RBC electro cat

Hallo,

heb eindelijk weer een computer en tijd, dus hierbij een kleine update van een nieuw projectje. Het is mijn eigen oudere cat met een aantal aanpassingen welke door Rob van RBC kits gefreesd is. Wederom van de goede kwaliteit welke ik gewend ben! Bedankt rob!
De kit is nog in ontwikkeling en daarom zijn er een paar kleine dingen aangepast onder het bouwen

De Romp:
lengte: 700 mm
breedte: 230 mm
Hoogte: laag :roll: (zijkant 50 mm)
Volledig houtbouw

De setup:
motor: XL6 cloon voor het proberen
regelaar: H&M/TMM 120/16 (welke mij nog steeds doet verbazen!! wat een sterke regelaar)
Lipo: 3s + 2s Kokam 30/60C
prop: Andy Brown X439

Heb met deze setup, met carbon prop, al eens gevaren en dat ging flink rap! Dus ben benieuwd wat het gaat doen in deze kleine cat!

Momenteel zit het gehele frame met de beplating aan de zij- en onderkant in elkaar. Had de werktafel als bouwmal gebruikt, niet zo geschikt :lol: Trapte er elke keer weer in dat ik de romp om kon draaien.. :mrgreen: Maar goed, ben momenteel met de binnenkant bezig om deze in te delen en het lamineren. Het zwarte doek van R&G viel mij iets tegen, het pluist als een gek en valt ook snel uit elkaar. Had dus net zo goed carbon kunnen nemen (keper)

Zoals te zien is op de foto's heeft het meeste al een plaats, zonder dat het dek erop zit. Het CG zal niet dusdanig meer veranderen dat het niet op te lossen is met het schuiven van de lipo's. Vandaar dat er gekozen is om het nu al te doen, zodat ik er nog goed bij kon.
Het meten van het CG is met alles erin gedaan en de hardware achterop, plus een kap van een andere cat

en dan wat foto's, niet van de gehele bouw, wel van de stand van zaken

DSCI0198.jpg

DSCI0199.jpg

DSCI0201.jpg

DSCI0202.jpg

DSCI0213.jpg

DSCI0197640x480.jpg

tot zover eerst even 8)

Jurriaan

Laatst bewerkt:
De laatste dagen een klein stukje verder gekomen met de bouw. Heb de binnenkant helemaal afgemaakt met verschillende steunen, waterleidingen etc en hier een laagje DD lak overheen gedaan. De binnenkant is dus eigenlijk zo goed als klaar.
Ook begonnen met het maken van het dek, hier zit reeds een deel erop en dit weekend zal ook de rest erop geplakt worden. Moet hier en daar de overlengte nog bij trimmen, maar hier alvast een paar foto's:

4600x450.jpg

2600x450.jpg

1600x450.jpg

Op de foto is te zien dat de cat platter en breder is dan de Cold Cannon, vandaar dat ik hem heb gedoopt tot 'Flat Cat'.
Vond het wel een passende naam ervoor 8)

Jurriaan

Enig idee wanneer hij in productie gaat en wat hij gaat kosten? Is wel leuk, een eigen model in productie zien gaan. De boot en bouwfoto's zien er zoals gewoonlijk weer goed uit. Enige plannen om de 'Cold Cannon' ook in productie te laten gaan? Hetzij door RBC...

Zodra ik de kit heb gebouwd en de kleine foutjes eruit gehaald zal RBC ermee aan de slag gaan. De kit zit eigenlijk al bijna in elkaar en zal komende week met de tekeningen aan de slag. Dus hij zal op niet te lange termijn te krijgen zijn bij RBC. weet niet precies wat hij gaat kosten, dat zal Rob bepalen. Is afhankelijk van wat geleverd gaat worden, alleen de spanten of ook het beplatings hout.

De Cold Cannon gaat gemaakt worden vanaf een plug. Deze gaat in Duitsland in productie. De termijn hiervan is niet bekend, moet zelf eerst de plug afhebben :)

eey juriaan heb je er ook tekeningen van die ik zou kunnen lenen

groetjes timen

Lijkt mij niet. Een model wat in productie gaat en daar de tekeningen van uitgeven lijkt mij niet geheel verstandig. Als dat gebeurd heeft het produceren ook weinig waarde, als je hem toch zelf bouwt.

Even de kap van de Cold Cannon erop om te passen:

8600x450.jpg

5600x450.jpg

6600x450.jpg

Het dek zit er nu dus op en kan ik verder met de verdere afwerking van de romp.
Ook de kap moet gemaakt worden uiteraard, zit hier nog wat over te denken wat te doen
Zoals het er nu voor staat kan er in 2008 nog een maiden gemaakt worden :)

De maiden in 2008 is het helaas niet meer geworden, maar met al dat ijs en het koude weer hoef ik toch niet snel te bouwen. Varen zit er even niet in..

Natuurlijk heb ik wel weer gebouwd. Ben momenteel bezig met de kap van de cat. Deze is gemaakt van triplex spanten waar balsahout tussen geplaatst is. Dit is na de tijd in model gesneden en geschuurd. Vervolgens is er polyester met glasvezel overheen gegaan.
Deze keer heb ik gebruik gemaakt van polyester, omdat dit sneller verwerkt. De kap waar ik nu aan werk word alleen gebruikt als plug voor de negatieve mal, waar later de epoxy kap uit gemaakt word.
Ook komt het raam er 'dieper' in te liggen, dit staat wel mooi vind ik altijd. Alleen brengt het wel veel meer werk met zich mee!

De eerste opzet:
11600x450.jpg

10600x450.jpg

Weer een stukje strakker gemaakt:
DSCI0222600x450.jpg

DSCI0221600x450.jpg

Ook word de motor vervangen van een cloon XL6 naar een 'echte' Vortex/Feiago VX6XL7. Deze lagers gaan wat langer mee en worden minder snel warm. Niet dat de cloon al versleten is, maar kreeg deze aangeboden en vandaar dat deze toegepast gaat worden.

Vandaag gaat de romp deels in het glas en de epoxy en hopelijk is komende week de romp zo goed als klaar voor de eerste lagen grondverf.

Groeten Jurriaan

laat ik hier toch ook nog maar iets plaatsen..:

motor binnen (middelste) Een Vortex VX6XL7
68640x480.jpg

Lamineren
DSCI0003640x480.jpg

13640x480.jpg

12640x480.jpg

Romp is zeer stijf geworden en zal aankomende week hopelijk afgewerkt worden.
Dan rest mij alleen de kapmal nog..

En ik heb weer tijd gevonden om iets te doen.

Afgelopen weekend is de nood-uit erin gebouwd en de romp heb ik zondagmiddag opgebouwd met alle componenten. Net alles aangesloten en getest..
'0-punt' van de zender lag verkeerd, helemaal vooruit was het '0-punt die de regelaar pas zag.. Even wat verschillende afstellingen geprobeerd en voila, het '0-punt is weer terug gevonden! Even een korte test op de kant gedaan, man wat een beestachtig geluid, koppel en toeren...!! Wat dit gaat brengen op het water!
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik een platte brede romp heb :roll: :twisted: Hopelijk deze week tussen de drukte door tijd om een kap te lamineren. Dan kan er misschien aan het einde van de week nog even getest worden!

Hierbij een paar foto's, word tijd dat ik de nieuwe camera ga halen.. De beelden zijn niet geweldig, maar het kan er nog wel mee door voor dit moment

DSCI0167.jpg

DSCI0176.jpg

DSCI0180.jpg

DSCI0181.jpg

Creatief met doek..

DSCI0166640x480.jpg

tot zover

groeten Jurriaan

Als die gaat dan gaat die ook echt inderdaad, maar dat houd het spannend ;) Moet wel vermelden dat de wind straf was en de strut per ongeluk niet geheel omhoog gezet was maar in positieve positie (Ook te zien aan het teveel achterover hangen onder het varen)

De boot word momenteel gespoten, zodra deze weer terug is zal er weer flink gevaren worden :)

Henk je hebt helemaal gelijk,maar ben nitro gewend he.Als dat zo gaat kun je hem nog houden.Dat lichte lipo spul fladderd gelijk omhoog.

geen idee waarom ik hier nog iets plaats, maar oke.

Hierbij weer een update, heb er maar even wat verf tegenaan gegooid.

DSCI0299.jpg

DSCI0300.jpg

DSCI0301.jpg

DSCI0305.jpg

DSCI0304.jpg

en zo moet het ongeveer worden, scale look:
Voorbeeld640x335.jpg

tot zover weer even,

groeten Jurriaan

Back