RDW Exploitatienummer op/in schaalmodel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 7 sep 2021.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat voor model je ook hebt, je hebt toch altijd toegang tot een bepaalde ruimte zonder het model te hoeven ontmantelen ? plak daar zo een dyna labeltje in en klaar ben je.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Precies. Ergens in de romp en klaar.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Je kunt em ook afneembaar maken misschien? (Weet effe niet hoe)
    Maar dan kun je na het showen gauw het nummer erop en klaar?
    Is wel per kist een uitdaging.
    Op de grond is het niet verplicht, wel tijdens het vliegen.....of zeg ik iets geks?


    Edit
    Op een intrekbaar landingsgestel kan ook misschien. Flinke vent die in de lucht het nummer wil controleren
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    In de romp helaas niet (daar zitten ze nu en voldoen niet), zie eerste post.

    Op zich dacht ik van niet, want ik heb niet op elk schaalmodel luiken die toegankelijk zijn zonder schroevendraaier, zie eerste post.

    Maar ik vind de oplossing van Nico en Piet vernuftig, daar had ikzelf nog niet aan gedacht.
    Het plaatsen van de lange code in de sponning van de ailerons of flaps, goede tip!
    Het idee van Ton en Arnold vind ik ook vernuftig, maar ik weet niet hoe (eventuele) handhaving daarmee omgaat.
    In de cockpit zoals Robert heeft gedaan is ook een goede, maar bij mij gaat dat niet meer want die zijn al dichtgelijmd.
    Het 'fake' serienummer van Ton vind ik geweldig op zijn klassieke kist!

    Dit spreekt me voor mijn modellen het meeste aan, decals die een ietje off-color zijn.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2021
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Gek vind ik het niet, wel ver gezocht :rolleyes:
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Is geen sneer ramses. Er is al een draadje in het algemeen topic van uch pagina's. Daar zitten ook veel moeilijk denkers.
    Het nummer is verplicht op je toestel, of in je toestel waar het zonder gereedschap te bereiken en af te lezen moet zijn.
    Ik snap het hele verhaal niet dat mensen hier juist moeilijk over doen.
    Op mijn nieuport zit ie zelfs op 2 plekken. 1x in de cockpit waar je echt even met je hoofd er in moet duiken en Eddie er uit moet halen. En 1x onder het Stabilo op de romp. Daar zie je ze beide echt niet op het eerste zicht.
    Bij andere toestellen waar een Luik zit welke zonder gereedschap los kan, zitten ze daar.
    Je kunt zelfs een stukje fabrikant tekst vervangen door het nummer op je schaaltoestel, zal ook geen hond opvallen, maar het staat er wel.
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb een kist waarbij er twee luikjes zijn, beiden met meerdere inbusboutjes.. handig? Nee, want elke accu-wissel betekent schroeven, maar zo is de kist ontworpen en het werkt prima, maar niet toegankelijk volgens de regels dus.. vandaar bij die kist op het dashboard in de cockpit, kun je door de ruitjes heen zien. Maar dat is bij een schaal kist ook niet wenselijk, die plek. Ik vind in de plek in de roeren ook vernuftig, is volgens de regels en je ziet het niet. Of men het kan vinden is een tweede, maar daar wordt gelukkig niet over gerept..
     
    ramses en nico v kooten vinden dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dat theoretische geneuzel met die schroefjes/boutjes....
    Begrijp me niet verkeerd, jullie bedoelingen zijn goed.
    Maar ik denk dat de geest van de wet is dat een boa niet een halve kist moet slopen om het nummer te kunnen zien.
    Als ze komen controleren ben je er zelf bij. Mocht je even 2 schroefjes los moeten draaien om het nummer te laten zien, dan moet je wel een hele zeikerige boa zijn om daar een boete voor uit te delen.

    Mocht de kist buiten bereik ergens crashen, dan puilt het nummer wel uit de ingewanden....

    Mis ik iets?
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat dus. ;)

    Eerste regel van camouflage is 1e zicht moet het niet zichtbaar zijn. Kleur, vorm beweging.

    Als je regelmatig op jets kijkt zie je lijnen met walkway en no walkway regelmatig staan. Zet in de zelfde kleur en tekst formaat ergens daar je exploitant nummer.
    Roer spleten is een optie. In je wielkuipen bij retracts ook.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Straks mag je er ook nog bijzetten of de piloot gevaccineerd is of niet.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Naam van de piloot, vervangen door nummer.
     
  12. piet prul

    piet prul Guest

    Alsof hij weet hoe het precies zit
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, je mist iets. De wet zegt dat het zonder gereedschap bereikbaar moet zijn. Dus als je daaraan wil voldoen, werken schroefjes of boutjes niet. Dat is geen theoretisch geneuzel. Als jij rechtsaf slaat met de auto en je gebruikt je knipperlicht niet, krijg je heus niet meteen een boete, maar het is wel de afspraak die we samen gemaakt hebben omdat het prettig is dat je kunt zien waar iemand naartoe gaat. Dus het is vastgelegd en er kan op gecontroleerd worden. Maar gebruik je je knipperlicht om een boete te voorkomen? Om een controle te doorstaan? Of omdat het een ander doel heeft misschien? Als je kist kwijt raakt en hij ergens in de boom hangt, en dat is heus niet altijd helemaal aan gort, dan moet men dat nummer ook kunnen lezen. Ik denk niet dat BOA's met een setje aan alle maten inbus- en kruiskopschroevendraaiers rondlopen, wel?

    Maar het gaat niet om de boete, het gaat niet om de handhaving, het gaat om het doel, traceerbaarheid en registratie. En als je de regels wil volgen (zie daar de goede bedoelingen), is de vraag van dit draadje: waar zal ik het plaatsen zodat het niet stoort op een schaalkist.

    En wat heeft dat ermee te maken?

    Ook dat doet er niet toe.. het gaat niet om de controle, maar omdat we de wet volgen. Beschermt ook de hobby in mijn ogen. Tijdje terug stond ik op het veld te vliegen, komt een mountainbiker aan en die wil kijken. Loopt voorbij het hek. We hadden Corona-regels van een maximaal aantal leden op het veld en geen toeschouwers binnen de hekken. Zeggen wij tegen de gast: wil je achter het hek blijven, er gelden beperkingen i.v.m. Corona. Zegt de mountainbiker: alsof ze hier komen controleren! :frustie:Je hebt het misschien al gemerkt aan mijn reactie, maar dat schiet behoorlijk in mijn allergie. We houden de afstand onderling niet voor de handhaving, maar voor het beperken van de besmettingen. Regels hebben een doel, voorkomen van handhaving is misschien een mooi pressiemiddel, maar niet het doel. Kortzichtig.

    Excuus voor de lange reactie, maar zullen we weer on topic?
     
    ramses, serge pot en nico v kooten vinden dit leuk.
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou me er niet te druk over maken hoor.

    Ten tijde dat het nummer zichtbaar moet worden( een crash met derden oid) is de binnenkant van de romp ook wel zichtbaar..

    Binnenkant van een motorkap evt?
    Dat je het net kan zien als je achter de prop gaat kijken.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Tsja ik vind een kentekenplaat op een auto ook niet mooi, maar toch zit hij er op.
    Zelfde geld voor het nummer. Ik plaats hem volgens de geldende normen zodat er daar geen gemor over komt en ik nog steeds plezier in de hobby heb.
    Als je het nummer ergens plaatst waar het eerste zicht weg is zie je het zelf ook niet (onderkant stabilo tegen romp oid). Dat het je stoort is puur een probleem tussen je oren.
    En het feit dat dit vorig jaar december al bekend was en menigeen nog over debatteert of het nummer nog moet aanvragen zegt mij meer over die personen.
    Ik had het dus gelijk in december allemaal geregeld. Vliegbewijs gehaald, nummer aangevraagd, dymo labeler gehaald.
    Niel lullen maar Aktie.
    Elke modelbouwer is creatief genoeg om een oplossing te bedenken. En als jou het nummer stoort op jouw schaalkist, waarom heb je dan geen schaal service luiken?
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Is het nou zo moeilijk on topic te blijven?
    Je haalt er van alles bij waar het helemaal niet over gaat...

    Ik had mijn vliegbewijs, exploitatienummer, etc ook allemaal direct geregeld, ik had m`n certificaat al in december 2020...
    Exploitatienummer kon je nog niet in december hebben, die kon je pas aanvragen in januari 2021, wat ik ook gedaan heb.
    Er wordt ook niet gedebatteerd over het nut ervan, dat heeft Robert ook al een paar keer aangehaald...

    euhm... we zitten hier in het vliegende schaalmodellen subforum...
    Dat jij er geen probleem mee hebt dat het nummer gewoon buiten op je kist staat is prima, maar ik wil dit dus niet...
    Dat kan jij zeuren vinden, maar wat doe je dan hier in dit subforum??

    Ook dat heb ik al meerdere keren uitgelegd, maar dat wil je blijkbaar niet lezen.
    Jammer dat een serieuze vraag belachelijk wordt gemaakt of afgedaan wordt als "moeilijk doen"...

    Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2021
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het is niet belachelijk maken @ramses .
    Maar wat ik elke keer terug zie is dat mensen praten over iets als een nummer op een toestel wat ze stoort. Als een nummer je stoort zou ook een niet schaal roer horn je moeten stören. En dat plaatst men wel op hun toestel.
    Wat jullie niet lezen zijn de aangedragen oplossingen maar draven gelijk door dat ik jullie belachelijk maak. Bij deze heel best als er zo gekeken wordt met oogkleppen, ben ik weg.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    @JDS73 verwijder hier al mijn opmerkingen maar.
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Het is een beetje de toon van reageren en alle ruis eromheen denk ik Serge. In plaats van "En als jou het nummer stoort op jouw schaalkist, waarom heb je dan geen schaal service luiken?" kun je ook zeggen: "misschien is het een idee om dan toch een serviceluik te maken". Maar goed, zoals al aangegeven niet altijd een optie. Op 1:3 of 1:4 schaal wel, maar 1:12 een serviceluik waar ook nog 13 karakters achter passen,... denk niet dat dat lukt. Dus de vraag blijft valide.

    Heb even geteld, ongeveer 5 inhoudelijke reacties van de ruim 35 reacties in totaal, de rest is kritiek op de regel zelf (niet van jou maar even het hele draadje bekeken), afdoen als onzin en dingen als vaccinatie erbij halen.

    Als iemand op dit forum vraagt: "ik heb die en die ARF van dat merk, en ik wil wat rood bijwerken maar kan de juiste kleur niet vinden, weet iemand welk kleurnummer dat is?". Dat ga je toch ook niet reageren met "gebruik gewoon de kleur rood die je hebt, niemand die het ziet..". Als je het niet weet, scroll je verder, of je denkt mee. Dit draadje raakt nu aardig vervuild met reacties van mensen die zich niks voor kunnen stellen bij de vraag. Of de vraag niet lezen. Soms _kun_ je niet zonder schroeven in de romp. De vraag is, hoe doen anderen dat dan? Een reactie als "gewoon ergens in de romp en klaar" voegt dan echt niks toe.

    Ben het overigens absoluut met je eens als je zegt "Zelfde geld voor het nummer. Ik plaats hem volgens de geldende normen zodat er daar geen gemor over komt en ik nog steeds plezier in de hobby heb." Dat vond ik een hele goede reactie op wat hiervoor gezegd is. En ik lees heus je suggesties wel. Maar de rest over vliegbewijs, en wat anderen wel of niet geregeld hebben, is weer terug off topic bovenop alle andere reacties.
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/aanbrengen-exploitant-nr-op-modellen.275482/


    En een nummer achter een 1 op 12 luikje gaat ook dan vouw of rol je dat strookje op achter dat luikje. Maar even heel kort door de bocht 1 op 12 kun je niet schaal bouwen. Juiste type wielen, verborgen aansturing etc.



    Mijn manier van brengen, ja is direct en on gefilterd.einde discussie terug naar topic.

    Bij wo2 en wo1 modellen zit vaak een serie of fabrikantnummer op het toestel aangebracht dit is vanaf 1 op 8 vaak al goed toe te passen om daar jouw nummer neer te zetten.

    Maar ik heb mijn visie er over. Mijn nummer moet ten allen tijde verwijderbaar zijn ivm verkoop.


    Je hebt altijd een mogelijk heid om je nummer op een plaatje te zetten welke je mbv slede, veertje en touwtje tevoorschijn kan halen. Bijvoorbeeld tussen vleugel en romp. Achter een motorkap koeling opening.
    Nogmaals denk ruim en niet bekrompen.
    Schaalbouwers zijn vindingrijk om schaaldetails te maken, dan ben je hier ook handig zat voor.
     

Deel Deze Pagina