Recht boren

####

Ik kan, jij kunt, hij/het kan, wij, jullie, zij kunnen.

Jij kunt wel boos worden.
Van mij mag je.

Er is niets aan te doen ben ik bang.
Een jaar geleden had ik nog gezegd,
Er is niets aan te doen vrees ik.

Ze soppen het zich maar op.
Ken je die al?

upload_2022-7-13_18-15-7.png


Alles voor modelbouw

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Dit heeft niets te maken met boos worden.
Sinds het invoeren van de Mammoetwet, waarschijnlijk eerder dan jouw geboorte datum, is het niveau van opleiding constant lager geworden.
Iedereen moest gelijke kansen krijgen.
Dit werd verkregen door constant verlagen van het niveau.
Soms, vaak, mis ik de taal puritein @Baggerraar.
Maar goed hij had een fout gemaakt over een bezorger.
Hij had beter Johan Derksen kunnen heten, dan had hij er met veel meer fouten kunnen wegkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet werken/leiding geven over jonge mensen. De wat hoger opgeleiden willen geen vuile handen en de rest kan vrij weinig. Een gaatje boren en tappen is al erg veel gevraagd en dient de nodige uitleg. Een schuifmaat lezen kan men niet. Een ketting is vies. en zo kanik nog wel even doorgaan
 
Dit werd verkregen door constant verlagen van het niveau.

De inhoud van de opleidingen, het curriculum wordt bepaald door een ministerie.
De scholen zelf/opleidingsinstituten kunnen daarbij een extra bijdrage leveren.
Dan is er een inspectie die daarop toeziet.
Het bepaalde curriculum moet aansluiten bij de hedendaagse gevraagde kennis.
Of dit altijd dekkend is? Nee.
Wij zien het als,
een verlies van kennis (en ervaring).

In mijn laatste opleiding had ik te maken met de onderwijs en examen regels.
Een wetboek voor wat wel en wat niet en op welke manier.
Dit was bindend. Je kon er op afgerekend worden, of je op beroepen.
Alles volgens de regels van het ministerie van onderwijs van die tijd.

Je noemt twee heren.
Er is verschil tussen de plek waar beide zich begeven of begeven hebben.
Bij de een zijn de commerciële belangen van enorm belang.
Bij de ander betreft het een reguliere deelnemer van een forum.
De een mag alles kwaken.
De ander moet perse netjes blijven.
??


Dit is de nieuwe tijd.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
De wat hoger opgeleiden willen geen vuile handen
en de rest kan vrij weinig.

Och dat hebben we hier jaren geleden meerdere keren gelezen.

Ieder heeft recht op een kans.
Duidelijke uitleg over wat iemand moet weten.
Niet begrepen, andere manier van uitleg, dezelfde inhoud.
Motiveren en blijven activeren, bij de les laten blijven.
Ik vind dat voor mij zelf nog steeds een uitdaging.

En als iemand echt niet kan, als iemand echt niet wil?
Dan zijn daar regels voor.
De kandidaat zit op de verkeerde plek.

Dit is de nieuwe tijd.
Er gaat nog nog veel gebeuren in Nederland.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
En hier wreekt zich weer het opleidingsniveau.
De huidige techneuten worden alleen kunstjes geleerd, maar geen diepgaande achterliggende kennis,
Ik wordt soms ongesteld, sorry @Jinny, als er iemand, zonder onderbouwing/uitleg, aankomt met de opmerking: Je kan ook. (je kunt ook).
Hmmm, ik ben bang dat ik je hier niet geheel kan volgen Henk....
Als het over mij ging, ik heb 40 jaar terug nog een gedegen opleiding gehad, tot MTS Energie-techniek toe, en daarna in de avondschool alle papieren gehaald voor het autovak, tot keurmeester toe.
Dat werd ik beu en ik ben weer de E ingegaan.
Alwaar ik inmiddels een eigen toko bestier....

Met mijn opleiding zat het wel goed....
De achterliggende kennis op mijn vakgebied is ook aanwezig...
En op dieselmotorengebied leer ik ook regelmatig nog bij....


Edit, ik had een deel vd berichten gemist zie ik...
 
@Jinny , ik gaf antwoord op bericht #902.
Over opleidingen.
De Mammoetwet is in 1968 van kracht geworden.
Maar ook ik heb mij bij geschoold, zowel technisch als administratief.
Eigenlijk vond ik, als inkoper, de opleiding bij Rexroth in Lohr, het leukste.
Henk
 
Vuile handen

De slee liep wat zwaar, de mee neem moer had weer speling.
Een moer uit voorraad genomen en montageklaar gemaakt.
Alles schoongemaakt en in de olie gezet, de moer gemonteerd.
Wilde de slee nog steeds niet netjes glijden.
Het eerste 2/3 ging soepel het laatste derde stroef.
Moer weer weggehaald en laten glijden.
Het laatste derde bleef stroef.
Alles los gehaald, alles bekeken.
Wat bleek het span liniaal had een uitgebroken hoekje en was daarom niet meer netjes in te stellen.
Ik moet het eigenlijk in grote letters schrijven ondertussen (kut draaibank) maar ik ben bang dat dit niet gewaardeerd gaat worden.

upload_2022-7-14_20-53-6.png
upload_2022-7-14_20-53-16.png

Foto © w.p. 7-2022

Wat te doen?
Goed ontvetten en zilver opsolderen.
Het kopje van het stelboutje was iets iel voor de boring waar deze invalt.
Ga een passend boutje (grotere kop) maken dat precies in de boring valt.
Dat zijn weer enkele keren vettige handen tot het karwei klaar is.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Op het gevaar af de kat te krijgen: vrouwenplasser draaibank. Klinkt wat minder cru :koud:
Ik startte in 1972 op de middelbare school en had het geluk dat de leerkrachten allemaal al wat ouder waren en waarschijnlijk niet helemaal volgens de heilige Mammoetwet te werk gingen. In combinatie met de niveau verlaging, om maar iedereen een diploma te kunnen laten halen, was de generatie leerkrachten die met Jan", "Gijs", etc. aangesproken mochten worden volgens mij ook debet aan het bedroevende niveau van vandaag de dag.
 
Weer een te snelle reparatie

upload_2022-7-14_21-56-58.png
upload_2022-7-14_21-57-41.png
upload_2022-7-14_21-57-25.png

Foto © w.p. 7-2022
Foto links, Het kapot geslagen zamak onderdeel. Midden, Zilverhardsolderen. Rechts, Lassen lijkt op gooi en smijtwerk.
De maatvoering was belangrijk. De inkeping in het kapotte deel is gelijke afstand tot aan het boutje. Vergrendel moment klopt.

upload_2022-7-14_21-57-57.png
upload_2022-7-14_21-58-7.png

Foto © w.p. 7-2022
Foto links, het rvs werkstuk. Foto rechts, 2 delen afsteken.

Dit kan weer jaren mee.
Schoonmaken, kleurtje erop, klaar.

Willum
 
Boutje in schroefgat afgebroken.

Over vuile handen.
Weer een boutje in het draadgat afgebroken.

Nu is het zaak om zo precies mogelijk in de center van het stompje te boren.
Precies in het midden
omdat als het draadeindje er toch niet uitkomt
nog verder kunt uitbouwen tot de tapmaat.

In het boorgat moet in eerste instantie een linkse tap kunnen pakken.
Meestal lukt het om het draadeindje er gewoon uit te halen.
Dan is het de schroefdraad bekijken, is deze goed, dan snij ik de draad met een passende tap na.
Schoonblazen met lucht om smeer en boorspanen weg te werken.

Is de schroefdraad onbruikbaar, dan boor ik een tapmaat groter en tap nieuwe schroefdraad.


upload_2022-7-15_13-29-41.png
upload_2022-7-15_13-29-52.png
upload_2022-7-15_13-29-24.png

Foto's © w.p. 7-2022 Foto links, de attributen. Foto midden de binnenbus past in het schroefgat en centreert. Rechts, het slachtoffer.

upload_2022-7-15_13-30-7.png
upload_2022-7-15_13-30-18.png
upload_2022-7-15_13-30-28.png

Foto's © w.p. 7-2022 Foto links bus vast gehecht en boren. Foto midden, Uitdraaien stompje. Foto rechts, nasnijden schroefdraad.

Het draadgat is een blind schroefgat, dus de tap is een tap voor blinde gaten.
De maten in de werk:
De lasbus is ca. 25 mm buitenwerks.
Binnenbus is 12 mm buitenwerks.
De boring is in deze 5 mm.
De lasbus is met twee hechten vastgelast.
Is de boring klaar sla ik de lasbus met een hamertik los.
De wratten die de afgebroken las achterlaat flex of vijl ik weg.
Het werk, het 5mm gat boren en de stomp eruit draaien 7 minuten werk.

Het centreren gebeurt hier met het kraagje aan de binnenbus.
Het kraagje heeft de maat van de binnendraad (10,2 mm) en past hierin.


Nog een manier van werken.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Ik zal de bussen toch maar eens voor hergebruik bewaren.
De binnenbus is steeds een andere.
De binnenbus pas ik aan voor inwendige en uitwendige schroefdraad.
 
De kraan van Hans

Vuile handen.
Het ventielblok voor de hydrauliek motor op de draaikrans lekte.
In het aluminium blok zat een venijnig scheurtje.

Hans wilde niet repareren maar bestelde een nieuw blok.
Slangen los, motor los en ventielblok eraf.
Nieuwe blok vergelijken met het oude.

Alles schoonmaken en op de hergebruik onderdelen nieuwe O-ringen gezet.
Het geheel monteren slangen erop en testen.
Lekvrij.

upload_2022-7-16_12-3-7.png
upload_2022-7-16_12-3-18.png

Foto's © w.p. 7-2022

Het ventielblok regelt welke kant druk krijgt
en sluit via kleppen steeds de andere kant af.
Zeer simpel maar vernuftig.

Lekkage is drukverlies, drukverlies is krachtverlies.
Lekkages zijn vervuiling, dat kan echt niet.

Deze kraan kan weer netjes werken.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Liniaal dwars support

Het liniaal is van gietijzer of misschien gietstaal.
Het uitgeslagen hoekje is op te vullen met zilversoldeer.

Dan komt er een nieuwe schroef met een grotere kop.
Deze schroef zal verder over de kop van het liniaal vallen en drukken.
Het opnieuw uitbreken van het metaal zal dan niet meer voorkomen.

upload_2022-7-16_12-46-12.png
upload_2022-7-16_12-46-25.png
upload_2022-7-16_12-46-36.png

Foto's © w.p. 7-2022

Nu eerst zo goed en zo kwaad als het maar kan alles in elkaar zetten om het boutje te kunnen maken/draaien.
Tijdelijk een onderleg ringetje gebruiken zodat de kop al groter is, vergelijkbaar de nieuwe situatie.

Dan alles weer uit elkaar en het nieuwe boutje plaatsen en de dwarssupport afstellen zoals het hoort.
Dit was geen werkbare situatie op deze manier.

Gietijzer reparatie/restauratie.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Boutje in schroefgat afgebroken.

Iemand vroeg voor meer uitleg bij gebruik van de tapeinduitdraaier.
Dat kan. Nieuwe foto's gemaakt.
Zoals de foto laat zien is het een blind schroefdraadgat.


upload_2022-7-17_22-17-58.png
upload_2022-7-17_22-18-6.png
upload_2022-7-17_22-18-13.png
upload_2022-7-17_22-18-22.png
upload_2022-7-17_22-18-29.png

Foto's © w.p. 7-2022

Foto 1, boor, boorbus, lasbus. Foto 2, de boor en lasbus zijn geplaatst. Foto 3, Detail. Foto 4, Linkse tap in boorgat. Foto 5, Stompje is er uit.

Het schroefdraadgat was M 12 met een binnenmaat, kern van 10,2 mm.
De boorbus heeft een smaller kraagje dat 10 mm is.
Dit kraagje past in de kern van het schroefdraadgat.
Op deze manier centreerd de boor precies in de schroefdraadstomp.
De lasbus past strak over de boorbus.
De lasbus las ik als het kan vast aan het werkstuk.
Dat vastlassen kunnen twee tegenover elkaar liggende kleine hechtlassen zijn.

In dit geval heb ik gekozen voor een boor van 5,0 mm.
5,0 mm is ook de boring in de boorbus.
Past precies.

Het boren kan beginnen.
Eerst met een oliekannetje genoeg olie in de boorbus spuiten.
Het is de bedoeling om hier een boorgat in het stompje te maken van 8 tot 10 mm diep.
Het kan gebeuren dat het schroefdraad stompje zichzelf tijdens het boren dieper in het schroefdraad gat draait.

Als de boring klaar is haal ik de boor uit het gat en sla de lasbus met een hamertik weg.
Met perslucht spuit ik boorkruimels en smeer weg.
Dit maakt het uitdraaien van het schroefdraad stukje een flink stuk gemakkelijker.

De linkse tap kan in het boorgat van het schroefdraad stukje gedraaid worden.
Meestal is het niet nodig om de tap met een klap van dezelfde hamer vast te slaan in het schroefdraad stompje.
De linkse tap moet netjes gecentreerd in het draadgat zitten.
Het linksom draaien van de tap doe ik met een tapkrukje.
Het tapkrukje gebruik ik met twee handen om de tap gecentreerd te houden.

Is het schroefdraad stompje uit het schroefdraadgat
dan snij ik met een passende tap de schroefdraad schoon.
Als laatste stap nog een keer perslucht om het werk schoon op te leveren.

Klaar is Kees. En ik ook.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Boutje in schroefgat afgebroken.
Iemand vroeg voor meer uitleg bij gebruik van de tapeinduitdraaier.

Ruud,
Zo zijn alle stappen te zien hoe te doen.
Maar het kan ook op andere manieren.

upload_2022-7-18_8-58-46.png

Foto © w.p. 7-2022

En alleen te zien op het modelbouwforum.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Klopt hoor Willum, voor een oud wijf als ik is het gesneden koek, voldoende gedaan, maar anderen leren ervan, en jij kan het vele malen beter uitleggen dan ik, plus dat jij nog de spullen hebt om het inzichtelijk te maken..
Ik geniet ervan, en als ik meen dat ik er commentaar op moet hebben zal ik dat doen ook..
Dat weet je...
 
Oud wijf????????
Ho, ho....
Niet zo he?
Mevrouw.

Commentaar is altijd welkom.
Geeft vaak voor mij een andere kijk op zoals ik het heb laten zien.
Misschien kan iets beter of makkelijker.


Alles voor het modelbouwforum
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top