RBC Springer Tug

Ik wil misschien een RBC Springer Tug bouwen maar ik ben nieuw met boten. Ik heb wel vliegtuigen gebouwd dus ik kan een beetje plakken en hout bewerken. Die Tug ziet er qua bouwwerk niet heel moeilijk eruit dus dat zal wel lukken.

Ik heb echter de volgende vragen:
- wat voor setup heb ik hiervoor nodig? het staat wel op de site maar ik wil de componenten hij HobbyKing halen.
- heb ik een speed 600 motor nodig of kan ik en brushless motor gebruiken? zo ja heeft iemand voorbeelden van HK?
- wat voor ESC moet ik gebruiken? moet ik een speciale hebben voor boten?
- kan ik lipo's gebruiken?
- hoe moet ik eea waterdicht maken?
- kan ik gewoon een standaard Graupner servo gebruiken of heb ik speciale boten servo nodig?
- ik neem aan dat ik een "gewone" vliegtuigontvanger kan gebruiken of bestaan er botenontvangers?
- is het moeilijk om die propelloras te maken en waterdicht te maken?

Het zijn een hoop vragen maar ik kon geen draadje vinden voor totale beginners met boten.
Als iemand zo een draadje weet zou die dat ook aan mij door kunnen geven.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Brushless is niet aan te bevelen (tenzij je er een racemonster van wilt maken) ... vooral in de lage toeren "moeilijk" regelbaar ... gewoon een "klassieke" borstelmotor gebruiken met bijbehorende boot regelaar (die heeft voor en achteruit, en zijn meestal waterdicht) ... servo's maakt niet uit ... ontvanger als het maar geen 35MHz is, die frequentieband is uitsluitend voor vliegtuigen gereserveerd, maar de 27,30 en 40MHz ontvangers kan je gebruiken ... schroefas koop je kompleet, en als je deze goed in het vet houd is hij ook wel waterdicht ...

Bedankt voor de reply Dirk.
Dus:
- gewone borstelmotor Graupner speed 600
- bootregelaar
- accu wordt dan gewone NiMh 7,4 of 8,4 afhankelijk van de motor, hoeveel mAh is gangbaar?
- waterdicht wordt het met G4 van Vosschemie
- gewone servo
- schroefas goed smeren

Kent iemand deze kit en weet iemand waar een bouwdraad staat en wat de moeilijkheidsgraad is?
En wat voor propellor heeft deze boot nodig?

Bouwdraadje van de RBC springer weet ik zo niet, maar er zijn meerdere mensen die wel eens een springertje gebouwd hebben en daar een verslagje van hebben bijgehouden. Even zoeken op het forum zou een aardige schat aan leesvoer moeten opleveren.

Springers zijn in de basis kansloos simpele bootjes om te bouwen, als je rustig aan doet en een beetje netjes bouwt kan iedereen die handig genoeg is om niet zijn vingers aan elkaar te lijmen eentje bouwen dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Oke, bedankt voor het advies! Ik zie dat ik op de site van RBC ook de aandrijfas en schroef kan kopen. Er staat ook een motor bij, een Speed 600 met vertraging 2,8:1. Wat houdt die vertraging in? Ik ben alleen borstelloze motoren gewend dus vandaar.
Heeft iemand nog een voorbeeld van een accu en ESC die ik kan kiezen (eventueel van HK?)

En vertraging is "gewoon" een aangebouwd tandwielkastje dat er in dit geval voor zorgt dat de uitgaande as 2,8x zo langzaam draait als de motoras ... overigens vertragingen zijn uitermate populair op brushless binnenloper motoren ... doel minder toeren, meer kracht ... dus een grotere schroef of propeller, doordat de motor sneller draait werkt deze (over het algemeen) efficiënter ....

Ow oke. Bedankt voor de reply.
Welke ESC van Lindinger zou dan kunnen? Er staat een ESC bij RBC maar die is wel aan de prijzige kant. Dien je hierbij (net als bij vliegtuigen) te kijken naar de max A die de motor kan trekken en daarop je ESC kopen?
En ik neem aan dat de speed 600 die op de RBC site staat een Graupner is met vertraging? Die heb ik gegoogled maar je kan het ook niet echt goedkoper krijgen he?

Hallo Gary,

Als je kunt solderen, dan zou je deze kunnen overwegen:
Bausatz "Volksregler" Typ 1 HV Ohne BEC - Modellbau-Regler.de Shop
Het regelgedrag is super, ook op lage toeren.

Een soldeerstation voor elektronica en wat soldeertin is alles wat je nodig hebt.

Er is ook een versie mét BEC:
Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC - Modellbau-Regler.de Shop

Een motor met vertraging is (erg) lawaaiig en de romp is een klankkast, een alternatief is deze motor, direct aan de schroefas gekoppeld: Igarashi Igarashi motoren met 5-delig anker 12 V/DC stationair toerental 244478 in de Conrad online shop

Als accu kun je 10 NiMH sub-C nemen, twee 6V loodaccu's in serie, of twee 3S Lipo's parallel geschakeld.(Bij lipo's wél een buzzer inbouwen!)
Twee accu's, zodat je de boot goed in balans kunt krijgen.

Groeten, Jan.

hallo
een lipo saver is beter dan een buzzer
er zijn er twee verschillende
eentje schakelt de regelaar uit de andere staat tussen de regelaar en de de ontvanger en verlaagd automatische de snelheid
hier de link naar de eerste
Lipo-Saver LS200/MC: flighttech.ch
deze kost 55 zwitserse franken
dat is een aardige som maar daar kan je geen lipo voor naar de haaien krijgen
want dat loopt dan meer in de kosten

gr raf

Hoi bedankt voor de antwoorden!
Echter, het moet een goedkoop en simpel blijven. Ik ben zowiezo niet handig met electro en solderen kan ik maar een klein beetje dus dat met die accus in serie gaat het niet worden.

Verder wil ik die aandrijfas en propellor halen die op de site van RBC staan. Past dat op die aanbevolen motor? En past die motor bij die en in die kit of zal ik die moeten modificeren? Die motoren schelen wel veel in prijs.

De ESC is ook nog betaalbaar. Hoe werkt dat met een boot ESC? Moet ik deze met water koelen?

De ESC is ook nog betaalbaar. Hoe werkt dat met een boot ESC? Moet ik deze met water koelen?
Hallo Gary,

Als zelf niet wilt solderen en op lipo's wilt gaan varen zou ik zoiets nemen:
AS12/40RW EvoII - Lipo - Modellbau-Regler.de Shop
Als de regelaar overbemeten is ten opzichte van de motorstroom, dan kun je in een sleper best zonder watergekoelde regelaar.

Ik gebruik in mij 65 cm sleper deze regelaar voor een 540 5-pool motor aan een 45 mm vierblads Raboesh prop, regelaar en motor worden niet watergekoeld:
THOR 15Li Vaar-Rijregelaar 16A vooruit/stop/achteruit 2-3 LiPo cellen
Verkrijgbaar bij o.a. deze winkel:
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Beide regelaars werken uitstekend, het grote verschil is dat de Thor zorgt voor een fluittoon (in de motorwikkelingen) als je niet vol gas vaart, dit is soms tamelijk hinderlijk, de Modelbau-regler heeft dit niet.

Groeten, Jan.

Oke oke.. Ik ben er niet uit en ik kan door de bomen het bos ook niet meer zien...
De tips hier zijn goed maar een beetje prijzig, regelaar kost net zoveel als de boot.

Mijn vragen dus:

Als ik de schroef en de as neem die RBC aanbeveelt

- Is er een goedkoper alternatief voor de speed 600 met gear die RBC aanbeveelt?

Zou deze ook goed zijn RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Of is die speed 600 minimaal?

- En MOET het een motor met gear zijn? Snap wel dat de motor zo zijn toeren beter kwijt kan..

- Is er een goedkoper alternatief voor de regelaar?

Voor de motor zou je een Buhler kunnen overwegen, die draaien langzamer, hebben meer kracht, en verbruiken een stuk minder. Kun je ook een minder zware regelaar nemen.

Gary, het is misschien een vervelend bericht, maar....

Modelbouw kost van drie zaken veel, heel veel: GELD, tijd en geduld.
Ik weet niet wat de RBCKits Springer kost, maar ik weet wél dat je maar heel moeilijk kunt bezuinigen op de spullen die er in komen. Hobbyking is een goede mogelijkheid voor zover mogelijk, maar voor de rest zal je echt in de buidel moeten gaan tasten. Een complete set voor jouw springer ga je niet of moeilijk voor onder de 100 euro kunnen krijgen, niet nieuw in ieder geval. Tweedehands is misschien nog wat bij elkaar te scharrelen, houd de advertenties op deze site daarvoor in de gaten.

Die Multispeed is NIET bruikbaar, die is te licht en voor snelle modelletjes!

WBT regelaar: De regelaar van 2ehandsRC.nl die Jan voorstelde is zo ongeveer het goedkoopste dat je gaat krijgen, de duitse is vooral duur vanwege de porto. Als je het kan, kan je proberen zelf een regelaar te bouwen, er zijn op internet schema's van goede regelaars te vinden. Ik heb er een paar van gebouwd, met succes. Maar ook daar; reken op een euro of 40 voor alleen de componenten en de (zelf te tekenen) printplaat, en dan moet je hem nog maken...

Dit is géén goedkope hobby!

Ik weet dat het duur is, ik vlieg zelf.

Kan een van deze regelaars niet?
Modellbau Lindinger Onlineshop

Maar ff voor de duidelijkheid: eerder werd er gezegd dat ik geen lipo moest gebruiken anders kan ik bijvoorbeeld niet voor- of achteruit. Ik zie dat die regelaar van 2e hands dat wel kan met lipo. Stel ik neem de voorgestelde sp600 met gear, is 6V dan niet te weinig en 9V niet te veel voor die motor?

Hallo Gary,

De 'Bürstenregler' uit je link zijn allemaal vliegregelaars zonder achteruit, in een speedboot kun je zonder achteruit, maar in een sleper is dat nou niet direct handig...

Welke stroombron je gebruikt, zal de regelaar worst wezen, waar het om gaat, is dat de gekozen regelaar een onderspanningsherkenning heeft, die er voor zorgt, dat je je lipo niet diep ontlaadt.

De Thor Li heeft die functie.

Een elektromotor kan gemakkelijk met 50% overspanning bedreven worden, mits je de belasting niet overdrijft.
Persoonlijk zou ik voor de Iragashi vijfpool uit mijn conrad link gaan.

Groeten, Jan.

I ...Kan een van deze regelaars niet?
Modellbau Lindinger Onlineshop ...

Zijn allemaal éénrichting regelaars ... kan wel maar dan moet je zelf nog een extra "voor-achteruit" schakelaar erbij "fantaseren", die je via een vrij (schakel) kanaal bedient (relais of servo, daar zijn k&k oplossingen voor) ... kost ook geld dus of je er dan netto iets mee opschiet ? ... en verder hebben de meeste van dit soort regelaars niet zulke goede "langzaamloop" eigenschappen ...

Ik weet dat het duur is, ik vlieg zelf.

Kan een van deze regelaars niet?
Modellbau Lindinger Onlineshop

Maar ff voor de duidelijkheid: eerder werd er gezegd dat ik geen lipo moest gebruiken anders kan ik bijvoorbeeld niet voor- of achteruit. Ik zie dat die regelaar van 2e hands dat wel kan met lipo. Stel ik neem de voorgestelde sp600 met gear, is 6V dan niet te weinig en 9V niet te veel voor die motor?
LiPo heeft geen zak te maken met het wel of niet achteruit kunnen varen, het is een ACCU en niets meer dan dat.

Je moet even dingen uit elkaar gaan halen nu:

LiPo wordt voor gewaarschuwd omdat je er een aparte, goede lader en ontlaadbeveiliging voor nodig hebt. Ondeugdelijk gebruik kan leiden tot flinke (brand!)schade.

Brushless wordt afgeraden omdat veel van de goedkopere brushless motoren en -regelaars wat slecht werken in de lage toeren, en met een werkboot werk je met lage toeren aan de prop.

Er zijn regelaars die alleen vooruit gaan, zowel brushed als brushless. Die zijn alleen geschikt voor speedboten en fladderend spul.
Er zijn regelaars die wel achteruit gaan, maar pas nadat je "geremd" hebt. Die zijn meer geschikt voor auto's en trucks.
Er zijn regelaars die klakkeloos doen wat je ze opdraagt. Die zijn uitermate geschikt voor gebruik in een werkschip. De Thor Li die Jan aandraagt is zo'n regelaar en goedkoper dan dat ga je ze niet krijgen. Face it.

Back