RBC Kits AT6

Die gaat weer van het lijstje af, sinds ik weet dan Arjan ook alles met 1,6kgcm servo's doet... Verder worden de plannen minder; de vleugel van de Extra is gesneuveld in de schuur (stom), ik denk erover ook de romp maar weg te gooien. De Funtana en Telemaster zijn bijna klaar, de Ultimate Bipe is verkocht. Ik ben nog wel met de tekeningen van de Toucan bezig, maar dat duurt nog wel even voordat dat bouwbaar wordt. Vandaar dit projectje.

Retracts zijn zeker mogelijk, de vraag is of je een glad genoege startplek kan vinden voor de kleine wieltjes. Kijk maar hier:
RBC AT-6 Texan with Retracts - RC Groups

En misschien komen deze nog op mijn boodschappenlijst (plus 2 servootjes en wieltjes en zo...)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idproduct=3821

Voor de prijs hoef je het niet te laten, maar het is wel weer extra gewicht.

Hugo

Laatst bewerkt:
Menno,
Dank. Ben vanavond bezig geweest met het wegwerken van zaken die ik zelf anders zou doen als ik hem gebouwd had. Zo vielen me al eerder de erg grote spleten tussen vleugel en ailerons op. Misschien ook wel een reden voor het beroerde langzaam vliegen.
Ik heb er een strookje oracover in gefolied. (dus in de V tussen vleugel en roervlak zeg maar). Dat is het in ieder geval luchtdicht, dat zou al een heel eind moeten schelen. Het mooie is dat je oracover goed kunt spuiten dus je ziet er straks niks meer van.

Verder zaten aan de onderzijde in de vleugel twee vierkante "bakjes", uitsparingen waarin je je vingers zou kunnen doen om hem te gooien. Aangezien ik hem altijd net achter de vleugel vasthou heb ik die ook maar afgedicht.

En ik heb geel en dayglow oranje gehaald, één dezer dagen maak ik hem kaal en spuit hem over.

Al Googelend nog een interessante site gevonden over Nederlandse Harvards:
North American AT-16 Harvard

Laatst bewerkt:
Joepie, de kit is binnen. Ziet er verzorgd uit. Nu nog mijn lijstje bij HC afmaken, dan kunnen de spullen t.z.t. mee op kerstvakantie.

Even een vraag over de bouw; ik lijmde vroeger alles met houtlijm, tegenwoordig af en toe met bruislijm. Alles langzaamdrogend. Kan ik deze kit ook met dikkere CA lijm bouwen? Gaat een stuk sneller, denk ik. Wat zijn de nadelen? De verbinding is sterker dan het balsa zelf, dus het lijkt me geen probleem.

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat met CA lijmen niet goed ging op balsa maar doe het tegenwoordig zelf ook heel vaak. Ton van Munsteren ook zag ik, dus ik neem aan dat het dan wel kan.
Als ik grotere stukken moet lijmen doe ik het trouwens wel met houtlijm (of epoxy indien nodig) omdat je met CA niet meer kunt schuiven en het direct vast zit.

Even over mijn ailerons, dit heb ik gedaan

081115AT6-2.jpg

081115AT6-1.jpg

Het verschil is immens, alsof je van 50% dual rate naar 100% gaat. Bij de start daastraks verraste me dat een beetje :-) Het ging allemaal goed maar ik zwieberde wel eventjes.
Ben nu bezig een filmpje te editten, zal het vanavond posten. Zoon heeft gefilmd.

Ziet er goed uit, kom maar op met dat filmpje! Ik zal de witte houtlijm ook meenemen, maar een potje dikke zap staat ook op de boodschappenlijst. En ik denk dat ik niet voor het schaal uiterlijk van de AeroShell Texans ga, maar voor een eigen ontwerp à la Reno Racing.

Hugo

Beetje vlagerige wind, niet de beste landing ooit maar verder wel aardig. De cameraman is 10 jaar oud en het fototoestel filmt niet echt heel mooi.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf filmpje, hoor, ook complimenten aan de cameraman.

Ondertussen zit ik al stiekem naar de tekening te kijken, en daar viel me op dat de vleugel met washout gebouwd wordt. Fijn, dat is komt de stabiliteit ten goede, maar ik begreep niet direct hoe dat in zijn gaat met het 6mm latje dat op de tekening staat. Ik maakte washout tot nu toe door alle ribben apart uit te meten en te ondersteunen. Maar even Googlen gaf me deze site:
Washout
Een duidelijke beschrijving van hoe het werkt. Weer wat geleerd.

Hugo

Arjan en Maarten, kunnen jullie wat gewichten posten (romp, vleugels, etc)? Ik lees op de doos een vlieggewicht van 1.050 gram. Maar in Arjans sheet lees ik dat die 1.287gram weegt. Hoe zwaar zijn jouw accu's? Mijn accu's wegen 206 gram. Ik zit te rekenen of ik dicht bij die kilo kan komen, want het werkt 2 kanten op; lichter vliegtuig betekent weer minder vermogen nodig, dus weer een lichtere aandrijving. Is het afwerken met glas en lak zwaarder dan folie? Ik ga definitief niet voor de retracts, gezien dit gewichtsverhaal.

Hugo

Hoi,
Ik kan wel dingen wegen maar daar koop je niks voor denk ik, die van mij is geglasd en vol met electronica etc.
Mijn accu weegt 273 gram. Ik denk dat je zonder glas of met hele lichte folie 150 gram kunt sparen, dat is het dan wel. Maaaar ze vliegen ook als ze 1500 of 1600 gram wegen heb ik gelezen. Met een brushless en Lipo kun je fatsoenlijk afwerken en toch op 1200 tot 1300 gram uitkomen. Zou me er niet te druk over maken.

Die 1050 gram geloof ik echt niet. Dat is eerder vliegklaar zonder electronica maar wel fatsoenlijk afgewerkt. Denk ik.

O en nog één ding; gewichtbesparen op de staart werkt denk ik het best. Door de extreem korte neus zal iedere gram achteraan een factor 4 of 5 vooraan opleveren. Dus 30 gram lichtere staart, 120 tot 150 gram minder in de neus nodig. Bij elkaar al gauw 150 gram totaal.....

Dat laatste is een beetje Spaanse winst;je stopt namelijk niet minder lood in de neus, dat lood zit er al niet, je schuift alleen de accu minder ver naar voren voor de juiste balans. Voor mij gaat het niet alleen om minder vlieggewicht, hetgeen volgens mij (bijna) altijd goed is, maar ook om het vermogen en de accu. Als ik minder power nodig heb om te vliegen, kan ik langer vliegen per accu.

Maar we tellen even:
Je toestel weegt nu 1287 gram.
Motortje van 450 watt, 90 gram, is 40 gram minder dan de Typhoon.
Accu à 206 gram is 67 gram minder.
Op het toestel gaat ongeveer 40 gram folie (0,5 vierkante meter gerekend), i.p.v. glas en lak, 50 gram minder?
Lichtere staart, 30 gram minder.
De 40A HET-RC weegt 35 gram, mijn Turnigy 33 gram (joepie, 2 gram gewonnen…) Ik kan ook met een 30A ESC uit (scheelt nog 8 gram!) maar die heeft niet zo’n sterke BEC. En die heb ik wel nodig.
Hier en daar (lichtere prop, spanten verlichten, etc) zou ik rond die 1.050 gram moeten uitkomen. Tegen 450 watt, is 428 Watt/kg, dat moet ruim voldoende zijn.

Het jammere is dat ik eigenlijk niet wil bouwen voordat ik alle onderdelen in huis heb (in één keer alles bestellen), maar dat ik het gewicht van het toestel excl. de aandrijving de benodigde aandrijving laat bepalen.

Hugo

Laatst bewerkt:
Dat laatste is een beetje Spaanse winst;je stopt namelijk niet minder lood in de neus, dat lood zit er al niet, je schuift alleen de accu minder ver naar voren voor de juiste balans.

Daar zou ik niet al te zeker van zijn. Mijn accu zit helemaal voorin tegen het motorspant en de motorkap heb ik met wat lood moeten verzwaren tot hij 87 gram woog. Jouw accu is lichter dus je komt al gauw gewicht tekort.

Ik ben zelf ook erg van de lichte vliegtuigen maar dit kistje is ontworpen om te vliegen met een vertraagde Speed 600 en NiXX accu's. Gewicht is echt geen probleem.

Maar kijk maar eens naar de verhouding staart-zwaartepunt en zwaartepunt-neus. Die is echt extreem. Ontbreken van gewicht vóórin is een zorg. Vandaar; staart licht houden.

OK, dan is het zeker wel winst. Ik zal de staart extra licht bouwen, uit depron met een balsa randje. 't Is voor mij een beetje een spelletje, los van het benodigde gewicht, om zo licht mogelijk te bouwen en met zo min mogelijk aandrijvingsvermogen lekker te vliegen. Een beetje anti-Amerikaanse methode, die maken alles te zwaar en overpoweren het dan, zodat het ook 'vliegt'. Ach ja, we zien het wel, ben even de boodschappenlijst aan het updaten. Die 450Watt motor van maar 90gram heeft wel een hoge kV, dus even propshoppen. Gelukkig staat er handige reviews bij.

Hugo

Laatst bewerkt:
Zo, gezien de zwaartepunt verhalen toch de 'zwaardere' motor besteld. Ik zal t.z.t. de set-up wel posten, nu is het nog vindbaar in mijn boodschappenlijstlink op pagina 5.

Hugo

Laatst bewerkt:
Ja, ik kan het bouwen niet laten. Officieel ga ik pas in de kerstvakantie bouwen, maar ja, het bloed kruipt soms... etc. Dus, een klein begin gemaakt.

De doos:
Texan%20001.jpg

Verrassende inhoud:
Texan%20002.jpg

Echte inhoud:
Texan%20003.jpg

't Is allemaal netjes verzorgd, zo op het eerste gezicht. Mooie grote tekening,al geloof ik dat daarin geknipt moet worden. Eens kijken of ik er nuttige deelkopien van kan maken, ik knip liever niet in het origineel.

Lerend van de lessen van Arjan ga ik de standaard staart delen vervangen of aanpassen, om ze lichter te maken. Ik ben begonnen met het stabilo en de hoogteroeren:

Keurig gefreesd uit 5mm hard balsa:
Texan%20004.jpg

En dat brengt op de schaal:
Texan%20005.jpg

Dan mijn alternatief, 3mm depron met 1mm balsa bekleedt, met blokjes erin voor de scharnieren en zo:
Texan%20006.jpg

Met het andere laagje balsa er ook op, en voorgeschuurd (dus in vergelijkbare staat als het freeswerk):
Texan%20007.jpg

OK, geen kilo's gewonnen (wel 41%!), maar de staart zit erg ver vanaf het zwaartepunt vergeleken met de motor (-kap), dus daar hoeven we hopelijk later minder gewicht toe te voegen. Misschien met nog wat aanpassingen zelfs helemaal niks, dat zou leuk zijn. ("Als lood bedoeld was voor in vliegtuigen, dan hadden ze het wel lichter gemaakt.") En mocht de staart tè licht worden (yeah, right) dan moet de accu gewoon wat minder ver voorin.

En nu alles weer braaf in de doos. Hopen dat ik de aandrang verder kan weerstaan...

Hugo

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd....14 gram achterin, zal al gauw 50 tot 60 gram voorin schelen, bij elkaar 65 tot 75 gram. Dat gaat lekker zo :-)

80mm, ik heb net achter het laatste spant gesneden (toevallig). Ik denk dat het een ongeveer een centimeter er achter was.

Kun jij dan nog even laten zien hoe ze die dummy wielkasten bedacht hebben?

Hihi, ik had net zitten gokken vanaf je foto (hoogste punt bolling), ik zat 8mm achter de scharnierlijn... OK, 1cm it is, dank!

Ik zal kijken of ik een stukje tekening voor je kan scannen, voor de wielkasten.

Hugo

Toch maar verder gegaan, 't is gewoon zo leuk. Stabilo en richtingsroer:

Texan%20008.jpg

En dan van depron:

Texan%20009.jpg

Texan%20010.jpg

Die zijn inmiddels af, scheelt maar 4 gram. Maar is wel completer dan het hout dat op de weegschaal lag, en alle beetjes helpen.

Dan de romp. Eerst maar eens alles droog assembleren. Hier en daar iets trimmen, maar over het algemeen is de pasvorm goed. Misschien dat er lichtere balsa platen gebruikt hadden kunnen worden, vooral voor de basisplaat, maar veel zal dat niet schelen:

Texan%20011.jpg

Dan de basisdelen aan elkaar lijmen en met tape fixeren:

Texan%20012.jpg

En bouwen maar! Stukje voor stukje, alles met witte houtlijm (Titebond):

Texan%20013.jpg

Texan%20014.jpg

Texan%20015.jpg

Texan%20016.jpg

Als laatste de vleugelmontageplaat erop gelijmd, daar heb ik nog geen foto van. Ga morgen ook een paar punten verstevigen, dan komen we die plaat vanzelf tegen.

Al met al een heerlijke kit, niet al te gecompliceerd, en netjes. Goed te doen, ook door voorzichtige beginners met wat begeleiding. Vooral eerst droog assembleren, als dat past is lijmen geen probleem meer. Ik heb overigens de accutray weggelaten, die wordt anders en de servoplaat zit er nog niet in, eerst de servo's passen. Die zijn nog op de boot vanuit China denk ik, maar dat kan ook later worden ingebouwd.

Hugo

Back