Dat ik er 3 heb gezien die alle drie stoorden. 1tje terwijl ik 'm overnam van een leerling. Tot dan toe storingsvrij gewerkt. Dat ik een stuk of 5~6 toestellen voorbij heb zien komen die last van storing hadden, waar een multiplex ontvanger inzat.
Bij ons wordt er veel met Futaba gevlogen en in mindere mate met Graupner. 99% van de vluchten zijn storingsvrij, en van de vluchten waarin storingen optreden, kun je rustig stellen dat multiplex zeker 3/4 voor zijn rekening neemt. Dat op een club waar Futaba en Graupner FORS in de meerderheid zijn (en ook door de veelvliegers gebruikt worden).
Wat daarvan ook zij, dat is mijn ervaring, en dus geen vooroodeel van mijn kant. Dat wil niet zeggen dat gelijk multiplex slecht moet zijn, mogelijk dat ik net puur toevallig een aantal slechten voorbij heb zien komen. Punt is dat toen ik lid werd bij deze club, men al aangaf dat multiplex stoorde. Ik dacht er het mijne van (net zoals jij nu en Corrien nu), heb vrij lang volgehouden dat er met multiplex niets mis is, multiplex verdedigd in discussies, enzovoort. Na het zoveelste voorval waar weer een multiplex apparaat bij betrokken was (zender/ontvanger) ben ik er toch langzaam anders over gaan denken.. dat is dus gestoeld op observatie.
De storing op het veld daar, zal niet komen door multiplex, al is het wel opvallend dat de 2 mensen die er hier over klagen, ook beide een multiplex zender hebben.