RBC kits L-19 Bird Dog

Na de ervaringen van Roel met die alufolie denk ik: het kan dus wel . . .

Ja, mooie uitvoering!
Maar ik vraag mij af of die alufolie 'van' Roel niet te zwaar zal zijn voor de grootte waarop jij je modellen bouwt?
Het kan ook met Oracover Chrome en dat kan je met een schuursponsje in verschillende mate en richtingen schuren om de afzonderlijke platen te accentueren ... ik dacht dat ik iemand hier op Mbf dat heb zien doen. Wie ook alweer?
 
Klopt idd Ramses :)

De eerste Empire heb ik bespannen met oracover chrome en dit vervolgens mat gemaakt met een schuursponsje. De tweede Empire die ik heb gebouwd is bespannen met Bright Silver van HK, een fractie van de prijs en een erg mooi resultaat.
Volgens mij heeft oracover inmiddels ook een folie in het assortiment wat zonder enige bewerking op vliegtuig aluminium lijkt.

Hier enkele foto's

Empire 1

S23 (393).JPG


Na bewerken met een sponsje:

S23 (404).JPG


Empire 2 met HK bright silver:

Empire (347).JPG
Empire (350).JPG
 
Aha, okay.

Genoeg alternatieven dus.

Maar eerst een heel andere vraag.

Als je met de romp begint is de eerste vraag: welke motor?

Wat zijn de laatste inzichten?

Prototype (Zuijdendorp) gebruikte een AXI 2814/10, nu vervangen door de AXI 2814/10 GOLD LINE V2 LONG

Ik heb hier nog een AXI 2826/10 liggen (was voor de Stearman gedacht), kan die er op?

Ziet er zo uit.

20200823_133852 r.jpg


En weegt zo 195 gram . . . Zware jongen!

(En de constructie moet nogal aangepast worden, denk ik . . .)

Ik hoor het graag.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn AXI 2814/10 nog even gewogen (zonder meenemer of montagekruis): 175 g.
En de constructie, tsja, die van mij is nog op de "klassieke" manier bevestigd, de as steek er aan het vaste einde (anker) uit, de montage kon dus aan de voorkant met boutjes direkt in het motorhuis. Dus ja, voor jouw motor zul je e.e.a. moeten aanpassen, lijkt mij niet zo heel moeilijk trouwens.
 
Ik heb mijn AXI 2814/10 nog even gewogen (zonder meenemer of montagekruis): 175 g.

De site van modelmotors geeft echt een veeeeeel lagere waarde . . . :confused:

Vraag vwb. de 2826/10 is veel meer: is die geschikt vwb. de technische specificaties?

RPM/V: 2814/10: 1640, 2826/10: 920!


jan.
 
Ja, het prototype heb ik in 2002 gebouwd, en de motor is ook uit die tijd, dus wat de specificaties zijn? En het is een 2820/10, sorry, het was maar een heel klein stickertje. Maar het is ook tegelijk alles wat er op staat. (de huidige versie hiervan heeft 1200 kV)
 
Zo.

De kop is er af.

Nieuw spantje gemaakt dat een AXI kan opnemen.

20200825_165918.jpg


Verder met de 'motorhouder'.

Helaas zijn de verschillende onderdelen heeeeel licht krom . . .

(Nee, het gaat nog niet hard. Moet de verschillende documenten nog printen (kan ik hier thuis niet), en het werk is weer begonnen . . . :mad: Komt goed.)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Onderdelen bij elkaar geharkt, en ziet: het valt bijna spontaan in mekaar!

20200827_173559.jpg


Bij het lijmen goed klemmen, want de sleufjes zijn net iets te breed.

De opening in FM2 en FM2 samen is te klein.
20200827_174336.jpg

Daar past geen AXI 2820 tussen . . .


jan.
 
Maar!

Schoot me vannacht door het hoofd: de beide zijdelen zijn identiek.

Dan wordt er geen sidethrust ingebouwd . . . :eek:

Is dat bewust, of wordt het aan de oplettende bouwer overgelaten om dat op te lossen (dun stripje aanbrengen aan de achterkant van het linkerdeel)?


jan.
 
Domp zit ingebouwd, da's mooi, maar de motor is kaarsrecht, zonder sidethrust, ingetekend.

Ton zegt er in dat draadje ook niks over, volgens mij.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon niet te moeilijk over doen Jan :yes:
Bouw het volgens de tekening en voeg later (indien nodig) wat ringetjes toe voor de zijwaarts stelling.
 
Jaja, er gebeurt wel iets.

Eén ding heb ik geleerd.

Het motorspant heb ik aangepast voor een AXI.

20200825_165918.jpg


Koelgaten aangebracht, en toen was er niet zo heel veel hout meer over dus ik dacht weet je wat, ik doe er een laagje glasmat overheen.

20200901_152005.jpg


Conclusie: veel werk om eea. weer af te werken, en de toename in sterkte is (lijkt het) zeer gering . . .


jan.
 

Bijlagen

  • 20200825_165918.jpg
    20200825_165918.jpg
    368,2 KB · Weergaven: 190
A small step for mankind, a huge step for jan.

Nou, valt ook wel een beetje mee . . .

Maar toch.

Zeeeeer tevreden.

UHU Endfest (want dan heb je zo lekker de tijd).

(Draaien lukt niet . . . ??? :mad: )

20200901_225206.jpg


IMG-20200901-WA0019.jpg


Loodrecht. :)

Sterk. :)

Mooi. :)


jan. :)
 
Een van de dingen die nu moet gebeuren is een M4 draad tappen in lite ply.

Ik heb (nog) geen M4 tap.

Kun je ook een gat (op)boren tot bv. 3,5 mm, en daar een gewone schroef in draaien?

Of wordt dat prutswerk?


jan.
 
Back
Top