raptor 30 --> electr. conversie --> acro mogelijk?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door easy, 4 jan 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die pitch servo vervangen voor een wat sterkere, is eigenlijk het enige wat nog enigszins zinvol is.

    Alles kan natuurlijk, maar hoewel de 3001 voldoende moet zijn op pitch voor normaal vliegen, kan een wat krachtigere servo hier geen kwaad.

    Maar volgens mij ben je in de war: de 3152 is een 5 kilo servo, feitelijk de digitale 9202,maar de 3151 is volgens mij mechanisch volkomen identiek aan de 3001, en dus uitsluitend digitaal, waardoor hij sneller en krachtiger LIJKT,maar het niet IS...

    Groet, Bert
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat zo naast elkaar ziet, zou je dat wel denken....

    Toch zijn ze op de print na identiek.
    Mogelijk dat de analoge aansturing met zijn 50 Hz pulsjes wat kracht kost?

    Ik weet het anders ook niet....

    Groet, Bert
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dan is het idd raar.. Nu iets sneller zal hij waarsch wel al zeker zijn en op de pitch mag hij wel iets sneller reageren, hoeft niet per se maar mag wel, vanavond is wat aan "sleutelen" :)

    Moet zeggen in vergelijking met een 450 vliegt dit wel rustiger en stabieler, eigenl gewoon beter zelfs voor een op "sterven na dood" merk als thunder thiger, die japanners wisten toch ook al 15 jaar geleden waar ze mee bezig waren :) leve de TT rappies :). (Zit zelfs te denken aan de nieuwere 550 fbl. Is is iets anders dan een 5 miljoenste Trex (alhoewel die zeker goed zijn zene)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    thunder tiger is zeker geen slecht merk hoor...
    ook de heli's zijn zeer zeker niet slecht.. sterker, denk dat ze misschien zelfs een tand (of meerdere) beter zijn dan de aligns..

    Align heeft alleen een andere strategie, die brengt gewoon bij iedere scheet een nieuw model of update uit.
    weinig past rechtstreeks op elkaar, en webshops hebben nooit eeuwige voorraad..
    dus je komt op een punt dat je een nieuw onderdeel van een ander type moet bestellen, omdat ze jouw type niet meer hebben.
    en dan moet je meteen nog een paar dingen aanpassen, oftewel nog wat onderdelen kopen.

    Thunder tiger heeft ooit de min titan uitgebracht. daar is een stevige tijd terug eens een keer een v2 van uitgekomen, maar het basisding was nog redelijk hetzelfde.
    geen idee hoelang de mini titan al op de markt is, ik gok dat 10 jaar best meedoet.
    Ik heb een mini titan, een eerste versie, en het vliegt echt goed..
    nog steeds

    jij merkt het nu ook met de raptor 30. zo ook de 50.
    thunder tiger heeft nu weer een heel stel nieuwe ontwerpen op de markt gebracht, die op 3d vlak vast beter presteren.
    maar voor de normale vliegers onder ons, kan het makkelijk dat je de grenzen van de 30 of 50 nooit tegen zult komen.. Al had de 30 een goede vermogensgrens, die heb jij al opgevangen met electro
    onderdelen zijn er nog gewoon.
    Ik hoef voor mijn align se v2 al een paar jaar geen onderdelen meer te zoeken, aangezien de originele er meestal gewoon niet zijn.. Of je moet lang zoeken/bestellen/naar het buitenland, en daar heb ik dan meestal niet zo'n zin in :D
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Raptors zijn uitstekende heli's, en ze waren destijds een beetje het einde van de populariteit van de SkyFox, want stukken goedkoper en minstens zo goed...

    Overigens is ThunderTiger niet echt "op sterven na dood" maar ze zijn een tijdje geweest wat Align na hen werd en Vario voor hun was...

    Ik vind Raptortjes nog steeds erg prettige machientjes, maar ben nog steeds meer gecharmeerd van modulaire systemen zoals die van Vario...

    Voor wat je "het mag wel wat sneller reageren op pitch" betreft: verlies niet uit het oog dat een 450 helietje slechts 800 gram weegt, en jouw Raptortje dik boven de 3 kilo....
    Natuurlijk helpt vermogen, maar massa zul je ALTIJD blijven voelen...

    Groet, Bert
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja de mini titan eerste generatie ken ik zene, dit is men eerste 450 heli die ik had :) maar heb dan 1st met een kant en klare blade 450 3D gevlogen voor de mini titan van het schap gekomen is. (Moest nog een hoop dingen 1st leren van afstellen enzo)
    Nu vlieg ik mini titan V1 dus ook,is wel een batterij-verslind-monstertje tov de blade maar hij heeft ook wel meer power.
    Ja align gaat hard met nieuwe technologie e.d.
    En inderd is op sterven na dood missch wat er over maar als ik zo rondsurf zijn de hoogdagen van thunder tiger toch voorbij, op de occasiemarkt worden ze ook zeker tov align als minderwaardig gezien.

    En zoals student zegt, de raptors en zeker de nieuwere gaan veel meer aankunnen dan ik ooit zal kunnen, op je 36 leren heli vliegen is zoiezo ook al laat, allee het gaat vrij goed zene, maar ik ga het zware acro-werk laten voor wat het is, wat lichte acro wil ik wel kunnen,moet wel haalbaar zijn schat ik.

    Mvg
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :) wat ik bedoelde, is dat ThunderTiger VEEL meer doet dan alleen heli's produceren... en dus niet echt "op sterven na dood" is.

    Align maakt bij mijn weten uitsluitend heli's en heli-accesoires, TT maakt gloeiplugmotoren, vliegtuigen, speedboten, motorfietsjes, auto's etc etc....

    De Raptor was destijds een ontwerp van Shigetada Taya, de toenmalige wereldkampioen F3C.... Het was echt bepaald geen "zomaar-wat" heli-tje, maar domweg gebaseerd op de kampieonsmachines van een paar jaar ervoor...

    Maar ja, zo gaat dat met die zaken, de oude SkyFox was ook gebaseerd op het ontwerp waarmee Ewald Heim heeeeeel lang geleden wereldkampioen werd.... en dat is nu ook een "verguisde" machine.... ;)

    Groet, Bert

    Groet, Bert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Een heli van een bepaald gewicht heeft een bepaald vermogen nodig om in de lucht te komen.
    Merk doet daar niet veel aan af.
    Toerental wel.

    Een mini titan weegt niet (veel) meer of minder dan een align.
    Vliegtijd zou hetzelfde moeten zijn.
    Qua nieuwe techniek, align veranderd gewoon vaak de onderdelen.
    Veel nieuwe zaken worden er niet in gestopt.
    Die illusie wekken ze wel door erg vaak nieuwe modellen op de markt te brengen...

    Thunder tiger is daarin eerlijker. Die stopt ook echt vernieuwing in een nieuw model.
    Tt is zeer zeker geen slecht merk. Eerder andersom.

    Align doet trouwens ook eer dan alleen rc
    Op de oude homesite kwam je alles tegen, van stofzuigers tot rc.. en weer naar motoren en verer
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja klopt ivm TT maar dacht dat Align bij Robbe hoorde en die maken ook vanalles natuurl, maar dat maakt nu eigenl niet uit, feit is da de raptors idd geen rommel-heli's zijn.

    De digitale s3151 zit er nu in, dacht effe gewoon omwisselen maar na toch is effe de manual erbij genomen te hebben zag ik dat de servo verkeerd gemonteerd zat.. Dus de s3001 zat ook al verkeerd want ik had gewoon een wissel gedaan,de servo moet naar achteren gericht zijn en was naar voren gericht, nu zit hij volgens de tekening correct,alhoewel het daarvoor ook werkte lijkt me dit toch beter,had missch door zoiets stoms al in eventuele pitch-problemen kunnen komen

    de linkage van de servo heb ik ook verzet, je kan hem aan de op en neer gaande "tafel" op 2 verschillende plaatsen bevestigen, stond op beginners-punt, nu op de f3c stand gezet, heb iets meer pitch uitslag maar nog binnen de grenzen van wat kan, een 10 graden positief en iets van een 6 negatief. (Uiterste limieten van deze heli zijn volgens de manual 12 pos en 8 neg) dat is bij hedendaagse acro heli's ook wel meer,zeker in de neg afdeling, maar zoals hij nu staat kan hij die lichte acro die ik van plan ben wel volgen met zen pitch volgens mij.

    De bec zou ik willen leggen waar normaal de gas-servo zat, hij ligt dan wel dicht tegen de tail servo (dat is ook een digitale) en zo'n goeie 4cm van de ontvanger en gyro af,hoop dat dit geen problemen geeft.

    Mvg.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De collective pitch kun je bij een Raptor natuurlijk vrij makkelijk symetrisch krijgen naar + en - 10, maar of dat interessant is, is punt twee.

    Voor jouw toepassing begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom je naar de "acro" standen gaat v.w.b. de pitch...
    Mijn Raptor heeft nl 400 gram meer mee te zeulen, minder vermogen, en heeft die "acro"-stand bepaald niet nodig.... Wil MEER dan vlot genoeg omhoog...

    Als je BEC op die plek dicht bij de tail servo zit, dan zit je tail servo nog in het voor-frame, en daar zou ik hem toch wel weghalen: de stuurstang ondervind teveel wrijving, EN door de knikken en offset in die stuurstang krijg je ongewenste speling en vering in de aansturing.

    Die plaatsing was een of ander rudimentair iets, alle heli's uit die tijd hadden de tail servo voorin i.v.m. de vroeger erg veel voorkomende mechanische revo-mixer (die in de tijd van de Raptor allang achterhaald was, maar die servo zat nog wel voorin, ook bij bijvoorbeeld de kyosho Caliber en Hirobo Shuttle etc etc).

    Groet, Bert
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja die oudere raptor 30 heeft ook een pitch-grade-indicatie op het frame, nu zal het er vanaf hangen van de lengte van de stangetjes, maar stel dat alles nieuw/volgens de manual is dan kan je max 12gr pos en 8 gr neg gaan, mits wat lengte veranderingen van de stangen zul je dan 10 op en 10 neer kunnen gaan denk ik..

    Waarom de acro stand? Ja kijk dat is zoiets van, ik heb wat achter de hand, moest het nodig zijn dan heb ik het, ga ik het daarom gebruiken? Nee waarsch niet, als je een ferrari hebt die 300 kan ga je dan ooit 300 rijden ook waarsch niet, maar als je is een vrachtwagen snel voorbij wilt,heb je extra vermogen en lukt dat wel.

    Ik bedoel maar, pitch geven doe jij zelf en jij zelf bepaalt hoeveel uiteindelijk zou ik zo toch denken, sommige mensen blijven bvb ook zagen dat hun elektro vliegtuig veel te veel power heeft.. Ja geef dan gewoon minder gas denk ik dan.. Waarom hebben ze alle moeite gedaan voor proportionele radiobesturing.. Gebruik dat dan ook wat hen betreft, maar heb je in een benarde situatie effe veel vermogen nodig, dan is het er wel.

    Wat de staart-servo betreft, die gaat idd een heel eind die stang, hij staat wel zo strak als een huis in de lucht, als je hem laat hooveren en je doet een (vrij snelle zelfs) piro van 360, doet hij perfect Maar je hebt gelijk het is een heel eind, kans op wrijving/torsie/speling is er des te meer, kan beter.

    Maar wat de positie van de BEC betreft zit het ds wel wat goed kwestie van afstand tot de ontvanger en gyro..

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    let op, voor zover ik weet is align niet van robbe..
    Robbe is de importeur/distributeur, de twee werken dus stevig samen.
    maar align staat op zich.. en dit is ook meteen iets waar align zich groot mee heeft gemaakt: beschikbaarheid..
    meeste merken zoek je jezelf het ongans voor onderdelen, bij align kun je bij iedere hobbyshop aankloppen.
    Aangezien Robbe ook overal al was vertegenwoordigd, is de stap naar robbe niet zo heel gek van de heren align

    Qua acro, een loop kun je eigenlijk altijd wel maken.
    normaal ga je bovenin naar 0 graden, of een haar negatief. Het is niet zo dat je tijdens een loop -10 zit te sturen.
    kan wel, maar dan ziet de looping er niet goed uit

    Roll ga je ook wel wat negatief, maar ook geen grote hoeveelheden..
    Ga je inverted hooveren, heb je in jouw geval meer baat bij een gelijke positieve en negatieve pitch
    dus +10 en -10
    hooveren doet een heli ergens rond de 5 graden, beetje afhankelijk van toerental
    inverted of pootjes omlaag maakt daarin niet echt uit.

    vermogen achter de hand is altijd prettig...
    maar als je de gouden regels aanhoud, zul je het zelden nodig hebben.
    en heb je het nodig, heb je nog genoeg ruimte om jezelf te redden.
    gouden regel: vlieg altijd 3 fouten hoog...
    dus 3x een foute correctie, en dan mag je nog niet op de grond liggen..

    +10 en -10 is zat. vermogen genoeg.
    heb je te weinig, stuur je te agressief. Juist met acro moet je ook letten op een rustige rotor, als je continu grote correcties doet gaat hij heel onrustig vliegen.
    wat ook weer lastig te corrigeren is
    een looping hoeft niet met de knuppels in de hoek. Beter om vlot tegen de wind in aan te komen, en gewoon rustig de elevator achterover te trekken. hij komt vanzelf rond..

    daar leer je ook meteen pitch management van
    je krijgt nl iedere heli over zijn nek door gewoon de sticks in de hoek te duwen, de kunst is juist te doen wat jij wilt, met het vermogen wat de heli aan boord heeft :D

    bij de 3d masters kun je het ook zien/horen..
    je hoort het toerental zakken, en je hoort dat de piloten het figuur even een tik minder intensief maken om zo de heli even de kans te geven zijn toeren weer op te bouwen
    zouden ze dat niet doen, kakt hij te ver in.. een dan komt het niet altijd goed

    Persoonlijk vind ik het ook mooier als een flip/roll etc langzaam wordt uitgevoerd.. Is ook moeilijker, is je correctie net niet op tijd, zie je het meteen terug.
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Vind ik ook, die tragere figuren zie ik ook het liefst :)

    En men eerste loopings met de mini titan, wel, die trekten op niets :) maar was hoog genoeg en hij heeft het perfect overleefd.

    Ben nu met wat voorwaartse en achterwaartse flips bezig, vooral de achterwaartse lukken al vrij mooi, loopings mooi vliegen moet ik nog goed oefenen, ga dat eerst met 450 size doen, als het er dan echt goed in zit "gooi" ik de raptor er is in.

    Mvg
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Zo, men raptor 30 is er klaar voor, de digitale zit nu op de pitch en er zit een aparte bec in gemonteerd om de ontvanger te voeden, komende zondag is testen of alles nog wat normaal werkt :)
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... en suc6 @easy:
    en dat het zo 'easy' word als je denkt ...
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Een update en even de resultaten vermelden, de oude rappie 30 doet het na zen kleine chirurgische ingrepen zeer goed, ondanks zen iet of wat bejaarde leeftijd is dit een zeer leuke heli die sinds gisteren zijn eerste loopings en achterwaartse flips gemaakt heeft :)


    Alles houdt goed stand, ook de aparte HV bec van HK doet zen werk prima

    Was een klein beetje wennen aan de iets gevoeligere pitch omdat ik de stang verzet had maar nu al goed gewoon en deze blijft nu gewoon op de acro stand staan, het is tenslotte standaard voorzien dat je hem daar ook op dat punt kan bevestigen.

    Enkel blijft hij wat aan de zware kant, 3.5 kg op de weegschaal, vrij veel voor een 550 size denk ik.

    De fbl versie raptor e550 nu op de markt weegt zo maar even 450gr minder.

    Voor de mensen die moesten twijfen aan thunder tiger, is idd voor niks nodig, die dingen vliegen gewoon goed, zelfs de wat oudere versies.

    Gr
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    En zijn eerste rollen heeft hij ook achter de rug vandaag :)

    Alles houdt nog goed stand :)

    Gr
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    We zijn weeral een hele tijd verder e dit "oudje" doet het nog prima.

    Laatste gedachten wijken uit in de richting van een omwisseling van het V1 naar een V2 hoofd.. spelingen zijn nogal veel aan het worden en blijkbaar was het v1 hoofd daar al wel gevoelig aan.. nu heb ik nog een complete v2 kop liggen, op het eerste zicht kan je alles zo omwisselen lijkt me.

    Heb ook lichtere paddles gemonteerd maar heb nu gelezen dat je dan ook je dempers moet aanpassen..? Heb 2 korte vluchtjes gedaan vandaag,maar zo veel wind dat het moeilijk te beoordelen is hoeveel effect de lichtere paddles hebben.

    Dan maar is een paar achterwaartse flips gedaan en ja hoor hij is wel degelijk sneller van reacties.

    Heb ook gelezen dat bij fast forward flight lichte paddles een rolbeweging van de heli naar rechts veroorzaken...? Vandaag niet direct gemerkt maar zoals ik al zei,hij hobbelde nu wel wat naar overal met 5bft.

    Gr
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk zijn de paddles wat de gain bij een fbl heli is. kort door de bocht.

    Lichtere paddles= de reactie van de heli wordt agressiever. Hij gaat makkelijker rollen, flippen etc.
    Maak je de paddles TE licht, kunnen ze niet meer doen waarvoor ze eigenlijk op de heli zitten: het tegensturen van de ongewenste vliegeigenschappen van een "pure" heli.
    een flybarless heli zonder stabilisatie zal, met een rechtsdraaiende rotor, bij vooruit vliegen de neus op te willen trekken, en iets rechtsaf willen slaan.
    des te meer wind/luchtsnelheid, des te erger dit effect.
    Een zware paddle heeft overwicht, en kan dit compenseren. TE lichte paddles niet, en dan kan hij op volle gang de neus omhoog willen steken.

    dit is trouwens niet iets wat hij opeens en spontaan doet.
    Niet zo dat je volgas voorbij komt, en opeens staat hij op de staart. dit komt er langzaamaan in.. tenzij je hem heel agressief de hoek om gooit natuurlijk ;-)

    Bij een fbl zonder stabilisatie moet je tijdens rondvliegen ook continu de neus omlaag houden, en wat corrigeren om recht te vliegen.
    alleen met een flybar heli is dat geen normaal gedrag.
    een fbl heli met stabilisatie hoort dat ook niet te doen.
     

Deel Deze Pagina