Ready to fly modellen

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Er wordt enigzins moeilijk gedaan over 27 Mhz.

Ik heb daar zelf, als een van de intructeurs, ook omdat we toch dik 10 km van almere weg zitten niet zo'n probleem mee, zeker niet met zo'n 300 gr parkflyertje.
Storing is de brokken ergens dichtbij weer uit de grond peuteren..

Of denken er mensen hier daar heel anders over?

Niek zei:
Of denken er mensen hier daar heel anders over?

Euhh, ja Niek, ik wel. Niet zozeer vanwege je aanname ten aanzien van afstand tot Almere (storingbronnen) en het slechts 300 gram omhoog tillen, maar simpelweg het afstappen van enkele basis veiligheids regels. Er wordt gecontroleerd gevlogen op een bepaalde serie kanalen, andere kanalen vormen een risiko. Wat als bij G&E een maf neefje van Paul_S op het zelfde idee komt? Er is op deze kanalen geen afspraak, danwel controle. En ook, ik denk niet dat ik, of jij, vrolijk word als 300 gram bestaand uit een massief motortje en masieve batterijtjes de lucht uit donderen, zeg, op je automobiel...

vrolijk word als 300 gram bestaand uit een massief motortje en masieve batterijtjes de lucht uit donderen, zeg, op je automobiel...

...of wat dacht je van een kleuter met een 9 kilo zware fiets die in volle vaart tegen je auto rijd, of misschien nog erger, een gekaapte Leopard tank van massief staal die over je auto rijd....

toch heeft ben wel een punt, de kans dat het bij iemand op zijn kop of auto dondert is wel aanwezig JUIST omdat je zon 300gr parkflyertje dichtbij houd.

Daarnaast vraag ik me af of een verzekering de eventuele schade dekt wanneer je vliegt op een frequentie die daar eigenlijk niet voor is bedoelt.

Even een quote uit het Basis Veiligheids relement die te vinden is op www.modelvliegsport.nl (Officiele homepage van de KNVvL afdeling Modelvliegen)

Hoofdstuk I
Artikel 3a:
Een modelviegtuig mag alleen via radiosignalen bestuurd worden, gebruikmakend van zendapparatuur waarvan door de Inspectie Verkeer en Waterstaat Devisie Telecom een type goedkeuring is afgegeven en gebuik wordt gemaakt van de toegestane frequenties. Er mag gebruik gemaakt worden van 27, 30, 35 en 40 MHz band. Geadviseert word uitsluitend apparatuur in de 35MHz band te gebruiken daar deze frequenties gereserveert zijn voor vliegende modellen

Mits de 27MHz zender een type goedkeuring heeft, is het dus officieel toegestaan volgens de KNVvL reglementen.

Ernst Grundmann zei:
Vliegen op de toegewezen frequenties in de 27MHz band is TOEGESTAAN.
Het wordt echter STERK AFGERADEN!

dat staat er niet :P maar is wel handig jah

En der was iets met die 40MHz. Dat op een aantal van die kanalen ook babyfoons zitten. Is nieuw sinds een tijdje. Weet iemand toevallig welke kanalen dat zijn?

DeepSpace zei:
Ernst Grundmann zei:

dat staat er niet :P maar is wel handig jah

Letterlijk gezien staat het er niet, maar door het aanraden van het uitsluitend gebruik maken van 35MHz, is de boodschap 'onder de tafel' wel duidelijk. Daaruit kun je ook concluderen dat ze het onverstandig vinden om op 40MHz te vliegen, en dat wordt beter geaccepteerd dan 27MHz.

Over die 40MHz problemen is al eerder iets geschreven. Ik weet het niet zeker maar volgens mij stonden daar de kanalen ook bij. Even zoeken!

Ernst Grundmann zei:
Niek zei:
Er wordt enigzins moeilijk gedaan over 27 Mhz.

Ik heb daar zelf, als een van de intructeurs, ook omdat we toch dik 10 km van almere weg zitten niet zo'n probleem mee

Goed, voor Ernst slechts een FYI, voor Paul een duidelijk antwoord op het dillema, en voor Niek een aanvulling op parate kennis in zijn functie als instructeur, hier het stukje huisvlijt van ons aller Mick, dat dus gewoon in de pits hangt...
27mc.jpg

Als er verder nog vragen zijn, dan horen we het wel... :roll:

35 Mhz kanaal 60 tot 70 blijft er niet zoveel over?????

Over de grens mag je zelfs op de B band en als je ons veld ziet ligt aan drie kanten Nederland :D :D

Gr Remco

wat is de gedachten achter die belemmering van kanalen ?
wat is er mis met bv kanaal 70 ?
kanaal 60 tot 70 worden zo goed als everywhere geaccepteerd.

Back