Realistische sound, in combi met rijregelaar

Ben wel benieuwd, of er meer mensen zijn dit graag willen toepassen.

  • ja

    Votes: 91 91,9%
  • Nee

    Votes: 8 8,1%

  • Total voters
    99
Hoi,

Ik wacht ook nog op een mailtje van Marten77.
Ik snap dat men prioriteiten moet leggen maar had graag nog antwoord gekregen op mijn mailtje.

Mvg
Andries
 
Hallo Allemaal,

Excuses voor mijn late reactie... inmiddels heb ik jullie vragen per e-mail of per PB beantwoord ;)

Betreft de ESC...
Daar ben ik stilletjes wel mee verder gegaan (desondanks de geringe Hobby-tijd)
Dit keer heb ik de software maar eens flink aangepakt en aardig weten te cleanen...
Door deze actie heb ik eindelijk toch de mogelijkheid gekregen, om totaal 3 versnellingen te gaan gebruiken (i.p.v. 2) !

Ik heb dit inmiddels met veel lof getest, met mijn (pas aangekochte) Hillux High-Lift model.
4493951417_14306ab64c.jpg


Hier diverse foto's van de inbouw:
4530677709_f2fe3eace4.jpg


4530677501_781f2ab546.jpg


Tijdens het inbouwen van de schakel-servo, heb ik extra aandacht besteed aan de 1e versnelling...
De servo verbruikt nu het minimale aan stroom, doordat de servo-hevel vrijwel in dezelfde lijn staat als de stuurstang:
4531309906_60deaa2505.jpg

(servo staat nu in zijn 1e positie)

In de 2e versnelling verbruikt de servo ook niks, daar er dan geen duwende of trekkende krachten zijn.
In de 3e versnelling zal de servo wel meer verbruiken helaas.
Maar die zal niet vaak gebruikt worden denk ik.

De servo heeft nu totaal 5 posities:
-1- 1e versnelling;
-2- tussen de 1e en de 2e versnelling, daar waar de motor vrij kan ronddraaien;
-3- 2e versnelling;
-4- tussen de 2e en de 3e versnelling, daar waar de motor vrij kan ronddraaien;
-5- 3e versnelling;

Alle posities zijn instelbaar tijdens de setup, dit door middel van de zenderstick.

Er is wel een klein verscheel tussen de High-Lift versie en de versie voor Trucks...
De Trucks laat ik 3x minder snel optrekken dan een High-Lift.
De High-Lift heeft per versnelling ongeveer 1mtr nodig, dit is ongeveer 2sec.
De tussen-snelheden van de motor (tijdens het schakelen), zijn beide ook instelbaar...
Zodat er een "zo goed als" vloeiende overgang is.
Een vloeiende overgang zal er overigens niet altijd zijn, daar het ook afhankelijk is van de omstandigheden.

"Al met al" een zeer geslaagde update :)
 
Hoi Andries,

Die print gebruik ik al lang niet meer :)
Maar R8,R9 en R10 zijn er om de stroom te kunnen meten.
Dit zit inbegrepen in die IC, maar ik had dat niet nodig.
Die T1,R2 en C4 zijn zover ik het me herinner, voor de aanloopsnelheid bedoelt.
Ook dat had ik niet nodig, tijdens de opstart.

Alles wordt nu vanuit een enkele PIC microprocessor geregeld.
Dit is vele malen compacter en heeft meer opties :)
Toen ik hiermee begon, had ik nog geen kaas gegeten betreft het programmeren van microprocessors.
 
Hoi Marten,
blij dat je het toch voor elkaar hebt kunnen krijgen om de 3bak volledig te kunnen benutten. :worship:

Is het even rustig afwachten voor mij dus waard geweest. :mrgreen:

Zal je in de loop van de volgende week even een PBtje sturen voor de aankoop van de ESC.

Je hebt met deze update van de ESC mij er in ieder geval heel blij gemaakt.
 
vandaag heb ik de IR-module van beier binnen gekregen.

komend weekend staan we met de asfalt rockers in rijswijk op de modelbouw en miniatuur beurs met onze baan.
hier zal ik de usm met de ir-module gaan gebruiken. ik heb mijn trailer niet zo ver af dat ik een servo heb kunnen monteren en zal dus alleen met werkende verlichting gaan rijden.
na het weekend zal ik hier verslag uit brengen van de test.
 
Marten,

Had mijn bericht net gewist. Ik had pas achteraf gezien dat ik hier een domme post aan het plaatsen was...

mvg
Andries
 
Hoi Ruud,

Geduldig zijn... dat is zeker nodig met deze hobby :)
Zeker als de hobby-tijd zo beperkt is.
Nu was deze update meer softwarematig, waardoor ik ook op het werk "zo af en toe" ermee bezig kon zijn.

Hier overigens een video met de Hillux:
(let niet op de nieuwe Banden, deze zijn nog niet goed uitgelijnd)
In het 1e deel kun je nu goed zien, dat de servo per "Versnelling" 2 posities heeft...
Als die zijn 1e (tussen)positie daarvan heeft gedaan, dan wordt vervolgens de motor op een lager toerental gezet en daarna gaat de servo naar zijn uiteindelijke positie....
Hierna loopt het toerental van de motor weer geleidelijk op (tot maximaal).

Zoals je ook zult zien op de video, verloopt dit aardig netjes en heb je niet het "naar voren schiet" effect meer van de wagen/truck
icon_smile.gif


@ Jordi,

Helaas kon ik afgelopen zondag niet naar Rijswijk komen.
Uiteraard ben ik wel erg benieuwd, naar je eerste bevindingen van die IR-module.
In dit geval, voel je vrij om hier een (kort)verslag over te schrijven ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
iets later dan ik had verwacht dan tog een eerste indruk van de IR-module van Beier.

met onze vereniging zijn wij een weekend in rijswijk geweest. daar heeft mijn scania met de USM-RC en IR-module z'n eerste ronjes gereden.

het instellen van de USM vergt even wat kennis ven de software maar is na enkele keren spelen goed te doen.
alles is naar je eigen hand te zetten dus het is echt JOU module.

de eerste 7 uitgangen van de IR-module zijn gelijk aan de 7 uitgangen van de USM-RC. dus wanneer de remverlichting op de truck aan gaat, gaat die ook op de trailer aan. dit is dus met alle uitgangen zo.

er kunnen 2 servo's worden aangesloten op de IR-module welke op verschillende manieren zijn aan te sturen. in mijn geval (om te testen) heb ik een servo via kanaal 4 van de USM-RC bediend. dit werkt allemaal naar behoren. de snelheid is met een potmeter is te stellen.

op de volgende foto zie je de IR-module


Foto-8VHDWI8Z-D.jpg



ik heb de IR-ontvanger voor de test voor op de pallet-kist geplakt en de IR-zender in de achterbumper van de scania gemonteerd. in de toekomst wil ik dit via de kingpin laten lopen.

op de volgende foto zie je de ontvanger op de kist.

Foto-QYP3YCKX-D.jpg



en hier de zender in het midden van de achterbumper.

Foto-UUIKQDJ7-D.jpg


in het onderstaande filmpje is de werking van de servo te zien.

[URL="
- servotest IR-module.mpg[/URL]

dit is wat ik tot dus ver heb getest en alles werkt naar behoren.

servo 2 heb ik nog niet getest. ook de andere uitgangen zijn nog niet getest.
wanneer er vragen zijn zal ik proberen ze te beandwoorden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er allemaal top uit man.
zal mij benieuwen of dat bij mij ook gaat lukken allemaal.
volgensmij heeft marten de achterlichten en rem lichten gecombineerd maar dat moet ik effe uitzoeken en dan bouwen maar.
als ik zover ben dan hoor je van me.
 
Hoi jordi,

Hartelijk dank voor je verslag betreft je 1e ervaring met de IR-module.
Het klinkt allemaal veelbelovend en ga hem zeker bestellen.
(Voor de mensen die al via PB hebben besteld, ik stuur jullie één deze dagen een PB terug hierover.)

Gisteren ben ik ook weer even bezig geweest met de USM-RC...
Ik heb al een tijdje die TR-24 liggen voor in de zender, maar nog niet echt kunnen testen op de werking.
Eerst getest via de 40Mhz. zender en later via de pas ingebouwde Jeti-Duplex 2.4Ghz set...
In beide gevallen werkt het prima.
In mijn geval heb ik één kleine pech... er werken maar 8 schakelaars, i.p.v. alle 12 !
Dit heeft kennelijk te maken met de software van de TR-24.
Volgens Beier zou ik de oude software moeten gebruiken, om alle 12 de schakelaars met de USM-RC te kunnen laten werken.
(wellicht is dit nog terug te zetten (via Modellbau-City) en kan ik alsnog alle schakelaars gaan gebruiken.)
Voorlopig maar even met 8 schakelaars.

@ Alfisti,

Ik heb helaas niet een direct aansluit-schema ter beschikking !
Wel heb ik hier de uitgang-configuratie:
4579292720_f0c805e94d_o.png


Op deze wijze kloppen de uitgangen met die USM-RC upgrade print.
Daar je ook de IR-module gaat gebruiken...
Hierdoor vervalt uitgang-4 voor de achteruitrijlicht !
Voor je achteruitrijlicht, zul je nu uitgang 6 of 7 moeten gaan gebruiken.

Betreft die achterlichten... deze kun je inderdaad combineren met de remverlichting, maar het is niet noodzakelijk.
Voor een Europese setup is dat namelijk zonde en wil je de rem en achterlicht los van elkaar gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
heeft iemand mischien de uitbreidingsprint van de umc al in gebruik en aangesloten want ik kom er niet uit.
aansluitingen lijkebn verkeerd om te zitten en ik mis een paar aansluitingen vanaf de originele print.
voordat ik de boel opblaas vraag ik liever even.
 
Hoi jordi,

Hartelijk dank voor je verslag betreft je 1e ervaring met de IR-module.
Het klinkt allemaal veelbelovend en ga hem zeker bestellen.
(Voor de mensen die al via PB hebben besteld, ik stuur jullie één deze dagen een PB terug hierover.)

Gisteren ben ik ook weer even bezig geweest met de USM-RC...
Ik heb al een tijdje die TR-24 liggen voor in de zender, maar nog niet echt kunnen testen op de werking.
Eerst getest via de 40Mhz. zender en later via de pas ingebouwde Jeti-Duplex...
In beide gevallen werkt het prima.
In mijn geval heb ik één kleine pech... er werken maar 8 schakelaars, i.p.v. alle 12 !
Dit heeft kennelijk te maken met de software van de TR-24.
Volgens Beier zou ik de oude software moeten gebruiken, om alle 12 de schakelaars met de USM-RC te kunnen laten werken.
(wellicht is dit nog terug te zetten (via Modellbau-City) en kan ik alsnog alle schakelaars gaan gebruiken.)
Voorlopig maar even met 8 schakelaars.

@ Alfisti,

Ik heb helaas niet een direct aansluit-schema ter beschikking !
Wel heb ik hier de uitgang-configuratie:
4579292720_f0c805e94d_o.png


Op deze wijze kloppen de uitgangen met die USM-RC upgrade print.
Daar je ook de IR-module gaat gebruiken...
Hierdoor vervalt uitgang-4 voor de achteruitrijlicht !
Voor je achteruitrijlicht, zul je nu uitgang 6 of 7 moeten gaan gebruiken.

Betreft die achterlichten... deze kun je inderdaad combineren met de remverlichting, maar het is niet noodzakelijk.
Voor een Europese setup is dat namelijk zonde en wil je de rem en achterlicht los van elkaar gebruiken.

marten
als ik de upgrade print bekijk zijn uitgang 6/7 dus niet gebruikt en volgens mij wordt uitgang 5 gebruikt als remlicht en uitgang 3 als gewoonlicht en niet andersom zoals het voorbeeld .
dit omdat er aan beide zijde diodes zijn gesoldeerd om dus toch licht en remlicht in een led te combineren.
ook is aansl 10 vanaf de umc modeule niet doorverbonden via de adapter print ??
 
Hoi Alfistie,

Als bij jouw alle aansluitingen qua licht andersom zitten... dan is er iets niet goed gedaan met die X3 verbinding !
Zou je mij daarvan een foto willen doormailen, dan kan ik het eens zien hoe het nu bij jouw zit.

Hierbij een afbeelding van beide prints, waarbij je wat duidelijker ziet waar alles heen gaat:
4169160584_e5b2cf7d81_b.jpg


4169158130_cda8210635.jpg


Uitgangen 6 & 7, die worden zeker wel gebruikt...
Deze gaan naar "Multi-Channel 1 & 2" , dit zit linksboven naast de accu-aansluitingen.
Van X1 en dan aansluitingen 6 t/m 10, die gaan naar "MultiSwitch", rechtsboven naast de accu-aansluitingen.

Betreft die diodes...
Deze hoef je niet te gebruiken als je de rem en het achterlicht apart gaat gebruiken.
In dat geval krijgt het "achterlicht + dimlicht" een andere aansluiting en kun je die diodes weglaten.
 
ik denk dat ik het al zie marten.
deze printtekeningen zijn de laatste versie en ik heb ze uit het topic waarschijnlijk een van de eerste versies.
wat mij wel opvalt is dat de beide diodes bij mij precies anderom zitten.
waar zijn deze trouwens voor toch voor gecombineer licht rem??
 
Back
Top