@Nard Cox, Nee helaas betrof het niet de topic’s die door jou zijn aangegeven, vreemd genoeg gaan de zoekresultaten (op auteur) bij mij niet verder dan 2006 geloof ik dus moet het voor die tijd geweest zijn dat ik het geschreven oid, in ieder geval vreemd/verassend.
@bricks, even over de vermeende doelstellingen van een reglement, deze moeten twijfelachtige zaken wegnemen, duidelijkheid scheppen en statistisch verantwoord zijn, en eenvoudig uitvoerbaar voor een wedstrijdleiding, (die is ook vrijwilliger) anders moet je ze niet invoeren, lijk mij logisch toch!
Voorbeeld: Wanneer je als derde man de snelste rondetijd rijdt, en je ben als 1 na snelste man (2de kwalificatietijd) gestart achter de Pole-starter dan kan je de wedstrijd/het dagklassement naar je toetrekken. Eigenlijk had je slechts recht op een derde plaats, maar doordat je er een bonus bij krijg, kom je als 2de op het podium. Ik ben toch bang de rechtmatige eigenaar van de 2de plaats zich behoorlijk gepiepeld zal voelen. Dit soort scenario’s moet je meenemen als je een reglement op gaat stellen, dit kan wel eens vaker voorkomen dan je lief is, het is echt niet zo’n onmogelijk scenario, de top 3 ligt vaak zo dicht bij elkaar dat de derde rijder best wel een snelste rondetijd er uit kan persen!
Voorbeeld: Een bp klasse wordt erg populair en heeft een B- of zelfs een C-finale, je eindigt ergens na de 3de plaats B-finale dan krijg je helemaal geen punten meer, hoe weet ik dan aan het eind van het seizoen of ik mijn maatje verslagen heb die ook nooit in de punten is gevallen?? Over het algemeen zijn de reglementschrijvers vooraan in het peloton te vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat achterin het veld rijders niet geïnteresseerd zijn, over hun positie tegenover weet ik veel wie (doet ook niet terzake). Sterker nog, men krijg misschien niets eens een plaatsje in de analen (eindklassement/deelnemerslijst) omdat dit toch geen nut heeft om te administreren (puntloos). Ik stam nog uit de tijd van een B/C/D finale, en geloof het of niet, het doet terdege terzake wat je rangschikking is op de (eind)lijst al was het alleen maar voor jezelf om te zien of je progressie maak of niet.
Je hoef echt geen "grumpie old man” te wezen om dit in te zien, jonge vrolijke mannen zoals ik, weten hier ook wel raad mee!
@Tom, de rallyklasse is ooit opgezet om zo “uit de doos” mee te kunnen doen (zie ook bij de SC standaardklasse), een bruslessmotor valt nog steeds niet onder het starterpakket (dus niet laagdrempelig, extra investering, maar inderdaad voor hoelang nog, ik zou alvast maar gaan sparen, het zal geen jaren meer gaan duren denk) daarnaast valt een 17,5 niet helemaal gelijk met een 27t brushed, eerder een 21,5 oid. Ooit zal men de knoop door moeten hakken, net zoals men het bandenreglement “noodgedwongen” om heeft moeten gooien bij de rally (bp goede/snelle banden niet meer voorradig), ondanks ik alle standaard uit de doos banden heb (van alle rallyauto-fabrikanten) behalve de "rallyblocks", is dit waarschijnlijk wel een stap in de goede richting (tenzij de productie ook hiervan stopt). We hebben nooit vooraan gelopen met de ontwikkeling, veelal was de electronica enz niet meer voorbestemd om te gebruiken in de TC, en werd een 2de leven geschonken in de rallycup, misschien is dit ook wel een achterhaalde traditie geworden, het blijft altijd wikken en wegen op dat gebied.