Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Verwacht in de loop van volgende week antwoordt van Optibelt voorwat betreft de technische specs. en dan moeten de riempjes en rollen nog besteld worden.
Dus dat gaat nog wel een weekje duren.

zoals reeds gemeld ben ik eerst maar verder gegaan met het maken van de laatste onderdelen voorwat betreft de buitenkant.

Aan drenkelingenklep ben ik eerst maat begonnen aangezien ik daar al materiaal voor in huis had nl. vierkant messing 6 MM en voor de tussenstukjes 3 MM breed.

Na enig zaagwerk in het verstek en de nodige uurtjes pas en soldeerwerk was dit het resultaat.
Voorwat betreft de roosters ben ik nog op zoek naar het juiste formaat nl. vierkant 3x3MM

Moet nu alleen nog de handgrepen erop solderen, en daarna het tube gedeelte maken met rubber (hypalon) erom heen.

Zit nog te twijfelen of ik de klep laat bedienen door een servo zodat deze ook werkelijk kan bewegen.

gr.
leo.

klep op de echte boot.






 
Regelmatig gezien dat modelbouwers het geschikte gaas vinden tussen de keukenspullen, zeef, schuimspaan of dergelijke :idea:
Materiaal is dan vaak ook nog RVS (of messing), zodat corrosie geen probleem zal worden 8)

Een bakkerij zeef is met oplopende maten verkrijgbaar, ook in 3mm!
 
Ik shop vaak bij Exos en de euroshop, veel bruikbare rommel voor weinig geld.
 
Arie Visser

Wat een onvoorstelbaar mooie boot.

Trouwens, zijn al die "Arie Vissers" hetzelfde? Ik heb shipsim 2008 en daar zit ook de Arie Visser in. Bij de shipsim2008 versie loopt de rubberband helemaal rondom het ship terwijl ik zie dat hij op het achtersteven onderbroken hoort te zijn.
 
Wat een onvoorstelbaar mooie boot.

Trouwens, zijn al die "Arie Vissers" hetzelfde? Ik heb shipsim 2008 en daar zit ook de Arie Visser in. Bij de shipsim2008 versie loopt de rubberband helemaal rondom het ship terwijl ik zie dat hij op het achtersteven onderbroken hoort te zijn.


Jahre,

volgens mij is dat het "kleine" zusje van de Arie visser de Johannes Frederik klasse.
Deze heeft een doorlopende rubber tube.
Zie ook foto.

[/
 
Laatst bewerkt:
En nog even een foto van de klep schanierend aan het achterdek.
incl. de handgrepen aan de beide zijkanten.

Nu nog het "kussen" wat om de rand van de klep moet komen.

gr.
leo





 
Ik weet niet wat het is in ship simulator.. Het is een arie Visser.. met het callsign van de Anna margretha van Ameland!

Voor de rest ziet er goed uit! Net nog even zitten te kijken.. maar heb geen goede foto van de klep.. alleen maar vanaf boven vanaf de flybridge.. Maar daar heb je vast niet zoveel aan..
 
volgens mij is dat het "kleine" zusje van de Arie visser de Johannes Frederik klasse. Deze heeft een doorlopende rubber tube.
Niet helemaal correct, want de Kapiteins Hazewinkel om er maar één te noemen, is ook een Johannes Frederik klasse maar heeft wel degelijk een klep.
De schepen uit de Johannes Frederik klasse welke in het noorden geopereerd hebben, hadden over het algemeen geen drenkelingen klep.
Dit omdat men er van overtuigd was, dat het drijfvermogen van de tube wat men ging missen bij een bij een drenkelingen klep, onmisbaar zou zijn om de boot in de brekers voldoende met de boeg om laag te houden.
M.a.w. men dacht dat de boot door het onbreken van dat drijfvermogen makkelijker achterover zou kunnen gaan in slecht weer.
 
Niet helemaal correct, want de Kapiteins Hazewinkel om er maar één te noemen, is ook een Johannes Frederik klasse maar heeft wel degelijk een klep.
De schepen uit de Johannes Frederik klasse welke in het noorden geopereerd hebben, hadden over het algemeen geen drenkelingen klep.
Dit omdat men er van overtuigd was, dat het drijfvermogen van de tube wat men ging missen bij een bij een drenkelingen klep, onmisbaar zou zijn om de boot in de brekers voldoende met de boeg om laag te houden.
M.a.w. men dacht dat de boot door het onbreken van dat drijfvermogen makkelijker achterover zou kunnen gaan in slecht weer.

Graaf van Bylandt heeft er ook een, Dorus rijkers krijgt er op dit moment een en zal niet vreemd opkijken als ze er ook een maken op de Jan van Engelenburg..
 
OK, allemaal nuttig info, maar nu de "drijver" op de klep nog maken.
Ik heb daar weer hetzelfde schuim gebruikt als in de tube zit.

Eerst een rechthoek uitgezaagd van 17 cm lang en 2,5 x 3,5 cm BxH.
Het profiel van tekening naar mijn schaal gecopieerd en uitgeknipt (2x)
Dit op beide kopse kanten geplakt, afgetekend.
Daarna de ronding aangegeven met diverse snijlijnen over de lengte as.
Daarna met een stanlymes langs deze lijnen gesneden zodat je een beetje een hoekig profiel krijgt.
Daarna met schuurlinnen dit in de juiste ronding geschuurd.

En na een uurtje heb je dan een "drijver" in zijn kale vorm.
Deze wordt nog overtrokken met een laagje polyester en daarna het hypalon er om heen plakken.

gr.
leo





 
Heej arie

Heej arie mijn complimeten het schip ziet er echt super uit en ik kijk altijd met plezier naar je berichten en ik kan niet wachten tot we het eind resultaat zien.;)

vriendenlijke groet marco
 
Vanuit zuidfrankrijk zeg ik... klep werkend maken, je model is zo prachtig mooi en origineel dat je dit ook moet doen.
Na de vakantie lees ik het forum weer door.

grt,
Roelof
 
Foute Arie Visser Shipsim 2008

Shipsim2008_091708201136_004.jpg


Shipsim2008_091708201210_005.jpg


Shipsim2008_091708201031_002.jpg


Shipsim2008_091708200918_001.jpg


1234567890
 
Back
Top