Raptors in de schuur

is je motor wel eens verkeerdom aangeslagen?

bij mij trex 600 met os55 is dit DE manier om je koppeling in 2 te krijgen.
mijn eigen heli heeft het 2 keer gehad (in zijn 9 jarige leventje), 2 x koppeling in 2..
leerling van me hetzelfde.

dan breekt hij op het veerpunt..
 
Hij is inderdaad op het veerpunt geknapt. Voor zover ik kan nagaan is hij vrijdag avond tijdens de laatste vlucht gesneuveld.
 
bij mij was het iig vrij duidelijk, motor sloeg verkeerd aan, en 2 a 3 vluchten later lag 1 helft buiten de klok bij het aftoeren.
ik heb het bij een nieuwe heli gezien, ook koppeling kapot kort na verkeerd aanslaan motor.
mijn heli zijn koppeling was een paar jaar oud, toen het de eerste keer gebeurde..

als deze heli al redelijk wat jaartjes in jouw hangar staat/vliegt, zal metaalmoeheid ook een optie zijn :D
 
Vorig jaar bij een Duitse modelbouw winkel gehaald. Hij heeft wel eens verkeerd om gestart met het inlopen van de nieuwe OS70... Maar feit is dat er dus schijnbaar een raptor 50 koppeling in een raptor 60 mechaniek zit [emoji848]

Later maar upgraden naar een 90er koppeling.
 
Word een beste uitdaging qua koeling op een OS70. Ding moet al hard zwoegen in deze heli... Dan moet er een 91 of 105 in.. Das de investering niet meer waard
 
Valt wel iets mee... door de betere verbranding blijft de olie schoner, en daardoor kan hij ook beter over hogere temperaturen. In de SkyFoxen gaf het in elk geval helemaal geen problemen. Maar dat was toegegeven, wel zonder romp er omheen.
Maar ook het ASP 36-je in het Mini-Ranger rompje bleef het tamelijk goed doen.
 
Inmiddels een andere zender, en de volgorde gaat iets wijzigen (heb ik het ook weer in het archief ;) )

uaGL8hp.jpg


Als basis de eerste 6 kanalen die in elke heli zitten, en die mijn standaard instelling heeft:

1- Rolroer
2- Nick/elevator
3- Throttle/gas
4- Rudder/hekrotor
5- Gyro gevoeligheid
6- Pitch

7- Voeding
8- Pitch2

Dan hebben we nog:

Governor aansturing
Gloei schakelaar
Verlichting
Extra functie voor de Ecureuil

Voor de zender geen probleem, die gaat tot 32 kanalen!

Nu wil ik alle basis functies op de ontvanger zelf hebben, dus:

8- 4e servo voor 4 punts besturing.

Dan is de ontvanger vol ook.

De sensors gaan via de S-port

Dan heb ik nog de optie om de overige kanalen via de S-bus te sturen:

9- Governor aansturing
10- Gloei schakelaar
11- Verlichting
12- Extra functie voor de Ecureuil

Op deze manier kan ik de kleine elektro heli's als het moet met een 6 kanaals aansturen (throttle is dan gelijk de voeding)

En passen alle heli's in deze standaard.
 
Laatst bewerkt:
qua voeding, als je een y kabel in de ontvanger propt, kun je via de ene kant de voeding erop zetten, en via de tweede je servo.
bij mij zit bijvoorbeeld (brandstof) de governor meestal op 7
Bij electro gaat dat via het gas, als ik mij niet vergis.

Dan heb je nog het punt stabilisatie.
vaak heb je een kleine ontvanger, die via sbus de signalen aan de stabilisatie doorgeeft.
meeste stabilisaties mixen het signaal zelf, dus dan heb je een servo minder om aan te sturen.
swash H1 naar de stab, stab maakt er HR3 of wat anders van. H4 heb je niet in alle stabilisaties.

als je zonder stab vliegt, klopt je verhaal natuurlijk wel :D

Maar, andere zender?
alles los instelbaar, gezien je post?
welke heb je?
 
  • Like
Reactions: Cnn
welke heb je?
Een Frsky X10S, en nu met Ethos, dus lekker alles opnieuw

qua voeding, als je een y kabel in de ontvanger propt,
Klopt, maar die doe ik later.
Bij een van de 450's gebruik ik de s-bus poort ;)

Dan heb je nog het punt stabilisatie
Ja, dat is nieuw voor mij, en dan met een r-xs ontvanger geloof ik, een paar gram, full range, s-bus en s-port-telemetry, ook dat komt bij de 450's

als je zonder stab vliegt, klopt je verhaal natuurlijk wel :D
En dat had ik tot nog toe

Groeten,

Arie
 
Liner is nog goed, ik gok op metaalmoeheid..

is je motor wel eens verkeerdom aangeslagen?

bij mij trex 600 met os55 is dit DE manier om je koppeling in 2 te krijgen.
mijn eigen heli heeft het 2 keer gehad (in zijn 9 jarige leventje), 2 x koppeling in 2..
leerling van me hetzelfde.

dan breekt hij op het veerpunt..
Liner is nog goed, ik gok op metaalmoeheid..

Mijn ervaring is juist wel dat de liner niet goed is. Hij verslijt namelijk en wordt dunner waardoor de koppelingsschoenen steeds verder naar buiten moeten buigen tot ze breken. Sinds ik die wijsheid bezit heb ik er altijd op gelet dat de liners dik genoeg zijn. Zoniet dan plakte ik er weer een stuk (bij) op en draaide het op de juiste dikte af. Sindsdien ook nooit meer een afgebroken koppelingsschoen gehad.

Steven.
 
Al die jaren dat ik met Vario of Heim heb gevlogen heb ik nooit 1 schoen stuk gehad, maar de 2 jaar ervoor met Schluter braken ze ook steeds, en laat Raptor nu datzelfde systeem hebben,
 
Het probleem is ook niet dat die schoenen te ver uitbuigen, maar dat koppeling en klok niet op dezelfde as zitten. Daardoor heb je een kleine eccentriciteit (hoeft maar 1 honnderdste te zijn) de zichzelf door slijtage vergroot, en dan staan die schoenen continue in en uit te veren, en dáár gaan ze van kapot. Er was een reden waarom Ewald Heim en Franz Kavan kozen voor een koppelingsunit die "op zichzelf gelagerd is"... Dat loopt tenminste altijd concentrisch, en dat is het hele eiereten...
 
Ja , dat kan ook goed kloppen, want ik had dat met mijn shuttle destijds (begin jaren 90) inderdaad met enige regelmaat. Ook mijn heim's hebben dat nooit gehad. De shuttle die ik nog heb maakt weinig vlieguren en dat help ook mee dat ie nog niet weer kapot is gegaan....
 
die schoenen veren volgens mij niet in en uit als die eenmaal uitgeslingerd gehapt zitten in de liner.

zowizo is de raptor koppeling in mijn optiek ook gewoon erg zwak, prulmateriaal.

ik lijm ook de liner dik in met epoxy en draai hem dan na, dan houden ze het in de regel wel lang uit.
 
die schoenen veren volgens mij niet in en uit als die eenmaal uitgeslingerd gehapt zitten in de liner.

Dat idee had ik eerst ook, en dat klopt dus bij die Vario koppelingen, want die zitten op dezelfde as.

Bij de raptor en de Shuttle, als de as van de motor niet helemaal oplijnt met de as van de koppeling, dan lopen die niet in de zelfde lijn, en dan moeten ze wel degelijk iets in en uitveren.
En dat onder de druk van de motor, kan me voorstellen dat dat wat problemen kan geven.

Gelukkig heb ik nog wat Raptor koppelingen, en gisteren nog een paar van de Shurrle er bij gekregen.

Dus ik kan nog even voorruit.

Zoniet dan plakte ik er weer een stuk (bij) op en draaide het op de juiste dikte af
Wat plak jij er dan op steven?

Groeten,

Arie
 
Ik gebruikte altijd Graupner 796 OILIT Dichtungsmaterial. Maar dat zal vandaag de dag wel lastig te krijgen zijn. Er moest bij de shuttle wel 2 laagjes van in. Kon gewoon met secondenlijm erin geplakt worden.
 
Zowel de koppelingsvoering van Vario, als die van Align, zijn een soort van pakkingmateriaal.
Dus als ik niet anders heb, gebruik ik dat.
Kurk (niet die geperste bolletjestroep, maar geschaafd kurkplaat) werkt ook goed. Wel zo dik mogelijk er in, want het klinkt na de eerste runs wat in.
 
Back
Top