Rainbow schaal 1:19

Met zulke gewichten ben ik fan van zakjes met loodkorrels. Dat houdt e.e.a ook rechtop. En als je ze laat vallen in de romp, heb je geen beschadigingen.

lookorels nemen te veel ruimte in, en 4 passende blokken verschuiven nooit.
Echter op elk blok komt een handvat, zodat het er echt niet in kan vallen.

Dank je Jan zit in de toekomst met zelfde probleem, met dat gewicht is het echt wel nodig om ballast uitneembaar te maken :)

Jan als je zelf lood wil gieten best buiten doen ,is zeer giftig.
Mallen kun je maken in vuurvaste sement , goed laten drogen anders vliegd het lood langs je oren. :mad:

Hallo Jan,

Ik wil alleen maar even zeggen dat ik je werk en precisie bewonder.
Ga zo door dit wordt vast en zeker een schitterend model.

Succes!

Joey Rijs

Laatst bewerkt:
Deze week de lier voor het mainsail geplaatst.
Het is een RMG 380EH winch welke door 2 rollen ( 1 met veerspanning) wordt rondgeleid.
Op het halende part komt een katrol, zodat er een dubbel lengte wordt binnen gehaald.
Hierdoor kan ik een dubbele loper tussen de boom en de schip gebruiken, waardoor het een stukje natuurgetrouwer wordt.
De volgende twee lieren voor het Yankee sail en de Genua worden gemaakt van 2
Hitec HS-805MG servo´s,welke worden getuurd door een microprocessor.
Dus nog werk zat.

Laatst bewerkt:
Ziet er strak en verzorgd uit, welke microprocessor gebruik je ,en hoe controleer je de eindloop van je lieren ?

De lieren maak ik van de hitec servo's en gebruike een 10 slagen potmeter.
Deze worden dan aangestuurd door het microprocesso rboard.
Het microprocessor board wordt voorzien met een PIC 16F877.
Deze wordt geprogrammeerd Proton picbasic.
Ik heb al een zo'n board gemaakt voor mijn modelonderzeeer.
De processor moet het volgende bijhouden en bedienen.
1. De 2 lieren voor de voorzeilen.
2. De boordspanning
3. Het uitdraaien van de schroefbladen van de verstelbare schroef.
4. Met een bewegings sensor de hoek van de boot ( als het schip te schuin gaat, worden de zeilen gevierd)
5. Ontvangst.
6. Het vieren van de backstay afhankelijk van de kwikschakelaar, bakboord of stuurboord.
etc... er komt vast wel iets.
hier een foto van de print van mijn onderzeeboot.

Laatst bewerkt:
Deze week de worm e wormwielen besteld bij conrad, voor de verstaging spanners.
Deze maak ik in de romp volgens de tekening.
Nu kan ik tijdens het optuigen de voorstagen en achterstag spannen.
Ook zijner 2 hitec 805MG besteld voor de Genua winches.
Deze moet ik ombouwen met een 10slagen potmeter om genoeg lijn binnen te halen.
Ook zijn er 2 GWS servo winches besteld en moet ook worden omgebouw met een 10 slagen potmeter voor de 2 "Backstay's te verstellen.
Hier een opzetje voor de verstaging lieren.
Ook de mastvoet naar de bodemvan het schip berplaatst.
en de doorvoer voor het achterstag geplaatst

laatste update:

De bouw ligt even stil wegens een been in het gips, zodat ik niet mobiel genoeg en om aan het model verder te gaan.
Nog net even voor de stagnatie de mal voor de kiel gemaakt van beton.
Er ging 30 kg beton in de bak en kan nu 6 weken uitharden.
Hij is onderverdeeld in 4 compartimenten van ongeveer 5 'a 6 kg.

Ondertussen zijn de worm en wormwielen voor de lieren van de verstaging ( 3 stuks) ook binnen.
Tevens 2 servo's hitec-805MG voor de lieren van de genua en 2 kleine servo lieren om de 2 backstay's te laten vieren.
Dus straks werk genoeg.
hier de foto's van de mal voor het lood.

vandaag een reportage over de j- klasser hanuman in de waterkampioen,
hele mooie foto van het dek uit de mast genomen.

groeten johan

Kon niet wachten, toch nog even de Hitec HS-805MG servo's omgebouwd, dit kon nog wel even achter mijn bureau.
De stalen blokkeer pen kun je zo uit het tandwiel tikken.
De orginele potmeter is verwijderd en vervangen door een 10 slags model, Conrad:429287 - 89 .
Deze potmeter moet je voozichtig uit elkaar halen om de as af te draaien en een plat vlak te vijlen.
Tevens is van het huis 2 mm schroefdraad verwijderd, zodat de totale potmeter kleiner wordt en de deksel van de servo dicht kan.
Om het schroefdraad moet een kunstof bus worden gemaakt, om dit vast te lijmen in de deksel.
De bedrading van de potmeter heb ik naar de onderkant van de print geleid, waar in de buitenste draden een weerstand van 2,2K wordt opgenomen, bij 2,7k is het precies 9,6 omwentelingen, wat natuurlijk niet veilig is voor het eventueel vastlopen van de potmeter.
Dit omdat anders de lier maar 4 omwentelingen maakt, nu met de weerstanden 8,5 omwentelingen.
Net geen 10slagen, voor de veiligheid dat de potmeter niet vast loopt ( met dank aan Corrien)

Laatst bewerkt:
Mijn been zit nog wel in het gips, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om langzaam verder te bouwen.
Deze week de omkeerrollen voor de genua en yankee sail gemaakt en geplaatst.
Ook nog even de verbinding van servo naar roer gemaakt.
Volgende week de winchen plaatsen voor het yankee en genua sail en de trommels hiervoor uit aluminium draaien.

Laatst bewerkt:
Mooi vakwerk!

Vraagje over je roeraansturing: heb je naar elke kant gelijke uitslag? Mij lijkt van niet omdat de servo en roerkoning niet recht-op-recht uitlijnen, en hierdoor de onderlinge verbinding niet haaks staat...

Goed gezien, de uitsturing is aan beide kanten niet gelijk, maar groot genoeg.
De servo kon niet anders in de romp worden geplaatst, dus moet ik de uitslag op de zender aanpassen.
De uitslag gaat nu maximaal op de servo, dus kan ik op de zender de max uitslag aanpassen..

Back