vanavond maar weer eens even in de pen gekropen.
Laatste 2 weken niet erg veel gedaan aan de boot, ben 1 week ziek geweest en thuis moest ook nog het een en ander gebeuren.
Na veel overleg en telefoontjes voorwat de aandrijving betreft ben ik/wij (bedankt Rob (big boat en Bert (Firma Optibelt)) er nu wel uit.
De aandrijving met een blok met tandwielen erin vond ik te duur om zo aan te schaffen ( werd trouwens ook lastig om een 1:1 verhouding te bestellen) en zelf maken werd ook niet goedkoop met een hoog risico dat het tijdens het varen stuk zou gaan met alle gevolgen van dien.
Optie die dus over bleef was een aandrijving met riemen.
Oplossing was om 1 as in het midden te plaatsen met 2 rollen erop welke op hun beurt de bakboord en stuurboord jets zouden aandrijven.
Aangezien de hartafstand dan maar 41 MM was kon de Firma optibelt hiervoor geen goede oplossing leveren aangezien de "riemlengte" te klein werd.
Ook gezien het vermogen en het toerental was dit niet de oplossing.
ALs men meer riemlengte kreeg was het wel mogelijk.
Dus terug naar de eerste oplossing:
stuurboord jet direct aandrijven en deze d.m.v. een rol met riem aan de bakboord jet verbinden.
Na een hoop gereken van Optibelt (dank voor de service en de tijd die je erin gestoken hebt Bert

) is er dan toch uiteindelijk een oplossing gekomen (let wel op hier zijn we nu al 6 weken mee bezig).
Eerst zouden we de riem uitvoering Omega HP 3M 15 nemen maar deze wordt alleen op bestelling geproduceerd en was de juiste lengte helaas niet op voorraad.
Daarna nogmaals berekend met de 5M uitvoering.
Deze riem met een lente van 265 MM ligt wel standaard op voorraad en kwam glansrijk door de berekening heen, zelfs met een veiligheidsfactor van 2,5.
Dus deze set besteld via de Firma Brammer in Joure welke dealer is van Optibelt.
Rest nog het probleem van de aandrijving van de motor naar de stuurboord jet, hartafstand verschil van 41 MM.
Oplossing zou kunnen zijn dit te doen met 2 homokineten welke ook in 1:5 wagens gebruikt wordt voor de achterwiel aandrijving.
Nadeel is dat deze homokineten in auto's veel minder toeren maken dan in mijn boot.
Zeg maar +/- 3000 rpm in de auto tegen 10.000 rpm in mijn boot.
Dus zou deze koppeling veel sneller slijten en dan maar afwachten hoe lang hij het houdt.
Dus toch nog maar weer een keer de beroemde (of zal ik zeggen beruchte) flexas tegen het licht gehouden.
In de vorige postings werdt mij dit afgeraden omdat de lengte van de flexas te kort was ten opzichte van de S-bocht die deze zou moeten maken.
Na overleg met Big Boat zou het nu wel moeten kunnen aangezien de motor veel verder voorin komt te staan dan ik verwacht had.
Na een half uurtje in de sloot te hebben gestaan met mijn model komt de motor op eigenlijk exact dezelfde plaats als deze ook in het echt gemonteerd staan.
Wat inhoud dat de flexas +/- 25 cm lang moet worden en dan een jet moet aandrijven die 41 MM uit het midden staat.
Dus gaan we de komende weken proberen dit alles in de boot te knutselen en daarna te gaan testen of alles goed werkt.
Nog even een plaatje van de servoplaat die ik al wel gemaakt heb.
Te verduidelijking:
voor beide jets
liggende servo is voor de bediening van de bucket.
Staande servo voor beide roertjes (er zitten er 2 in 1 jet).
Staande servo die in het midden komt voor bediening van de drenkelingenklep.
staande servo die aan bakboord komt voor bediening van het gas.
gr.
leo.