Boutje in schroefgat afgebroken.
Iemand vroeg voor meer uitleg bij gebruik van de tapeinduitdraaier.
Dat kan. Nieuwe foto's gemaakt.
Zoals de foto laat zien is het een blind schroefdraadgat.
Foto's © w.p. 7-2022
Foto 1, boor, boorbus, lasbus. Foto 2, de boor en lasbus zijn geplaatst. Foto 3, Detail. Foto 4, Linkse tap in boorgat. Foto 5, Stompje is er uit.
Het schroefdraadgat was M 12 met een binnenmaat, kern van 10,2 mm.
De boorbus heeft een smaller kraagje dat 10 mm is.
Dit kraagje past in de kern van het schroefdraadgat.
Op deze manier centreerd de boor precies in de schroefdraadstomp.
De lasbus past strak over de boorbus.
De lasbus las ik als het kan vast aan het werkstuk.
Dat vastlassen kunnen twee tegenover elkaar liggende kleine hechtlassen zijn.
In dit geval heb ik gekozen voor een boor van 5,0 mm.
5,0 mm is ook de boring in de boorbus.
Past precies.
Het boren kan beginnen.
Eerst met een oliekannetje genoeg olie in de boorbus spuiten.
Het is de bedoeling om hier een boorgat in het stompje te maken van 8 tot 10 mm diep.
Het kan gebeuren dat het schroefdraad stompje zichzelf tijdens het boren dieper in het schroefdraad gat draait.
Als de boring klaar is haal ik de boor uit het gat en sla de lasbus met een hamertik weg.
Met perslucht spuit ik boorkruimels en smeer weg.
Dit maakt het uitdraaien van het schroefdraad stukje een flink stuk gemakkelijker.
De linkse tap kan in het boorgat van het schroefdraad stukje gedraaid worden.
Meestal is het niet nodig om de tap met een klap van dezelfde hamer vast te slaan in het schroefdraad stompje.
De linkse tap moet netjes gecentreerd in het draadgat zitten.
Het linksom draaien van de tap doe ik met een tapkrukje.
Het tapkrukje gebruik ik met twee handen om de tap gecentreerd te houden.
Is het schroefdraad stompje uit het schroefdraadgat
dan snij ik met een passende tap de schroefdraad schoon.
Als laatste stap nog een keer perslucht om het werk schoon op te leveren.
Klaar is Kees. En ik ook.
Veel modelbouwplezier,
Willum