raptor 30 --> electr. conversie --> acro mogelijk?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door easy, 4 jan 2015.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt voor de reactie, ik vlieg hem nu ong al een half jaar met de standaard 30 gr paddles, nu was de keuze naar 25 of 20gr gaan en het is de 20 gr geworden, nadien heb ik dan gelezen over de "negatieve " eigenschappen van lichtere paddles en maakte ik me wat zorgen.

    Maar er zijn er ook die 12gr carbonnen monteren en ik denk dat je dan vooral meer in de probl gaat komen.

    Toch binnenkort maar is het V2 hoofd monteren en is zien voor aangepaste dempers,heb geen zin om met een uiteenvliegende kop geconfronteerd te worden...

    Mvg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... LINKSAF.... een rechtsdraaiende rotor slaat linksaf, een linksdraaiende rechtsaf....

    Maar inderdaad, lichte paddles veroorzaken het probleem niet, ze kunnen de oorzaak domweg niet goed uitsturen.
    Het zijn maar details, maar het houdt ook in dat zware paddles het problem niet neutraliseren, slechts verminderen tot waar je er weinig meer van merkt (geen enkele RC heli vliegt langer dan pak hem beet, 10 sec volle snelheid rechtuit, dus zolang je er in die 10 seconden nog niet echt wat van merkt, is het probleem "opgelost").

    Lichtere of zwaardere paddles hebben verder weinig met de dempers te maken. de dempers dienen alleen om de rotorreactie over te brengen op de as, en daarvoor is het redelijk onbelangrijk hoe licht of zwaar de paddles zijn.

    Groet, Bert
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok bedankt, op dat punt van hoe de krachten enzo juist allemaal werken ben ik nog wel wat een leek, wat aan de heli sleutelen/afstellen en vliegen gaat al wel behoorlijk goed.


    Wat betreft paddles natuurlijk, binnenkort ga ik is proberen wat fbl stapjes te nemen en is kijken of ik de 3gx voor elkaar krijg voor men volgende in de rij wachtende E550 FBL rappie.

    Ik ga deze week nog is op een avond met weinig wind vliegen met de lichte paddles, vorige zondag was nogal omstuimig weer en ik weet eigenl nog niet goed hoe hij zich (in vootwaartse vlucht) gedraagt nu.

    Mvg
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Vooral op het neusje letten..
    Gaat hij uit zichzelf de staart omlaag zetten, is de paddle te licht.

    En bert, LINKS!
    En het echt denk ik er niet eens bij na.. dus moet iedere keer weer verzinnen als ik het uitleg ;-)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Simpel: het naar voren draaiende blad wil omhoog, DUS wil de neus omhoog (lijkt niet logisch, tot je de natuurkundige verklaring van de tolwet ziet) en het boven de staartboom draaiende blad wil naar beneden, dus wil de kant waar dát blad naar toe gaat, óók naar beneden

    Makkelijker te onthouden: een non-E-stab doet dingen die je niet verwacht, DUS rolt hij ook de kant op die je niet zou verwachten....

    Een non-E-stab rolt dus altijd tegen de rotor draairichting in.

    Groet, Bert
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Komt idd blijkbaar wel heel wat fysica bij kijken :)

    Ben net klaar met het afmonteren van het V2 hoofd, dat lag daar toch maar te liggen en is zo goed als nieuw,het geeft in elk geval wel een meer spelingsvrije indruk, speling is bij het V1 hoofd blijkbaar een gekent probl alhoewel ik zeker moet zeggen dat het draaide als een tolletje.

    Maar goed nu de v2 dus met de lichtere paddles, morgenavond gaan we de boel is opspinnen en testen,maak me een beetje zorgen of men bladspoor nog ok gaat zijn, heb wel exact dezelfde maten van linkages als die van op het vorige hoofd aangehouden.

    Hoe testen jullie je bladspoor bij de wat grotere heli's?

    Mvg.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die maten kun je eigenlijk niet overnemen, daar maak je juist bladspoor mee
    die linkjes moeten gewoon gelijk zijn aan elkaar.

    dan hooveren, en in hoover op ong ooghoogte kijken of je 1 of 2 bladen ziet.
    zie je 1 blad, staan beide gelijk, geen bladspoor.
    zie je er 2, moet je gaan kijken welke van beide de hoge is.
    even 1 van beide balden merken.
    1 van beide aanpassen, wordt het erger, was die het niet ;-)

    maar, als je goede bladen hebt, zal dat wel loslopen.
    heb bij mezelf eigenlijk nooit voor bladspoor aanpassingen hoeven te maken.
    Vaak komt het toch wel enigszins uit de bladen...
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja de bladen zijn originele carbon versies van Thunder tiger, kwalitatief zit dat wel goed, ok dat is zoals ik het ook doe, het is idd effe gokken maar als het slechter wordt dan weer je dat je de verkeerde kant op gaat.

    Komt in orde, lipo's zijn al aan het laden :)
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Wat de linkjes betreft, in een perfecte wereld heb je gelijk maar bij mij was er 1 ongeveer 5mm langer dan het andere.. en wat blijkt, dit kan, was zelfs algemeen geweten en nodig bij het V1 hoofd.

    Heb dat hier gevonden,een super interessante site voor mij.

    http://www.raptortechnique.com/index-raptor.html

    Maar het is idd zo dat je norm alles van linkjes mooi volgens de manual van maat moet zetten en bladspoor enkel veroorzaakt wordt door een verschil van flexibiliteit in je bladen. Weer iets bij geleerd :)

    De raptor heeft gevlogen maar.. ik heb gemengde gevoelens bij men lichtere paddles, hij is zeker sneller in zen rols en flips wat ik wel leuk vind maar.. zoals jullie al voorspelt hadden heeft het invloed op het voorwaarts vliegen en wil hij zen neus vrij deftig omhoog duwen.. dan is wat getrimt maar dan krijg je een heli die in een hover zen neus naar beneden laat hangen..

    Ben aan het twijfelen wat ik ga doen,ze laten zitten en het "gewoon" worden of ze er af zwieren en terug de oude er op of is proberen met een gewichtje over de FB te schuiven tegen de paddle aan.

    Mvg
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eraf, en de zwaardere erop...
    alleen maar afleidend. zeker met een stevige wind zal hij dan ook in hoover, met een windvlaag opeens de kont omlaag gooien.
    je hebt een flybar, gebruik hem dan..
    Anders kun je hem er net zo goed af gooien, en gewoon zo flybarless leren vliegen.

    Zet minder expo op de aileron en elevator. ikzelf heb expo op 0 staan..
    of je uitslagen vergroten. enigste wat de uitslagen in toom houdt bij een flybar heli is het aanlopen op de eindpunten...
    zolang hij niet bind/vastloopt, is het goed...

    Qua bladspoor, daarom had ik het eerder ook over kwalitatief goed bladen ;-)
    houten bladen zijn mooi, alleen flexen raar onder belasting. kop zelf en de demping doen ook nog wat mee natuurlijk, maar daar heb je nu als het goed is geen last meer van.
    bij een flybar kop moet je vooral op speling letten. heeft 1 kant speling, andere kant niet, maak je dus bladspoor in de kop...
    kwaliteitsbladen bij een acro machine zijn van kunststof, maar meestal van carbon/glasvezel. Deze flexen hetzelfde.. geen reden voor bladspoor
    dan zou je met gelijke linkjes geen bladspoor horen te hebben.

    daarnaast is de lengte in de handleiding meestal een richtlijn, geen keihard gegeven
    sommige zeer kwalitatief goede merken kun je er 100% van op aan, maar meestal niet.
    ik start met de handleidingsgetallen, en daarna pas ik het aan om alles kloppend te krijgen.
    Hij moet immers doen wat jij wilt...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Probeer eens je paddels héél lichtjes naar negatief te draaien. Mogelijk staan ze net niet helemaal zuiver, maar een haartje negatief lost dat problem ook een heel eind op, zonder trim....
    Overigens vind ik het juist prettig als een heli héél lichtjes naar voren trekt in hoover, dan "zoekt hij zelf zijn kruissnelheid"....

    Groet, Bert
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt bert, gaan we zeker is proberen, ze staan nu norm volledig neutraal.

    Heeft idd voordeel iets naar voren trekken maar het is net wat te veel nu..

    Mvg
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    De raptor heeft er weer een 10 tal vluchten opzitten van gisteren, de lichtere paddles staan er nog op en het bevalt me nu wel, dat heel klein tikje neg zetten helpt ook wel en ik heb ook iets gespeelt met de in onafhankelijke stand gezette digitale trims,in normal en idle up 1 stand (opstijgen/landen) staat hij iets naar achter getrimt en in idle up 2 een tikje naar voor, het is natuurlijk wat "vals spelen" maar het werkt voor mij goed en dat is het belangrijkste uiteindelijk he.

    Ding vliegt super en hij is beweeglijker dan voorheen, moet het nog iets gewoon worden wel maar vind het nu al leuker, blijft een heerlijke heli om mee te vliegen.

    Hij rolt sneller,flipt sneller,hij is gewoon veel levendiger.

    Krijg ook al enthousiaste commentaar van de andere clubleden na men vluchten, gaande van: ge kunt het! En ge bent goed bezig! En het mooiste: 2 glimlachende kinderen als je met je heli van de vliegplein wandelt en een moeder die je bedankt voor de "show"

    Welke show denk ik dan,moet nog 1000 dingen leren, maar bon zo'n reacties motiveren enorm. :)


    nu hem heel houden ;)

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2015
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? een heli is nu eenmaal een ding wat van nature zich anders gedraagt in FFF, dan in hoover. In het echt verstellen ze ook de trim voor kruisvlucht, en jij doet niks anders, alleen dan via je Idle 1/2 switch.
    Ik doe niet anders met de non-E-stab heli's....

    Mocht je nu inverted FFF gaan vliegen, dan gaan eventueel die negatieve paddles je wel een beetje dwars zitten, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Dan zou je FBL moeten gaan vliegen om echt alles weg te compenseren.

    Groet, Bert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    of weer wat zwaardere paddles.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... maar als ik dát zeg.... dan ben ik weer "anti-FBL".... :rolleyes: :p

    Groet, Bert
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Haha ja.. dat fbl is gewoon evolutie zeker, ik ben niet voor en niet tegen, je hebt ook mensen die bvb heel graag met een oldtimer rijden in hun vrije tijd en in de week met een moderne auto. maar wat maakt dat allemaal uit eigenlijk,het gaat over het plezier dat je hebt en zo zie ik het ook met onze hobby.

    Of je nu schaal,acro,oude,nieuwe heli's vliegt met fb, geen fb of alles door elkaar.. maakt allemaal niet uit.

    Zou het anders ook niet saai worden.. stel je voor iedereen met dezelfde heli ;) wel handig om aan stukken te geraken dan :)

    Zo net nog even een maiden gedaan met een trex 450 in niet de beste omstandigheden (wind...) 1 vluchtje maar gedaan, wel een leuk levendig ding ook. Maar was echt verstandig om hem niet meer vluchten te laten doen,de wind gooide hem nogal stevig naar alle kanten.
    En ja bert, het is er 1 MET fb ;)

    Helivliegen is idd wel verslavend :)

    Mvg.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gelukkig zijn er nog genoeg (ook nieuwe) heli's te koop met flybar, een jaar of twee geleden leek het er op dat je die binnenkort met een vergrootglas moest gaan zoeken.
    Wel de minder populaire merken, dat dan weer wel, maar ze vliegen er niet minder om....

    Groet, Bert
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Nog 2 puntjes die ik opmerk met de lichtere paddles (maar missch klopt het niet en lijkt het enkel zo..)

    Punt 1, bij het na snel voorwaarts vliegen en de heli dan recht met zen neus naar boven te sturen geraakt hij precies wat minder hoog dan vroeger, het lijkt wel of er minder energie wordt opgebouwd dan vroeger (maar missch is dit gewoon het gevoel of is het pitch managment niet zo goed aangestuurd door mij,dan geraak je ook energie kwijt natuurlijk..)

    Punt 2, hij verbruikt precies iets minder stroom.

    Dacht ik gooi het er even bij,maar missch kan/klopt er hier niets van ;)

    @Student, expo staat nu op nul, ik vloog hem al een iets langere tijd zo maar bij het onlangs omschakelen naar een nieuwe zender had ik het terug op 20 procent gezet.. was rond dezelfde periode als de lichte paddles dus had er niet meer direct bij stil gestaan. Nul procent vliegt beter,reageert hij ook net iets sneller op correcties.

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Punt 1 lijkt me heel stug dat dat door de lichtere paddles veroorzaakt wordt.
    Punt 2 lijkt me ook niet echt daarmee te maken hebben. De luchtweerstand van de paddles zelf is niet afhankelijk van of beïnvloed door het gewicht.

    Ik zou dat zelfs eerder andersom verwachten: lichtere paddles maken de heli agieler. Die agiliteit komt uit de hoofdbladen: de lichtere paddles laten grotere uitslagen van de hoofdbladen toe (zware paddles werken dat juist tegen) dus je zou verwachten dat het stroomverbruik toeneemt door die grotere cyclische beweeglijkheid.

    Dus ik kan alleen maar concluderen dat je domweg minder hard vliegt (en dat is weer consistent met het lagere stroomverbruik)

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina