Rainbow schaal 1:19

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jankraak, 23 jan 2010.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Net nog even getest met de zender, en de max. uitslag van het roer is ook de max. uitslag van de servo.
    Hij loopt nu lekker en een gelijke uitslag.
     
  2. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De laatste update:
    De winches voor de voor-en achter verstaging zijn klaar.
    Aan de staalkabel wordt via een zware veer en rekvrijelijn aan de winch verbonden.
    Door de worm kan deze niet terug draaien, alleen als men aan het handwiel draaid.
    Deze moet nog wel even worden gekarteld.
    De lieren heb ik getest, en je kunt er een enorme kracht op de stag zetten die niet terug loopt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  3. Ziet er erg mooi uit!

    Tip voor de minder handige en/of luie modelbouwer: Stemmechaniek van een gitaar gebruiken! :D
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.902
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi stukje mecaniek Jan, als ik goed begrijp dienen deze om na plaatsing van de mast de verstagging onder spanning te brengen, gebeurde dit bij het origineel ook onderdeks in plaatst van de klasieke spanners boven dek:confused:
     
  5. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    ja, het is voor het spannen nadat de mast geplaatst is.
    Vroeger gebeurde dit niet onderdeks, maar bij de hedendaagse Rainbow wordt dit onderdeks met hydraulische cilinders gespannen.
    De voorste 2 stagen komen onderdeks bij elkaar daarna een dikke veer en met een vliegerlijn (rekvrij) op de lier.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2010
  6. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Weer langzaam begonnen met de bouw van de Rainbow. Mijn been zit nog wel in het gips, maar toch nog even wat verder bouwen.
    De liertjes van de voor en achterstagen geplaatst in de romp.
    Tevens zijn de doorvoeringen gemaakt voor de stagen .Deze zijn gemaakt vasn messing.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Dan vraag ik mij toch weer af of de lier op de bovenste foto het gaat houden, of liever gezegd, de plaat waar hij op staat. deze kan wat gaan buigen, waardoor je asje wellicht in de problemen komt.

    Ik zou derhalve nog een hoeklijntje achter de basisplaat lijmen, dat is makkelijk te doen, en zit niet in de weg.

    Verder niets dan lof, hoor, het ziet er allemaal perfect uit.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.902
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ziet er profesioneel uit Jan, een vraagje je gaat waarschijnlijk luiken voorzien om alles berijkbaar te houden na plaatsing van je dek, hoe ga je deze watekdicht maken ?
     
  9. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    dit zal niet gaan buigen, ik had al een test gedaan en de staaldraad als een snaar gespannen.
    De bodemplaat is in het totaal 4 mm dik en de as zit klem in hoeklijnen.
     
  10. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    de luiken en dekhuis die ik maak worden beneden deks voorzien van een rubber pees.
    Welke weet ik nog niet, maar het is hetzelfde princiepe als in de Micro Magic van graupner.
    Dit is perfect waterdicht.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.902
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Jan als je geen pees van de juiste maat vind kun je ook Tech 7 gebruiken, een regelmatige hoeveelheid in de hoek van de luikopening aanbrengen, luik strak inpakken in P.E. folie, op zijn plaatst drukken en 24 u laten harden. perfect passende pakking :D
     
  12. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De loden kiel is gereed.
    Echter nog wel iets te zwaar, dat komt later nog wel goed.
    Er kan nog altijd een stuk af worden gezaagd.
    Het lood is in de betonnen mal gegoten en daarna glad geslepen.
    Volgende week eens kijken hoe zij ligt in het water.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.902
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat past, ben benieuwd hoe ze op de waterlijn ligd ;)
     
  14. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
  15. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De schooner had ik gevonden, hij heeft ook een steekkiel.
    maar als je op deze site kijkt, http://www.classicsailboatmodels.com/
    en de gegevens omrekent moet het toch wel zeilen.
    Maar met harde wind vaar ik toch niet met een schaalmodel.
    Ik heb deze avond het model te water gehad.
    De motor doet het goed en draat met het kleine schoefje een mooi tempo.
    De draaicircel is fantastisch, het model draaid bijna om de as. ( op de motor)
    er moest 21 kg lood in om hem op waterlijn te krijgen.
    De romp is nu 6 kg.
    Ik denk dat als het model klaar is de romp 8 kg weegt en er 19kg lood in de kiel ligt
    Als het zeilen niet goed gaat, moet er toch nog een steekkiel in met enkele kilo's.
    Morgen plaats ik wel een paar foto's.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2010
  16. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Hier de foto's van het eerste water contact.
    Romp heden 6 kg en wordt waarschijnlijk 8 kg.
    Ballast staat nu op 19 kg

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG] rustige vaart met de hulpmotor

    [​IMG]

    [​IMG] de boot is zeer goed te besturen met een orgineel roer.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  17. Solingned34

    Solingned34

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    58
    Hi Jan,

    Ziet er erg goed uit!, pas als je het in het water ziet liggen besef je pas hoe groot die modellen zijn! ziet er echt bijzonder goed uit hoe je model op de waterlijn ligt.
    heb van de week gekeken aanboord van Lionheart. en mooi om bij jou ook de tumble home in de romp te zien!
    Je mast ziet er goed uit, al mis ik nog wel wat zalingen.
    zo te zien is je been weer uit het gips, zal niet mee vallen om met een romp van 8 Kg te zeulen en dan ook nog 19 kg lood.

    Blijf je volgen!
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.902
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ziet er goed uit Jan, altijd spannend zo een eerste water contact ;)
    Mooije waterplas om te testen.
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Hij ligt er mooi in. het mooie van je losse lood is dat alle opties nog open zijn mbt kielconstructie en gewicht.
     
  20. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De mast is een normale aluminium pijp om even te testen.
    De orginele mast moet ik nog maken.
    Die maak ik van schuim met daaromheen carbon.
     

Deel Deze Pagina