RBC Birddog van Fotoalbum naar hier

Ik zou denk ik eerst de hele vleugel glassen en daarna de corrugations (zo heten die dingen toch?) erop plakken.
Achteraf glas netje in al die hoekje krijgen gaat -mij iig geval- niet lukken.

Arjen,

Stel dat ik deze birddog ga maken
OE ja dat kljnk veel belovend.

ribbeltjes op de flaps dan ook netjes strak te glassen zijn of zou dat problemen opleveren?
De randen en de hoeken van de ribbels (corrugations) zijn te scherp om direct mee te glassen met de vleugel.
Beter is eerst de vleugel te glassen en dan de ribbels erop lijmen.
Je kunt dan nog wel de balsa ribbels vervangen door kunststof ribbels omdat dit wat harder is dan balsa.

Bertus,

Dank je,

Jij mag bij de volgende schaal meeting mijn partytent weer lenen hoor.
Kijk daar doen we het voor, super Bertus en alvast bedankt.

Het blijf wel kwetsbaar zeker?
Ja daarom moet er een glasmat onder om het geheel wat taaier te maken, nu zie je elk putje en krasje.
Is niet zo'n ramp je moet het geheel toch van een afstand bekijken.
Ben ook niet zo aan het panieken met oe voorzichtig, oe kijk uit, nee het model moet leuk maar ook vliegen.

Frank,

Dank je, maar het werk valt reuze mee en het is nog leuk om te doen ook.

plaatsen van zoveel foto's
Wat foto's betreft kunnen dat er nooit genoeg zijn en het maken is ook leuk om te doen.
Wat mij betreft zou ik graag nog veel meer fotoverslagjes willen zien op het schaalforum.
Je bent dan veel meer betrokken bij zo'n project, tis net of je over de schouder van de bouwer meekijkt.

Ton

De vleugel is klaar met uitzondering van de rolroeren maar die volgen later.

Tijd dus voor wat plaatjes van de romp.

Met het driezijde aanzicht de lijnen uitgezet van de panelen, zodat we weten hoe en waar de panelen lopen.

Birddog%20%28329%29.JPG

Birddog%20%28330%29.JPG

Birddog%20%28331%29.JPG

Birddog%20%28332%29.JPG

Birddog%20%28333%29.JPG

Birddog%20%28334%29.JPG

Birddog%20%28335%29.JPG

Birddog%20%28336%29.JPG

Birddog%20%28337%29.JPG

Birddog%20%28338%29.JPG

Ook hier snijden we de panelen opmaat met de tape.

Birddog%20%28339%29.JPG

Ton

He Ton,

Gaat lekker zo! Ik zie dat je tape van 10cm gebruik, maar is dat altijd voldoende breed voor 1 paneel, of bestaan sommige panelen ook uit meerdere stukken tape?

Wouter,

De Birddog is niet zo'n groot model, kom dus meestal redelijk uit en als het echt niet anders kan dan maar twee delen.

Ben er ook niet zo super kritisch mee bezig en moet af en toe wat smokkelen om goed uit te komen.

Denk ook, dat als je met tape gaat werken dat breder is, je flinke worstelingen zal krijgen met al die rondingen op die modellen .

Ben ook nog geen grotere rol tegen gekomen, was hier al heel happy mee.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Het meer gewicht valt reuze mee want de folie is super dun.

Even een rekensommetje uitgaande van de datasheet van de gebruikte tape:
Dikte incl lijmlaag = 0,058 mm --> dikte alu (waarschijnlijk) 0,050 mm * soortelijk gewicht van 2700kg/m3 = 135 gr/m2.
Toch 2x zo zwaar als Oracover en zeker in combinatie met glas wel een factor om rekening mee te houden. :?

Flite-metal weegt volgens opgaaf ca. 97 gr/m2
en ca €23 /m2 excl. verzenden.

Jan,

De uitvoering is van een canadees, zal even een plaatje zoeken.

Weet niet of het helemaal gaat lukken wat die uitvoering glimt als een waanzinnige en betwijfel of dat hier gaat lukken.

Zal even een plaatje zoeken om hier te plaatsen.

Wouter,

Gewicht is natuurlijk niet vergelijkbaar met folie, vergelijk de afwerking zelf met een verf afwerking en ja het is niet bepaald gewicht besparend.

Een schaalmodel mag ook wel iet zwaarder zijn.

Het is een beetje geven en nemen.

Ton

Misschien valt er iets te polijsten aan dat spul, zodat het meer gaat glimmen, met een soort van heeeeeeeeele fijne glaswol? :?

Eerst op een proefstukje doen!!! :wink:

Mooi schema! :P

(Vergeet je de wielkapjes niet? Essentieel! :teacher: )

jan.

Jan,

Heb al met vloeibaarschuurmiddel een test gedaan om het oppervlak egaal te krijgen en dat is nu mooi egaal dof geworden.

Je krijgt de krassen aardig weg.

Moet nu alleen nog een polisch zoeken die doet glimmen.

Ton

Commandant werkt wel denk ik.
Als je dan 5 of 6 neem wil ik het wel eens zien.

Bertus,

Dacht dat er maar 1 commandant was.

Zelf dacht ik om koperpoets eens te proberen.

Heb wel eens met de groene commandant gewerkt en dat is goed spul.

Ook even geGoogled en de 5 gevonden dat kras verwijderaar blijkt te zijn.

Kon de 6 niet zo snel vinden, de 4 wel en die is voor lak en niet grof genoeg.

Beginnen maar eens met de 5, eens kijken bij Halford of tie het heeft.

Commandant - SCRATCH REMOVER.
Voor het verwijderen van lichte krasjes van bijv. wasstraten, nagels en takken. Deze polish is speciaal ontworpen voor machinaal gebruik, maar het is ook uitstekend met de hand te gebruiken. Een mild polijstmiddel dat geschikt is voor alle soorten lak en gladde polyester oppervlakken. Door het milde polijstmiddel wordt een glanzend resultaat verkregen. Ook toepasbaar op boot of caravan.
85014055.jpg

Dit lijkt me ook wel wat als ik zo de omschrijving lees.

HG - METAALGLANS.
Reinigt, polijst en beschermt in één behandeling. Verwijdert oxydatie en verwering op chroom, roestvrijstaal, koper en aluminium delen op bijv. auto's, boten en caravans. Voorkomt bovendien een snelle hervervuiling door de beschermende werking. In flacon.
38420515_je.jpg

Dank voor de tip.

Ton

Hey Ton ik weet ok niet hoeveel soorten er zijn hoor.
Maar mijn broer heeft een ander nummer als ik.
Maar welk nummer het was wist ik niet meer van daar dat ik 5 of 6 zei.
Wel weet ik dat die weer een stuk fijner is dan mijn groene pot nummer 4 dacht ik.

Ik ben ook wel benieuwd of dat je het zonder vlaaien krijgt.
Dus mooi egaal.
Ik ga het volgen succes.

Je hoort mij niet zeggen dat je niet moet gebruiken, maar het gewicht is er wel naar om serieus rekening mee te houden.

Ik dacht dat er op de site van flite-metal ook een handleiding staat voor polijsten.

Wouter,

Dank je zal eens kijken wat daar staat.

Heb de Birddog nog even op de weegschaal gehad en kom uit op 1535 gram en dat is voor een vliegklaar model.

Nog wel zonder ontvanger maar inclusief een Lipo 3S1P 3200 ma pakket.

Wil nog wel een leuk interrieur en een piloot erin hebben, hoop wel onder de 1700 gram blijven.

Lijkt mij niet slecht voor een model met 1500mm spanw, let op dit is natuurljijk wel zonder glasmat.

Ton

jan brilman zei:
(Vergeet je de wielkapjes niet? Essentieel! :teacher: )

welke wielkapjes????

Op de door Ton geplaatste foto's zie ik geen wielkapjes, dus dan horen ze er ook niet op.
birddog.jpg

Theo,

Zou mij niet uitmaken hoor, want als Jan wil dat er wielkappen op moeten maak ik er wielkappen op :pim: :P

Maak de wieldoppen van een stukje Lithoplaat is 10 sec werk en met wat CA lijm zit het muurvast op de velg.

Effe een update :thumbsup:

Birddog%20%28340%29.JPG

Birddog%20%28341%29.JPG

Birddog%20%28342%29.JPG

Birddog%20%28343%29.JPG

Birddog%20%28344%29.JPG

Birddog%20%28345%29.JPG

Birddog%20%28346%29.JPG

Birddog%20%28347%29.JPG

Birddog%20%28348%29.JPG

Birddog%20%28349%29.JPG

Ton