RCRCM Typhoon

Nee, gelukkig zijn de servo's niet doorgebrand. Daar was ik ook bang voor. Blijkbaar zijn de servo's beveiligd tegen een verkeerd-om-voltage. Ik weet uit ervaring dat een D47 er niet tegen kan :mrgreen:.

Ziet er prachtig uit, Raymond!

Die messing blokken zitten nou niet bepaald in het zwaartepunt. Wel even opletten als je die gaat toepassen.

Vincent, de balast buizen liggen inderdaad wat achter het zwaartepunt. Ik ga later nog uitzoeken hoeveel lood ik in de neus bij moet leggen als ik de ballast plaats. Eerst maar even zonder ballast vliegen. De kist schijnt niet snel ballast nodig te hebben, ook zonder ballast kan er genoeg gas gegeven worden.

Je kunt de metalen stekkerjes toch ook uit de kunststof stekkertjes wippen (met iets puntigs druk je het veertje in en trek je ze er uit) en dan omdraaien? Dan hoef je ze niet te solderen. Toch ?

Verder vreselijk mooie bak. Ik kan het me het helemaal voorstellen: Volgend jaar april, windkracht 5, dreigende wolkenlucht op de Weiherberg en de Typhoon die op z'n kop voorbij komt fluiten.
Heerlijk :)

Leon, dat had inderdaad een nog elegantere oplossing geweest. Wel een met wat gepruts, want jongens wat zijn die draden kort. Als ze allemaal een cm korter hadden geweest had er niet 1 meer in de ontvanger gepast.

De Hyperion regelaar wordt geprogrammeerd met een infrarood kastje, had ik nog niet eerder gezien. Tussen de regelaar en ontvanger plaats je een IR ontvanger, en met een soort afstandbediening kan je alles instellen. Werkt wel geinig.

Net het instelhoekverschil gemeten met de hoogteroerservo in de nulstand, deze is 0,7 graden. Misschien een tikje up trimmen voor de eerste vlucht, en daarna trim je het hoogteroer naar de juiste positie. De aansturing is netjes ingebouwd, die 0,7 graden is een mooie waarde met de servo in de middenstand.

Nee, gelukkig zijn de servo's niet doorgebrand. Daar was ik ook bang voor. Blijkbaar zijn de servo's beveiligd tegen een verkeerd-om-voltage. Ik weet uit ervaring dat een D47 er niet tegen kan :mrgreen:.

Was bij mij een D-60, zelfde merk.
Ruikt zo heerlijk naar Ampères (sic) als de tantaalelco's fikken.

Rick

Ik dacht bij het opfikken van mijn D47 even dat er een ledje in de servo zat. Helaas deed dat ledje het niet zo lang......

Rick, hoe stel jij je F3F kisten in? Goh, lekker algemene vraag.....
Ik heb een paar vragen over het instellen, jij hebt veel meer ervaring met F3F vliegen. Uiteraard is zo'n instelling persoonlijk, maar ik heb graag een uitgangspunt. Dan heb je een beter beginpunt om te gaan tunen.
Ik heb 3 standen geprogrammeerd: thermiek, normaal en speed, met flaps op -3, 0 en +1 mm.
- In welke vliegstanden gebruik je snap-flap (meer of minder in bepaalde vliegstand?)?
- In welke vliegstanden laat je de flaps met de rolroeren meebewegen? (en waar meer/minder?)
- Gebruik jij ooit aileron-rudder mix?

De kist staat in de zender met een vliegbaar programma, zo alleen nog het zwaartepunt goed leggen. En dan morgen misschien wel vliegen!

De Dymonds hebben het grootste spannings bereik van alle servo's die ik ken, maar dus niet negatief.

Ik gebruik ook 3 vliegstanden, met een schakelaar op de hoogteroer knuppel. En combi rol>richting.
Richtingsroer gaat maximaal 2 mm mee met rol. Vol richting is 6 mm.

Stand 1. Speed, flap/rol -0.5°, weinig combi voor richting, net voldoende up-down met klein beetje expo.
Zo dat je bij vol up niet overtrekt. Snapflap 3° bij vol up en -2° bij vol down.
50% differentiaal op rolroer. Flap zonder differentiaal, 75% van de uitslag van het neergaande rolroer.

Stand 2. Normaal, flap/rol 0°, wat meet combi voor richting, wat meer hoogteroer, enige kans op overtrek. Snapflap als speed. Rolroer als speed.

Stand 3. Thermiek, flap 4°, rol 3°. Combi voor richting, iets meer hoogteroer met matig expo.
Geen snapflap.
Iets meer rolroer/flap uitslag, maar ook flap weer 75% van de uitslag neergaande rolroer.
Alleen in deze stand is mijn butterfly werkzaam.

Bij flaps uit moet ik nog meer rolroer omhoog en geen of negatieve differentiaal programmeren.

Rick

Rick, dank voor deze inputs. Op RCGroups had ik gelezen dat deze kist zonder rudder-mix wat waggelig werd, dus die nog snel even in de zender gezet. Ruwweg doe ik hetzelfde als jij. Hier vandaan kan ik verder gaan tunen.

RCRCM geeft als begin-zwaartepunt 80 mm op. Sloperacer geeft 95 mm, maar vliegt zelf op 98 mm. Ook op RCGroups vliegen diverse mensen met 98 mm. Dat lijkt erg achterlijk, 98 mm is op 47% van de wortelkoorde! Ik heb 93 mm aangehouden voor de eerste vlucht. Extra lood in de neus bij gebruik van volle ballast is slechts 15 gram.

Zojuist heeft de Typhoon zijn eerste vluchten gemaakt. Het weggooien heb ik door een collega laten doen, je weet nooit hoe de kist getrimd is, ik wil graag de handen aan de knuppel voor een eerste start. Het vliegtuig vloog echter mooi recht weg, geen centje pijn. De Typhoon vliegt uitstekend. Hij pakt redelijk goed snelheid op, rolt erg snel (met meemixen van flaps). De uitslag op het hoogteroer had van mij nog iets groter gemogen, maar dan zal ik mechanisch moeten kijken of ik meer tot beschikking heb. De uitslag in de zender is al maximaal. Het zwaartepunt ligt perfect op 93 mm, ik heb voorlopig geen behoefte om het verder naar achteren te halen. Landen doet het vliegtuig zeer langzaam. Bij volle butterfly is max down geven net genoeg, aanduiken is er niet meer bij. Met vol down ging het vliegtuig nog achteruit (20 knopen wind). Als je bij wat hogere snelheid de butterfly vol uit zet boomt het vliegtuig eerst omhoog, ook als je vol down geeft. Niet heel erg, maar je moet het wel even weten.

Er moet nog wat getuned worden, maar de algemene indruk van het model is prima. Het vliegtuig stuurt prettig, de stabiliteit om de dwarsas past zo voor mij. Ik verwacht dat hij een zeer breed inzetbereik heeft, hij kan zeker met een stuk minder wind als vandaag nog vliegen, maar ook met nog stukken meer. Leuk!

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een mooie kist joh.
En perfect om er eens lekker aan de Nederlandse kust mee te gaan "raggen".
Heerlijk!

Groetjes,

Jordy

De uitslag op het hoogteroer had van mij nog iets groter gemogen, maar dan zal ik mechanisch moeten kijken of ik meer tot beschikking heb. De uitslag in de zender is al maximaal. Het zwaartepunt ligt perfect op 93 mm, ik heb voorlopig geen behoefte om het verder naar achteren te halen. Landen doet het vliegtuig zeer langzaam. Bij volle butterfly is max down geven net genoeg, aanduiken is er niet meer bij. Met vol down ging het vliegtuig nog achteruit (20 knopen wind). Als je bij wat hogere snelheid de butterfly vol uit zet boomt het vliegtuig eerst omhoog, ook als je vol down geeft. Niet heel erg, maar je moet het wel even weten.

Hoeveel uitslag heb je? Bij de Pace heb ik +10 en -8° maximaal, bij speed wat minder.
Dit met pendelhoogteroer.
Met een achterlijker zwp heb je ook minder nodig.

Maar nogmaals, wat een beauty.

Toen ik begon met elektro kon je je niet voorstellen dat je nog 500 gr extra ballast erbij zou willen hebben.

Rick

Zien we deze ook op Valkenburg?
Deze zal ook op Valkenburg komen. Alleen als ik komend jaar net zo vaak op Valkenburg ben als afgelopen jaar zal hij er niet vaak zijn.....
Toen ik begon met elektro kon je je niet voorstellen dat je nog 500 gr extra ballast erbij zou willen hebben.
Dat ballastsysteem zit standaard niet in de elektro versie, dat is op mijn verzoek geplaatst. Het schijnt dat je zonder ballast heel lang door kan blijven vliegen bij veel wind, maar ik wil graag het verschil merken en nog meer doortrek bij goed weer. Deze kist moest helemaal naar mijn zin worden, en ballast hoort daarbij.

De hoogte die ik uit level flight terug kon trekken viel me overigens positief op vanmorgen. Na level voorbij vliegen met normale hellingsnelheid (dus niet na extra aanduiken) kon ik toch aardig wat hoogte terug pakken, duidelijk meer dan ik met de Fantasy had gekund. Dat belooft wat als ik met ballast in goed weer aan een goede helling ga vliegen :o. Ook de maximale hoogte die ik kon halen verraste me.

Wat videobeelden van vanmorgen. Geen fancy video en geen beelden van de wat snellere passes na aanduiken, maar wel een kleine indruk van hoe het vliegt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back