Rainbow schaal 1:19

Even een update.
Deze week alle dekspanten geplaatst, en de dwars balkje voor de luiken.
Roer is nu in model en past goe, Hij draait 45 graden, dus genoeg om een snel de boei te ronden.
de vogende week een systeem bedenken om de zeilen te bedienen.
Dit moet nu eerst worden ingebouwd.
De bouw is ook te volgen op mijn site: http://members.quicknet.nl/js.kraak/default.html
de link: Rainbow J-class Yacht

Laatst bewerkt:
De romp van de rainbow gaat ongeveer 5- 7 kilo wegen, met een ballast van ongeveer 18 kilo.
Het orgineel weegt 176000 kilo, dit is op schaal 1:19 toch 25,5 kilo.
Ik ben nu het mechanische deel onder deks aan het bedenken en de mal voor de 18 kilo lood aan het maken.

Laatst bewerkt:
Gewicht Rainbow

Beste jan,

Ik vind het erg leuk dat je parallel aan de bouw van de replica van de Rainbow ook een model aan het bouwen bent.
Om je alleen voor een "reken" fout te behoeden.

Het gewicht van de Originele Rainbow was om en nabij de 141 ton
de nu gebouwde replica zelfs iets zwaarder als ik het goed heb.
Uitgaande van het origineel:
141000/19^3=20.56 kilo.

Succes met de verdere bouw, ben erg benieuwd naar het resultaat!

MVG

Beste jan,

Ik vind het erg leuk dat je parallel aan de bouw van de replica van de Rainbow ook een model aan het bouwen bent.
Om je alleen voor een "reken" fout te behoeden.

Het gewicht van de Originele Rainbow was om en nabij de 141 ton
de nu gebouwde replica zelfs iets zwaarder als ik het goed heb.
Uitgaande van het origineel:
141000/19^3=20.56 kilo.

Succes met de verdere bouw, ben erg benieuwd naar het resultaat!

MVG

Bedankt voor het meedenken, maar volgens de tekening is heeft het orgineel 176.000 ton waterverplaatsing, dus bij schaal 1:19 een gewicht van 25.6 kilo.

Ik krijg de indruk dat de maten van origineel en replica (Dykstra & Partners Naval Architects) iets van elkaar afwijken. Volgens wikipedia:

Original J-Class 1934 (Herreshoff Manufacturing Company):
L.O.A. : 127 ft 6 in (= 38,86m)
L.W.L. : 82 ft (= 24,99m)
Displacement : 141 tons

Replica J-Class (Dykstra & Partners Naval Architects):
L.O.A. : 39.95 m.
L.W.L. : 27.10 m.
Displacement : 176 tons

Stel dat Dykstra & Partners 'm iets hebben vergroot, wat zou dan de displacement zijn met dezelfde materialen als in 1934? (Rekenvoorbeeld met L.W.L.)

(27,10/ 24,99)^3*141tons = 179,7 tons, trek daar nog 'ns een paar ton vanaf in verband met toepassing modernere (= lichtere) materialen dan komt de 176 tons aardig in de buurt. Of ze rusten 'm iets zwaarder uit waardoor-ie dieper in het water komt te liggen en de L.W.L. toeneemt t.o.v. origineel. :-) lastig...

Laatst bewerkt:
hoi

als je zeker wilt weten wat voor waterverplaatsing je model heeft , gewoon de waterlijn aftekenen met een zacht potlood, het model in het water leggen, dan afvullen met gewichten tot ze exakt op de waterlijn ligt,
daarna de romp en de gewichten wegen, en je weet precies wat je model mag wegen als het klaar is,

groeten johan

ps je hebt wel een groot bad nodig voor deze boot:rolleyes:

Het model van de Rainbow die door Dijkstra ontworpen is. is natuurlijk van ander materialen dan in 1934, toen was het schip van staal en nu van aluminium.
Het schip licht ook 10 cm dieper dan toen.
Door de nieuwe j-class reken-regels is dit mogelijk.

Jan,
Je hebt helemaal gelijk, alleen stond er toen ik mijn bericht stuurde een ander getal, namelijk 17500 kilo voor het schip, dit is waarschijnlijk een type fout geweest. en inmiddels gecorrigeerd.
De berekening is nu correct, de verdere aannamen van jou ook, lijnenplan is niet veranderd (alleen is de deklijn 100mm omhoog getrokken, dit komt overeen met de 100 mm meer diepgang, wat zorgt voor de verhoging van het diplacement van 141 ton naar 176 ton. (dit inverband met luxe jacht interieur en extra equipment) alle rekensommetjes weer rond :).
ik schat dat het ballast persentage van de nieuwbouw net iets onder de 50% ligt dit wordt als lood in de keel gestort.

MVG

een update
deze week, het roer versterkt met een plaataluminium en de mastvoet + verstaging ankers geplaatst
Ook nog even gips in de romp gegoten om een mal te maken voor het lood.

Zou je de mast niet afstutten naar de kiel toe? De compressie kan nog best fors zijn, en alu is niet heel stijf.

Denk ook dat je profiel te zwak is , druk onder de voet van mast kan oplopen tot 2 x gewicht van schip dus 25 x 2 = 50 kg . cumulatie van alle spanning op verstaging in rust + koppel van winddruk . Alle grootte jachten hebben een verticale stut tot op de kielbalk. Bij de J classe was de mast ingeplant , zoals trouwens bij alle zuivere wedstrijd jachten. Heeft als bijkomend voordeel dat je mastprofiel dunner kan omdat het gesteund word aan dek , geeft minder top gewicht en daar draaid alles om bij een wedstrijdjacht.

Ik dacht dat de druk op de mast wel mee zou vallen.
De verstaging moet natuurlijk wel strak staan, maar niet als een gitaarsnaar, zodat je hem met alle kracht naar beneden drukt.
De aluminium T-balk is 15x15x2 mm, daar moet je toch het wat druk opzetten wil je dat buigen.
Eventueel kunnen er nog 2 schuine stutten worden geplaatst onde de mastvoet.
Ik wil hem bewust niet op de kiel hebben omdat het lood eruit moet kunnen en om in het midden vrij baan te hebben voor de winchen.
De verbinding met de romp is gelijmd en moet nog met polyester worden versterkt.
Mijn mast doorsnede is natuurlijk groter dan het buisje in het dek.
Onder de mast komt een pen wat in deze bus gaat.

Mast verstagging moet zoveel spanning hebben dat bij max helling het lijwant net niet los komt, anders veliezen de zalingen hun steun en kan de mast in het midden gaan doorhangen wat funest is voor de vorm van je zeil :)

In dat geval zou ik er nog een T profiel tegenaan lijmen, zodanig dat je een I-bint krijgt. De poten van de T lijm je dan tegen elkaar. De I bint is dan wel iets assymetrisch, maar dat maakt niet veel uit. Dan win je al veel aan stijfheid.

De 2e T hoeft niet eens helemaal door te lopen naar de zijkanten, als je 3/4 van de breedte pakt, moet dat al genoeg zijn. (meeste buigkracht zit in het midden)

Nog mooier is de poten van de T kops op elkaar lijmen, zodat je een hoge I krijgt, maar dan verlies je weer ruimte, en de oppervlakte om te lijmen wordt dan klein (is weer op te lossen met een plaatje alu aan beide zijden van de poten van de T, maar dan blijf je bezig)

Komt de mal in gips gemakkelijk los ?

de romp is eerst ingesmeerd met vaseline, waarna het gips eringegoten is.
het duurd ongeveer een week dat hij los moet komen, omdat er eerst 1,5 liter water moet verdampen.
de bovenkant zit al los van de romp, duus gewoon afwachten, anders moet het er maar uitgehakt worden en opnieuw iets verzinnen ( folie of een dunne zak met gips), dus volgende week!!!!!

Met zulke gewichten ben ik fan van zakjes met loodkorrels. Dat houdt e.e.a ook rechtop. En als je ze laat vallen in de romp, heb je geen beschadigingen.

Back