rc revell lucky xi 1:108

nee zit namelijk een gat in de romp. om de schroef in te lijmen
maar ik heb alles bestelt
de as. servo esc en ontvanger enz

ik wil de motor zo dicht mogelijk aan de achterkant( niet midden in de boot)
midden in de boot wil ik de lipo hebben. voorin de ontvanger.. en de esc boven de lipo
dan net tussen de servo en ontvanger de servo.
maar ik zal foto's maken als alles binnen is van wat er allemaal mogelijk is qua opstelling

Laatst bewerkt:
Thijs, Het gaat niet alleen om de ruimte, maar meer om het zwaartepunt. Omdat het in principe om een statisch model gaat is de bovenbouw relatief dik plastic. En dat gewicht zul je moeten compenseren onderin een vrij smalle romp. Maar wil je natuurlijk niet ontmoedigen. Probeer in ieder geval de zwaarste componenten zo diep mogelijk in de romp te plaatsen. Al een drijftest gedaan? Gr. Klaas.

Precies wat Klaas zegt, de hoge en relatief zware opbouw, is iets om in de gaten te houden. Het is zeker niet onmogelijk om er een stabiele boot van te maken, als het gewicht van accu's etc maar laag komt te liggen, en de boot niet te diep door eventuele extra ballast.

Misschien kun je de opbouw ook nog wat lichter maken, mochten er wat massieve stukken in zitten.

alles komt onderin . de servo wil ik ook laag houden. maar zoals ik al zij.. we gaan het zien
er zijn ook geen massieve stukken

Laatst bewerkt:
vandaag de stuurhut enz licht bruin geverfd. ook heb ik sommige details zwart geverfd. erg prutswerk maar dat was te verwachten
ben zelf te Vreden met het resultaat
full

volgende stap word het dek en de daken grijs verven

Laatst bewerkt door een moderator:
Thijs, ik ben zeer benieuwd of en hoe dit je gaat lukken. Ik heb zelf nog een revell calypso 1:125 staan. Zou mij ook erg leuk lijken als ik die varend kan krijgen. Ik ben dus erg benieuwd. Wat voor een motor had je in je hoofd?

Groet Chris

vandaag is de as binnen gekomen. meteen wat draden gesoldeerd aan de motor en het roer gemaakt
full

waarom is de motor zo ver voorin. omdat dat mijn setup beter te pas komt. en ik kon de as niet inkorten aangezien er geen lager's waren (dacht dat ik dezelfde as had als in de mini springer) die was namelijk wel in te korten

gr Thijs

Thijs. Ook deze askoker kun je inkorten, door er er in het midden een stuk uit te halen en dan met een busje er omheen weer aan elkaar te solderen. Wel, om zijdelings slingeren te voorkomen, een steuntje aan de voorkant onder de koker zetten. Bij de Graupner kokertjes kon je er een lager uittikken en die er na het inkorten weer in persen. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

full

de lipo is 31 gram.. deze batterijen zijn 23 gram per stuk. dus dat komt wel goed qua gewicht in de achterkant

batterij is binnen..
het is een 7,4 v 450 mah lipo. past mooi
ook heb ik de roerkoning ingelijmd
en ik heb een steuntje onder de as gemaakt (binnen in de boot)

gr Thijs

Bij het uitgezaagde stuk aan de voorkant zou ik er weer een 1/2 cm inzetten. Anders gaat je schroefwater bij het sturen voor een deel door het gat recht naar achteren. Maar al varend zal hij wel sturen. Eerst maar eens proberen. Succes verder. Gr. Klaas.

Wat Klaas zegt is denk ik beter om aan de voorkant stukje in te zetten, en dan proberen en dan daaruit kun je beoordelen wat je nog aan het roer kunt/moet doen.

Thijs, Als je het roer dwars zet kun je zien welk gedeelte buiten de schroef uitsteekt. Dat stuk kan er zonder meer af, en de scherpe hoeken even afronden. Geef het roer niet teveel uitslag, anders gaat je bootje om. Bij het proefvaren zonder opbouw voorzie ik geen problemen, maar met opbouw zal ze de neiging hebben om gauw op een oor gaan. Moet je schroefas nog een stukje naar voren? Zie een ringetje los hangen tussen schroef en askoker. Zorg dat die speling minimaal is. Net niet zo strak dat de as zwaar loopt. Zet aan de binnenkant van de koker, waar de as eruit komt, een spatschermpje om te voorkomen dat water en vettigheid door de boot wordt geslingerd. Nu passen en meten om de rest van de componenten erin te krijgen. Succes! Gr. Klaas.

Thijs, Die kleine motortjes maken vaak heel veel toeren. Kijk eerst eens hoe het gaat met het ding wat je hebt. Het motortje uit de link is niet meer op voorraad. Zal morgen eens kijken of ik nog iets kleins heb liggen. Meestal heb ik wel wat sloopmateriaal op voorraad. Altijd ergens goed voor. Laat het je wel weten via een PB-tje. Gr. Klaas.

Dit motortje is veel te zwaar (die er nu in zit)
Dat motortje heb ik thuis nog liggen...
Maar als je dat zou willen doen zal je me een plezier doen ;-)

Back