rare vorm van storing

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Theo Coenen, 17 jul 2009.

  1. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Als er al omroep ontvangst-antennes staan in de buurt van schrikdraad dan zijn dat zeer gerichte yagi antennes of anderszins die ook nog eens op een veel hogere frequentie werken.... Of een FM-sprietje voor radio ontvangst van Lopik e.d., die zal ook geen last hebben van schrikdraad
     
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Hezik: Ik denk bij nader inzien dat je bedoelt om te kijken of er geen nieuwe zend-antennes in de buurt staan.

    Dat kan geen kwaad, maar waarom niet even dat schrikdraad uitsluiten als blijkt dat de problemen precies begonnen op het moment dat de boer zijn schrikdraadapparaat 1 km richting vliegclub verplaatst?
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Ik doelde inderdaad op zendantennes. Wat betreft je andere vraag; het is 'wat een boer niet kent, vreet ie niet'. Ik heb ook wel eens met zender en vliegtuig BIJ het schrikdraad gestaan, en geen storing gehad. Daarnaast wekken die installaties doorgaans geen storingen op rond de 35Mhz, op z'n hoogst tot 30Mhz.

    Ik hoop voor Theo en consorten dat ik ongelijk heb, want een storing met schrikdraad zou in dit geval natuurlijk eenvoudig op te lossen zijn; of je overtuigt de boer dat ie het weg moet halen/verbeteren, of je investeert als club een keer 50 euro om de foute stukken te vervangen, en dan is het opgelost. Als het ergens anders vandaan komt, wordt het zoeken knap lastiger..
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja, dat haalt je de koekoek, die ontvanger bevond zich dus ca. een meter van de je zender...., goeie test......

    Hoe kom je daar nu op? Zo'n steile puls genereert radiogolven over het hele spectrum. Hoe hoger in frequentie, hoe minder vermogen, het is dus maar net hoe dichtbij je zit met je ontvanger en hoever vanaf je zender...
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    :) Ik blijf toch bij mijn eigen ervaringen (ik heb het gewoon getest, graag info van mensen die dat ook hebben gedaan?) en verder wat eigenlijk heel logisch is:

    De pulsen van schrikdraad zijn te kort en te weinig (1x kort per seconde) om storing op onze RC ontvangers te kunnen veroorzaken :)

    Ik heb het ook beluisterd op een kortegolf ontvanger, je hoort niets anders dan 1x per seconde een heel korte tik (moet je wel heeeeel erg dicht met de ontvanger bij het schrikdraad komen), die korte tik geeft geen storing op een RC ontvanger (35MHz), vanaf een paar meter afstand hoor je al helemaal niets meer, dus reikwijdte van schrikdraad is ook nog eens erg weinig..............
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2009
  6. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    is er niet iemand op de club, die net zoals frank en ik zendamateur is.
    en eventueel een ontvanger thuis heeft, waarbij je op de 35mhz kunt luisteren .

    groeten wiebe,
    pd0jp.
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Eens wat gezocht op schrikdraadapparaten, het blijkt dat de onbelaste pulsspanning kan oplopen tot zo'n 10kV en de lengte van de puls zit ergens tussen 0.2ms tot 1ms.
    Een enkele servopuls zit ook in de buurt van 1ms, dus het ergste wat er kan gebeuren is dat er iedere seconde 1 servopuls wordt gestoord.
    Echter krijgt de servo in die seconde ook nog ongeveer 49 ongestoorde pulsen binnen, dus zou het stooreffect nihil moeten zijn...............
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2009
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Ook ik ben van mening dat de schrikdraad installatie niet de oorzaak van de storingen zal blijken te zijn. Het kan natuurlijk geen kwaad om de zaak te testen maar ik geef je weinig kans dat daar een positief resultaat uit zal komen.
    Wij hebben jaren lang schrikdraad rond ons veld gehad. Een deel bleef altijd, dus ook tijdens het vliegen, werken en dat heeft nooit enig probleem opgeleverd. Ik kan me niet herinneren dat er ooit een model problemen heeft ondervonden. Zelfs niet als je tijdens de landing (heel) laag over het schrikdraad vloog.
    De enige die wel eens een probleem hadden waren de mensen die de draad beetpakten om er overheen te stappen. :oops: Ze lieten de draad meestal heel snel los. :eek:nweer: :):)
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Afgelopen zaterdag eens met een zender met ingebouwde scanner bij een stuk van de schrikdraad gaan staan meten. Alleen in die hoek kwamen we erachter dat de kanalen 281 tot 287 vol zaten met interferentie. De rest van de draad zijn we nog niet afgewandeld zo.
    Zondag lekker in Nistelrode gevlogen zonder ook maar ergens last van te hebben gehad. Alleen de Edge begint weer te rommelen, daar gaat dus een andere ontvanger in.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ken dat, het is altijd in de hoek en vaak ook nog in de landingsaanvliegroute.

    Als je op zoek gaat naar de oorzaak en dat wordt nu dus gedaan, dan is een scanner niet het aangewezen instrument om dat te doen.

    Een snelle diagnose kun je beter met een frequentiemeter doen.
    Die apparaten werken intern een tikkeltje anders dan een ontvanger (scanner)
    Het hoeft niet een gruwelijk nauwkeurig apparaat te zijn, maar wel eentje die tot zeker een paar Ghz kan meten.

    En dan heb je nog niks.

    De schrikdraad is niet de bron, maar kan wel invloed hebben op de intensiteit van de storing.
    Dat geld ook voor een aanwezigheid van het vee.

    Een uiteindelijke definitieve oplossing om de storingsbron de nek om te laten draaien is contact op nemen met agentschap telecom.

    Voor hun is het een paar fluitjes van centen om de oorzaak te achterhalen.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ik zou echt een andere zender kopen, of je zender laten nakijken. Het blijkt dus dat andere toestellen ook op andere velden toch weer storingen gaan vertonen.

    Het lijkt er een beetje op dat je zender of ontvangers 'net niet' zijn, dus bv. net een beetje naast de juiste frequentie zitten, oid.
     
  12. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Ben ik toch niet met je eens Hezik.

    Afgelopen zaterdag gevlogen met mijn Futaba 6EX en Multiplex Cockpit SX icm met diverse modellen en ontvangers (gewone, synthesized) en je blijft storing houden.

    Vooral in de hoek rechts achter, dat blijft een hekele plek.

    En je kunt me niet wijsmaken dat allebei mijn zenders en al mijn ontvangers slecht zijn.

    Ik word er iig knake van. Zo is vliegen ook niet meer leuk op den duur.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik heb het toch ook over Theo? Theo heeft dus op andere velden ook modellen waar storingen in zitten.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Theo geeft op één model te hebben, dat nog rottert. Het uitwisselen van de desbetreffende ontvanger is dan een verstandige handeling. Waarom 't ie van jou dan een nieuwe zender moet aanschaffen is mij een raadsel. Of is dat nog steeds vanwege je vooroordelen t.o.v. Multiplex?
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De edge had ik van begin af aan problemen mee. Nu nog maar een heel enkele keer. De andere modellen waren allemaal goed, en nooit problemen mee gehad.
    Nu hebben bijna alle leden wel eens last van storing en dat is allemaal als we boven de schrikdraad zitten bij de landing of als je laag over het veld bent aan het vliegen en dan net boven de draad komt.
    De enigste overeenkomst is dus die schrikdraad, en zoals al gemeld gaf het nalopen van een hoek van de schrikdraad (links van het veld) met allemaal inferieure verbindingen gaf de scanner aan dat er behoorlijk veel ruis was op de eerder genoemde kanalen. Vanavond eens de andere hoek bekijken wat daar gebeurd als we er met de scanners langs lopen.
    Helaas heb ik mijn auto stuk anders was ik snel naar W&W gereden om een scanner op te halen.

    Bij de rcd is al een klacht neergelegd, maar we gaan eerst nog met de boer aan de gang. Als dat niks brengt dan hoeven we de rcd maar te bellen en dan komen ze vrijwel direct meten, alleen dat kost geld.
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het blijft vreemd, dat schrikdraad storing zou veroorzaken, ook al is het blijkbaar een slecht geïnstalleerde installatie. Als je deze storingen met scanners al zichtbaar kunt maken zal er toch inderdaad wel wat mee aan de hand zijn. Zelf verder onderzoeken is eigenlijk niet te doen, tenzij iemand een spectrum analyzer kan regelen. Dan nog blijft het de vraag wat een ontvanger in een vliegend model eigenlijk allemaal 'ziet'.

    Ik wist eigenlijk niet, dat je op bestelling Agentschap Telecom metingen kan laten verrichten. Wel, dat ze verplicht zijn om te komen meten als je kunt aantonen hinderlijke storingen uit onbekende bron te ervaren. Wat kost zoiets eigenlijk?
     
  17. hezik

    hezik Guest

    @corrien, wat sputter je nou, ik bezorg je handel.. ik zeg een nieuwe zender kopen of laten nakijken.

    Mijn oordeel mbt. Multiplex is geen vooroordeel maar een constatering van feiten. Ik heb altijd gezegd dat multiplex zenders ook prima zijn, totdat ik meermaals het tegendeel bewezen heb zien worden. Dus is het geen vooroordeel.

    Hoe dan ook, op het veld in kwestie is duidelijk meer aan de hand, alhoewel ik er nog niet van overtuigd ben dat het het schrikdraad moet zijn. Enige wat je kunt doen is testen, dat moet in dit geval vrij makkelijk zijn, kennelijk heeft men al de techniek om te zien dat er storing is op 81 t/m 87. Nu het schrikdraad eens uitzetten en kijken of de storing er nog is. Ik verwacht van wel.
     
  18. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    En wat zijn dan de feiten omtrent de Multiplex zenders?
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Dat ik er 3 heb gezien die alle drie stoorden. 1tje terwijl ik 'm overnam van een leerling. Tot dan toe storingsvrij gewerkt. Dat ik een stuk of 5~6 toestellen voorbij heb zien komen die last van storing hadden, waar een multiplex ontvanger inzat.

    Bij ons wordt er veel met Futaba gevlogen en in mindere mate met Graupner. 99% van de vluchten zijn storingsvrij, en van de vluchten waarin storingen optreden, kun je rustig stellen dat multiplex zeker 3/4 voor zijn rekening neemt. Dat op een club waar Futaba en Graupner FORS in de meerderheid zijn (en ook door de veelvliegers gebruikt worden).

    Wat daarvan ook zij, dat is mijn ervaring, en dus geen vooroodeel van mijn kant. Dat wil niet zeggen dat gelijk multiplex slecht moet zijn, mogelijk dat ik net puur toevallig een aantal slechten voorbij heb zien komen. Punt is dat toen ik lid werd bij deze club, men al aangaf dat multiplex stoorde. Ik dacht er het mijne van (net zoals jij nu en Corrien nu), heb vrij lang volgehouden dat er met multiplex niets mis is, multiplex verdedigd in discussies, enzovoort. Na het zoveelste voorval waar weer een multiplex apparaat bij betrokken was (zender/ontvanger) ben ik er toch langzaam anders over gaan denken.. dat is dus gestoeld op observatie.

    De storing op het veld daar, zal niet komen door multiplex, al is het wel opvallend dat de 2 mensen die er hier over klagen, ook beide een multiplex zender hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 aug 2009
  20. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Van de Multiplex ontvangers ben ik gedeeltelijk met je eens. Heb er 2 jaar probleemloos mee gevlogen (RX5). Nu sinds 2 weken storing (erge) op 1 van de ontvangers.

    Ik ben net van mijn Futaba 6EX overgestapt op een Cockpit SX omdat ik juist met de Futaba storing had. Was ookal de tweede Futaba in 2,5 jaar vliegen, kwaliteit laat ook te wensen over (kan ook aan de goedkopere modellen liggen).

    Achja, we zien wel hoe het gaat met de Cockpit SX. Zaterdag nog een pylon racertje tot bijna uit het zicht gevlogen (met een SUNJP ontvanger erin) dus bereik etc was prima.
     

Deel Deze Pagina