Raptor 50 zwaar tril probleem

Hallo,


Ik heb me net een tweedehands Raptor 50 gekocht...nu wil ik deze vandaag lanceren voor een beetje te hoveren. Alles ok, lekker optoeren (wat een machine by the way als je een 450 gewoon bent:)) maar dan wanneer de heli lift begint te krijgen schuddert ie alle kanten op. Zelfs mn ontvanger accu vloog los:(, flybar kwam los (en stond zeer goed vast), eingelijk vloog bijna alles uit elkaar...Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Net de boel uit elkaar gehaald...main shaft krom, spindle krom...
Iemand dit al ooit meegemaakt? De rubber waar de spindle inkomt stond wel droog en volgenst een kennis van me zou het hieraan liggen. Van als de heli positieve pitch krijgt zou 1 blad positief gaan en het andere iets minder waardoor er enorme onbalans in de heli zit.
Ik weet in ieder geval weer wat te doen...:)


Grtz
 
Hallo,
Trillingen kan van veel verschillende zaken komen.
Heb je alles nagekeken wanneer je de heli hebt gekocht?
Spindle, mainshaft,tracking,blade balancing,enz...
Ik heb vroeger ook een raptor 50 tweedehands gekocht en heb alleen problemen gehad.
Je weet nooit wat er is met gebeurt ,electronica,mechanisch.
En als je beginner bent,dan wordt het zeker een probleem omdat je dan niet goed weet hoe je de problemen moet oplossen.
Waarschijnlijk heb je de heli gekocht van iemand dat je goed kent en dan kan je meestal langs gaan om hulp.
Wanneer ik de prijzen zie staan tweedehands,vind ik het verchil niet zo groot met een nieuw toestel.
Geef een beetje meer details over je probleem,
Met vriendelijke groeten,
Marc
 
Hallo,

Een kromme feathering shaft (spindle) geeft hooguit wat bladspoor, en de trillingen die daaruit voortvloeien zijn zelden zo ernstig dat de heli uit elkaar rammelt. Zelfs een kromme hoofdas (uiteraard niet een die 5 mm krom is, maar gewoon een paar tiende mm) zal dit niet veroorzaken. Was die hoofdas recht toen je begon met optoeren?
De enige andere reden dan die hoofdas die ik kan verzinnen om zodanig heftige trillingen te veroorzaken is een heel grote onbalans, bijvoorbeeld als je twee bladen uit verschillende paren gemonteerd hebt.

Dat die rubbers droog zijn, heeft niks met deze trillingen te maken.

Dit is feitelijk de pest van het kopen van een tweedehands heli, je koopt ook andermans ellende. Van je eigen heli weet je tenminste zeker of beide bladen uit dezelfde set komen. Maar als jij die heli op marktplaats of zo gekocht hebt, kan hij best van iemand geweest zijn, die twee keer een blad kapot gevlogen heeft, en er toen flauw van werd. Gauw de twee nog onbeschadigde bladen erop schroeven, en verkopen die handel.
Ik zeg niet dat dit is wat er gebeurd is, maar ik heb nu zoveel tweedehands rommel voor anderen vliegklaar moeten maken, en daar zo vaak meer dan het prijsverschil met een nieuwe heli aan onderdelen voor gebruikt, dat ik iedereen die mij om advies vraagt, aanraad, gewoon nieuw te kopen.

Tweedehands kopen kan echt wel, als je de verkoper goed kent bijvoorbeeld, en er zijn zat eerlijke verkopers, maar helaas is de kans van niet, toch groter dan je denkt.

Groet, Bert
 
Dat is is echt balen man.
Wat een zonde, je bent dan blij dat je een mooie heli hebt en dan heb je ook nog eens al die ellende.
Ik zou zeker contact op nemen met de verkoper.
Als hij zijn spullen verkoopt en beweert dat ze in goede staat zijn mag hij jou toch wel een verklaring hieromtrent voor geven.
Ik hoop voor jou dat je alles netjes in orde krijgt.
Zoek eens contact met iemand die aan heli's kan werken en overloop eens de hele mechaniek.
Je machine moet 100% in orde staan, stel je voor dat iets loskomt in volle vlucht !
 
De meest waarschijnlijke oorzaak:

Pitch/gas curve fout.

Heli kan vermogen niet kwijt.
En schut binnen enkele sekonden uit elkaar.
 
Heb je hem zien vliegen voordat je hem kocht?

Ik denk dat er al een bouwfout in zat voordat je hem liet opstijgen:
- Hoofdas krom
- Zware onbalans in de kop

Zitten er houten bladen op?
 
Heb hem idd niet zien vliegen...en heb de as en dergelijke ook niet nagekeken voor ik begon...nu ligt de kop uit elkaar en de as is idd krom net zoals de feathering spindle. Ga alles overlopen en vervangen wat nodig is.
Ik vlieg met houten bladen idd, ben nog maar een beginner dus denk dat dat het beste is...
Trotthle/pitch curve verkeerd denk ik niet. Ongeveer 5 graden positieve pitch bij 3/4 toeren. Daar kan dat heftige trillen toch niet aan liggen of wel?
Ik rij straks om de stukken die ik nodig heb en kan dan terug beginnen opbouwen en hopen dat het opgelost is dan. Je zou er schrik van krijgen op die manier...:(
 
Als je de heli door een ervaren iemand even had laten checken, had dit waarschijnlijk niet gebeurt. Dus snel de heli vliegklaar maken en even in laten vliegen ! Ik zie namelijk aankomen dat je volgende vliegpoging opnieuw zal uitlopen op een klein drama.
 
Hoi Lennovich,

Je schrijft dat je heli uit elkaar gerammeld is. Kun je ook uitsluitsel geven of je heli tijdens het gebeuren op enig moment met enige snelheid (doordat hij hoogte of voorwaartse snelheid had bijvoorbeeld) tegen de grond geklapt is?

Is dit het geval, dan kan de as krom geraakt zijn tijdens deze klap.

Is de heli echter op de grond uit elkaar gerammeld, dan waren vrijwel zeker de assen al krom toen je begon.
Ik heb helaas in mijn begintijd een of twee keer (wegens domme expirimenten met repareren, lang geleden) wel eens een rotorblad verloren tijdens het optoeren. Ik kan mij niet herinneren dat het loskomen van een rotorblad, en de daaruit voortvloeiende onbalans bij mij ooit een kromme as veroorzaakte. Daarvoor is een behoorlijke klap nodig, en een onbalans is nu eenmaal geen "klap" ook al rammelt voor de rest je hele heli uit elkaar.
Er is echt behoorlijk veel nodig om een rotoras krom te krijgen. Heb een jaar of twintig geleden al eens een Graupner Bell 222 (zie Stef's knutsel topic, zo eentje) head-first in de clubkeet geparkeerd, en die as was ook daarna nog recht.

Groet, Bert
 
heb de as en dergelijke ook niet nagekeken voor ik begon...nu ligt de kop uit elkaar en de as is idd krom net zoals de feathering spindle. Ga alles overlopen en vervangen wat nodig is.
Ik vlieg met houten bladen idd, ben nog maar een beginner dus denk dat dat het beste is...

Na mijn eerste crash als beginner (lang geleden) heb ik ook mijn heli hebouwd met alleen de delen waarvan ik kon zien dat ze niet meer goed waren zoals het hoofdtandwiel en dergelijke. Toen naar een club gegaan waar hun direct zagen dat de spindel krom was.
Misschien is de heli ook van een andere beginner die er niet mee door ging omdat het te moeilijk was?
Oftewel: crash, herbouw, niet vliegen, verkoop?

Balanceer de houten bladen in ieder geval:
Hier is de makkelijke methode. Minder precies maar wel goed genoeg:
Jupiter Modelvliegclub

Ik bedenk me net dat het ook kan dat je bladen ENORM uit balans waren.
Dit kan als de vorige eigenaar 2x een kleine crash heeft gehad.
Uit allebei de crashes heeft hij 2 bladen overgehouden (uit verschillende sets) en die bij jou er op geplakt.
Dan zijn de bladen ENORM uit onbalans.
Maar dit zie je zo adv bovenstaande link.

Laat de resultaten hier wel weten.
 
Off topic @Bert, wat zeiden de vleugelpilootjes toen je die bell in de keet parkeerde?

On topic:

Als je nou niet zeker bent over de historie, doe jezelf een plezier en vervang sowieso de hoofdas, spindle en de staartrotoras.

Zoals Walter aangeeft, kijk de bladen na. Als het kan ook even de staartblaadjes. Neem dan het hele zooitje mee naar de dichtst bijzijnde club en laat ze het even nakijken.
 
Hoi Lennovich,

Je schrijft dat je heli uit elkaar gerammeld is. Kun je ook uitsluitsel geven of je heli tijdens het gebeuren op enig moment met enige snelheid (doordat hij hoogte of voorwaartse snelheid had bijvoorbeeld) tegen de grond geklapt is?

Is dit het geval, dan kan de as krom geraakt zijn tijdens deze klap.

Is de heli echter op de grond uit elkaar gerammeld, dan waren vrijwel zeker de assen al krom toen je begon.
Ik heb helaas in mijn begintijd een of twee keer (wegens domme expirimenten met repareren, lang geleden) wel eens een rotorblad verloren tijdens het optoeren. Ik kan mij niet herinneren dat het loskomen van een rotorblad, en de daaruit voortvloeiende onbalans bij mij ooit een kromme as veroorzaakte. Daarvoor is een behoorlijke klap nodig, en een onbalans is nu eenmaal geen "klap" ook al rammelt voor de rest je hele heli uit elkaar.
Er is echt behoorlijk veel nodig om een rotoras krom te krijgen. Heb een jaar of twintig geleden al eens een Graupner Bell 222 (zie Stef's knutsel topic, zo eentje) head-first in de clubkeet geparkeerd, en die as was ook daarna nog recht.

Groet, Bert



De heli vloog nog niet echt, kreeg enkel lift dus mss 1 cm boven de grond begon hij te daveren en te trillen waarop ie dan uit elkaar vloog.
Weet dus niet of de as en spindle al krom stonden voor ik begon...
Bij optoeren geen enkel probleem, enkel als ie positieve pitch kreeg had ie het.
Rij zo dadelijk om nieuwe stukken en alles deftig monteren...en dan mss eens een specialist naar laten zien:)
 
Mis je niets aan de helie ? bijvoorbeeld een paddle, dat wil ook nog weleens voor opschudding zorgen ;)
 
Off Topic:

@ Barttt

Euh, ongeveer één seconde voor die heli de keet raakte, stonden daar nog twee mensen vol bewondering naar mijn ingespannen verrichtingen te kijken. Ik was destijds net het hooverstadium ontgroeid.
Ik kreeg een volle storing, de destijdse apparatuur was niet denderend, en de heli was ook al wat ouder, moet ik eerlijk toegeven, maar ja, er was destijds niet zoveel echt goed spul op de markt, niet zoals nu.

Hoe dan ook, ze zeiden niet zo heel veel, ze waren een beetje bleekjes....
Ik ook, op dat moment, eigenlijk. Later die middag heb ik echt wel even een "inzinking" gehad, zo'n moment waarop je ineens beseft hoe erg dat fout had kunnen gaan, en hoeveel mazzel je hebt gehad.

Het heeft in elk geval heel lang, meerdere jaren zelfs, geduurd voor ik weer met heli's uit volledig aluminium durfde vliegen.
Tegenwoordig is de apparatuur zoveel beter en degelijker dat een beetje knakpulsen wel te overleven zijn, maar destijds was ieder boutje wat niet perfect vast zat, al een bron van storing. PCM bestond wel, maar was onbetaalbaar en nog niet perfect. Wat dat betreft is er echt een hoop veranderd.

On Topic:

@ Lennovich:

Dus de heli begon pas vrij plotseling te trillen toen hij al min of meer in de lucht was, en NIET al bij het op toeren brengen? Dat klinkt meer alsof er een stuurstang losgeschoten danwel gebroken is. Kijk je kogellinks goed na voor je verder gaat.
Dan kan nog steeds de as al van tevoren krom geweest zijn. Hoeft niet, maar kan.
Wil je iets zinnigs als antwoord, dan moet je ook zo precies mogelijk beschrijven wat er gebeurde. Dus wanneer het trillen begon, of het plotseling begon of zich langzaam opbouwde, bij benadering bij hoeveel toeren/pitch, etc, etc.

Groet, Bert
 
inderdaad, een goede pre- flight check en nazicht van ale stangen (of ze goed vastzitten) de werking van de servo's (geen gebrom of gekraak) en zoals ik na iedere 2 vluchten alle bouten en inbussen nagaan of ze nog goed vastzitten.
Het wordt een gewoonte op den duur .
Waarschijnlijk zat er iets los of is er iets losgekomen, een balllink, stuurstang of een servo die storing had, kan van alles zijn
 
Kan misschien ook zijn giro te strak afgesteld staan , waardoor de staart blijft corigeren waardoor de trilling ontstaat en hierdoor steeds erger word met alle gevolgen van dien.
 
De verkoper zou waarschijnlijk niet fier zijn ,indien er een rotorblad was losgekomen en er iemand gewond was.
Is een beetje je wagen verkopen met defecte remmen,maar nu hebben ze daar een technische controle voor...moeten we mischien ook uitvinden.
Marc
 
Trotthle/pitch curve verkeerd denk ik niet. Ongeveer 5 graden positieve pitch bij 3/4 toeren. Daar kan dat heftige trillen toch niet aan liggen of wel?
QUOTE]

Wat is 3/4 Toeren?

Je hebt te veel toeren en niet genoeg load, voordat je lift hebt.
Dus overspeed van de bladen.
Of ga je in Groundresonace?.

Gas-Pitch-curve moet omlaag. Hover moet zeker vanaf 1100T kunnen.

[media=youtube]fln6I2bhk6I[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
met 3/4 toeren bedoel ik dat de gas stand op de carbu ongeveer 3/4 open staat.
Dit filmpje is net hetzelfde dan het geen wat met mijn heli gebeurde...
Hoe weet ik hoeveel de gasshuif dan open moet gaan voor bvb hoveren op 5,5 graden pos pitch??
 
Back
Top