raptor 30 v2 3d

Motor staat in het midden naald wel erg vet maar lager kan niet want dan hapert hij in de middel naald

Zou ik toch eens proberen of je hem niet wat kunt compenseren met stationair en hoofdsproeier, zodat hij in het middengebied een tikkie schraler kan.

Persoonlijk vind ik OS om af te stellen rampzalige dingen.

Groet, Bert

Je mist ff het punt...

Het gaat er niet om dat je over een tijd een andere heli koopt, het gaat erom dat je nu met deze heli problemen hebt, die eigenlijk niet voor mogen komen.

Dus waarschijnlijk zit er afsteltechnisch iets niet goed.
Hoe weet je bijvoorbeeld zo goed dat je op de middennaald wat rijk zit? Hoe zie je dit?
Hoe weet jij of je hoge naald, of de mengselschroef niet verkeerd staat?

Persoonlijk heb ik ook nog nooit een hydrolock gehad. Op mijn trex 600 niet, en op mn vliegtuigen ook niet.
ik werk met een klemmetje tijdens het tanken, om te zorgen dat ik de motor niet voltank.
Tweede start van de dag is letterlijk 1 klap en hij loopt. Gloeier erop, klem los en starter erop. Gaat eigenlijk altijd goed, tot ikzelf wat niet goed doe.
vinger op de uitlaat heb ik nog nooit nodig gehad, maar kan wezen dat hij bij jou wat moeite heeft met aanzuigen...

Voor de theorie en de methode om je motor af te stellen:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor%20afstellen%20v3.1.pdf

Lees hem aub even door, als jouw manier goed is, zie je hier jouw manier precies beschreven...

nou, bij een auto werkt dat zo...

een heli is dat dus niet helemaal waar..
Lees dat bestandje even door, wat ik in de link had gezet.

er zijn nog een stuk of wat dingen waar je naar moet kijken.
Rook is er inderdaad 1, en haperen van de motor KAN er ook 1 zijn. kan ook gewoon een motorprobleem zijn natuurlijk.

Maar rook tijdens hoover zegt iets anders dan rook tijdens een vol pitch rondvlucht...
rook stationair zeg ook weer iets anders.
geen rook, maar toch een slecht lopende motor kan ook iets zeggen.

Even niet al te eigenwijs, lees dat ding gewoon door.
in het ergste geval heb je 10 minuten van je leven vergooid..

Ik heb ook nog een 1970 starranger2 staan heb je daar een motor advies voor de romp is zelf gemaakt van glasvezel

Dat lijkt me stug.... De Jet Ranger van Kavan kwam pas in 1973 uit, de Star Ranger van Graupner/Heim kwam ergens in de jaren '80 uit.

Een Kavan Jet Ranger kun je beter niet meer mee gaan vliegen, maar zou het heel goed moeten doen met een motor met opgegeven vermogen van rond de 1.5 tot 1.7 pk. Dan praat je over vergane glorie zoals de Webra Blackhead (eigenlijk te zwak) en de Webra Speed uit die tijd.

Als het een Graupner/Heim (of eventueel een oude Vario) Star Ranger is, kun je er iedere huidige .60 helimotor in kwijt, maar mogelijk moet je de tandwielen en koppeling vervangen voor de modernere van Vario..

Groet, Bert

Niet elke 60 helimotor, Graupner/Vario heeft een lange krukas nodig van 8mm i.v.m. de koppeling.

in 1973 bestond er nog geen hangmechaniek, zelfs geen (model) helikopter met collective pitch.
Zoals Bert al zei, in de jaren 80 begon dat pas. Helimax en Avantgarde waren toen de toppertjes met de Heim mechanieken.

@ Rhelie: je hebt gelijk.... echter van erg veel motoren is een "heim-versie" te krijgen naast een (op de as na) identieke gewone versie.

en qua collective pitch: mispoes helaas! De Kavan Jetranger was de eerste seriematige CP heli, in datzelfde jaar (1973 dus) kwam de Graupner-HB Bell 212 TwinJet uit, die ook CP was, en Schlüter had rond die tijd als upgrade ook al een CP kop beschikbaar voor de Gazelle.

De kop van Graupner-HB was verreweg de beste van het stel, maar alle drie stuurden ze maar heel matig.

@ Heliboy:

Dan heb je een Kavan Jet Ranger staan, en daar moet je niet mee gaan vliegen.... is geen origineel onderdeel meer bij te krijgen, in originele set-up vliegt het ding naar huidige maatstaven erbarmelijk, vertoont (ook naar huidige maatstaven) behoorlijk hoge slijtage aan alle onderdelen: Kavan adviseerde iedere maand alle servo's open te maken en de potmeters schoon te maken van het slijtagestof.

Als je er wel mee wilt vliegen: NIET zwaarder gaan dan een motor van plm 1.7 pk. Dat MOET een 10 cc zijn, anders kom je niet uit met koppel en toerental, dus je bent veroordeeld tot zéér oude motoren, OF je moet de carburatuer zodanig begrenzen, dat je nét fatsoenlijk uit een hoover weg kunt klimmen.

Maar ik zou het niet doen, die oude rotor was niet erg degelijk.... (en de rest van de heli ook niet).

Ik heb er een gehad, en ik heb er nooit mee durven vliegen: de assen en tandwielen leken wel van peperkoek, er zaten maar sporadisch kogellagers in, de hekrotor aandrijving was héél eng dun (met name de "koppelingen" d.m.v. een platgeslagen buisje om een platgeslagen stuk 2 mm rond), alle stuurstangen waren maar 2 mm, de draaipunten in de kop bestonden uit springpins, kortom: LEVENSGEVAARLIJK....

Dat is overigens geen hangmechaniek hoor,,,, dat is iets heel anders: Het Hangmechaniek was de Heim doorontwikkeling op de Kavan Jet Ranger, wat uiteindelijk de Star Ranger is geworden. Ewald Heim heeft een Kavan Jetranger leeggesloopt, en gekeken hoe dat allemaal beter kon (er zijn nog een hoop afmetingen van de Kavan Jet Ranger terug te vinden in de eerste Heim, en zelfs nog in de huidige Vario mechanieken. O.a. de afmetingen van de hoofd-as, de kegeltandwielen van de hekrotor, en de afstand tussen hoofdas en motor-as)

Negeer overigens de opmerking over tandwielen wisselen maar: die opmerking ging uit van een oud Heim Hangmechaniek: die hadden niet al te sterke tandwielen, niet sterk genoeg voor een moderne 10 cc motor. En Vario (die datzelfde mechaniek tot op de dag van vandaag in sterk gewijzigde vorm nog in de SkyFox gebruikt) heeft daar véél betere tandwielen voor die er min of meer direkt in passen...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
We doen hier niet aan sluiten...
Topics worden alleen gesloten als het mis gaat, of als het in strijd met de regels is.

Zo kan een ander met dezelfde vraag hetzelfde topic gebruiken, en zo kunnen we informatie op 1 plek houden.
Jijzelf kunt op deze manier ook je eigen topic gebruiken om meerdere vraagen te stellen...
Evt kun je zelf ook nog je topictitel aanpassen. Doe je door je eerste bericht te editten

Dat kan kloppen ;-)

Een flip is, als deze niet helemaal lekker wordt uitgevoerd, erg zwaar voor de motor.
Waarschijnlijk geef je even positieve pitch, waarna je de elevator vol achterover trekt?

met mijn kleine Gaui NX4 moet ik ook heel anders vliegen voor 3D
als met mijn Blade 500X,
maar alleen een kwestie van wennen, en ook leuk met nitro 3D'en

groetjes van Uwe

Back