RDW Exploitatienummer op/in schaalmodel

https://www.modelbouwforum.nl/threads/aanbrengen-exploitant-nr-op-modellen.275482/

Maar even heel kort door de bocht 1 op 12 kun je niet schaal bouwen. Juiste type wielen, verborgen aansturing etc.

.

Daar ben ik het niet mee eens, je hebt dit draadje nog niet gezien? https://www.modelbouwforum.nl/threa...en-sub250-electro.278493/page-10#post-4189220

Mijn manier van brengen, ja is direct en on gefilterd.einde discussie terug naar topic.

Bij wo2 en wo1 modellen zit vaak een serie of fabrikantnummer op het toestel aangebracht dit is vanaf 1 op 8 vaak al goed toe te passen om daar jouw nummer neer te zetten.

Maar ik heb mijn visie er over. Mijn nummer moet ten allen tijde verwijderbaar zijn ivm verkoop.


Je hebt altijd een mogelijk heid om je nummer op een plaatje te zetten welke je mbv slede, veertje en touwtje tevoorschijn kan halen. Bijvoorbeeld tussen vleugel en romp. Achter een motorkap koeling opening.
Nogmaals denk ruim en niet bekrompen.
Schaalbouwers zijn vindingrijk om schaaldetails te maken, dan ben je hier ook handig zat voor.

Dat zijn een paar goede ideeën! Die aanpassing van fabrikantnummer spreekt me het meeste aan, maar verkoop is ook een argument inderdaad. Die slede vind ik ook erg leuk!! Voldoet volledig aan de wet, vindbaarheid is nog een beetje een vraagteken maar zeker vindingrijk en een goede optie!
 
.
Goede tips Serge, tof :thumbsup:

Zoals eerder vermeld heb ik het nummer nu in de romp staan, maar dat voldoet helaas niet...
Ik heb vandaag op m`n werk m`n exploitatienummer op de benodigde afmeting (3mm fonthoogte) geprint op transparant decal papier.
Was van plan de tip van Henri te gebruiken, en heb het nummer in verschillende grijstinten geprint:

full


In de hoop dat het net leesbaar zou zijn op m`n zwarte Chipmunk.
Helaas had ik ze te donker geprint :hammer:want het was niet leesbaar op de zwarte ondergrond.

Zoals je ziet op de foto heeft mijn Chipmunk 2 grote openingen, de motorkap en de vleugelzadel.
De motorkap (staat niet op de foto) zit met schroeven vast en de vleugel met breekbouten in de vleugelzadel.
Beide niet toegankelijk zonder gereedschap...
Bij nieuwe kisten ga ik luikjes maken, dat is natuurlijk het meest eenvoudig, maar dat heb ik nu bij deze Chip dus niet.

Zoals je ook kan zien heb ik best wat moeite gedaan om alle teksten van het origineel ook op mijn model te maken.
Daar wil ik dus geen RDW exploitatienummer tussen hebben staan...

Omdat de eerste methode helaas niet werkte in dit geval, ben ik voor de tip van Nico en Piet gegaan.
Het exploitatienummer in de sponning van de flaps.

Uiteraard niet zichtbaar bij flaps up:

full


Ook niet zichtbaar als ze al redelijk down staan:

full


pas bij full down worden ze zichtbaar:

full


Voor m`n Chip vind ik dit een prima oplossing, bedankt voor de tips :thumbsup:
Voor m`n andere kisten ga ik nog e.e.a. proberen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Kijk probleem opgelost
En gewoon lekker vliegen en je niet te druk maken .
Is nergens voor nodig
 
Mooi opgelost, netjes gedaan zo Ramses! En het blijft een prachtkist die Chipmunk!

Ennuh... wie maakt zich hier druk Piet? Beetje rare reactie weer zeg... Ramses stelde in zijn OP gewoon een legitieme vraag, heeft inspiratie opgedaan, en het vervolgens opgelost. Daar is dit forum voor volgens mij.
 
Ik snap het gedoe ook niet.
Ramses vroeg heel gewoon om creatieve ideeën voor het onzichtbaar of onopvallend plaatsen van het exploitantnummer. En kijk ... er waren een paar mensen die daar aardige oplossingen voor hadden bedacht! Daar ging het om.
Het was net zo'n vraag als, ik noem maar wat, "hoe kan ik de motor het best in deze motorkap verbergen?"
Maar ja, omdat het nu het exploitantnummer van de overheid betrof ...

694
 
Mooi opgelost, netjes gedaan zo Ramses! En het blijft een prachtkist die Chipmunk!

Ennuh... wie maakt zich hier druk Piet? Beetje rare reactie weer zeg... Ramses stelde in zijn OP gewoon een legitieme vraag, heeft inspiratie opgedaan, en het vervolgens opgelost. Daar is dit forum voor volgens mij.
Je hoeft je ook niet druk te maken tis hoe je het leest
Was als posietief iets geschreven nadat ik de tip had gegeven om het op je flap sponning te doen
Maar ja er zijn altijd mensen die ieder wordt verkeerdt intrepeteren.
 
Ja, je mag het bij mij leggen, natuurlijk. Maar als jij zegt "je moet je niet druk maken, nergens voor nodig", tegen iemand die gewoon iets vraagt, dan veronderstel jij dat de ander zich druk maakt en dat is volgens mij niet zo. Ik ben er zeker niet op uit om ieder woord verkeerd te interpreteren. Je zou je ook af kunnen vragen hoe iets over komt als je het schrijft. Als iemand jou op straat vraagt of ie links of rechts moet hier, ga je ook niet zeggen, "rechts, en gewoon lekker lopen joh, maak je niet druk", toch? Komt in ieder geval zonder intonatie en context anders over dan je het waarschijnlijk bedoeld hebt.
 
Ach
Gelukkig leg ik niet op iedere slak zout
Ik ga me niet druk maken en lekker weekend vieren.
De groenten en tot sinas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een goed idee Piet! Geniet van je weekend.

Je input wordt ook gewaardeerd, jouw suggestie is zelfs als winnaar uit de bus gekomen :).

Op iedere slak zout leggen, niet mijn bedoeling, maar in dit draadje is zo veel raars geroepen, tot aan vaccinatie toe, dat je dingen eerder anders leest dan ze bedoeld zijn. En zoals ik schreef, spreektaal in geschreven tekst komt toch anders over. Dus no hard feelings, en goed dat je het even toelicht! Het was ook niet mijn bedoeling om je af te vallen.
 
.
Ik heb me over het plaatsen van het exploitatienummer nooit druk gemaakt Piet, zocht alleen creatieve oplossingen, dus ik begreep je reactie ook niet zo.
Neemt niet weg dat ik je in m`n vorige post ook bedankte voor de tip (ook Nico), die vond ik als eerder geschreven erg vernuftig en heb die dan ook gebruikt! :thumbsup:
Nogmaals bedankt :yes:

De groenten en tot sinas

Over een uurtje ga ik ook lekker weekend vieren, mag het ook een wijntje worden? :D
Fijn weekend!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
ik heb mijn nummer in benen van het landingsgestel gefreesd valt niet op ,en is toch zichtbaar .
eveneens kun je dit op een vast landingsstel onderaan plaatsen zoals een serienummer.is maar een gedachte.
 
als hij op de grond staat is het zichtbaar zonder storend te zijn en volgens mij correct zichtbaar ter controle
 
Misschien heb je gelijk dat het zo aan de regels voldoet of dat je er mee wegkomt.
Maar dat het nummer zonder gereedschap toegankelijk moet zijn, is natuurlijk voor het geval er ergens een modelvliegtuig aangetroffen wordt ... een intrekbaar landingsgestel zal dan waarschijnlijk ingetrokken zijn.
De kans op een landing of crash ver buiten het veld is klein, maar mogelijk en het is wel eens gebeurd.
 
een intrekbaar landingsgestel zal dan waarschijnlijk ingetrokken zijn.
De kans op een landing of crash ver buiten het veld is klein, maar mogelijk en het is wel eens gebeurd.
Als de crash maar hard genoeg gaat, blijft niets meer verborgen achter de klepjes en luikjes.:(
 
Bij 1:1 warbirds hebben ze een vergelijkbaar probleem; waar laat je de civiele registratie. Je ziet dat ze dat ook regelmatig onder het stabilo zetten.
Is wel een stuk korter dan ons RDW nummer, echter US registraties beginnen ook met een N. Dan is het zelfs niet eens erg als je de eerste karakters kunt zien; het nummer is zo al bijna schaal!
 
Hoi Ramses,

Misschien wat (te) laat, maar je zou ook een "aviation kaart" in de kaartenhouder in de cockpit kunnen steken. Deze dan iets (schuin b.v.) uit de houder laten steken en op de rand de RDW code printen.
Of de kaart de piloot in de hand geven of op schoot leggen.

Groetjes roel
 
.
Dat is een hele creatieve en leuke oplossing Roel, ga ik onthouden!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top