RC onderdelen verven

RC onderdelen verven

Ik wilde dit al een tijdje proberen en heb laatst wat vragen gesteld op het forum kwam er toen achter dat ik niet de enige was met vragen dus hier de oplossing!

Je gaat naar de Etos, Kruitvat of een soort gelijke winkel en daar koop je verf voor kleding ik heb deze gekocht iets van 2 euro of zo. Wel even goed kijken of hij voor verven in een pan met kokend water is en niet voor de wasmachine.
IMG-4065.jpg

Je kookt een pan met water die groot genoeg is alles moet er in passen maar het kan ook in 2x. Onder tussen de te verven spullen even afwassen heb ik gewoon met een beetje Dreft gedaan. Als het water kookt zet je de warmte bron laag en gooi je het potje verf er in. De verf door de pan roeren als je een plastic lepel gebruikt zo als ik is deze ook zwart! in de gebruiksaanwijzing staat zout toe voegen heb ik niet gedaan.
IMG-4067.jpg

Nu moet je de onderdelen in de verf laten zakken en het is handig als je dit aan een draadje doet ik heb vuilniszakbinders gebruikt gaat heel goed knoop je er in en door het wiel. Ongeveer 10 minuten in de verf laten hangen en klaar.
IMG-4068.jpg

IMG-4070.jpg

IMG-4071.jpg

Even laten drogen en de wielen (in dit geval) zijn mooi zwart.
IMG-4073.jpg

IMG-4074.jpg

Nog een tip doe iets van handschoenen aan je handen worden er zwart van en het gaat er niet heel erg makkelijk af! Ik heb het met Jif en een schuurspons geprobeerd maar zijn nog steeds een beetje zwart.

Groet Ronald (Diver)

Laatst bewerkt:
Ga ik hier snel een keer vertellen zit er namelijk nog geen uur op:)

Maar eigenlijk moet het wel houden want de verf zit er niet op maar er in!

ben wel benieuwt. moet namelijk nog en plastic hendel van een schuifdak zwart maken. (denk niet dat ik van grijs naar beige kan gaan, dus dan maar zwart)
laat dus even weten hoe het houdt. iig een goede tip als het houdt. :)

ik heb dit zelf ook vaak al gedaan. En het houd prima. Omdat je het kookt trekt de verf helemaal in de velg. Het moet zeker 80 graden hebben. Je moet wel witte velgen nemen anders werkt het niet. Het beste is om een halve liter op 1 bakje dylon verf te gebruiken. dan wordt de velg een heele mooie kleur. maar hoe meer water je gebruikt hoe lichter het wordt.

groeten,

Robert

hallo
bedankt voor de tip,
is het niet raadzaam deze tip op t spuitcabine/verf gedeelte ook te plaatsen????!!!!
daar zal je veel mensen blij maken met deze simpele goedkope oplossing!!!!!!!
dus je hebt nu zwarte piet handen,
het schijnt ook in andere kleuren leverbaar te zijn,
is ook handig voor andere soorten/delen van modelbouw,
denk aan de plastic bouwpakketten waar al het kunstof wit van is,
helemaal als je legerkits bouwt,1 pan alles erin en het is groen,hihihi
zie www.dylon.nl voor kleuren en info
mvg markioo

Laatst bewerkt:
hallo
bedankt voor de tip,
dus je hebt nu zwarte piet handen,
op marktplaats ingetikt en onderaan staan ook advertenties daar
is een kledingverfwinkel die heeft div kleuren,
het schijnt ook in andere kleuren leverbaar te zijn,
is ook handig voor andere soorten/delen van modelbouw,
denk aan de plastic bouwpakketten waar al het kunstof wit van is,
helemaal als je legerkits bouwt,1 pan alles erin en het is groen,hihihi
mvg markioo

Etos heeft ook een stuk of 10/15 kleuren

Zwarte kunststoffen onderdelen een andere kleur geven gaat dat echt niet, of is het resultaat teleurstellend, want dat vindt ik weer interessant, iemand daar ervaring mee. Dat het met wit goed gaat dat snap ik wel.

misschien dat je het dan meerdere keren moet doen. gewoon proberen met een afval stukje. de verf trekt er helemaal in staat er dus ik denk dat je een goede kans van slagen hebt.

Krijg je je pan nog wel schoon?

hallo
zal de komende tijd wel wat anders gekleurde
groenten of aardappels zijn,
net als je handen het slijt er wel af,hihi
die pan is nu zeker omgedoopt tot hobbypannetje???!!!
mvg markioo

Je moet wel witte velgen nemen anders werkt het niet.

groeten,

Robert

GRPwheel001.jpg

Wel dus... Je kan prima andere kleuren zwart maken, geen probleem. Maar het trekt niet volledig in het kunststof maar slechts een klein gedeelte van de oppervlakte wordt gekleurd. Als je met zwart gemaakt velgen iets raakt zal je er weer wit doorheen zien... Zoals je op de foto kan zien heb ik een Pro10 wiel gekleurd en erna over de bandendraaier gehald en de gele kleur zit er gewoon onder... Weet niet of het te maken heeft met de tijd dat de onderdelen in de pan liggen en de diepte dat de verf intrekt.

Overigens kun je het ook met andere kleuren doen maar de kans dat het niet egaal wordt is dan aanwezig. Zwart werkt het beste...

Ik zou er trouwens wél wat zout bij doen aangezien dit als een soort "accelerator" werkt en zodoende de verf beter in het onderdeel trekt...

De pan is inderdaad een hobby pan voor banden en zo. De pan schoonmaken ging echt heel makkelijk!! Sponsje beetje Jif en hoppa schoon!!

volgens mij gaat het ook enkel op lichte kleuren goed, want heb dit een jaartje geleden eens geprobeerd met blauwe losi velgen maar het resultaat was teleurstellend ze zijn nu niet meer hetzelfde blauw en niet zwart, maar ze zijn wel nog lelijker blauw geworden ;p
maar heb op intenet al mensen gezien die armkes, schocktowers enz bevoorbeeld rood maken dus het zou toch mogelijk moeten zijn.
altans bij mij is het niet gelukt, mss dat ik ook het verkeerde product had.
grtz jeffrey

Als je liever een video hebt Squirrel heeft op youtube ook en paar vid's (eigenlijk best veel nu ik er over na denk) over deze methode staan en zelfs een variant waar hij "designs" dyed op een rim...

GG op de write up though! Nu nog eens kijken of ik ergens een pan kan vinden waar een slash chassis in past:P

Overigens als je de verf in een goede RVS pan doet zal dat de pan verder niet aantasten of verkleuren ofzo. Als je de pan daarna goed uitkookt en schoonmaakt is hij gewoon weer te gebruiken... ;)

Back