RBC kits L-19 Bird Dog

Wacht even ... ik zei dat je makkelijk een schroef er in kunt draaien om zo draad te 'tappen', maar je moet natuurlijk niet verwachten dat dat een alternatief is voor een inslagmoer. Het zal weinig houvast geven, draad in liteply.

Als het nou was dat je een stuk draadeind wilt inlijmen met epoxy, dan prima. Dat werkt goed vanaf M3. M2 komt los.
 
Geen inslagmoeren omdat, als ik het goed begrijp, de nylon bouten die de vleugel vasthouden dan telkens weer een andere positie innemen.

https://www.rcgroups.com/forums/sho...ilding-the-new-RBC-BIRDDOG/page28#post2323882


jan.
Hoe bedoel je dat? Die moeren zitten vast op hun plek. Ik boor het gat voor de hals en 4 kleine gaatjes voor de haakjes. Monteren met een grote sluitring en een stalen bout. Dan nog wat epoxy en het komt nooit meer los. Wil je in hout draad tappen dan moet je het geboorde gat eerst hard maken met seconden lijm , dan snijden met vlijmscherpe tap.
 
De bedoeling van de nylon bouten in kwestie is dat ze met zodanig veel wrijving in de draad zitten dat ze nog steeds te verdraaien zijn om de juiste afstand van de kop in te stellen, maar zo dat ze niet vanzelf draaien. Het sluitplaatje tussen vleugel en romp moet onder die kop heen en weer kunnen schuiven, maar met genoeg wrijving om het op z'n plaats te houden. Klinkt ingewikkeld, maar is heel makkelijk te doen.
Bekijk het plaatje waar Jan's linkje naartoe wijst. Ik heb dat ook gedaan door de draad direct in het hout te snijden ( en i.d.d. met secondelijm uitharden), maar als ik me goed herinner alleen met de 2 voortappen, zonder de laatste tap te gebruiken.
 
Het klopt allemaal wat Max zegt, en het gaat verrassend goed.

Even een proefstukje gemaakt, gaatjes van 3,5 mm geboord, en daar een schroef doorheen gedraaid.

Bij één gat splinterde de bovenlaag van het LitePly helemaal aan gort; toch hielt de schroef nog verrassend goed.

(Foto draaien lukt weer niet . . . :mad: )

20200903_224000.jpg


En die schroef (of de nylon meegeleverde variant) gaat er in, klemt goed, en zit mooi stevig.

Dunne CA heb ik even niet . . .

Ik moet even heel goed op de tekening kijken of ik ter plekke de rib kan dubbelelen.

Geeft toch iets meer houvast.


Dit ribje is ter plekke iets minder . . .

20200903_215916.jpg


Komt goed.


jan.
 
Heeeeee wat is dat nou ben je zonder mij begonnen met bouwen heb helemaal geen melding gekregen.
Maakt niet uit zie dat je al lekker bezig bent.
Lekker door blijven plakken ontwerp van Max is prima en wordt een leuk model als het klaar is.
 
Dag Ton, mooi dat je er bent.

Ben nog wel benieuwd hoe dat nou zit met de 'Seitenzug'. Ringetjes?

En vwb. die opbouw van dat middendeel (de cabine, zeg maar): zal ik je nog wel even nodig hebben, denk ik.

Maar het is (tot nu toe) prettig bouwen met zo'n kit, helemaal waar.

En het is een Bird Dog, dat scheelt natuurlijk ook. :)


jan.
 
Jan, als je los in hout tapt moet het hout zo 9mm dik zijn, dus eronder opvullen nog iets (heb het uit ervaring helaas) en ruim opvullen met dunne CA. Let er wel op dat de vleugel vlak draagt op de schroefplaat (evt met balsa opvullen) en dat de schroef niet door het aandraaien verbuigt en gaat wrikken in het hout. Dan is na 50x bevestigen je schroefdraad stuk en heb je een probleem.
 
De schroeven worden niet aangedraaid om de vleugel te bevestigen maar blijven, na éénmalig afstellen, zitten waar ze zitten.
Er komen zelfs geen trekkrachten op, tenzij je serieus negatief G gaat trekken. Alleen maar wat schuifkrachten, ze dienen om de vleugelwortel op z'n plaats te houden. De struts vangen de meeste krachten op.
wingslider2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Let er wel op dat de vleugel vlak draagt op de schroefplaat

Dat is me niet helemaal duidelijk.


Ik hoop dat als de DOW binnenkort gaat plaatsvinden, Ton z'n Bird Dog mee wil nemen, om eea. even te laten zien, hoe het daar precies zit.

(Ik zie op de tekening (en meegeleverd) zelfs acht (8!) van die nylon schroeven.

Ik zou zeggen: 4 is genoeg, toch?

(Overigens: met twee stevige dübels per vleugel en navenante gaatjes in de romp, met een veer er tussenin, ben je er volgens mij ook . . . (Heeft mijn kleine Dird Dog.).)


jan.
 
Ik zou zeggen: 4 is genoeg, toch?
Nee, je hebt er voor elke vleugelwortel 2 nodig, en voor de tegenrib aan de romp ook twee, dus 2x2x2 = 8. Zie de vier boutkoppen in bovenstaand plaatje, en dat is dus één kant.
De koppen van de nylon bouten steken uit, zowel aan de vleugel als aan de romp. Het 1 mm "breekplaatje" word achter de boutkoppen aan de rompkant er opgeschoven, zodanig dat het ronde gaat aan het einde van het "sleutelgat" overeenkomt met de ronde openingen in de romp-tegenrib, naast de bouten. De vleugel wordt dan met de uitstekende boutkoppen door de breekplaat geschoven, zodat de boutkop in de opening in de romp nestelt. Daarna de breekplaat doorschuiven zodat de sleuf zowel de boutkop on de romp als die in de vleugel opsluit, en voilá, de vleugel zit vast aan de romp. Werkt, ik heb de breekplaat zelf uitgeprobeerd, de vleugels zijn tenminste nog heel.......:(
 
Dag Max, ik waardeer je inspanningen om het me duidelijk te maken, maar . . .

Ik zie op de tekening maar twee 'joiners' (wortelrib), met elk twee sleuven ('sleutelgaten').

Die kunnen samen vier nylon bouten ontvangen.

Wat doen die andere vier???

Als ik er verder mee bezig ga wordt het vast duidelijk(er) . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de RBC tekening niet hier, ik neem aan dat de "joiners" zijn wat ik "breekplaten" noem. Elk sleutelgat daarin sluit steeds twéé boutkoppen op, één van de vleugel en één van de romp. Twee joiners x twee sleutelgaten x twee bouten geeft 8 bouten. je ziet op het bovenste deel van de foto toch 4 boutkoppen? En dat is alleen maar de linkerkant van het vliegtuig, dus rechts ook nog 4.....

(Overigens: met twee stevige dübels per vleugel en navenante gaatjes in de romp, met een veer er tussenin, ben je er volgens mij ook . . . .)
Be my guest, maar de bovenkant van de cockpit zit vol ramen, en dan zie je dus duidelijk al die lelijke deuvels en veren zitten.
 
Laatst bewerkt:
Niet vast, wel klem. Maar wees niet bang, ze gaan nergens heen......
 
Dag Ton, mooi dat je er bent.

Ben nog wel benieuwd hoe dat nou zit met de 'Seitenzug'. Ringetjes?

En vwb. die opbouw van dat middendeel (de cabine, zeg maar): zal ik je nog wel even nodig hebben, denk ik.

Maar het is (tot nu toe) prettig bouwen met zo'n kit, helemaal waar.

En het is een Bird Dog, dat scheelt natuurlijk ook. :)


jan.
Monteren zoals door Max bedacht is prima , gaat prima samen met een 10x5 prop.
 
Back
Top