsnelheid (Kn)

Voor de grootschoot:
Code:
          E2 X P2 X 0.02104 X V2
ML = --------------------------
          SQRT(P2 + E2) x (E - X)

ML = Belasting van de schoot (Kg)
E = Lengte van de giek (m)
P = Lengte van het voorlijk (m)
V = Schijnbare windsnelheid (Kn)
X = Afstand van de achterkant van de giek tot het aansluitpunt van de schoot (m)
SQRT() = de wortel


Loopt snel tot een paar honderd kilo bij een doorsnee zeilboot, en flink wat tonnen bij een J-Class...

In hoeverre deze formules ook op schaalmodellen van toepassing zijn weet ik niet.
 
Wat prachtig Jan... chapeau!

Kan je straks na de J-class haar kleine zusje Firefly ( 1e van de F-class) ook wel bouwen ;)
 
Zeker doen! Afgelopen donderdag de schipper van Firefly nog ontmoet op de Mets :) ( onze firma heeft de verstaging voor Firefly geleverd vandaar)
 
een update.
lang geduurd, maar hier zijn dan de foto's
De laatste tijd bezig geweest met de rails van de traveller en genua.
Tevens de blokken gezandstraald en toen genikkeld, hierdoor kijgen ze de kleur van geborsteld RVS.
De rollen in de blokken bevatten allemaal 8 gaten in een cirkel, maar daar is de CNC bank geduldig mee.
Hierna zijn deze antraciet zwart gemaakt met etsmiddel"birchwood casey".
Dit is een etsmiddel om geweren zwart te etsen.
De rails moest in donker grijs worden gespoten.
Ook nog even de "jack-stays"gefreesd uit mahoni voor het dekhuis en in oregonpine voor op het dek.
Op het moment de blokken in elkaar aan het zetten en de kuip van het dekhuis voor zien van een mahoni laag, dit was teak op de tekening, maar de eigenaar besliste toch anders.
Dus weer slopen en veranderen.

















 
Laatst bewerkt:
Beste Jan,

Als zeiler kick ik hier natuurlijk enorm op! Die rails, niet normaal :). Ik volg je vorderingen met grote bewondering.

Gr,

Freek
 
Ook nog even de "jack-stays"gefreesd uit mahoni voor het dekhuis en in oregonpine voor op het dek.

Je bedoeld waarschijnlijk handrail of handrailing.

((3. Wooden Shipbuilding: A Comprehensive Manual for Wooden Shipbuilders, to edited by William John Thompson (1918)
"jackstays.— These are long strips of wood or iron bolted on the top of a yard to bend ... Formerly jackstays were lengths of rope stretched along a spar. ..."))

Die schootrails is wel bijzonder mooi.

Zo te zien is dat "zwarten" nog niet zo eenvoudig als ik je chemie bekijk.
 
Het zwarten is wel aardig, ze zijne gaal antraciet zwart, maar door de flits van de camera lijkt dit erg flets.
Ik kan een ieder zeker aanraden om dit uit te proberen.
PS.. de flesjes van Birchwood zijn in Engeland de helft goedkoper ( ebay.de)

Je bedoeld waarschijnlijk handrail of handrailing.

((3. Wooden Shipbuilding: A Comprehensive Manual for Wooden Shipbuilders, to edited by William John Thompson (1918)
"jackstays.— These are long strips of wood or iron bolted on the top of a yard to bend ... Formerly jackstays were lengths of rope stretched along a spar. ..."))

Die schootrails is wel bijzonder mooi.

Zo te zien is dat "zwarten" nog niet zo eenvoudig als ik je chemie bekijk.
 
Laatst bewerkt:
kort update voor 2011
Deze week verder gegaan met het samenstellen van de blokken en rails.
Toch meer werk dan verwacht, alle blokken moeten op steunen komen die nog gedraaid, gezandstraald en genikkeld moesten worden.
Ook de padeys moesten nog worden gefreesd, gezandstraald, in de grondverf en dan in de lak.
Maar al met al wordt het dek steeds voller.
Hopelijk volgend voorjaar de proefvaart met een mooie wind in de zeilen.
Een ieder een fijn nieuw modelbouw jaar en dat er vele nieuwe modellen gaan verschijnen in 2012.
Hier nog even een paar foto's












 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of dit door het oog moet, maar dat zie ik wel als ik ik volgende maand weer een bezoek breng aan de werf, en hun vorderingen te zien ( en hun wijzigingen!!!!)


QUOTE=Baggeraar;2418073]Ik kan alleen maar zeggen : toppie,

Maar weet je zeker dat die schoot door dat stalen oogje op die eindstop hoort te gaan?
Ik kan het me niet voorstellen.[/QUOTE]
 
Back
Top