RcRallyCup Competitie 2010/2011 (RRC)

Heey gasten,

Door de RC rallycup heb ik weer helemaal de kriebels gekregen, ben dan ook van plan om zoveel mogelijk wedstrijden mee te rijden. Heb alleen nog een aantal vragen betreffende mijn setup. Ik heb een gelagerd TL-01 chassis met standaard motor en een goede snelheidsregelaar, ik ben van plan om met Orion 3000 Mah racepack LiPo's te gaan rijden en de standaard motor.

Nu was mijn vraag of dit te doen is om mee te rijden, tuurlijk ben ik me ervan bewust dat het voor het overgrote deel op stuurmanskunsten aankomt bij rc rally. Ben alleen benieuwd naar jullie mening. Ik ben zowieso van plan te participeren, dus kom maar door met de kritische meningen!

Groeten Robbert

Hoi Robert,

het wordt in de rally dit jaar spannender dan ooit omdat er slechts een soort band is toegestaan n.l. "TAMIYA RALLYBLOCK TIRE". Dit betekent dus dat het nu meer dan ooit om je stuurmanskunsten gaat, omdat deze band t.o.v. andere rally banden veel minder grip heeft. Met de standaard motor bedoel je waarschijnlijk een Mabuchi 27T motor en deze is in combinatie met een hele gladde ondergond ok te noemen. Voor de langere en grip banen zou het beter zijn een snellere 27T motor te kopen. De lipo met 3000mah is genoeg om 8 minuten te rijden. Ik zou wel kijken naar een mogelijkheid om je motor voor vuil en je ontvanger en regelaar voor vocht te beschermen. Je ontvanger en regelaar zou je in een ballonnetje kunnen doen. Om je motor zou je een soort motorsok kunnen schuiven alhoewel ik niet meer weet waar ik dat ooit gezien heb.

Je kunt me voor meer info ook altijd een PB sturen.

:)

Heey ERBI,

Bedankt voor de info, ben al bezig met maken van en plastic beschermingskap om het chassis. Dit om inderdaad de electronica zoveel mogelijk te beschermen. Mocht ik nog verdere vragen hebben dan hoor je het via gmail!

Groeten Robbert

Hoi Ali,

Ik vermoedt dat er een stukje tekst is weggevallen aangaande de motoren bij de rally (27t) en SCT standaardklasse (19t). Ik kan mij niet voorstellen dat deze geen EFRA spec moeten hebben, en dat “handwound motoren” in eens “wel” zijn toegestaan, dit is nog een regel uit het verleden die niet geheel onbelangrijk is, met name om oneerlijke concurrentie onderling uit te bannen/in te dammen.

Ik vindt het jammer dat men voor het systeem van 2 kwalificaties en 3 finales gekozen heeft, naar ik aan mag nemen is dit gedaan met oog op een toekomstige integratie van een landelijk SCT klassement, het is nl nog “oneerlijker/slechter” dan het systeem wat we nu al gebruiken (3 kwalificaties, 2 finales). Ik heb elders op het forum al eens eerder een artikel hier aangewend, over mijn motivatie van het hoe en waarom. (in het kort: 1 kwalificatie resultaat laten gelden voor een basis in 3 finales, waarvan de uitslag nog eens naderhand door een schrapconstructie bewerkt wordt, heeft totaal niets met racen, individuele prestaties of eerlijkheid/gelijke kansen over de gehele wedstrijddag te maken, maar eerder met “goochelen van behaalde resultaten”) Ondanks het een gebruikelijk systeem is in de off-road wereld, vindt ik het nog steeds geen legitieme keuze, om het daarom maar zo over te nemen binnen het RCrallycup reglement.

Hoi Ali,

Ik vermoedt dat er een stukje tekst is weggevallen aangaande de motoren bij de rally (27t) en SCT standaardklasse (19t). Ik kan mij niet voorstellen dat deze geen EFRA spec moeten hebben, en dat “handwound motoren” in eens “wel” zijn toegestaan, dit is nog een regel uit het verleden die niet geheel onbelangrijk is, met name om oneerlijke concurrentie onderling uit te bannen/in te dammen.

Ik vindt het jammer dat men voor het systeem van 2 kwalificaties en 3 finales gekozen heeft, naar ik aan mag nemen is dit gedaan met oog op een toekomstige integratie van een landelijk SCT klassement, het is nl nog “oneerlijker/slechter” dan het systeem wat we nu al gebruiken (3 kwalificaties, 2 finales). Ik heb elders op het forum al eens eerder een artikel hier aangewend, over mijn motivatie van het hoe en waarom. (in het kort: 1 kwalificatie resultaat laten gelden voor een basis in 3 finales, waarvan de uitslag nog eens naderhand door een schrapconstructie bewerkt wordt, heeft totaal niets met racen, individuele prestaties of eerlijkheid/gelijke kansen over de gehele wedstrijddag te maken, maar eerder met “goochelen van behaalde resultaten”) Ondanks het een gebruikelijk systeem is in de off-road wereld, vindt ik het nog steeds geen legitieme keuze, om het daarom maar zo over te nemen binnen het RCrallycup reglement.

Bedankt voor je reactie en ik zal bij de 27T fabrieksgewonden en bij 19T 24graden erbij zetten. Bij de 2WD Mods heeft de 10.5 meer kracht onderin en is het prima dat de 19T handgewikkeld zijn want de meeste rijden met een 10.5 wat ik zelf ook zou doen..Voor de rest blijft het reglement gehandhaafd.

rallycar

Hey Per! Dr ook weer bij met de HPI Rally ?
Spareparts zat te leen als er (weer) iets stuk gaat!

Hey die Bouke, ik weet helemaal nog niet wat ik ga doen dit seizoen? Mijn rally of de MT truck weer opknappen, een SCT kopen (standaard klasse), wel zeker is dat er een Lipo gaat komen, de rest moet ik nog even doorrekenen wat er het beste past binnen mijn budget, en of ik wel aan alle wedstrijden ga deelnemen, zo als het er nu voorligt.

Daarnaast moet ik nog effe nadenken of ik mijzelf wil inpassen in een systeem waar kennelijk nog niemand over nagedacht heeft, ooit heeft 1 of andere klojo die niet tegen ze verlies kon, een systeem uitgedacht/naar zichzelf toegerekend (systeem van slechte verliezers/gokverslaafde “2 uit 3” nadat ze de eerste x verloren hebben), welke een dagwinnaar via willekeur vaststelt, die per definitie niet eens over de gehele dag de best presterende rijder is geweest, maar wel tot de dagwinnaar gekroond wordt, zonder enige onderbouwing of relatie naar de realiteit. Het is een systeem waarin sommige rijders benadeeld worden en andere weer bevoordeeld dmv een schrapconstructie, (sorry, ik was deze finale even niet zo scherp, ik mag hem zeker wel effe schrappe :confused:), wie mij een beetje ken, weet dat ik daarmee helemaal niets heb, wie bedenk nou zoiets????

Al met al, zal het een beslissing op het laatste moment worden, en veel zal afhangen van de deelnemerslijst. Het enthousiasme van voorheen wbt het rijden, is door de vele reglement wijzigingen van de laatste jaren behoorlijk ingedamd voor mij persoonlijk, voor andere is het misschien weer een verbetering en raken daardoor (weer) in de verleiding om deel te nemen aan de wedstrijden. Kort gezegd, als is kom dit seizoen, dan kom ik slechts enkel voor de gezelligheid.

als je dus enkel alleen voor de gezelligheid komt ( de enige echte reden die er toe doet lijkt me ).

wat maakt jou die puntentelling dan nog uit, toch?

hmmm... even een goede motor ritselen, en een Traxxas waterdichte regelaar en een setje banden/wielen. dan ga ik dit jaar mee doen met m'n TA03rs. :) (hoewel die een beetje zwaar is denk ik.

Hoi vergeet niet dat in het reglement nog maar 1 soort band is toegestaan n.l. "Tamiya Rally Block" tire. Deze banden geven veel minder grip dan de banden waar we de jaren daarvoor op reden. Een zwaardere auto geeft ook meer druk op de wielen en zou nog wel eens voordeliger kunnen zijn. Mijn eerste rallyauto was een TA03S met een Peugeot 206 body...en heb daar hele goede herinneringen aan..en een goede 27T motor koop je via EBAY voor 20/30 dollar..

groeten

hmmm... even een goede motor ritselen, en een Traxxas waterdichte regelaar en een setje banden/wielen. dan ga ik dit jaar mee doen met m'n TA03rs. :) (hoewel die een beetje zwaar is denk ik.

als je dus enkel alleen voor de gezelligheid komt ( de enige echte reden die er toe doet lijkt me ).

wat maakt jou die puntentelling dan nog uit, toch?

Er is geen enkele aanleiding/nood om de resultaten aan de eind van de dag te “manipuleren” (2 uit 3), dus waarom zou je dat als organisatie toch willen doen? Wat mankeert er aan om bv alle finales mee te laten tellen, dat zou gelijk een betere afspiegeling geven van ieders behaalde prestaties over de gehele dag, je kan dan nog steeds je 2 kwalies + 3 finales rijden als je dat perse zou willen, probleem opgelost, alleen slechte verliezers kunnen hier tegen bezwaar hebben, toch! Geef mij nu eens 1 legitieme reden waarom het ingrijpen/manipuleren bij de behaalde resultaten nodig is! Als je een goed resultaat heb behaald wil je hier voor beloond worden, maar als je een slecht resultaat heb behaald, dan zal je daar ook de ook de gevolgen van moeten accepteren, het is een essentieel onderdeel van het wedstrijd-racen (geluk/pech), als gepassioneerd wedstrijdrijder wil ik dit zo behouden, al was het alleen maar voor de gezelligheid. Extra punten voor de pole, ehh je wordt hier al 3x voor beloond om vooraan in de finales te starten, is dit echt niet meer voldoende in deze tijd. Snelste rondetijd is altijd een ere ronden geweest, lekker zo houden, ook al weer een extra cadeautje voor de snelste rijders, wat hebben jullie hier toch mee, wederom een ingreep/manipulatie in de uitslag?? Je moet van een rallycupwedstrijd geen computerspelletje maken met bonuspunten of wat dan ook, gewoon rechttoe rechtaan racen, geen rekenwerk achteraf, maar goed dat is mijn bescheidde mening!

Voor de gezelligheid hoef ik zelfs niet eens te rijden, maar als we daar allemaal zo over gaan denken, dan kunnen we beter een bakkie bij elkaar gaan doen, staan we tenminste niet in de koude, en je hoef tevens niet eens te investeren in het rijden.

Dank je wel voor het uiten van je mening en ik weet dat je moeite hebt met veranderingen, maar na maanden van overleg en aanpassing is uiteindelijk door het bestuur van het RRC voor dit reglement voor 2010/2011 gekozen.

* 2 kwalies ipv 3 betekent dat je sneller een goed kwaliresultaat moet neerzetten maar wat wel extra wordt beloont. (2 punten)

* Er zijn van die dagen dat je wel de snelste bent maar alles tegen zit en dan krijg je als troostprijs 1 extra punt voor de snelste ronde. Als natuurlijk alles mee zit, pole,winnaar en snelste ronde dan pas heb je de mogelijkheid om 5 punten uit te lopen t.o.v nummer 2. In de formule 1 bv. krijgt nr1. 25 punten en nummer 2. 18 punten. Dit betekent een verschil van 7 punten. Bij ons moet je er dus "harder" voor strijden om een verschil in punten te maken.

Groeten

Er is geen enkele aanleiding/nood om de resultaten aan de eind van de dag te “manipuleren” (2 uit 3), dus waarom zou je dat als organisatie toch willen doen? Wat mankeert er aan om bv alle finales mee te laten tellen, dat zou gelijk een betere afspiegeling geven van ieders behaalde prestaties over de gehele dag, je kan dan nog steeds je 2 kwalies + 3 finales rijden als je dat perse zou willen, probleem opgelost, alleen slechte verliezers kunnen hier tegen bezwaar hebben, toch! Geef mij nu eens 1 legitieme reden waarom het ingrijpen/manipuleren bij de behaalde resultaten nodig is! Als je een goed resultaat heb behaald wil je hier voor beloond worden, maar als je een slecht resultaat heb behaald, dan zal je daar ook de ook de gevolgen van moeten accepteren, het is een essentieel onderdeel van het wedstrijd-racen (geluk/pech), als gepassioneerd wedstrijdrijder wil ik dit zo behouden, al was het alleen maar voor de gezelligheid. Extra punten voor de pole, ehh je wordt hier al 3x voor beloond om vooraan in de finales te starten, is dit echt niet meer voldoende in deze tijd. Snelste rondetijd is altijd een ere ronden geweest, lekker zo houden, ook al weer een extra cadeautje voor de snelste rijders, wat hebben jullie hier toch mee, wederom een ingreep/manipulatie in de uitslag?? Je moet van een rallycupwedstrijd geen computerspelletje maken met bonuspunten of wat dan ook, gewoon rechttoe rechtaan racen, geen rekenwerk achteraf, maar goed dat is mijn bescheidde mening!

Voor de gezelligheid hoef ik zelfs niet eens te rijden, maar als we daar allemaal zo over gaan denken, dan kunnen we beter een bakkie bij elkaar gaan doen, staan we tenminste niet in de koude, en je hoef tevens niet eens te investeren in het rijden.

Laatst bewerkt:
Aanpassing telling

Bij nader inzien heeft het bestuur van de RRC besloten dat alle 3 finales tellen voor de dagoverwinning.

Volgens mij mis ik nog iets in het regelement van de unlimited.

n.l body type truck/jeep of bug (geen buggy).

Maakt mij eerlijk niet zoveel uit, als ik van de winter maar weer een paar wedstrijdjes heb. Ik ga voor de lol.

Maakt mij eerlijk niet zoveel uit, als ik van de winter maar weer een paar wedstrijdjes heb. Ik ga voor de lol.

Natuurlijk lol is het belangrijkste en als dat gecombineerd wordt met gezonde wedstrijdspanning hebben we nog veel meer lol...;)

Back