Rc Pilatus pc-7 bouwen!

Goeden dag!

Gisteravond besloten een depron pc-7 te gaan bouwen. ( want ja echt waar! mijn vriendin wil gaan leren vliegen! en een pc-7 vond ze de mooiste uit mijn lijstje dus! misschien binnenkort nog een vrouwelijke modelpiloot op het forum!)
Vandaag al wat kleine dingetjes gedaan.

Als eerste, dit is de Pilatus PC-7.
pc7.parsys.0007.Image.jpeg

De feiten van de PC-7.
http://www.pilatus-aircraft.ch/media/Pilatus-PC-7-Fact-Sheet.pdf

De afmetingen.
de maten zijn misschien wat vreemd berekend maar ik vond het zelf wel slim!:mrgreen:
Ik heb de motor voor het vliegtuig incl. de prop al liggen, dus wat heb ik gedaan?
Nou ik heb de maat van de prop (1:1) en de maat van mijn prop gebruikt als schaal.Zo kom ik erop uit dat een meter vliegtuig bij mij 8,5 cm vliegtuig word!

De afmetingen worden dus:
Span. vleugel =10,4 meter in het echt. 90 cm op het model.
Lengte. =9,7 meter in het echt. 82,5 cm op het model.
Span horizontaal stabilo= 3 meter in het echt. 25.5 op het model.
De maten kloppen niet 100% maar dit is omdat het dan wat makkelijkere maten zijn en een geweldig schaalmodel hoeft het tenslotte niet te worden.
vliegtuigmaten.jpg

pc7.jpg

Setup voolopig.
Motor= Pulsar 10.
Regelaar=pulsar xc-12.
Lipo=1000 mAh 11,1 volt.
Servo's= simpele 9 grams en misschien een iets zwaardere.
Zender=dx7.

Bouwmaterialen worden depron, balsa en koolstof.

Zo dit voorlopig als voorbereiding.

Groetjes Rowan, ( die de pc-7 4 dagen in de week vanuit zijn klaslokaal voorbij ziet komen8)

Laatst bewerkt:
1e foto's

De eerste foto's van de vleugel.

DSCF0003.jpg

DSCF0004.jpg

ergens vandeweek nog een balsa of koolstof latje aan de voorkant van de vleugel en ook beplating erop en de hoek in de vleugel maken. beplaten gaat denk ik niet per vleugeldeel met 1 plaat maar uit stroken bestaan.

Greets rowan,

wow! dat ziet er is mooi uit! leuk dat je vriendin wil leren vliegen trouwens:P

succces met de bouw verder!

vleugels

Gisteravond de vleugel bodemplaten verlijmd onder een hoek van 10 graden. alleen is het om een onbekende reden niet goed gegaan en is de hoek veel minder.. is niet de bedoeling dus morgen een nieuwe vleugel snijden. Dan even in een wat betere steun lijmen en dan volgen er ergens weer foto's!

@ Trampo.

dankje!, ja ik weet ook niet wat haar bezielt maar als ze bij mij is wil ze eigenlijk elke keer minimaal wel 1 keer met g4.5 sim vliegen dus:mrgreen:

Groetjes Rowan,

kleuren schema

PC7%20RNLAF%20L-03.jpg

zo moet hij dus ook inderdaad worden! al is het depron wel, zwart/grijs. uit eindelijk zal hij zwart geverfd worden met de gele strepen hier en daar
( mits hij goed vliegt natuurlijk :mrgreen: )

Groetjes Rowan,

foto's van frame

Zo en hier nog een foto van het frame van de LH wing, met een plat koolstof latje voorop. Ook heeft hij nu een verloop naar het horizontale deel van de vleugel, zoals je ziet in de schaduw gaat dat stukje omhoog.Dit is onder een hoek van 10 graden.Hier komt nog een balsa balkje aan die doorloopt door de centersectie.Naar de RH wing, en daar 10 graden omhoog gaat en daar dan aan het frame word bevestigd.

voor de gene die het niet weten : LH= Left hand. RH= Right hand.

DSCF0009.jpg

Groetjes Rowan,

Ziet er leuk uit zeker van depron ben benieuwd hoe je de romp gaat aanpakken.

Ik zou toch kijken of je de vleugelbeplating van 1 stuk kan doen dat zou een stuk netter worden en is naar mijn idee ook makkelijker te realiseren.
Je hebt neem ik aan toch ook wel verstevigingen in het midden van je vleugel zitten he?
Of een hele sterke middenligger van hout oid zo heb ik het ook bij mijn extra gedaan zie ---> bouwverslag-depron-extra-300-full-fuse
Als je de vorm van de vleugel hebt is dit vrij makkelijk te maken. Misschien wel iets meer werk omdat jou LE niet helemaal recht is maar misschien hebben mensen daar wel een slim idee op. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Mattiejplane.

Nice work! ziet er goed uit je extra!
alleen jij had als vleugel denk ik aan beide zeiden als beplating 3 mm?
mijn bodemplaat is namelijk 6 mm.
en de beplating word denk ik toch uit stroken over de lengte van de vleugel. vind ik zelf makkelijker om te beplaten en voor evt vervangen van servo is het ook makkelijker. daarnaast als het klaar is en hij vliegt. word hij toch gespoten en dan zie je er bijna niets meer van.

Greets Rowan,

het werk van vandaag

Zo de laatste foto's van vandaag:mrgreen::

DSCF0010.jpg

DSCF0012.jpg

Morgen nog een vrije dag. dus morgen de sterke centersectie proberen te maken en kijken of de vleugel totaal af kan komen.

Groetjes Rowan,

Jaja, daar komt mijn eerste vliegtuig al aan!
Eens kijken of hij z'n maiden kan maken op 25 of 26 april! :)

Groetjes, Angelique.

de druk word hoger!

hee! Rustig aan allemaal ik voel de druk al opbouwen haha :mrgreen:

Voor as vrijdag is mn doel om de vleugel 100% af te krijgen.

Ben al druk bezig met foto's kijken voor de romp. En ook op school hou ik ze goed in de gaten als ze voorbij komen vliegen.

Kwam er net achter dat de uitlaat van de Turboprop jetengine redelijk scheef op de romp zit.
1264811.jpg

Groetjes Rowan,

Laatst bewerkt:
Update!

Vandaag een hoop eens grondig doordacht, en morgen komt er weer een vordering en foto's.

Imisschien een idee voor het maken van de romp? En zal ik de totale vleugel beplaten of het midden waar de romp op komt niet?

Greets Rowan,

foto

Hier de foto van het eind resultaat van vandaag.
Voor de extra stevigheid toch nog maar een koolstof staaf erin geprakt. :mrgreen:

DSCF0015.jpg

Ik zal zodadelijk proberen nog wat foto's te maken.

Greets Rowan,

weer iets verder.

Het was nog even spannend, de servo's waren getest voor ze erin gingen. Maar echter kwam ik er bij het dichtmaken van de vleugel achter dat er een kapot was..Ik zag het al gebeuren dat ik de servo er weer uit kon slopen mede met wat beplating.Aangezien ik al niet 100% tevreden was over het beplaten van de vleugel de beplating er maar gewoon weer afgehaald. Maar toch was ik niet blij met het moeten vervangen van de servo dat ging weer een hoop tijd kosten. Na een beetje proberen kwam ik erachter dat het in de tandwielen van de servo zat, want het armpje zat veels te los.

Toen bedacht ik me dat ik nog een servo had liggen waar het kabeltje van kapot was en heb ik daar de tanwielen uit gehaald. en die kapotte in de vleugel ermee vervangen. dit scheelde me een hoop tijd en het werkt nu zoals het hoort.

En nog even over de vleugel,
het dichtmaken van de bovenkant van de vleugel heb ik gedaan door er allemaal latjes op te leggen avn 6 mm dik en 2 cm breed, daarna op zaterdag met dat mooie weer in de tuin gaan zitten en lekker schuren. Ziet er een stuk beter uit en als er ooit een servo kapot zou gaan; even 2 latjes losmaken, nieuwe snijden, erin lijmen, schuren en klaar is Rowan.

foto's volgen nog maar weet niet of dat nog gaat lukken vandaag.

Ze zeggen toch altijd dat liefde door de maag gaat? Bij mij niet hoor! Bij mij door de lucht! ( als hij vliegt natuurlijk!:mrgreen:)

Groetjes Rowan,

foto

Zo , loop en beetje achter op mijn schema:mrgreen:. Maar heb veel toetsen op school maar heb er veel plezier in en tot nu toe goede cijfers:D.

Op deze foto is te zien hoe ik mijn 2e poging van het beplanken. Dit ziet er stukken beter uit als de platen.Ook liggen er op deze foto 2 van de 5 posters die ik kreeg van pilatus ( had ik 8 dagen geleden over gemaild, en kreeg vandaag nettjes een pakketje met een dike koker erin en daarin prachtige posters!)

DSCF0016.jpg

Groetjes Rowan,

Ze zeggen toch altijd dat liefde door de maag gaat? Bij mij niet hoor! Bij mij door de lucht! ( als hij vliegt natuurlijk!:mrgreen:)

Dat is niet helemaal waar hoor, wat het gaat bij jouw vaak ook gewoon door de maag. :p

Het ziet er goed uit! Nu de andere kant nog en de centersection!

Groetjes Angelique

Back